Rantaradan kaukojunien pysähdyskäyttäytyminen

Pitäisikö rantaradan kaukojunien pysähtymiskäyttäytyminen olla mielestäsi?


  • Äänestäjiä yhteensä
    65
Liittynyt
8 Marraskuu 2005
Viestit
399
Viestiketjussa Aikataulut 31.5.2009 alkaen ollaan aloitettu keskustelua kaukoliikenteen junien pysähtymiskäyttäytymisestä rantaradalla. Mikä on sinun mielipiteesi?

Pitäisikö junien mielestäsi:

1) jatkaa nykyisillä pysähdyksillä: Helsinki, Pasila, Espoo, Kirkkonummi (IC2), Karjaa...?
2) vaihtaa pysähdyksiksi: Helsinki, Pasila, Leppävaara, Kirkkonummi (IC2), Karjaa...?
3) joku muu, mikä?
4) en osaa sanoa?
 
Minä äänestin 2. vaihtoehtoa. Leppävaara on Espoolle samankaltainen alue kuin Tikkurila Vantaalle.
 
Espoon tilalle voisi tosiaan laittaa Leppävaaran, onhan kyseessä aivan eri kokoluokan keskukset.

Toiseksi Kirkkonummen voisi myös poistaa kaukojunakartalta. Eihän kaukojunat pysähdy esim Järvenpäässä tai Hyvinkäälläkään. Ja Kirkkonummi nyt on sentään vielä paljon pienempi paikka. Pääseehän Kirkkonummelta/lle S/U/Y-junilla, kyllähän sen pitäisi riittää. Noin 2-3 junaa tunnissa siis. Kun vertaa Järvenpäätä ja Hyvinkäätä, niin 2-3 junaa tunnissa on sielläkin. R/H/G, G tosin ei kulje edes Hyvinkäälle.
 
Toiseksi Kirkkonummen voisi myös poistaa kaukojunakartalta. Eihän kaukojunat pysähdy esim Järvenpäässä tai Hyvinkäälläkään. Ja Kirkkonummi nyt on sentään vielä paljon pienempi paikka. Pääseehän Kirkkonummelta/lle S/U/Y-junilla, kyllähän sen pitäisi riittää. Noin 2-3 junaa tunnissa siis. Kun vertaa Järvenpäätä ja Hyvinkäätä, niin 2-3 junaa tunnissa on sielläkin. R/H/G, G tosin ei kulje edes Hyvinkäälle.

Kaukojunat pysähtyvät Kirkolla lähinnä Karjaan ja Turun suunnan matkustajen palvelemiseksi, ja siksi että Karjaalle ei kulje taajamajunia kuin muutama kerta päivässä. Hyvinkäällä ja Järvenpäästä kulkee taajama/paikallisjunia päärataa pitkin Riihimäelle 2 kertaa tunnissa. Jos Karjaalle kulkisi taajamajuna kerran tunnissa edes, niin korkeintaan silloin voisivat kaukojunat ohittaa Kirkkonummen.

En tiedä miten asia nykyisin on, mutta ainakin joskus ennen vanhaan Kirkkonummen pysähdykset ovat olleet liki pakollisia myös rantaradan 1-raiteisuuden vuoksi, eli kaukojunat ovat kohdanneet juuri Kirkkonummen asemalla, niin että Karjaan suuntaan kulkeva ei ole saanut lähteä linjalle ennenkuin sieltä on toinen juna tullut.

t. Rainer
 
Viimeksi muokattu:
En tiedä miten asia nykyisin on, mutta ainakin joskus ennen vanhaan Kirkkonummen pysähdykset ovat olleet liki pakollisia myös rantaradan 1-raiteisuuden vuoksi, eli kaukojunat ovat kohdanneet juuri Kirkkonummen asemalla, niin että Karjaan suuntaan kulkeva ei ole saanut lähteä linjalle ennenkuin sieltä on toinen juna tullut. Rainer

Nykyisin rantaradan junat kohtaavat Helsingin asemalla, Masala-Kirkkonummi välillä, Karjaalla ja Salossa. Tämä on huomattavasti parantanut täsmällisyyttä, kun Kirkkonummella ei tarvitse odottaa saapuvaa junaa Turun suunnasta. Helsingin suuntaan mennään -26 yli ja Karjaalle -35.
 
Jos ELSA-rata joskus rakennetaan, niin Espoon asemasta tulee risteysasema. Sitten ehkä esimerkiksi Kirkkonummi-Turku matkustettaisiin vaihtaen junaa Espoon asemalla. Mielestäni tämä tukee Espoon aseman säilyttämistä kaukojunien pysähdydasemana.
 
Äänestin jokin muu vaihtoehtoa.

Kun jatkossa kaikki Rantaradan junat ovat yhtänopeita, täytyy kaikilla niillä olla sama määrä pysähdyksiä. Toisaalta kilpailukyvyn turvaamiseksi junia olisi nopeutettava (uhkana on että vastavalmistunut moottoritie verottaa matkustajamääriä). Nopeutus Helsingin puoleisessa päässä saattaisi myös mahdollistaa tiiviimmän kalustonkierron.

Nopeutus ei taida onnistua kuin pysähdyksiä vähentämällä. Siksi junat voisivat pysähtyä vuorotellen Espoossa ja Kirkkonummella, siis kummallakin kahden tunnin välein; kaikki pysähtyisivät tietysti Pasilassa. Espoon voisi tietenkin korvata Leppävaaralla, jos sieltä löytyisi enemmän käyttäjiä.
 
Nopeutus ei taida onnistua kuin pysähdyksiä vähentämällä. Siksi junat voisivat pysähtyä vuorotellen Espoossa ja Kirkkonummella, siis kummallakin kahden tunnin välein; kaikki pysähtyisivät tietysti Pasilassa. Espoon voisi tietenkin korvata Leppävaaralla, jos sieltä löytyisi enemmän käyttäjiä.

Kuinka suuri on tarve matkustaa Kirkkonummelta Turun suuntaan? Luulen, että se ei ole suuren suuri. Ehkä tämä tarve tulisi tyydytettyä Y-junien vaihtoyhteyksillä Karjaalla. VR:llähän on hyvät lipunmyyntitiedot, joista selviävät matkat yksityiskohtaisesti, kuten Pitäjänmäki-Salo, Kirkkonummi-Loimaa jne. Näiden perusteella VR on ilmeisesti päättänyt, että nykyisenlainen pysähtymismalli on hyvä. Kuka tietää, vaikka muutoksia tulisi jatkossa? Eihän siitä niin kauaa ole, kun Pendolinoja alettiin Tikkurilassakin pysäyttää.
 
Vielä nyt on hyvä säilyttää Espoon keskuksen asema kaukojuna-asemana. Mutta heti, kun Raide-Jokeri on valmis, voisi olla syytä siirtää Espoon kaukojunapysähdys Leppävaaraan.
 
Kuinka suuri on tarve matkustaa Kirkkonummelta Turun suuntaan? Luulen, että se ei ole suuren suuri.
Vieläkös Upinniemen/Obbnäsin varusmiehiä kulkee junissa? Kirkkonummi on toisaalta kai Suomen väkirikkain kunta ilman kaupunkistatusta. Ja lähiliikennelinjojen pääteasema. Ihan selkeästi kaukojunien pysäkki, siis.
 
Itse äänestin 2-vaihtoehtoa. Perustelut. Espoon keskuksen pysähdys tulisi jättää pois ja Leppävaara sen tilalle. Tämä olisi jo kaupunkikuvan takia. Verrataan spurguja täynnä olevaan betonihelvettiin ja sitten jo suhteellisen nykyaikaiseen Selloon ja Leppävaaran alueeseen. Jostain olen kuullut, että tuota Espoon keskuksen pysähdystä on pidetty sen takia, koska " se on kaupungin hallinnollinen keskus". Kuitenkin Sellon odotustilaan pitäisi saada junamaatti..
 
Kuinka suuri on tarve matkustaa Kirkkonummelta Turun suuntaan? Luulen, että se ei ole suuren suuri. Ehkä tämä tarve tulisi tyydytettyä Y-junien vaihtoyhteyksillä Karjaalla. VR:llähän on hyvät lipunmyyntitiedot, joista selviävät matkat yksityiskohtaisesti, kuten Pitäjänmäki-Salo, Kirkkonummi-Loimaa jne. Näiden perusteella VR on ilmeisesti päättänyt, että nykyisenlainen pysähtymismalli on hyvä. Kuka tietää, vaikka muutoksia tulisi jatkossa? Eihän siitä niin kauaa ole, kun Pendolinoja alettiin Tikkurilassakin pysäyttää.

Turun suunta pitää sisällään myös Karjaan ja Hangon radan ja kyllä matkustetaan. Kirkkonummella on isoja työpaikkoja joihin tullan päivittäin töihin muualta länsi-Uudeltamaalta. Jos saataisiin rantaradalle aikaan kerran tunnissa kulkeva Y-juna, niin kaukojunan pysähtymisistä Kirkolla voitaisiin luopua tai ainakin vähentää.

Vieläkös Upinniemen/Obbnäsin varusmiehiä kulkee junissa?

Kyllä luulisin, koska merivoimissa palvelee paljon turkulaisia ja varsinais-suomalaisia. Merivoimien alokas- ja alipuseerikoulutus on keskitetty kokonaan Upinnimeen, kun taas varsinaiset yksiköt joihin sitten sijoitetaan, eli laivat, ovat Turussa. Juna on näppärin tapa ja busseja ei edes kulje Turusta Upinniemeen.

t. Rainer
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Itse äänestin 2-vaihtoehtoa. Perustelut. Espoon keskuksen pysähdys tulisi jättää pois ja Leppävaara sen tilalle. Tämä olisi jo kaupunkikuvan takia. Verrataan spurguja täynnä olevaan betonihelvettiin ja sitten jo suhteellisen nykyaikaiseen Selloon ja Leppävaaran alueeseen. Jostain olen kuullut, että tuota Espoon keskuksen pysähdystä on pidetty sen takia, koska " se on kaupungin hallinnollinen keskus". Kuitenkin Sellon odotustilaan pitäisi saada junamaatti..

Itse Espoon keskuksen asukkaana on lehmä sen verran ojassa että kannatan kaukojunien pysähtymisten jatkamista. Espoon kaupunki on ostanut asemarakennuksen VR:ltä ja saneeraa sen kuntoon isolla rahalla. Sinne on tulossa myös matkakeskus ja kaupungintalo aiotaan jossain aiheessa saneerata tai rakentaa uusi.

Espoon keskus on paljon muutakin kuin Suvela, ja kaupunkikuvallisesti ei Espoon keskus ja Leppävaara poikkea niin paljon. Spurguja, kerjäläisiä ja häiritsevästi käyttäytyviä nuorisojengejä hengailee paljon enemmän Sellon ympärillä ja Leppävaaran asematunnelissa kuin Espoon keskuksessa, ja 10-15 vuoden päästä Sello on vanha ja kulunut.

t. Rainer
 
Takaisin
Ylös