Aikataulut 31.5.2009 alkaen

Vs: Pikajunat palaavat Rantaradalle

Samaa mieltä. Ja ohjausvaunulla varustettuna, tietysti. Nykyisellään rantaradan liikenne taitaa sitoa seitsemän junarunkoa. Ohjausvaunu-IC2:lla selvittäisiin viidellä, jos kääntö Helsingin päässä tehtäisiin heti, ja runko seisoisi tunnin Turussa. Toki se vaatisi, että Helsingin 6 minuutin kääntöaikaa saataisiin jonkin verran lisättyä.
Eivät ne kierrot noin mene. Seitsemän runkoa saattaa vierailla Rantaradalla päivän mittaan, mutta ajetaanhan niillä muutakin. Kuuden minuutin kääntöjä ei ole. -52 Tampereelta saapuva IC2 lähtee toisinaan heti takaisin -06, mutta -57 saapuva Turun juna ei mitenkään ehdi lähteä -03 takaisin. Ainakin 13.57 saapuva IC2 136 jatkaa 14.12 lähtevään IC2 109:een, samoin 16.57 saapuva IC2 142 17.12 lähtevään IC2 111:een.
 
S61 onkin mielenkiintoisesti merkitty aikatauluun. Siitä saa sen käsityksen, että Helsinki-Seinäjoki -välillä liikennöivään S87-junaan liitetään Tampereella S61-tunnuksella kulkeva yksikkö.

Pendolino S87 kulkee Helsingistä Jyväskylään ja junasta jatkaa ensimmäinen yksikkö (vaunut 7-12) Seinäjoelle junana Pendolino S61.
 
Minkähän takia Rovaniemen yöjunan lähtöä Helsingistä aikaistetaan runsaalla tunnilla? Yöjunat ovat muutenkin hitaita päiväjuniin verrattuna.
 
Minkähän takia Rovaniemen yöjunan lähtöä Helsingistä aikaistetaan runsaalla tunnilla? Yöjunat ovat muutenkin hitaita päiväjuniin verrattuna.

No niiden oikeastaan kuuluukin. Ideahan on, että siellä ehtii nukkua yön, ja yöjunat väistävät kaikkea muuta liikennettä. Näemmä hidastuu eniten Tampereen ja Ylivieskan välillä. Ettei olisi ratatöiden tai sitten muun liikenteen takia?
 
Vs: Pikajunat palaavat Rantaradalle

-52 Tampereelta saapuva IC2 lähtee toisinaan heti takaisin -06, mutta -57 saapuva Turun juna ei mitenkään ehdi lähteä -03 takaisin.

No miksi luulet, että viestissäni sanoin, että kääntöaikaa pitäisi lisätä? Tarkoittaen tietysti sitä, että matka-aikaa pitäisi vähän pienentää, jotta runko saapuisi Helsinkiin aikaisemmin ja että se voisi lähteä takaisin myöhemmin.
 
Ic- ja Pendolino-junien välttelijöille on 143:n aikatauluun jyvitetty ainakin yksi merkittävä este. Kouvolasta saapuu taajamajunien yhteys Pasilaan vain yhdeksän minuuttia Turun pikajunan lähdön jälkeen. Lahdesta saavuttaessa jää Pasilassa vaihtoaikaa z-junalta 51 minuuttia ja Ic2-junalta 15 minuuttia. Riihimäen suunnan R-junalta jää vaihtoaikaa 33 minuuttia ja H-junalta kaksi minuuttia.

Lahti-Kerava -oikoradan avausta edeltäneen juna-aikakauden piirteitä liittyy parin kuukauden kuluttua myös Savo-Karjalan juniin. Lahden tasatunteihin painottuvista lähtöajoista joustetaan merkittävästi Itä-Suomesta saapuvien iltajunien osalta. Lopputulos muistuttaa oikorataa edeltänyttä vaihetta, jolloin Savo-Karjalasta tulevat vuorot lähtivät Lahdesta noin klo 21.30 ja 22.30 Helsinkiin.

Muutokset idän kaukojunien junien kulussa heijastuvat z-juniin illan myöhennettyinä lähtöaikoina. Samaan tapaan turvataan myös jotkut Kouvolan suunnan vaihtoyhteydet Lahti-Riihimäki -lähijuniin. Vr:n verkkoaikataulun mukaan osa Lahti-Riihimäki -lähijunista ei kuitenkaan odota idän kaukojunaa. Tällöin vaihtoehtona on matkustaa kahdella lähijunalla Lahdesta Riihimäelle Keravan kautta.
 
Vs: Pikajunat palaavat Rantaradalle

Samaa mieltä. Ja ohjausvaunulla varustettuna, tietysti. Nykyisellään rantaradan liikenne taitaa sitoa seitsemän junarunkoa. Ohjausvaunu-IC2:lla selvittäisiin viidellä, jos kääntö Helsingin päässä tehtäisiin heti, ja runko seisoisi tunnin Turussa. Toki se vaatisi, että Helsingin 6 minuutin kääntöaikaa saataisiin jonkin verran lisättyä.
Sehän saataisiin siitä, että turhat rönsyt karsittaisiin pois ja Espoosta paahdettaisiin aina Karjaalle parhaalla mahdollisella nopeudella. Jos läntisellä Uudeninmaalla olisi todellista lähiliikennettä, se hoitaisi tuon puolen ilman, että tällaisesta aiheesta tarvitsisi edes keskustella.
Laivajunien kohdalla olisi kuitenkin syytä liittää jokaiseen veturivetoiseen yksikköön, sanottiinpa sitä sitten taajama-, pika- tai IdioottiCusetus-junaksi, yksi EFit-vaunu ihan sitä varten, että fillarit ja muut isommat matkatavarat varmasti mahtuisivat aina kyytiin.
 
Noh, nyt kun tästä ketjusta tuli koko suomea kattava niin jatketaan aiheesta..

Elikkä näköjään Ic 173 saa pääteasemakseen Seinäjoen ja Ic 182 siis lähtöasemaksi sen. Taitaa olla historian ensimmäinen kerta kun Seinäjoella tullaan näkemään Ic2-junia. Sikäli ihan mielenkiintonen veto Vr:ltä, onkohan Lappeenrannasta ollut hyviä kokemuksia kun tälläiseen vaihtoehtoon on päädytty.


Olen ollut kahdesti lappeenrantalaisessa töissä arkipäivinä alkuviikosta. Menomatka (vain Kouvola-Lappeenranta välistä kokemusta) on ollut erittäin hiljainen, mutta palatessa väkeä on ollut mukavammin - Lahden jälkeen jopa hyvin. Junavuoron uskoisinkin palvelevan parhaiten "joukkopakopäivinä" opiskelijakaupungissa.

Matka-aika IC2-junilla on mielestäni maksimissaan Lappeenrannan/Jyväskylän/Seinäjoen-korkeuksilla, jonka jälkeen ravintolavaunua viimeistään alkaa kaivata. Mielenkiinnolla odotetaan, että millaista kyytiä "rivitalo" tarjoaa lakeuksille...

InterCity2 173
Helsinki 14:06
Pasila 14:11-14:12
Tikkurila 14:21-14:22
Riihimäki 14:50-14:52
Hämeenlinna 15:09-15:11
Toijala 15:30-15:31
Tampere 15:52-16:00
Parkano 16:37-16:38
Seinäjoki 17:20

InterCity2 182
Seinäjoki 17:38
Parkano 18:20-18:21
Tampere 19:03-19:07
Toijala 19:27-19:28
Hämeenlinna 19:47-19:49
Riihimäki 20:07-20:09
Tikkurila 20:37-20:38
Pasila 20:46-20:47
Helsinki 20:52
 
Vs: Pikajunat palaavat Rantaradalle

Sehän saataisiin siitä, että turhat rönsyt karsittaisiin pois ja Espoosta paahdettaisiin aina Karjaalle parhaalla mahdollisella nopeudella. Jos läntisellä Uudeninmaalla olisi todellista lähiliikennettä, se hoitaisi tuon puolen ilman, että tällaisesta aiheesta tarvitsisi edes keskustella.

Kuinka tarpeellisia ovat pysähdykset Espoon keskuksessa ja Kirkkonummella? IC-junat pysähtyvät molemmilla näistä, vaikka ne ovat lähellä toisiaan. Pelkkä Kirkkonummen pysähdys voisi riittää ja siitä sitten yhteydet rantaradan Espoon asemille U- ja S-junilla. Pendolinot voisivat jättää Espoon ja Karjaan pysähdykset väliin, jotta matkanteko nopeutuisi. Karjaan asema on nykyisin ylipalveltu kaupungin kokoon nähden. Tuskin niitä matkustajia nyt niin paljon tulee Karjaalta, Tammisaaresta ja Hangosta.
 
Vs: Pikajunat palaavat Rantaradalle

Kuinka tarpeellisia ovat pysähdykset Espoon keskuksessa ja Kirkkonummella? IC-junat pysähtyvät molemmilla näistä, vaikka ne ovat lähellä toisiaan. Pelkkä Kirkkonummen pysähdys voisi riittää ja siitä sitten yhteydet rantaradan Espoon asemille U- ja S-junilla. Pendolinot voisivat jättää Espoon ja Karjaan pysähdykset väliin, jotta matkanteko nopeutuisi. Karjaan asema on nykyisin ylipalveltu kaupungin kokoon nähden. Tuskin niitä matkustajia nyt niin paljon tulee Karjaalta, Tammisaaresta ja Hangosta.

Konduktöörin silmin Espoon keskus on ollut tasaisen matkustajavirran asema kautta aikain, mutta omien kokemusten perusteella matkustajista aika useat eivät kuitenkaan päädy sinne/lähde sieltä vaan jostain lähijuna-asemista. Näistä vaihtoehdoista Kilo ja Kera ovat ennen talouden taantumaa olleet ainakin suosittuja. Aivan viimeisintä tietoa tästä ei ole.

Kirkkonummen käyttäjämäärät ovat yhden tai kahden käden sormin laskettavissa. Puolustusvoimat kuitenkin ovat eräs tekijä, joka liikuttaa muutamina päivinä viikossa enemmän väkeä paikkakunnalle (Upinniemi).

Omien kokemusten perusteella olisin rantaradan InterCity2- ja Pendolino-junien pysähdyskäyttämisen suhteen seuraavalla kannalla:

Helsinki-Pasila-Leppävaara-Kirkkonummi-Karjaa-Salo-Kupittaa-Turku

Leppävaarasta on kasvanut huomattava asutuskeskus Espoossa ja hieman ihmetyttää kun "Vaasaakin isompi" paikka voidaan ohittaa. Vaihtoyhteydet ovat siellä huomattavasti parempaa tasoa kuin Espoossa ja toisaalta vaihtoyhteys esimerkiksi Helsinkiin päin saavuttaessa toteutuu kuitenkin samaa paikallisjunaa käyttäen, joka lähtee jo Kirkkonummelta perään. Toisaalta Helsingistä Kirkkonummen suuntaankin yhteys hoituisi Kirkkonummella vaihtaen - toki tunnelin kautta.

Ideoinnin pohjalta tässä olisi aikatauluesimerkkiä:

InterCity2 Helsingistä Turkuun
Helsinki 09:03
Pasila 09:08-09:09
Leppävaara 09:15-09:16 (vaihtoaika A-junasta 11 minuuttia, saapunut 09:05)
Kirkkonummi 09:34-09:35 (vaihtoaika U-junasta 15 minuuttia, saapunut 09:20)

Pendolino Helsingistä Turkuun
Helsinki 17:09
Pasila 17:15-17:16
Leppävaara 17:21-17:22 (vaihtoaika A-junasta 7 minuuttia, saapunut 17:15)
Karjaa 18:01-18:03

InterCity2 Turusta Helsinkiin
Karjaa 10:00
Kirkkonummi 10:25-10:26 (vaihtoaika S-junaan 5 minuuttia, lähtee 10:30)
Leppävaara 10:44-10:45 (vaihtoaika A-junaan 18 minuuttia, lähtee 11:02)
Pasila 10:51-10:52 (vaihtoaika A-junaan 3 minuuttia, lähtee 10:54 - esim. Valimossa 11:00)
Helsinki 10:57

Pendolino Turusta Helsinkiin
Karjaa 10:57
Leppävaara 11:35-11:36 (vaihtoaika A-junaan 7 minuuttia, lähtee 11:42)
Pasila 11:41-11:42
Helsinki 11:48

Vaihtoyhteyksiä Leppävaarasta:
A Helsinki
E Helsinki/Kauklahti
L, S, U Helsinki/Kirkkonummi
Y Helsinki/Karjaa

3 Kivenlahti
5 Matinkylä
20 Järvenperä
21, 21K, 21T, 21V Serena
22, 22B Hämevaara
22 Sinimäki
23, 23N Kilonpuisto
23, 23N Uusmäki
24, 24T Jupperi
25 Lähderanta
25A, 25AT Högnäs
25T Lähderanta
26 Jorvi
27 Espoon keskus
27N Jorvi
27V Espoon keskus
28 Siikaniemi
28B Siikajärvi
28K Siikaniemi
28KB Siikajärvi
28KT, 28T Siikaranta opisto
29, 29T Kalajärvi
35/35V Matinkylä
51 Kuurinniitty
52 Hämevaara
52 Tapiola
57 Westendinasema
96H Kellonummi

106, 106T Kamppi
110, 110A, 110T, 110TA Kamppi
110A, 110TA Mäkkylä
205 Kamppi
210N 220N Helsinki
410N Helsinki
510 Vantaankoski
510, 512A, 514, 514K, 550 Westendinasema
510B Myyrmäki
512, 512A Malmin asema
514 514K 540 Lentoasema
540 Espoon keskus
550 Itäkeskus

P20 Palvelutalo Uuttu
P20 Lintukorpi
P21 Rastaspuisto
P21 Lintukorpi

Tällaista pohdiskelua tällä kertaa... Idea on vanha, mutta ihmetyttää ettei se ole toteutunut.
 
Viimeksi muokattu:
Itse olen myös ihmetellyt miksei Leppävaaraan järjestetä kaukojunien pysähdystä, edes osalle vuoroista. Joskus asiaa tiedustelin, ja vastauksesi sain, että liikenne on jo nyt niin vilkasta, ja sen takia ei voida. Tämä kuulostaa aika tasapaksulta. Liikennevirta on sama Kauklahteen asti. Leppävaarasta voisi saada myös risteysaseman lentoasemalle, kun 514 ja 540 liikennöivät sinne. Saman kaltaisen kuin Tikkurilasta, jos vähän kehitettäisiin. Kirkkonummen pysähdys voisi olla muutamalla aamun vuorolla ja sataman junilla. En tiedä käyttävätkö Kirkkonummelaiset enään kuukausilippua Ic-junaan kun se on nyt ytv:ssä.

Tuo Seinäjoen Ic2 mieltäni edelleen ihmetyttää. Itse kyllä jo alan kaivata Tampereen jälkeen ravintolavaunua, joten jos tuon muuttaisi normi-ic:ksi, niin asiassa ei olisi mitään. Vaikka toki kyllä Jyväskyläänkin menee Ic2 ja matka-aika on melkein sama.
 
Viimeksi muokattu:
Itse olen myös ihmetellyt miksei Leppävaaraan järjestetä kaukojunien pysähdystä, edes osalle vuoroista. Joskus asiaa tiedustelin, ja vastauksesi sain, että liikenne on jo nyt niin vilkasta, ja sen takia ei voida. Tämä kuulostaa aika tasapaksulta. Liikennevirta on sama Kauklahteen asti. Leppävaarasta voisi saada myös risteysaseman lentoasemalle, kun 514 ja 540 liikennöivät sinne. Saman kaltaisen kuin Tikkurilasta, jos vähän kehitettäisiin. Kirkkonummen pysähdys voisi olla muutamalla aamun vuorolla ja sataman junilla. En tiedä käyttävätkö Kirkkonummelaiset enään kuukausilippua Ic-junaan kun se on nyt ytv:ssä.

Tuo Seinäjoen Ic2 mieltäni edelleen ihmetyttää. Itse kyllä jo alan kaivata Tampereen jälkeen ravintolavaunua, joten jos tuon muuttaisi normi-ic:ksi, niin asiassa ei olisi mitään. Vaikka toki kyllä Jyväskyläänkin menee Ic2 ja matka-aika on melkein sama.

Mielestäni aika ontuva tuo selitys Espoo vs. Leppävaara pysähdykselle. Lentokenttää ja muutenkin jatkoyhteyksiä ajatellen Leppävaara olisi mielestäni huomattavasti parempi vaihtoehto. Myös asukasmäärä ja asemien käyttäjämäärät ovat Leppävaaran osalta perusteltuja. En tiedä, että millaisin tuntein Espoon "hallinnollinen" keskus ottaisi tämän muutoksen.

Kirkkonummen käyttäjiä on IC2-junissa jonkin verran. Helsinkiin tullessa he ovat usein Pasilasta pohjoisen tai idän suuntaan jatkavia ja Helsingistä tullessa taas vastaavanlaisia osittain. Käyttäjämäärät ovat kuitenkin pieniä ja vaihtoaseman siirtäminen Espoosta Kirkkonummelle voisi lisätä käyttöastetta. Ongelmana Leppävaarassa on toki lipunmyynnin puuttuminen asemalta, joka taas Espoossa jo on.

InterCity2-juna lähtee Helsingistä Seinäjoelle pari tuntia lounasajan jälkeen, joten eiköhän Seinäjoelle ilman perinteistä lihapulla-annosta pärjää - etenkin kun perillä ollaan päivällisaikaan. Toisaalta paluumatkalle lähdetään päivällisaikaan, joten kyllä sen ehtii nauttia ennen lähtöäkin jos työt loppuvat toimistoaikoihin...
 
Vs: Pikajunat palaavat Rantaradalle

Konduktöörin silmin Espoon keskus on ollut tasaisen matkustajavirran asema kautta aikain, mutta omien kokemusten perusteella matkustajista aika useat eivät kuitenkaan päädy sinne/lähde sieltä vaan jostain lähijuna-asemista. Näistä vaihtoehdoista Kilo ja Kera ovat ennen talouden taantumaa olleet ainakin suosittuja. Aivan viimeisintä tietoa tästä ei ole.

Kirkkonummen käyttäjämäärät ovat yhden tai kahden käden sormin laskettavissa. Puolustusvoimat kuitenkin ovat eräs tekijä, joka liikuttaa muutamina päivinä viikossa enemmän väkeä paikkakunnalle (Upinniemi).
Vielä 1980-luvun alussa kun suoritin intin osittain Kirkkonummella, osittain Turussa, vain harva Turun juna pysähtyi millään asemalla Helsingin ja Karjaan välillä. Sääntö oli että vain Helsingistä varhain aamulla lähtevät junat ja Turusta pari viimeistä illalla lähtenyttä junaa pysäyhtyivät Kirkolla. Eli päästääkseen esim Kauniaisista Turkuun oli matkustettava Helsingin keskustan kautta, pidentäen kokonaismatka-ajan pahimmillaan n 4 tuntiin! Pikavuorobusseillakaan ei tilanne ollut parempi, nekään eivät pysähtyneet Lahnajärven ja Helsingin välillä. Tästä rantaradan asukkaiden syrjimisestä päästiin eroon vasta joskus 1980-luvun puolivälissä jolloin kaikki junat alkoivat pysähtyä kirkolla, ja muutama vuosi myöhemin myös Espoon keskuksessa kun sen uusi raiteiden päälle rakennetu asema valmistui.

Leppävaarasta on kasvanut huomattava asutuskeskus Espoossa ja hieman ihmetyttää kun "Vaasaakin isompi" paikka voidaan ohittaa. Vaihtoyhteydet ovat siellä huomattavasti parempaa tasoa kuin Espoossa ja toisaalta vaihtoyhteys esimerkiksi Helsinkiin päin saavuttaessa toteutuu kuitenkin samaa paikallisjunaa käyttäen, joka lähtee jo Kirkkonummelta perään. Toisaalta Helsingistä Kirkkonummen suuntaankin yhteys hoituisi Kirkkonummella vaihtaen - toki tunnelin kautta.

Tämän olen pannut merkille kanssa, mutta Espoon keskuksen tilanne paranisi myös, jos bussilinjastoa sieltä kehitettäisiin. Sieltähän lähtee busseja esim lentoasemalle, ja kehäkolmonen vetää paremmin kuin ykkönen, mutta ne bussit eivät ole synkronissa mitenkään Turun junien kanssa. Sitten kun länsimetro valmistuu, tulee Espooon keskuksesta solmukohta Espoon sisäisille poikittaiselle bussiliikenteelle kun suorat bussilinjat eri puolelta Espoota Kamppiin loppuvat. Espoo on lisäksi vastikään ostanut VR:ltä Espoon keskuksen asemarakennuksen ja saneeraa sen isolla rahalla edustavaan kuntoon. Tämä diili edellyttänee että VR jatkaa kaukojunien pysäyttämiset siellä.

Leppävaara on kieltämättä iso paikka sekin, ja kannattaisi miettiä kaukojunien pysäyttämistä molemmissa. Leppävaaran ongelma on se, että se on vähän "liian" lähellä Pasilaa. Toisaalta yhteydet Tapiolaan ja Otaniemeen, jotka lienevät tärkeimmät kohteet jotka puoltaisivat Leppävaaran pysähdystä, hoituvat länsimetron valmistuttua ilman rasittavia kävelyjä ja vaihtoja suoraan Helsingin päärautatieasemalta.

t. Rainer
 
Vs: Pikajunat palaavat Rantaradalle

Leppävaara on kieltämättä iso paikka sekin, ja kannattaisi miettiä kaukojunien pysäyttämistä molemmissa. Leppävaaran ongelma on se, että se on vähän "liian" lähellä Pasilaa. Toisaalta yhteydet Tapiolaan ja Otaniemeen, jotka lienevät tärkeimmät kohteet jotka puoltaisivat Leppävaaran pysähdystä, hoituvat länsimetron valmistuttua ilman rasittavia kävelyjä ja vaihtoja suoraan Helsingin päärautatieasemalta.

Leppävaaran pysähdys voisi olla vähän turha, sillä Leppävaarasta Turun suuntaan mentäessä voisi vaihtaa Kirkkonummella. Leppävaaran ja Pasilan välisiltä asemilta taas voisi mennä ensin Pasilaan, sillä matka on lyhyt. Espoon keskus taas on hyvin syrjässä Espoota, joka selittää helposti sen, miksi sieltä ei ole kovin monia bussiyhteyksiä muualle Espooseen. Se ei ole siis mikään keskus, ei edes lähellä asutuksen keskipistettä. Kirkkonummea puoltaisi sekin, että juna ehtii kiihdyttää kunnolla Pasilasta tuolla välillä, kun ei turhia pysähdellä.
 
Pikajunat palaavat Rantaradalle

Toisaalta yhteydet Tapiolaan ja Otaniemeen, jotka lienevät tärkeimmät kohteet jotka puoltaisivat Leppävaaran pysähdystä, hoituvat länsimetron valmistuttua ilman rasittavia kävelyjä ja vaihtoja suoraan Helsingin päärautatieasemalta.
Tota hei haloo?

Pk-seudulla on harvassa paikassa niin vaivattomat ja monipuoliset vaihtomahdollisuudet kuin Leppävaaran asemalla (vrt. esim. liityntälinjojen luettelo tuossa Lari Nylundin viestissä). Ja kun Leppävaaran asemalla vaihtaa bussiin, pääsemme me monet etelä- ja keskiespoolaiset helposti ja vaihdottomasti suoralla yhteydellä lähimmälle kotipysäkille.

Mutta sen sijaan jos joutuisi länsimetron valmistumisen jälkeen valitsemaan tuon kunniakierroksen Helsingin rautatieaseman ja metron kautta, missä joutuu kulkemaan pitkät matkat sikäläisillä juna- ja metrolaitureilla, asemahalleissa, rullaportaissa jne., niin siinähän niitä rasittavia kävelyjä vasta tuleekin. Ja kun niitä metroasemia on huomattavasti harvemmassa kuin bussipysäkkejä, joutuu sitten esim. Tapiolassa tai Otaniemessä vielä lisäbonuksena kävelemään pitkän matkan tai vaihtamaan vielä kertaalleen liityntäbussiin (jotka vaihtoehdot eivät ole mitään herkkua, jos tulee matkatavaroiden kanssa rantaradan kaukojunalla esim. Turkuun päättyneeltä laivamatkalta).

Mutta ei tuo kaukojunien pysähtyminen Leppävaarassa sinänsä niin hirveän välttämätöntä ole (vaikka huomattava mukavuustekijä se meille useille espoolaisille olisikin). Nimittäin kun Kirkkonummella tai Espoon Keskuksessa voi aika vaivattomasti vaihtaa rantaradan lähijuniin, niin niistä on sitten esim. Kauniaisissa tai Leppävaarassa helppo jatkaa matkaa Espoon sisäisen liikenteen tai seutuliikenteen busseilla (länsimetron valmistumisenkin jälkeen tällaiset yhteydet rantaradalta säilynevät Helsingin kautta kiertämistä kilpailukykyisempinä vaihtoehtoina suuressa osassa Etelä-Espoota, tosin esim. nykyiset seutulinjat 106, 109 ja 110 ovat silloin metron liityntälinjoja).
 
Takaisin
Ylös