Aikataulut 31.5.2009 alkaen

Liittynyt
27 Huhtikuu 2006
Viestit
2,697
Vaunut.orgin keskusteluista selviää, että pikajunat palaavat (pois lukien poikkeusjärjestelyt) rantaradalle 143:n ja 154:n voimin alkaen 31.5. Eli kauaa ei se ic2-järjestely kestänyt. Tämä löytyy myös vr:n aikatauluhausta kun laittaa lähtöpäiväksi 31.5 ja esimerkiksi Helsinki-Turku Satama. Hienoa kun jotain vanhaa ja perinteistä palaa.
 
Vs: Pikajunat palaavat Rantaradalle

Vaunut.orgin keskusteluista selviää, että pikajunat palaavat (pois lukien poikkeusjärjestelyt) rantaradalle 143:n ja 154:n voimin alkaen 31.5. Eli kauaa ei se ic2-järjestely kestänyt. Tämä löytyy myös vr:n aikatauluhausta kun laittaa lähtöpäiväksi 31.5 ja esimerkiksi Helsinki-Turku Satama. Hienoa kun jotain vanhaa ja perinteistä palaa.

Sinänsä hauskaa, mutta minun mielestäni rantaradalla kaikkien kaukojunien pitäisi olla IC-junia ja lisäksi sellaisella kokoonpanolla että niistä löytyy 2-kerrosvaunujen lisäksi ravintola tai bistrovaunu. Eli että pendotkin korvattaisiin IC:llä joilla sama aikataulu, eli pysähtyisivät myös Kirkolla. Pendot sopivat paremmin pää -ja oikoradalle jossa ne voivat ajaa 200 km/h mahdollisimman paljon.

t. Rainer
 
Vs: Pikajunat palaavat Rantaradalle

-- minun mielestäni rantaradalla kaikkien kaukojunien pitäisi olla IC-junia ja lisäksi sellaisella kokoonpanolla että niistä löytyy 2-kerrosvaunujen lisäksi ravintola tai bistrovaunu. Eli että pendotkin korvattaisiin IC:llä joilla sama aikataulu, eli pysähtyisivät myös Kirkolla.

Samaa mieltä. Ja ohjausvaunulla varustettuna, tietysti. Nykyisellään rantaradan liikenne taitaa sitoa seitsemän junarunkoa. Ohjausvaunu-IC2:lla selvittäisiin viidellä, jos kääntö Helsingin päässä tehtäisiin heti, ja runko seisoisi tunnin Turussa. Toki se vaatisi, että Helsingin 6 minuutin kääntöaikaa saataisiin jonkin verran lisättyä.
 
Vs: Pikajunat palaavat Rantaradalle

Jep, näkyy juu, että Pendolinot korvataan Ic2:lla. Tämä on sinäänsä ihan järkeen käypää. Matkustusaika kun Pendolinon hyväksi ei nytkään ole mikään iso..
 
Vs: Pikajunat palaavat Rantaradalle

Mistä näkyy? Jos VR:n matkahausta hakee kesäkuun junia, kyllä siellä näkyy kolme pendolinoa Turkuun päin.

Juuri matkahausta. Pistin päiväyksen 31.5 ja se antaa ainoastaan yhden pendolinon (145) Helsinki-Turku-välille. Eli jos tähän on uskominen niin ainakin sunnuntaisin kulkisi yksi pari pendoja..
 
Vs: Pikajunat palaavat Rantaradalle

Juuri matkahausta. Pistin päiväyksen 31.5 ja se antaa ainoastaan yhden pendolinon (145) Helsinki-Turku-välille. Eli jos tähän on uskominen niin ainakin sunnuntaisin kulkisi yksi pari pendoja..

No sunnuntailiikenne nyt on muutenkin eri juttu. Laita haku arkipäivälle, niin löydät niitä kolme paria, eli ei ole Pendolino-liikenne mihinkään häviämässä. Valitettavasti. Inhoan muutenkin kallistuvaa koria, eikä siitä todella ole mitään aikahyötyä.
 
Vs: Pikajunat palaavat Rantaradalle

No sunnuntailiikenne nyt on muutenkin eri juttu. Laita haku arkipäivälle, niin löydät niitä kolme paria, eli ei ole Pendolino-liikenne mihinkään häviämässä. Valitettavasti. Inhoan muutenkin kallistuvaa koria, eikä siitä todella ole mitään aikahyötyä.

Jep, mutta näköjään runkokierto muuttuu. Kesäkuun alusta esimerkiksi 141 muutetaan ic2-kalustolla ajettavaksi. Ilmeisesti runkokierto 1/8:n kanssa on liian tiukka, kun tuota kiertoa muutetaan.
 
Vs: Pikajunat palaavat Rantaradalle

Jep, mutta näköjään runkokierto muuttuu. Kesäkuun alusta esimerkiksi 141 muutetaan ic2-kalustolla ajettavaksi. Ilmeisesti runkokierto 1/8:n kanssa on liian tiukka, kun tuota kiertoa muutetaan.

Syy tähän muutokseen on ainakin se, että S 8 saapuu kesäkuusta alkaen Helsinkiin klo 17.06. Tämän myöhentymisen syynä voisi olla Lh-Vna -ratatyöt, muuta en keksi... :)
 
Noh, nyt kun tästä ketjusta tuli koko suomea kattava niin jatketaan aiheesta..

Elikkä näköjään Ic 173 saa pääteasemakseen Seinäjoen ja Ic 182 siis lähtöasemaksi sen. Taitaa olla historian ensimmäinen kerta kun Seinäjoella tullaan näkemään Ic2-junia. Sikäli ihan mielenkiintonen veto Vr:ltä, onkohan Lappeenrannasta ollut hyviä kokemuksia kun tälläiseen vaihtoehtoon on päädytty.
 
Ic 173:n lähtöaika Helsingistä on siis noin klo 14 ja paluu 182-numerolla noin klo 21. Lappeenrannan Ic2-yhteyden lähtöaika on Helsingistä klo 12.12 ja paluu klo 18.

Ic173/182 kulkee siis koko Tampere-Seinäjoki-Tampere osuuden alkuillan ruuhkahuipun tunneilla eli noin klo 16-19. Helsinki-Lappeenranta-Helsinki -Ic2-yhteydellä ruuhkahuippu sijoittuu tietääkseni paluun Kouvola-Helsinki -osuudelle. Merkittävin poikkeus taitaa olla perjantai ja arkipyhien aatot, jolloin Ic2-yhteys selkeästi tasoittaa vilkkainta matkustajaruuhkaa Lappeenrannasta Helsingin suuntaan.

Tältä kannalta ajattelen, ettei Lappeenrannan Ic2-yhteyden onnistuminen välttämättä liitty Seinäjoen Ic2-kokeiluun. Kellonajoistaan johtuen vuoroilla on melko erilainen tehtävä.
 
Etelä-Karjalan Ic2-yhteyden käynnistämiseen liittyi se erikoisuus, että Lappeenranta on ollut harvinainen matkustajajunien pääteasema. Tältä kannalta Seinäjoen Ic2-yhteys ei merkitse uutta avausta. Helsinki-Lapua-Helsinki -Ic2 olisi uutuus, jonka luonne muistuttaisi vielä enemmän Lappeenrannan Ic2-yhteyttä. Lapualla kääntyvä Ic2-juna olisi linjassa myös Lapuan liikennemäärän kasvun kanssa. Asemalle lisättiin viime talvena tavallisten Ic-junien pysähdyksiä.
 
Joka tapauksessa tuo Seinäjoen ic2 on varmasti ihan tervetullut. Seinäjoki-Tampere välille kumpaakin suuntaan tulee siten arki iltapäivään ja alkuiltaan tunnin vuoroväli, kun myös uusipari S61/62 aloittaa liikennöinnin.
 
S61 onkin mielenkiintoisesti merkitty aikatauluun. Siitä saa sen käsityksen, että Helsinki-Seinäjoki -välillä liikennöivään S87-junaan liitetään Tampereella S61-tunnuksella kulkeva yksikkö.
 
Turun satamassa nähdään 31.5.2009 alkaen jälleen kaksi pikajunan runkoa yhtäaikaa. 154 lähtee Helsinkiin klo 20.45 ja 933 Tampereelle klo 20.50.
 
Takaisin
Ylös