Mäntästä suoraan Tampereelle

Compact

Tunnistettu jäsen
Liittynyt
20 Heinäkuu 2005
Viestit
2,249
Liikenneministeriön rautatieliikenteen kehittämistyöryhmä esittää suoran henkilöjunaliikenteen aloittamista Mäntän ja Tampereen välillä.

Lisää asiasta Kuorevesi-Mänttä-Vilppula -lehden artikkelissa.

LVM:lle sulka hattuun! Samalla paranisi uuden Mänttä-Vilppula -kaupungin sisäinen liikennekin.
 
Käytännössä henkilöjunaliikenne toteutettaisiin niin, että Vilppulassa juna jaetaan kahteen osaan paluumatkalla ja osa vaunuista tulee Mänttään ja osa jatkaa matkaansa Haapamäelle.

Hyvä ratkaisu, tällaistahan tällä foorumillakin on pohdittu!
 
Hyvä, että asia lopulta etenee. Tätähän on selvitetty jo useita vuosia.

Odottaisin vastaavaa esitystä LVM:ltä reiteiltä Pieksämäki - Joensuu/Savonlinna, jossa osuus Pieksämäeltä Huutokoskelle voitaisiin, ruuhkavuoroja lukuunottamatta, ajaa yhteenkytketyillä yksiköillä.

Mäntän ja Haapamäen junat voitaisiin toisaalta ajaa erikseenkin, jolloin Tampereen ja Vilppulan välille saataisiin useampia vuoroja. Junathan jouduttaisiin joka tapauksessa ajamaan kaksoismiehityksellä, jollei sitten Vilppulasta saada järjestettyä henkilökuntaa Mäntän junaan.
 
Mäntän ja Haapamäen junat voitaisiin toisaalta ajaa erikseenkin, jolloin Tampereen ja Vilppulan välille saataisiin useampia vuoroja. Junathan jouduttaisiin joka tapauksessa ajamaan kaksoismiehityksellä, jollei sitten Vilppulasta saada järjestettyä henkilökuntaa Mäntän junaan.

Olisihan tässä sekin vaihtoehto, että Mäntän suunnan junankuljettaja hoitaisi konduktöörin tehtäviä Tampereen ja Vilppulan välillä, jossa matkustustarve suurempaa ja siirtyisi Vilppulassa kuljettamaan yksikön Mänttään. Kahta junankuljettajaa ei varmankaan ole tarve molempia pitää siellä ohjaamossa, joten toinen voisi tehdä jotain hyödyllistä, eli myydä lippuja ja opastaa matkustajia. Vai onko suunniteltu, että konduktööri olisi vielä erikseen?

Toisaalta tuo ajatus, että henkilökunta palkattaisiin risteysasemalle eli Vilppulaan olisi harkitsemisen arvoista. Onko siinä jotain esteita?
 
Odottaisin vastaavaa esitystä LVM:ltä reiteiltä Pieksämäki - Joensuu/Savonlinna, jossa osuus Pieksämäeltä Huutokoskelle voitaisiin, ruuhkavuoroja lukuunottamatta, ajaa yhteenkytketyillä yksiköillä.

Pieksämäen ja Huutokosken väli on niin lyhyt, ettei sen takia kannattaisi yhdistellä ja erotella yksiköitä toisistaan.
 
Toisaalta tuo ajatus, että henkilökunta palkattaisiin risteysasemalle eli Vilppulaan olisi harkitsemisen arvoista. Onko siinä jotain esteita?

Vilppulassa on veturimiesten "ajopiste", eli entisen Haapamäen varikon ominaisuudet. Ja uudehko lepohuonekin veturimiehille.
 
Sinänsähän tuossa ei hirveästi ole selvitettävää sen enempää, kuin rakentaa määräykset täyttävä laituri kulkuyhteyksineen Mäntän keskustaan. Vanhalla asemalla oletettavasti on vielä vanha laituri tallella, joten sitä voi käyttää pääteasemana.

Liikennöinnin luulisi olevan VR:lle itsekannattavaa, Mänttä on kuitenkin isohko kohde niin lyhyellä pistolla.

Veturinkuljettajan toimi voisi hoitua myös jonkinlaisena päivystystoimintana niin, että Mäntän ja Vilppulan välillä ajetaan vain se muutama hetki päivässä ja loppuajan hoidellaan Vilppulan-Haapamäen päivystystarpeita.

Koskahan joku arvovaltainen taho ehdottaa Valkeakoski-Toijala-syöttöliikennettä toteutettavaksi Dm12-heilurilla moottorivaunujen poistuessa sähköistyksen myötä joltain rataosalta?
 
Koskahan joku arvovaltainen taho ehdottaa Valkeakoski-Toijala-syöttöliikennettä toteutettavaksi Dm12-heilurilla moottorivaunujen poistuessa sähköistyksen myötä joltain rataosalta?

Toivottavasti ei koskaan, junaliikenteen kehittämisen kannalta täysin toteuttamiskelvottomat ideat tuskin ovat kovinkaan hyödyllisiä. Koskin henkilöjunaliikenteeksi riittää kerran vuodessa ajettava Cup-juna helsinkiin.
 
Toivottavasti ei koskaan, junaliikenteen kehittämisen kannalta täysin toteuttamiskelvottomat ideat tuskin ovat kovinkaan hyödyllisiä. Koskin henkilöjunaliikenteeksi riittää kerran vuodessa ajettava Cup-juna helsinkiin.
Mitä toteuttamiskelvotonta ideassa on? Valkeakosken ja Toijalan välillä ajetaan paikallisliikennettä busseilla tunnin välein. Vuoroista vaan ei satu olemaan mitään iloa syöttöliikenteessä, kun bussi saapuu Toijalaan muutama minuutti junien lähdön jälkeen.

Jos VLK-Toijala-bussivuorot ajettaisiin niin, että Toijalassa oltaisiin tasan pintaan ja junavuorot nykyisten kaukojunien kanssa samaan aikaan, olisi taajamien välillä kaksi kertaa tunnissa junayhteys. Toki tämä edellyttäisi myös yhteistä lipputuotetta bussien ja junien välillä myös siten, että VLK:n paikallisbusseja voisi edelleen käyttää syöttöliikenteessä Valkeakosken asemalle.
 
Mitä toteuttamiskelvotonta ideassa on?

- Ihmiset asuvat maantien/bussireitin varrella, eivät rautatien. Lisäksi alueelle ei ole odotettavissa kovinkaan dynaamista väestönkasvua, joka voitaisiin ohjata radan varteen.
- Valkeakoskelta on jo nyt erittäin hyvät bussiyhteydet helsinkiin.
- Henkilöjunaliikenteen käynnistäminen ehdottamallasi yhteysvälillä maksaisi huomattavasti enemmän kuin nykyisten bussilinjojen aikataulujen korjailu (mikäli siis tälle korjailulle edes on todellista tarvetta)
- Syöttöliikenne ja paikallisbussiliikenne Valkeakoskella kuulostavat sinällään jo lähinnä huonolta vitsiltä.
 
Vanhalla asemalla oletettavasti on vielä vanha laituri tallella, joten sitä voi käyttää pääteasemana.

Ei ole ollut enää vuosiin jäljellä. Tod.näk. esitetty uusi juna jäisi "liikennevaloristeykseen". Eli linja-autoaseman välittömään läheisyyteen.
 
Valkeakosken paikallisbussiliikennettä ei tarvitse tyytyä kuulostelemaan, vaan siitä voi tehdä muitakin havaintoja:http://www.valkeakoskenlinjat.fi/

Mitäpä luulet kuinka kannattavaa liikennöinti on ja kuinka suuria väkimääriä kyseinen puulaaki paikallisbussiliikenteessä kyseisillä vuoroväleillä liikuttelee? Taitaa kyseessä olla lähinnä koululaisten ja muutaman satunnaisen mummelin kuskaamiseen räätälöity palvelu.

Sen sijaan linja jonka ultrix olisi junaistamassa palvelee hyvin sekä pitäjien välistä, että sisäistä liikennettä nimenomaan bussivetoisena.
 
Takaisin
Ylös