Näytä äänestyksen tulokset: Pitäisikö rantaradan kaukojunien pysähtymiskäyttäytyminen olla mielestäsi?

Äänestäjiä
65. Et voi äänestää tässä äänestyksessä
  • Helsinki, Pasila, Espoo, Kirkkonummi (IC2), Karjaa...

    14 21,54%
  • Helsinki, Pasila, Leppävaara, Kirkkonummi (IC2), Karjaa...

    39 60,00%
  • Joku muu, millainen?

    10 15,38%
  • En osaa sanoa?

    2 3,08%
Sivu 1 / 5 12345 ViimeisinViimeisin
Näytetään tulokset 1-15/62

Viestiketju: Rantaradan kaukojunien pysähdyskäyttäytyminen

  1. #1

    Liittynyt
    08.11.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    374

    oletus Rantaradan kaukojunien pysähdyskäyttäytyminen

    Viestiketjussa Aikataulut 31.5.2009 alkaen ollaan aloitettu keskustelua kaukoliikenteen junien pysähtymiskäyttäytymisestä rantaradalla. Mikä on sinun mielipiteesi?

    Pitäisikö junien mielestäsi:

    1) jatkaa nykyisillä pysähdyksillä: Helsinki, Pasila, Espoo, Kirkkonummi (IC2), Karjaa...?
    2) vaihtaa pysähdyksiksi: Helsinki, Pasila, Leppävaara, Kirkkonummi (IC2), Karjaa...?
    3) joku muu, mikä?
    4) en osaa sanoa?

  2. #2
    Epa
    Epa ei ole kirjautuneena

    Liittynyt
    05.09.2007
    Viestejä
    201

    oletus Vs: Rantaradan kaukojunien pysähdyskäyttäytyminen

    Minä äänestin 2. vaihtoehtoa. Leppävaara on Espoolle samankaltainen alue kuin Tikkurila Vantaalle.

  3. #3

    Liittynyt
    14.07.2005
    Sijainti
    koti: Espoo/työ: Helsinki
    Viestejä
    5510

    oletus Vs: Rantaradan kaukojunien pysähdyskäyttäytyminen

    Äänestin nykyistä käytäntöä tai Leppävaaran lisäämistä nykyisten lisäksi.

    t. Rainer

  4. #4
    Murzu avatar
    Liittynyt
    16.06.2006
    Viestejä
    355

    oletus Vs: Rantaradan kaukojunien pysähdyskäyttäytyminen

    Espoon tilalle voisi tosiaan laittaa Leppävaaran, onhan kyseessä aivan eri kokoluokan keskukset.

    Toiseksi Kirkkonummen voisi myös poistaa kaukojunakartalta. Eihän kaukojunat pysähdy esim Järvenpäässä tai Hyvinkäälläkään. Ja Kirkkonummi nyt on sentään vielä paljon pienempi paikka. Pääseehän Kirkkonummelta/lle S/U/Y-junilla, kyllähän sen pitäisi riittää. Noin 2-3 junaa tunnissa siis. Kun vertaa Järvenpäätä ja Hyvinkäätä, niin 2-3 junaa tunnissa on sielläkin. R/H/G, G tosin ei kulje edes Hyvinkäälle.

  5. #5

    Liittynyt
    14.07.2005
    Sijainti
    koti: Espoo/työ: Helsinki
    Viestejä
    5510

    oletus Vs: Rantaradan kaukojunien pysähdyskäyttäytyminen

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Murzu Näytä viesti
    Toiseksi Kirkkonummen voisi myös poistaa kaukojunakartalta. Eihän kaukojunat pysähdy esim Järvenpäässä tai Hyvinkäälläkään. Ja Kirkkonummi nyt on sentään vielä paljon pienempi paikka. Pääseehän Kirkkonummelta/lle S/U/Y-junilla, kyllähän sen pitäisi riittää. Noin 2-3 junaa tunnissa siis. Kun vertaa Järvenpäätä ja Hyvinkäätä, niin 2-3 junaa tunnissa on sielläkin. R/H/G, G tosin ei kulje edes Hyvinkäälle.
    Kaukojunat pysähtyvät Kirkolla lähinnä Karjaan ja Turun suunnan matkustajen palvelemiseksi, ja siksi että Karjaalle ei kulje taajamajunia kuin muutama kerta päivässä. Hyvinkäällä ja Järvenpäästä kulkee taajama/paikallisjunia päärataa pitkin Riihimäelle 2 kertaa tunnissa. Jos Karjaalle kulkisi taajamajuna kerran tunnissa edes, niin korkeintaan silloin voisivat kaukojunat ohittaa Kirkkonummen.

    En tiedä miten asia nykyisin on, mutta ainakin joskus ennen vanhaan Kirkkonummen pysähdykset ovat olleet liki pakollisia myös rantaradan 1-raiteisuuden vuoksi, eli kaukojunat ovat kohdanneet juuri Kirkkonummen asemalla, niin että Karjaan suuntaan kulkeva ei ole saanut lähteä linjalle ennenkuin sieltä on toinen juna tullut.

    t. Rainer
    Viimeisin muokkaaja R.Silfverberg; 24.03.2009 kello 13:32. Syy: vähän jatkettu

  6. #6

    Liittynyt
    08.11.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    374

    oletus Vs: Rantaradan kaukojunien pysähdyskäyttäytyminen

    Lainaus Alunperin kirjoittanut R.Silfverberg Näytä viesti
    En tiedä miten asia nykyisin on, mutta ainakin joskus ennen vanhaan Kirkkonummen pysähdykset ovat olleet liki pakollisia myös rantaradan 1-raiteisuuden vuoksi, eli kaukojunat ovat kohdanneet juuri Kirkkonummen asemalla, niin että Karjaan suuntaan kulkeva ei ole saanut lähteä linjalle ennenkuin sieltä on toinen juna tullut. Rainer
    Nykyisin rantaradan junat kohtaavat Helsingin asemalla, Masala-Kirkkonummi välillä, Karjaalla ja Salossa. Tämä on huomattavasti parantanut täsmällisyyttä, kun Kirkkonummella ei tarvitse odottaa saapuvaa junaa Turun suunnasta. Helsingin suuntaan mennään -26 yli ja Karjaalle -35.

  7. #7
    Jouni Seilonen avatar
    Liittynyt
    19.09.2007
    Sijainti
    Oulu / Ristijärvi
    Viestejä
    847

    oletus Vs: Rantaradan kaukojunien pysähdyskäyttäytyminen

    Jos ELSA-rata joskus rakennetaan, niin Espoon asemasta tulee risteysasema. Sitten ehkä esimerkiksi Kirkkonummi-Turku matkustettaisiin vaihtaen junaa Espoon asemalla. Mielestäni tämä tukee Espoon aseman säilyttämistä kaukojunien pysähdydasemana.

  8. #8

    Liittynyt
    13.02.2009
    Viestejä
    97

    oletus Vs: Rantaradan kaukojunien pysähdyskäyttäytyminen

    Äänestin jokin muu vaihtoehtoa.

    Kun jatkossa kaikki Rantaradan junat ovat yhtänopeita, täytyy kaikilla niillä olla sama määrä pysähdyksiä. Toisaalta kilpailukyvyn turvaamiseksi junia olisi nopeutettava (uhkana on että vastavalmistunut moottoritie verottaa matkustajamääriä). Nopeutus Helsingin puoleisessa päässä saattaisi myös mahdollistaa tiiviimmän kalustonkierron.

    Nopeutus ei taida onnistua kuin pysähdyksiä vähentämällä. Siksi junat voisivat pysähtyä vuorotellen Espoossa ja Kirkkonummella, siis kummallakin kahden tunnin välein; kaikki pysähtyisivät tietysti Pasilassa. Espoon voisi tietenkin korvata Leppävaaralla, jos sieltä löytyisi enemmän käyttäjiä.

  9. #9
    kemkim avatar
    Liittynyt
    24.09.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    2703

    oletus Vs: Rantaradan kaukojunien pysähdyskäyttäytyminen

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Juha P Korhonen Näytä viesti
    Nopeutus ei taida onnistua kuin pysähdyksiä vähentämällä. Siksi junat voisivat pysähtyä vuorotellen Espoossa ja Kirkkonummella, siis kummallakin kahden tunnin välein; kaikki pysähtyisivät tietysti Pasilassa. Espoon voisi tietenkin korvata Leppävaaralla, jos sieltä löytyisi enemmän käyttäjiä.
    Kuinka suuri on tarve matkustaa Kirkkonummelta Turun suuntaan? Luulen, että se ei ole suuren suuri. Ehkä tämä tarve tulisi tyydytettyä Y-junien vaihtoyhteyksillä Karjaalla. VR:llähän on hyvät lipunmyyntitiedot, joista selviävät matkat yksityiskohtaisesti, kuten Pitäjänmäki-Salo, Kirkkonummi-Loimaa jne. Näiden perusteella VR on ilmeisesti päättänyt, että nykyisenlainen pysähtymismalli on hyvä. Kuka tietää, vaikka muutoksia tulisi jatkossa? Eihän siitä niin kauaa ole, kun Pendolinoja alettiin Tikkurilassakin pysäyttää.
    Yöbussissa on tunnelmaa

  10. #10
    ultrix avatar
    Liittynyt
    22.10.2005
    Sijainti
    Tampere Järvensivu (Jvs)
    Viestejä
    3344

    oletus Vs: Rantaradan kaukojunien pysähdyskäyttäytyminen

    Vielä nyt on hyvä säilyttää Espoon keskuksen asema kaukojuna-asemana. Mutta heti, kun Raide-Jokeri on valmis, voisi olla syytä siirtää Espoon kaukojunapysähdys Leppävaaraan.
    Sakari Kestinen

  11. #11
    Tunnistettu jäsen Compact avatar
    Liittynyt
    20.07.2005
    Viestejä
    2124

    oletus Vs: Rantaradan kaukojunien pysähdyskäyttäytyminen

    Lainaus Alunperin kirjoittanut kemkim Näytä viesti
    Kuinka suuri on tarve matkustaa Kirkkonummelta Turun suuntaan? Luulen, että se ei ole suuren suuri.
    Vieläkös Upinniemen/Obbnäsin varusmiehiä kulkee junissa? Kirkkonummi on toisaalta kai Suomen väkirikkain kunta ilman kaupunkistatusta. Ja lähiliikennelinjojen pääteasema. Ihan selkeästi kaukojunien pysäkki, siis.

  12. #12
    Aleksi.K avatar
    Liittynyt
    27.04.2006
    Sijainti
    Leppävaara
    Viestejä
    2697

    oletus Vs: Rantaradan kaukojunien pysähdyskäyttäytyminen

    Itse äänestin 2-vaihtoehtoa. Perustelut. Espoon keskuksen pysähdys tulisi jättää pois ja Leppävaara sen tilalle. Tämä olisi jo kaupunkikuvan takia. Verrataan spurguja täynnä olevaan betonihelvettiin ja sitten jo suhteellisen nykyaikaiseen Selloon ja Leppävaaran alueeseen. Jostain olen kuullut, että tuota Espoon keskuksen pysähdystä on pidetty sen takia, koska " se on kaupungin hallinnollinen keskus". Kuitenkin Sellon odotustilaan pitäisi saada junamaatti..
    Tyhmä ei se joka myy, vaan se joka ostaa.

  13. #13

    Liittynyt
    14.07.2005
    Sijainti
    koti: Espoo/työ: Helsinki
    Viestejä
    5510

    oletus Vs: Rantaradan kaukojunien pysähdyskäyttäytyminen

    Lainaus Alunperin kirjoittanut kemkim Näytä viesti
    Kuinka suuri on tarve matkustaa Kirkkonummelta Turun suuntaan? Luulen, että se ei ole suuren suuri. Ehkä tämä tarve tulisi tyydytettyä Y-junien vaihtoyhteyksillä Karjaalla. VR:llähän on hyvät lipunmyyntitiedot, joista selviävät matkat yksityiskohtaisesti, kuten Pitäjänmäki-Salo, Kirkkonummi-Loimaa jne. Näiden perusteella VR on ilmeisesti päättänyt, että nykyisenlainen pysähtymismalli on hyvä. Kuka tietää, vaikka muutoksia tulisi jatkossa? Eihän siitä niin kauaa ole, kun Pendolinoja alettiin Tikkurilassakin pysäyttää.
    Turun suunta pitää sisällään myös Karjaan ja Hangon radan ja kyllä matkustetaan. Kirkkonummella on isoja työpaikkoja joihin tullan päivittäin töihin muualta länsi-Uudeltamaalta. Jos saataisiin rantaradalle aikaan kerran tunnissa kulkeva Y-juna, niin kaukojunan pysähtymisistä Kirkolla voitaisiin luopua tai ainakin vähentää.

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Compact Näytä viesti
    Vieläkös Upinniemen/Obbnäsin varusmiehiä kulkee junissa?
    Kyllä luulisin, koska merivoimissa palvelee paljon turkulaisia ja varsinais-suomalaisia. Merivoimien alokas- ja alipuseerikoulutus on keskitetty kokonaan Upinnimeen, kun taas varsinaiset yksiköt joihin sitten sijoitetaan, eli laivat, ovat Turussa. Juna on näppärin tapa ja busseja ei edes kulje Turusta Upinniemeen.

    t. Rainer
    Viimeisin muokkaaja vko; 26.03.2009 kello 20:25. Syy: lainaus korjattu

  14. #14

    Liittynyt
    14.07.2005
    Sijainti
    koti: Espoo/työ: Helsinki
    Viestejä
    5510

    oletus Vs: Rantaradan kaukojunien pysähdyskäyttäytyminen

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Aleksi.K Näytä viesti
    Itse äänestin 2-vaihtoehtoa. Perustelut. Espoon keskuksen pysähdys tulisi jättää pois ja Leppävaara sen tilalle. Tämä olisi jo kaupunkikuvan takia. Verrataan spurguja täynnä olevaan betonihelvettiin ja sitten jo suhteellisen nykyaikaiseen Selloon ja Leppävaaran alueeseen. Jostain olen kuullut, että tuota Espoon keskuksen pysähdystä on pidetty sen takia, koska " se on kaupungin hallinnollinen keskus". Kuitenkin Sellon odotustilaan pitäisi saada junamaatti..
    Itse Espoon keskuksen asukkaana on lehmä sen verran ojassa että kannatan kaukojunien pysähtymisten jatkamista. Espoon kaupunki on ostanut asemarakennuksen VR:ltä ja saneeraa sen kuntoon isolla rahalla. Sinne on tulossa myös matkakeskus ja kaupungintalo aiotaan jossain aiheessa saneerata tai rakentaa uusi.

    Espoon keskus on paljon muutakin kuin Suvela, ja kaupunkikuvallisesti ei Espoon keskus ja Leppävaara poikkea niin paljon. Spurguja, kerjäläisiä ja häiritsevästi käyttäytyviä nuorisojengejä hengailee paljon enemmän Sellon ympärillä ja Leppävaaran asematunnelissa kuin Espoon keskuksessa, ja 10-15 vuoden päästä Sello on vanha ja kulunut.

    t. Rainer

  15. #15
    ultrix avatar
    Liittynyt
    22.10.2005
    Sijainti
    Tampere Järvensivu (Jvs)
    Viestejä
    3344

    oletus Vs: Rantaradan kaukojunien pysähdyskäyttäytyminen

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Aleksi.K Näytä viesti
    Kuitenkin Sellon odotustilaan pitäisi saada junamaatti..
    Eikös VR:n pitänyt perustaa Selloon lipunmyyntitoimisto, kun tilapäinen parakkiasema suljettiin? Tällöin Leppävaarassa olisi ollut Suomen suurin rautatieasema.
    Sakari Kestinen

Sivu 1 / 5 12345 ViimeisinViimeisin

Vastaavia viestiketjuja

  1. Kaukojunien ja -bussien yhteiskäyttö
    kirjoittanut teme foorumissa Kehittämishankkeet
    Vastauksia: 63
    Viimeisin viesti: 27.07.2009, 13:27
  2. Rantaradan tulevaisuus
    kirjoittanut Murzu foorumissa Kehittämishankkeet
    Vastauksia: 23
    Viimeisin viesti: 30.06.2008, 12:59
  3. Kaukojunien kulkutiheydestä
    kirjoittanut kemkim foorumissa Junat
    Vastauksia: 64
    Viimeisin viesti: 17.01.2008, 22:03
  4. Rantaradan taajamajunien uudet seisakkeet?
    kirjoittanut kemkim foorumissa Junat
    Vastauksia: 21
    Viimeisin viesti: 10.08.2007, 13:51
  5. Rantaradan uskollisin matkustaja on poissa
    kirjoittanut moxu foorumissa Junat
    Vastauksia: 0
    Viimeisin viesti: 06.07.2005, 16:29

Lähettämissäännöt

  • Et voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Et voi vastata viesteihin
  • Et voi lähettää liitetiedostoja
  • Et voi muokata viestejäsi
  •