Afrikan junaliikenne

Liittynyt
19 Syyskuu 2007
Viestit
841
Talouskriisi lamaannuttaa kaivostoimintaa Katangassa, kertoo sanomalehti. Maailmankartasto kertoo, että Katanga on Kongon demokraattisen tasavallan eteläosassa. Mitähän reittiä kaivostoiminnan tuotteet kuljetetaan sieltä maailmalle? Afrikan rautatiekartan (Quellenhof-Verlag 1987) ja englanninkielisen Wikipedian avulla vastausvaihtoehdot näyttäisivät seuraavilta.

Katangasta on Benguelan rata Atlantin rannalle Angolaan. Tämä reitti on kuitenkin ollut poissa käytöstä 1970-luvulta lähtien. Angolan puolella vain osa radasta on liikennöitävässä kunnossa.

Katangasta on rautatie etelänaapuriin Sambiaan ja sieltä TAZARA-rautatie Intian valtameren rannalle Tanzanian Dar-es-Salaamiin. TAZARAn rahoittivat ja rakensivat kiinalaiset 1970-1976. Rakennushankkeen kerrotaan olleen lajinsa suurin toisen maailmansodan jälkeen. Valitettavasti viime vuoden lopulta kerrotaan, että radan kunto on romahtamassa, työntekijöiden palkat kolme kuukautta myöhässä ja 12 veturista suurin osa epäkunnossa. TAZARAn pääteasema Sambiassa on New Kapiri Mposhi. Sen kerrotaan sijaitsevan 2 km Sambian rautateiden Kapiri Mposhi -asemalta. Miksi mahtaa näin olla? Voisi luulla, että yhteinen risteysasema olisi käytännöllisempi. Kuva New Kapiri Mposhi -asemasta: http://4.bp.blogspot.com/_7oANcxOWo5c/RhG0Nv_CADI/AAAAAAAAADY/G7YjBpbaLjc/s320/Kapiri+Mposhi.jpg

Sambiasta on ratayhteys etelän suuntaan Zimbabween (Victoria Falls Bridge) ja edelleen sekä Etelä-Afrikkaan (Kapkaupunki, Durban) että Mosambikiin (Maputo, Beira). Ehkä tämä suunta on nykyään toimivin Katangasta lähtevälle tavaralle.

Neljäntenä kuljetusreittinä olisi rautatie Kongon oman alueen kautta. Katangan alueelta on rautatie vain Ilemboon asti. Toissa vuodelta kerrotaan, että kongolaiset ja kiinalaiset ovat sopineet, että kiinalaiset rahoittavat nykyisen radan kunnostuksen (yli 1500 km) ja puuttuvan rataosan rakentamisen Ilembon ja pääkaupungin Kinshasan välille (700 km). Radalla tultaisiin kuljettamaan Kiinan elektroniikkateollisuuden tarvitsemaa kuparia ja kobolttia. Lähde:http://www.railwaygazette.com/news_view/article/2007/10/7767/chinese_to_plug_ilebo_aEUR_kinshasa_gap_in_dr_congo.html

Kongon demokraattisen tasavallan alueella kerrotaan olevan 858 km sähköistettyä rataa juuri täällä Katangan maakunnassa.

Afrikan melkeinpä ainoa poikkirata Atlantilta Intian valtamerelle on Angolasta (Benguelan rata) Kongon ja Sambian kautta Tanzaniaan (TAZARA). Tällaisella reitillä voisi kuvitella olevan matkailullistakin merkitystä, jos koko reitti olisi liikennöitävissä ja jos maksukykyisille matkailijoille kelpaavia matkustajunia kulkisi.

Ennen lentoliikenteen kukoistuskautta nopein reitti Katangan alueelta Eurooppaan oli junalla makuuvaunussa Benguelan rataa Atlantin rannalle ja laivalla sieltä eteenpäin. Sambian puolelta Copperbeltin alueelta oli mahdollista matkustaa makuuvaunussa Ndolasta Bulawayoon (nykyisessä Zimbabwessa) ja sieltä junan vaihdon jälkeen makuuvaunussa Kapkaupunkiin laivaa odottelemaan.

Siirtomaavaltansa aikana britit haaveilivat rautatiestä Kapkaupungista Kairoon. Koko reitti oli brittien hallussa sen jälkeen, kun Saksa oli hävinnyt ensimmäisen maailmansodan. Nykyisin Kapkaupungista on yhtenäinen 1067 mm raideleveyden rataverkko Dar-es-Salaamiin asti. TAZARAn rakentaessaan kiinalaiset toteuttivat brittien vanhaa unelmaa. Dar-es-Salaamista on 1000 mm raideleveyden rataverkkoa Kenian kautta Pohjois-Ugandan Pakwachiin. Tanzanian Kidatuun on 1998 valmistunut siirtokuormauspaikka 1067 mm ja 1000 mm rataverkkojen välille. Tosin kerrotaan, että Tanzanian ja Kenian rataverkot yhdistävä rataosa ei ole käytössä ja että Ugandassa maan pohjoisosaan menevä rata ei ole kunnossa. Ugandan Pakwachin ja Sudanin Wawin väliltä puuttuu rautatietä tuhatkunta kilometriä. Sudanissa on 1067 mm rataverkko pohjoisrajalle asti. Sudanin ja Egyptin välisen ratayhteyden hukutti Assuanin pato. Sen alapuolella Egyptissä on normaaliraideleveyden rataverkko Kairoon ja Välimeren rannalle asti.

Viime aikoina saksalaiset sijoittajat ovat selvitelleet mahdollisuutta rakentaa rautatie Etelä-Sudanista Mombasan satamaan Keniaan. Lähde:
http://www.gurtong.org/ResourceCenter/weeklyupdates/wu_contents.asp?wkupdt_id=90
Saksalaiset kukaties viimeistelevät brittien vanhan unelman toteutuksen.

Kap-Kairo-radalla luulisi olevan vastaavanlainen matkailullinen merkitys kuin Siperian radalla. Kuinkahan moni foorumilainenkin matkustaisi Kapkaupungin ja Kairon välisellä junayhteydellä, jos sellainen olisi olemassa?
 
Viimeksi muokattu:
Vanhassa 1930-l painetussa kirjassa on myös selostus Afrikan pohjois-etelä-radasta. Jos vaikka muistaisin huomenna katsoa kirjan nimen.. Aikanaan osa matkasta kuljettiin Niiliä/järviä pitkin ja välillä kuorma-autolla.
 
Talouskriisi lamaannuttaa kaivostoimintaa Katangassa, kertoo sanomalehti. Maailmankartasto kertoo, että Katanga on Kongon demokraattisen tasavallan eteläosassa. Mitähän reittiä kaivostoiminnan tuotteet kuljetetaan sieltä maailmalle? Afrikan rautatiekartan (Quellenhof-Verlag 1987) ja englanninkielisen Wikipedian avulla vastausvaihtoehdot näyttäisivät seuraavilta.
...
Neljäntenä kuljetusreittinä olisi rautatie Kongon oman alueen kautta. Katangan alueelta on rautatie vain Ilemboon asti.
"Villi arvaus": Katangan alueelta junalla Ileboon (ex Port-Francqui).
Sitten Kasaijokea Kongojoelle ja edelleen Kinshashaan.
Kinshasasta on helppo matka Matadi - Kinshasa -rautatietä siis Matadiin, joka on maan tärkein satamakaupunki.
 
Botswana Railways lopettaa matkustajajunaliikenteen 1.4. alkaen. Kulussa on ollut yksi yöjunapari joka yö. Vaunuja kerrotaan olevan 46 ja ne ovat olleet käytössä vuosista 1991-1993. Historiallisesti reitti on ollut osa toteutumatonta Cape to Cairo ratayhteyttä. Lopetuksen syynä on mm. se, että vaunuille ei ole tehty jotain sellaisia toimenpiteitä, joita olisi pitänyt tehdä puolen miljoonan kilometrin tai viiden vuoden välein. Nämä tiedot ovat täältä:
http://www.botswanarailways.co.bw/press/27feb09.html
 
Takaisin
Ylös