Vaaranpaikka Oulun Nokelassa kielletyllä ylikululla

Liittynyt
8 Tammikuu 2008
Viestit
1,366
Nyt joulun alla -08 poistui eräs riskaabeli ja luvaton radanylityspaikka Taka-Lyötyssä. Madetojanraitin jalankulku- ja pyörätie valmistui alikulkuosuuksineen.

Kiskotiehenkilöstö eli VR:n väki oli ehtinyt raportoida Kalevan uutisointien perusteella useista "todella läheltä pitänyt" -tapauksista. Ihmiset olivat pujotelleet jopa vaunuletkojen lomasta, mikä on erityisen vaarallista sekä myöskin kiellettyä toimintaa.

Toinen vaarallinen kohta vielä jäi, ja sen korjaus ja jatkorakentaminen valmistunee joulukuuussa 2009. Työn on tilannut Oulun Kaupunki. Plakaatista en huomannut katsoa, onko pääurakoitsija rakennusvirasto vaiko teknisen ja liikuntapuolen toimisto TekLi.
 
Viimeksi muokattu:
Vuonna 1981 valmistui Nokelasta Limingantulliin menevä kävely- ja pyörätiesilta. Se on n. 500m pitkä ylikulkuosuus. Loppupää, joka ylittää pääradan, purettiin myöhemmin. Rautatien kevyen liikenteen ylikulku suljettiin ehkä joskus 90- luvulla sekä puomitettiin ja varustettiin kieltomerkein.

Kuitenkin tuo osuus on ollut kohtalaisessa käytössä vaarallisuudestaan ja käyttökiellosta huolimatta.

Sillan kohdalla päärata tekee loivan mutkan, joka heikentää näkyväisyyttä. Radan ylityksen vaarallisuutta lisää myöskin Pendolino-junien alhainen ajomelu ja tavanomaisia junia kovempi kiihtyvyys.

Sillan sijainti on n. 1,5-2km Oulun rautatieasemasta etelään.

Aivan erityisesti *kiskotieylityksen* ollessa työmaavaiheessaan saattaa tuon kulkutien käyttö muodostua arveluni mukaan jopa hengenvaaralliseksi. Tästä on ollut myöskin uutisointia mm. lehtiartikkeleina.

Kaupunki on ohjeistanut kevyttä liikennettä käyttämään Joutsensiltaa rataosan ylikulkuun.

Maamerkkinä sillalle Limingantullissa toimii vanha junatoimisto. Vieressä sijaitsevat myöskin VR Cargo:n toimitilat.

Nokelan puolella kookkaat dieselöljysäiliöt toiminevat maamerkkeinä parhaimmiten.

Sillan kohdalla sijaitsee VR:n Nokelan veturi- ja vaunuvarikko.

Valmistuessaan uusi Nokelan-Limingantullin kevyttä liikennettä palveleva rautatieylitys saattaisi myöskin mahdollisesti palvella omalta osaltaan *junakuvaajien laukaisualustana*... ;)
 
Viimeksi muokattu:
Vuonna 1981 valmistui Nokelasta Limingantulliin menevä kävely- ja pyörätiesilta. Se on n. 500m pitkä ylikulkuosuus. Loppupää, joka ylittää pääradan, purettiin myöhemmin.

Kyseinen silta ei koskaan ylittänyt päärataa, joten siinä ei ollut myöskään mitään purettavaa.
 
Kyseinen silta ei koskaan ylittänyt päärataa, joten siinä ei ollut myöskään mitään purettavaa.
Sillan päätteeksi oli tasoristeys pääradan yli. Kun tuo uudempi Joutsensilta valmistui, oli ilmeisesti kaunis tarkoitus, että kevyt liikenne siirtyisi kokonaisuudessaan sinne. Ihmisiä nyt vain on todella vaikea opettaa uusille tavoille, etenkin kun vanha silta jäi paikoilleen ja yhteyden katkaiseminen on tuntunut monista varmasti pelkältä kiusanteolta. Siitähän oikein sisuunnutaan ja silloin eivät pidättele mitkään esteet.

Kumma kun tuota siltaa ei voitu heti rakentaa ylittämään kaikki raiteet. Hyvät vauhdit on varmasti saanut sillalta alhaalla odottavaan tasoristeykseen.
 
Mahtoi aikanaan sanella tuon sillan käytön ja muodon kaukolämpöputkilinjan vienti ratapihan poikki. Kevyen liikenteen kulku oli vain "oheisbonus".
Ratapihan alitus olisi ollut huomattavasti työläämpi kuin yhden pääradan raiteen alitus joten putkella on menty pääradan ali mutta ratapihan yli po. sillalla.
Sillalta ei voinut lasketella suoraan pääradan ylittävälle tasoristeykselle vaan laskumäki oli käännetty radan suuntaiseksi, lisäksi laskumäki on se verran etäällä ettei taida vauhdit riittää mihinkään.
Kts. http://www.02.fi/kartta-haku/FI/Oulu/Veturitie ja siitä ilmakuva, C-kirjaimen muotoisen veturitallin pohjoispuolella on po. silta.

Alkuperäisestä aiheesta sen verran että vaaranpaikkoja on paljon ja mm. siitä syystä niiden käyttö on kiellettyä. Joillakin on vain niin kova pää että ne vaaranpaikat pitää fyysisesti poistaa kun ei pelkkä kielto riitä.
 
Kyseinen silta ei koskaan ylittänyt päärataa, joten siinä ei ollut myöskään mitään purettavaa.


Okeii, tuossa kohtaa minulla saattoi hyvinkin käydä lapsus tapahtumaan. :oops: Sellaista sillanpätkää ei siis olekaan tällä haavaa (jos koskaan edes lie ollutkaan) -joka ylittäisi pääradan Nokelassa.

Ilmeisesti ratapihaa oltiin laajennettu myöhemmin kuin vuoden 1981 jälkeen. Tuolloin Kalevan uutisoinnin mukaan kevyen liikenteen silta oli valmistunut Kiskotielle.
 
OT: Tuossa samassa tasoristeyksessä oli lättäaikaan Kiskotien seisake. Nokelan seisake sijaitsi ratapiha-alueen eteläpuolella suurinpiirtein siinä, missä erkani rata Kontiomäelle.
Ja vielä 1990-luvun alussa pääradat etelään ja Kontiomäen suuntaan kulkivat Nokelaan asti rinnakkain. Kontiomäen suunnan raide vaan oli A-rataa, jossa Dr16-vetureilla oli nopeusrajoitus 20 km/h. :) Matka Nokelaan tuntui pitkältä pikajunankin kyydissä. :)
 
Takaisin
Ylös