Aikataulut 31.5.2009 alkaen

Nyt uudet aikataulut ovat siis ilmestyneet VR:n sivuille. Näitä junia ei kuitenkaan löydy tulostettavista kaukoliikenneaikatauluista, mutta löytyvät edelleen Matkahausta. Lähetin VR:lle palautetta asiasta, joten toivottavasti saamme tietää kumpi "lähde" on oikeassa ja kumpi väärässä.

Itse itselleni vastaten: sain vastauksen VR:ltä, jonka mukaan junat P 413 ja 414 eivät ole tulossa liikenteeseen syyskuussa. Matkahaku on siis ollut tässä kohdin väärässä. Harmi! Olisin mielelläni nähnyt näiden viikonloppujunien tuomaa vaihtelua Kokkolan seudulle... :(
 
Itse itselleni vastaten: sain vastauksen VR:ltä, jonka mukaan junat P 413 ja 414 eivät ole tulossa liikenteeseen syyskuussa. Matkahaku on siis ollut tässä kohdin väärässä. Harmi! Olisin mielelläni nähnyt näiden viikonloppujunien tuomaa vaihtelua Kokkolan seudulle... :(

Höh, siinä sitten katosivat päiväpikajunat Pohjanmaan radalta... Ensiviikollahan P413 ja 414 kulkevat viimeistä kertaa. :icon_frown:
 
Nyt ovat uudet vakkarit (31.5. alk.) netissä.

Niistä huomaa mm. sen, että kääntöajat Helsingin asemalla sen kuin pidentyvät. Alle puolen tunnin kääntöjä on enää kourallinen jäljellä:

IC2 122 – IC2 165, 24 min
IC2 164 – IC2 85, 14 min
IC2 136 – IC2 109, 15 min
S 138 – S 7, 15 min
IC2 142 – IC2 111, 15 min
IC2 88 – IC2 179, 14 min

Uutuutena (?, ainakin "uuden juna-ajan" aikana) tulee sunnuntaille muutamia puolentoista–kahden tunnin pituisia seisonta-aikoja:

IC 188 – IC 5, 2 h 8 min
S 8 – S 59, 1 h 24 min (2 yksikköä)
IC2 150 – IC2 153, 2 h 6 min

Lisäksi S 145:ssä on sunnuntaisin mahdollisesti kaksi Sm3-yksikköä (runko tulee S 76:stä – onko siinä yksi vai kaksi yksikköä?).
 
Lisäksi S 145:ssä on sunnuntaisin mahdollisesti kaksi Sm3-yksikköä (runko tulee S 76:stä – onko siinä yksi vai kaksi yksikköä?).

Korjaanpa itse itseäni: Ei sunnuntain S 76 (eikä siis S 149:ssäkään) ole kaksi yksikköä, eihän ole moneen vuoteen ollut... :)
 
Niistä huomaa mm. sen, että kääntöajat Helsingin asemalla sen kuin pidentyvät. Alle puolen tunnin kääntöjä on enää kourallinen jäljellä
- - -
Uutuutena (?, ainakin "uuden juna-ajan" aikana) tulee sunnuntaille muutamia puolentoista–kahden tunnin pituisia seisonta-aikoja

Elikkä siis tuolla tavalla syödään taas lisää Helsingin aseman rajallista laituriraidekapasiteettia, kun siellä seisotetaan joutilasta tyhjänpantinkalustoa, eikä siirretä sitä jonnekin syrjemmälle, vaikkapa Ilmalaan tms. Olisi kiva tietää, onko tuo tyhjien junien seisotus päärautatieasemalla taloudellista ja järkevää? Jäähän sinne puskuriin jumiin aina saapuneen junan miljoonia maksanut sähköveturikin, mutta halvempien matkustajavaunujen kierto on kai se määräävin tekijä tällä kertaa? Yhtä junanpätkää varten pitää siis olla Helsingissä varattuna kenties kaksi sveitsiläistä Sr2:ta? Ei kuulosta taloudelliselta ajattelulta...

Helsingin ratapihan toimintoja ja sen kapasiteetin mahdollisuuksia on joskus kai simuloitu tietokoneohjelmalla. Varmaankaan simulointi ja käytäntö eivät kohtaa toisiaan.
 
Elikkä siis tuolla tavalla syödään taas lisää Helsingin aseman rajallista laituriraidekapasiteettia, kun siellä seisotetaan joutilasta tyhjänpantinkalustoa, eikä siirretä sitä jonnekin syrjemmälle, vaikkapa Ilmalaan tms. Olisi kiva tietää, onko tuo tyhjien junien seisotus päärautatieasemalla taloudellista ja järkevää? Jäähän sinne puskuriin jumiin aina saapuneen junan miljoonia maksanut sähköveturikin, mutta halvempien matkustajavaunujen kierto on kai se määräävin tekijä tällä kertaa? Yhtä junanpätkää varten pitää siis olla Helsingissä varattuna kenties kaksi sveitsiläistä Sr2:ta? Ei kuulosta taloudelliselta ajattelulta...
Eikö se nykyinen tilanne johdu itäradan remontista, ja matka-aikojen pidentymisestä, ja pitäisi olla ohi ensi vuonna joskus?

t. Rainer
 
Helsingin ratapihan toimintoja ja sen kapasiteetin mahdollisuuksia on joskus kai simuloitu tietokoneohjelmalla. Varmaankaan simulointi ja käytäntö eivät kohtaa toisiaan.
Koko pääkaupunkiseudun lähiliikenteestähän on olemassa VR:n sisäiseen käyttöön tarkoitettu aikatauluihin perustuva tietokonesimulaatio, johon itse tutustuin TTY:n joukkoliikennekurssilla. Ohjelma osaa näyttää havainnollisesti raiteen tarkkuudella, missä kunkin junan kulloisellakin minuutilla kuuluisi mennä. Simulaatiossa näkyi myös tyhjävaunujunien siirtoajot Ilmalaan.
 
Takaisin
Ylös