Aikataulut 31.5.2009 alkaen

Rantarata:


S 141/152 -> IC2 tämäpä yllätys!

Oikeastaan ei ole mielestäni kauhea yllätys. 8:n saapumisaika myöhentyy Helsingissä, ja 3 minuuttia ei kääntöajaksi oikein riitä. Se on siis käytännön syistä. On sekin kyllä, että on jotenki kornia mennä juopottelemaan laivalle pendolinolla.. :)
 
Tuo mainitsemasi poistuva IC-pari lienee 912/917, joka muuttuu IC2:ksi.

Luultavasti ei tarkoitettu sitä, vaan IC2-junia 924 ja 931, jotka muuttuvat pikajuniksi - ilmeisesti sen takia että IC2 173 jatkaakin Tampereelta Seinäjoelle. :)

Lisäksi P 910 ei löydy matkahaulla. Lieneekö runko sitten kulussa tyhjänä, koska matkahaun mukaan toiseen suuntaan kulkee sama määrä sinisiä junia kuin nytkin?
 
No niiden oikeastaan kuuluukin. Ideahan on, että siellä ehtii nukkua yön, ja yöjunat väistävät kaikkea muuta liikennettä. Näemmä hidastuu eniten Tampereen ja Ylivieskan välillä. Ettei olisi ratatöiden tai sitten muun liikenteen takia?

On aivan varmasti Pohjanmaan radan ratatöiden takia. P 873:n aikaistamisella pidennetään ratatöiden aikataulurakoa (joka on junien P 873 ja IC 850 välissä), sillä juna odottaa Kokkolassa ylimääräisen vartin.

Syksyllä juna palaa entiseen aikatauluunsa.
 
Ilmeisesti P413 ei kulje, koska sitä ei matkahaulla löytynyt. Sitten ei todennäköisesti kulje myös P414:kään.

Junat P 413 ja P 414 tosiaan eivät liikennöi ensi kesänä. Syynä lienee ainakin se, että junat IC2 173 ja IC2 182 korvaavat nämä Tpe-Sk -välillä.

Syksyllä junat palaavat kuitenkin liikenteeseen. P 413 kulkee silloin perjantaisin Sk-Kok -väliä, ja samalla aikataululla kuin nytkin (joten junaan on vaihtoyhteys IC2 173:stä), ja P 414:stä tulee uusi sunnuntaisin kulkeva Ol-Sk -juna. Lähtöaika Oulusta on 14.00 ja tulo Seinäjoelle 17.29, jotta matkustajat ehtivät vaihtaa IC2 182:een. Välipysähdyksiä P 414:llä on vain Ylivieskassa, Kokkolassa (15.59-16.02) ja Pännäisissä.

Näin ollen tämä runko ajanee perjantai-iltaisin tyhjävaunujunana Kok-Ol nykyisen Kok-Sk sijasta.
 
VR:n sivuilla on 15.5.-09 julkaistu tiedote uudesta aikataulusta: http://www.vr-konserni.fi/fi/vakiolinkit/VR-konsernitiedottaa/news_645.html

1) Tekstin mukaan joitakin junavuoroja lakkautetaan heikon kysynnän vuoksi ja uusiakin vuoroja aloitetaan.

2) Lapin yöjunien osalta on yllättävää, ettei Kemijärveltä Helsinkiin kulkeva pikajuna (P 274/874) pysähdy enää Tikkurilassa pääradan ruuhkaisuuden vuoksi. Junalle järjestetään korvaava vaihtoyhteys. Kolariin ajetaan syyskuussa kahtena viikonloppuna ylimääräinen ruskajuna.

3) Rantaradalla nähdään kesäkaudella sinisiä lisävaunuja. Nämä polkupyörien kuljettamiseen tarkoitetut vaunut kulkevat seuraavissa junissa:

• IC² 121 Helsingistä Turun satamaan klo 05.46
• IC² 141 Helsingistä Turun satamaan klo 17.03
• P 143 Helsingistä Turun satamaan klo 18.03
• IC² 130 Turun satamasta Helsinkiin klo 08.15
• IC² 152 Turun satamasta Helsinkiin klo 19.45
• P 154 Turun satamasta Helsinkiin klo 20.45

Vaunut ovat liikenteessä 6.9.2009 saakka, ja junissa P 143 ja P 154 myös tämän jälkeen.
 
Vaunut ovat liikenteessä 6.9.2009 saakka, ja junissa P 143 ja P 154 myös tämän jälkeen.
Mihinkähän sinisessä rungossa tarvitaan lisävaunua? Eikö yksi EFit riitä?

Sinänsä positiivista, että polkupyöriä varten ylipäätään suostutaan liittämään juniin lisävaunuja.
 
Sinänsä positiivista, että polkupyöriä varten ylipäätään suostutaan liittämään juniin lisävaunuja.

VR:llä on lopulta taivuttu kokeilemaan polkupyörien kuljetusta rantaradalla. Yleisöpalautteen perusteella kysyntää pyörävaunuille olisi varmasti muillakin reiteillä. Toivottavasti palvelua markkinoidaan riittävästi, jotta sen laajentamiseen olisi myöhemmin edellytyksiä.

IC2-junien olemattomat matkatavara- ja ravintolapalvelut paranisivat kertaheitolla uudella kaksikerrosvaunulla, jonka alakerrassa olisi matkatavaratila ja yläkerrassa ravintola suurine maisemaikkunoineen. Jokohan sellaisista on tarjouskilpailu valmisteilla...?
 
Ei sen tartte olla DoSto, tavallinen ravintola riittäis. Maalaisivat nyt sen fillarivaunun siniseksi!
 
Ei sen tartte olla DoSto, tavallinen ravintola riittäis.

Yksikerroksinen vaunu kaksikerroksisten välissä? Mitähän IC2-brändinvartijat siitä sanoisivat... :eek: Sitäpaitsi yläkerrassa sijaitsevaa ravintolaa voisi täysin oikeutetusti markkinoida nopeana ja korkeatasoisena ;)
 
Mä en ole keksinyt mikä muu tuo fillarivaunu voisi olla, kuin sininen konnarivaunu.

Rantaradalle tulee polkupyörien kuljetukseen EFit, jossa jo 1990-luvulla tehtiin satamajunissa testejä polkupyörien sopimisen kanssa. Muistelisin parhaan tuloksen olleen 56 polkupyörää matkatavaratilassa.
 
Eikös pari Fot-vaunua seiso vielä joutilaina jossakin? Niihin ainakin mahtuisi. :)
 
Junat P 413 ja P 414 tosiaan eivät liikennöi ensi kesänä.
Syksyllä junat palaavat kuitenkin liikenteeseen.

Nyt uudet aikataulut ovat siis ilmestyneet VR:n sivuille. Näitä junia ei kuitenkaan löydy tulostettavista kaukoliikenneaikatauluista, mutta löytyvät edelleen Matkahausta. Lähetin VR:lle palautetta asiasta, joten toivottavasti saamme tietää kumpi "lähde" on oikeassa ja kumpi väärässä.
 
Takaisin
Ylös