Näytä äänestyksen tulokset: Pitäisikö rantaradan kaukojunien pysähtymiskäyttäytyminen olla mielestäsi?

Äänestäjiä
65. Et voi äänestää tässä äänestyksessä
  • Helsinki, Pasila, Espoo, Kirkkonummi (IC2), Karjaa...

    14 21,54%
  • Helsinki, Pasila, Leppävaara, Kirkkonummi (IC2), Karjaa...

    39 60,00%
  • Joku muu, millainen?

    10 15,38%
  • En osaa sanoa?

    2 3,08%
Sivu 2 / 5 EnsimmäinenEnsimmäinen 12345 ViimeisinViimeisin
Näytetään tulokset 16-30/62

Viestiketju: Rantaradan kaukojunien pysähdyskäyttäytyminen

  1. #16

    Liittynyt
    14.07.2005
    Sijainti
    koti: Espoo/työ: Helsinki
    Viestejä
    5510

    oletus Vs: Rantaradan kaukojunien pysähdyskäyttäytyminen

    Koska rantaradan kaukojunien pysähtyminen Leppävaarassa on saanut niin paljon kannatusta, ja perustelutkin ovat hyvät, niin ehdotan seuraavaa radikaalia ratkaisua:

    Turun junien pysähtyminen Pasilassa jätetään pois ja korvataan Leppävaaralla. Poikkeuksena ehkä myöhäisillan viimeiset vuorot ja aamun ensimmäiset, jotka pysähtyisivät molemmissa. Pääradan kaukojunat sensijaan jatkaisivat pysähtymistään Pasilassa kuten nyt.

    Ai miksi?

    - Rantaradan ja pääradan/oikoradan kaukojunien aikataulut ovat sellaiset että junaa ehtii vaihtaa Helsingin päärautatieasemallakin. Osa rantaradan junarungoistajhan jatkaa aika pian Helsinkiin saavuttuaan toisella vuoronumerolla esim Tampereelle tai Joensuuhun. Periaatteessa VR voisi yhdistää ne vuorot ja markkinoida niitä suorina yhteyksinä. Miksi niin ei tehdä en ymmärrä, mutta siihen on varmaan jokin pätevä selitys. Ehkä se selitys on, että suomalaiset ovat niin umpiluussaan sisäistäneet että kaikkien etelään menevien kaukojunien päätasema on Helsinki ja että matkustajaparat menisivät totaalisesti sekaisin jos junat vain pysähtyisivät Helsingissä ja jatkaisivat muualle. Hätäjarrua alettaisiin vetää sinä pelossa ettei pääse minne oli tarkoitus

    - Lähiliikenteen osalta vähemmän vaihdetaan pääradan lähijunasta rantaradan kaukojunaan, kuin mitä rantaradan lähijunista pääradan kaukojuniin. Jos haluaa optimoida matka-aikaansa, niin kaukojunien pysähtyminen Leppävaarassa auttaisi koska pääradalta tuleva ja Pasilasa vaihtava voi matkustaa ensin rantaradan lähijunalla Leppävaaraan ja nousta siellä kaukojunan kyytiin.

    - Pasilasta ei ole tullut sellaista kakkoskeskustaa Helsingille mitä sitä on mainostettu n 30 vuotta, eikä taida tulla vähään aikaan. Itse asiassaa helsinkiläiset taitavat vastustaa Pasilaan suunniteltuja massivista rakentamista. Lisäksi Pasilan laajentamista niin että se kytkeytyisi paremmin muuhun kantakaupunkiin estää Keskuspuisto joka rajaa alueen ja tekee siitä umpipussin. OK, siellä on Messukeskus, Hartwall areena ja YLE:n Iso Paja, mutta niihinkin pääsisi jatkossakin rantaradan kaukojunista vaihtamalla junaa joko Helsingissä tai Lepuskissa.

    t. Rainer

  2. #17

    Liittynyt
    28.11.2005
    Viestejä
    362

    oletus Vs: Rantaradan kaukojunien pysähdyskäyttäytyminen

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Compact Näytä viesti
    Kirkkonummi on toisaalta kai Suomen väkirikkain kunta ilman kaupunkistatusta. Ja lähiliikennelinjojen pääteasema. Ihan selkeästi kaukojunien pysäkki, siis.
    Näillä perusteluilla voidaan perustella myös Leppävaaran kaukojunapysähdykset:
    Leppävaara on Suomen toiseksi suurimman kaupungin suurin asutuskeskittymä. Lisäksi sekin on lähiliikennelinjojen pääteasema.

    Espoon keskus taas on samaisen kaupungin hallinnollinen keskus, johon toisaalta on suuresta osasta Espoota huonommat bussiyhteydet kuin Leppävaaraan. Lisäksi se ei ole edes minkään lähijunan päätepysäkki. On myös lähijunia jotka ajavat pysähtymättä Espoon keskuksen ohi, mutta pysähtyvät Leppävaarassa (Y).
    Tästä voikin sitten tulkita mitä vaihtoehtoa kannatan.

  3. #18

    Liittynyt
    08.11.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    374

    oletus Vs: Rantaradan kaukojunien pysähdyskäyttäytyminen

    Lainaus Alunperin kirjoittanut R.Silfverberg Näytä viesti
    Turun junien pysähtyminen Pasilassa jätetään pois ja korvataan Leppävaaralla.
    Mielenkiintoinen vaihtoehto, mutta mielipiteeni on jyrkkä ei. Tervetuloa joskus mukaan tutustumaan rantaradalta saapuvan kaukojunan Pasilassa poistuvaan matkustajamäärään. Nyt täytyy kuitenkin muistaa, että kyseessä on täysin ideointia eli ei oteta tätä liian vakavasti... Suuntaa antava "kansanäänestys" tämä kyllä on ollut ja näyttäisi Leppävaaran pysähdys saavan huomattavan kannatuksen.

  4. #19

    Liittynyt
    28.11.2005
    Viestejä
    362

    oletus Vs: Rantaradan kaukojunien pysähdyskäyttäytyminen

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Lari Nylund Näytä viesti
    Mielenkiintoinen vaihtoehto, mutta mielipiteeni on jyrkkä ei. Tervetuloa joskus mukaan tutustumaan rantaradalta saapuvan kaukojunan Pasilassa poistuvaan matkustajamäärään. Nyt täytyy kuitenkin muistaa, että kyseessä on täysin ideointia eli ei oteta tätä liian vakavasti... Suuntaa antava "kansanäänestys" tämä kyllä on ollut ja näyttäisi Leppävaaran pysähdys saavan huomattavan kannatuksen.
    Pasilan asema vain vahvistuu Kehäradan valmistumisen myötä, koska Turusta tuleville se on ensimmäinen paikka jossa voi vaihtaa lentokentälle menevään junaan. Kukaan ei kai ole vielä ehdottanut kaukojunien pysäyttämistä Huopalahdessa...

  5. #20

    Liittynyt
    14.07.2005
    Sijainti
    koti: Espoo/työ: Helsinki
    Viestejä
    5510

    oletus Vs: Rantaradan kaukojunien pysähdyskäyttäytyminen

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Jussi Näytä viesti
    Espoon keskus taas on samaisen kaupungin hallinnollinen keskus, johon toisaalta on suuresta osasta Espoota huonommat bussiyhteydet kuin Leppävaaraan.
    Esim Espoonlahden alueelle sekä Matinkylään ja Olariin on paljon paremmat bussiyhteydet Espoon keskuksesta kuin Leppävaarasta. Ei taida Lepuskista olla sinne minkäänlaisia bussiyhteyksiä.

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Jussi Näytä viesti
    Lisäksi se ei ole edes minkään lähijunan päätepysäkki. On myös lähijunia jotka ajavat pysähtymättä Espoon keskuksen ohi, mutta pysähtyvät Leppävaarassa (Y).
    Tästä voikin sitten tulkita mitä vaihtoehtoa kannatan.
    Espoon asema tulee aikanaan muuttumaan taas E (tai A) -junien pääteasemaksi sitten kun kaupunkirataraiteet on saatu jatketuksi Leppävaarasta sinne, ja erillistä Leppävaaraan päättyvää junalinjaa ei enää ajeta. Huono asia ehkä Köökkilahden kannalta, joita on hemmoteltu tiheillä yhteyksillä viimeisen reilun vuoden, mutta kuvittelisin että kaupunkiradan myötä Kirkkonummellekin lisätään lähijunavuoroja.

    Y-junat ohittavat Espoon keskuksen samasta syystä kuin miksi G-junat ja tunnuksettomat pääradan lähijunat ohittavat Tikkurilan. Siitä syystä että VR haluaa välttää turhan pitkien junien ajamista Karjaalle asti, koska Y-junat täyttyisivät espoolaisista.

    Y-junat pitäisi kaupunkiradan valmistuttua yhdistää S-junien kanssa, niin että kerran tunnissa kulkeva S jatkaisi Karjaalle, eikä se pysähtyisi Espoon keskuksen ja Leppäävaaran välillä, ja kalustonkäytön optimoinnin vuoksi runko pätkittäisiin kahtia Kirkolla.

    t. Rainer

  6. #21

    Liittynyt
    14.07.2005
    Sijainti
    koti: Espoo/työ: Helsinki
    Viestejä
    5510

    oletus Vs: Rantaradan kaukojunien pysähdyskäyttäytyminen

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Lari Nylund Näytä viesti
    Mielenkiintoinen vaihtoehto, mutta mielipiteeni on jyrkkä ei. Tervetuloa joskus mukaan tutustumaan rantaradalta saapuvan kaukojunan Pasilassa poistuvaan matkustajamäärään.
    No millaiset Pasilan matkustajamäärät ovat esim Espoossa poistuviin verrattuna (sellaisina päivinä kun ei ole messuja Messukeskuksesssa eikä lätkämatsia tai muuta suurta yleisötapahtumaa Hartwall-areenassa)?

    Joka aamu kun odotan junaa Espoossa, siellä pysähtyy joko Turkuun menevä tai sieltä tuleva kaukojuna, ja matkustajia nousee/jää pois kymmeniä.

    t. Rainer

  7. #22

    Liittynyt
    14.07.2005
    Sijainti
    koti: Espoo/työ: Helsinki
    Viestejä
    5510

    oletus Vs: Rantaradan kaukojunien pysähdyskäyttäytyminen

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Jussi Näytä viesti
    Pasilan asema vain vahvistuu Kehäradan valmistumisen myötä, koska Turusta tuleville se on ensimmäinen paikka jossa voi vaihtaa lentokentälle menevään junaan. Kukaan ei kai ole vielä ehdottanut kaukojunien pysäyttämistä Huopalahdessa...
    Tämä kehärata-seikka toki puoltaa vahvasti Pasilan pysähdysten jatkamista.

    t. Rainer

  8. #23

    Liittynyt
    28.11.2005
    Viestejä
    362

    oletus Vs: Rantaradan kaukojunien pysähdyskäyttäytyminen

    Lainaus Alunperin kirjoittanut R.Silfverberg Näytä viesti
    Esim Espoonlahden alueelle sekä Matinkylään ja Olariin on paljon paremmat bussiyhteydet Espoon keskuksesta kuin Leppävaarasta. Ei taida Lepuskista olla sinne minkäänlaisia bussiyhteyksiä.
    No on silläkin välillä sentään linjat 5 (Leppävaara-Matinkylä) ja 35 (Leppävaara - Karakallio - Kauniainen - Olari - Matinkylä)

  9. #24

    Liittynyt
    08.11.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    374

    oletus Vs: Rantaradan kaukojunien pysähdyskäyttäytyminen

    Lainaus Alunperin kirjoittanut R.Silfverberg Näytä viesti
    No millaiset Pasilan matkustajamäärät ovat esim Espoossa poistuviin verrattuna (sellaisina päivinä kun ei ole messuja Messukeskuksesssa eikä lätkämatsia tai muuta suurta yleisötapahtumaa Hartwall-areenassa)?

    Joka aamu kun odotan junaa Espoossa, siellä pysähtyy joko Turkuun menevä tai sieltä tuleva kaukojuna, ja matkustajia nousee/jää pois kymmeniä.
    Pasilan matkustajamäärät on useita kymmeniä niistä junista, joissa on tullut matkustettua/työskenneltyä. Espoon matkustajamäärä vaihtelee kymmenestä kahteenkymmeneen. Heidän elämästään olisi mielenkiintoista tietää, että kuinka moni jää Espooseen ja kuinka moni jatkaa eteenpäin.

    Tässä kannattaa huomioida vertailuajankohta, joka itselläni ovat aamupäivästä (IC2-130) iltaan (IC2-154) ja Rainerilla aamu (kello 7-9?). Voisivatko nämä Rainerin näkemät matkustaa Kirkkonummelta Espooseen lähijunalla?

    Tästähän on syntynyt kunnon ajatusriihi...
    Viimeisin muokkaaja vko; 26.03.2009 kello 20:29. Syy: lainausta siivottu

  10. #25

    Liittynyt
    08.11.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    374

    oletus Vs: Rantaradan kaukojunien pysähdyskäyttäytyminen

    Vertailun vuoksi Leppävaaran ja Espoon keskuksen joukkoliikenneyhteydet:

    LEPPÄVAARA

    A Helsinki
    E Helsinki/Kauklahti
    L, S, U Helsinki/Kirkkonummi
    Y Helsinki/Karjaa

    3 Kivenlahti
    5 Matinkylä
    20 Järvenperä
    21, 21K, 21T, 21V Serena
    22, 22B Hämevaara
    22 Sinimäki
    23, 23N Kilonpuisto
    23, 23N Uusmäki
    24, 24T Jupperi
    25 Lähderanta
    25A, 25AT Högnäs
    25T Lähderanta
    26 Jorvi
    27 Espoon keskus
    27N Jorvi
    27V Espoon keskus
    28 Siikaniemi
    28B Siikajärvi
    28K Siikaniemi
    28KB Siikajärvi
    28KT, 28T Siikaranta opisto
    29, 29T Kalajärvi
    35/35V Matinkylä
    51 Kuurinniitty
    52 Hämevaara
    52 Tapiola
    57 Westendinasema
    96H Kellonummi

    106, 106T Kamppi
    110, 110A, 110T, 110TA Kamppi
    110A, 110TA Mäkkylä
    205 Kamppi
    210N 220N Helsinki
    410N Helsinki
    510 Vantaankoski
    510, 512A, 514, 514K, 550 Westendinasema
    510B Myyrmäki
    512, 512A Malmin asema
    514 514K 540 Lentoasema
    540 Espoon keskus
    550 Itäkeskus

    P20 Palvelutalo Uuttu
    P20 Lintukorpi
    P21 Rastaspuisto
    P21 Lintukorpi

    ESPOON KESKUS

    E Helsinki - Kauklahti
    L S U Helsinki - Kirkkonummi

    18Z 18Z 19 - Tapiola
    18 - Kauklahti
    19 - Tuomarilan asema
    27 27V - Leppävaara
    31 - Friisilänaukio
    31 42 - Jorvi
    42 - Soukka
    46 - Hyljelahti
    81 81V - Hirvisuo
    82 82K - Serena
    82B 82 KB - Kalajärvi
    85 - Nuuksionpää
    85A - Kattila
    87 87K - Siikaniemi
    87A 87 KA - Kolmiranta

    210N - Helsinki
    213 - Mikkelä
    213 - Elielinaukio

    535 540 - Lentoasema

    P62 - Näkinkylä
    P81 P82 - Espoon kirkko

  11. #26

    Liittynyt
    14.07.2005
    Sijainti
    koti: Espoo/työ: Helsinki
    Viestejä
    5510

    oletus Vs: Rantaradan kaukojunien pysähdyskäyttäytyminen

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Lari Nylund Näytä viesti
    Pasilan matkustajamäärät on useita kymmeniä niistä junista, joissa on tullut matkustettua/työskenneltyä. Espoon matkustajamäärä vaihtelee kymmenestä kahteenkymmeneen. Heidän elämästään olisi mielenkiintoista tietää, että kuinka moni jää Espooseen ja kuinka moni jatkaa eteenpäin.

    Tässä kannattaa huomioida vertailuajankohta, joka itselläni ovat aamupäivästä (IC2-130) iltaan (IC2-154) ja Rainerilla aamu (kello 7-9?). Voisivatko nämä Rainerin näkemät matkustaa Kirkkonummelta Espooseen lähijunalla?

    Tästähän on syntynyt kunnon ajatusriihi...
    Turusta aamulla klo 8 paikkeilla saapuvasta IC-junasta jää Espoossa pois useita kymmeniä ja heistä surin osa nousee Espoon aseman portaista ylös, minne he suuntautuvat ei tarkkaa tietoa, hyvin moni taitaa hypätä taksiin. Opiskelijan näköiset kävelevät asemalta läheiseen ammattikorkeakouluun. Vähemmistö taas jatkaa heti sen jälkeen tulevalla E-lähijunalla ja jäävät pois jollakin asemalla. Kuvittelisin että jos määränpää on vaikka joku kurssikeskus tai vastaava joita eri puoliilla Espoota on paljon, tai jokin firma Espoonlahdessa, Matinkylässä tai Olarissa, niin jos juna pysähtyisi vain Kirkkonummella, se ei houkuttelisi junalla kulkemista, vaan silloin ajettaisiin omalla autolla koko matka. Yhden kerran kun oli jokin liikennehäiriö ja moni lähijunavuoro oli peruutettu, tiedotettiin että IC pysähtyy poikkeuksellisesti Leppävaarassa, jolloin minäkin hyppäsin sen kyytiin, ja hyvin moni jäi siellä pois.

    N klo 0800 lähtevä Turkuun päin lähtevään pendolinoon näyttäisi nousevan paljon opiskelijan tai tiedemiehen/naisen näköisiä menossa Turkuun, tai "nokia-nörttejä" menossa Saloon. Mikä on heidän lähtöpaikka on vaikea arvioida, mutta kuvitttelisin heidän tulleen sinne vähän joka puolelta Espoota.

    Aamulla tulevia ja lähteviä junia kannattaisi minun havaintojeni perusteella pysäytellä sekä Lepuskissa että Espoon asemalla. Kirkkonummi voitaisiin jättää väliin jos Y-juna hoitaa sen.

    t. Rainer

  12. #27

    Liittynyt
    28.11.2005
    Viestejä
    362

    oletus Vs: Rantaradan kaukojunien pysähdyskäyttäytyminen

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Lari Nylund Näytä viesti
    Vertailun vuoksi Leppävaaran ja Espoon keskuksen joukkoliikenneyhteydet:
    Listoista näytti puuttuvan ainakin Turuntien seutulinjat 231 (Helsinki-Leppävaara-Hämevaara), 248 (Helsinki-Leppävaara-Karakallio-Viherlaakso-Jupperi) ja 270 (Helsinki-Leppävaara-Espoon keskus-Tuomarila) sekä 530 (Espoon keskus - Martinlaakso)

  13. #28

    Liittynyt
    14.07.2005
    Sijainti
    koti: Espoo/työ: Helsinki
    Viestejä
    5510

    oletus Vs: Rantaradan kaukojunien pysähdyskäyttäytyminen

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Lari Nylund Näytä viesti
    Vertailun vuoksi Leppävaaran ja Espoon keskuksen joukkoliikenneyhteydet:
    Bussilinjojen määrän lisäksi kannataa kiinnittää huomiota myös vuorotiheyteen ja liikennöintiaikoihin.

    Esim poikittaislinjat Leppävaarasta kehäkakkosta pitkin lounais-Espooseen kulkevat hyvin harvoin ja liikennöinti loppu klo 1800 paikkeilla.

    t. Rainer

  14. #29

    Liittynyt
    11.05.2006
    Viestejä
    342

    oletus Vs: Rantaradan kaukojunien pysähdyskäyttäytyminen

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Jussi Näytä viesti
    Listoista näytti puuttuvan ainakin Turuntien seutulinjat 231 (Helsinki-Leppävaara-Hämevaara), 248 (Helsinki-Leppävaara-Karakallio-Viherlaakso-Jupperi) ja 270 (Helsinki-Leppävaara-Espoon keskus-Tuomarila) sekä 530 (Espoon keskus - Martinlaakso)
    Lisäksi Espoon keskuksen linjoista puuttuu 86 ja 530. Tuo 270 kulkee tietenkin myös Espoon keskuksen ohi. Lisätään tähän vielä ainakin linjat 154 ja 156.
    Viimeisin muokkaaja tislauskolonni; 26.03.2009 kello 16:40. Syy: Pieni lisäys

  15. #30

    Liittynyt
    08.11.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    374

    oletus Vs: Rantaradan kaukojunien pysähdyskäyttäytyminen

    Hyvä, että tarkennatte noita bussitietoja. Ne ovat kerätty YTV:n pysäkkiaikataulupalvelusta.

Vastaavia viestiketjuja

  1. Kaukojunien ja -bussien yhteiskäyttö
    kirjoittanut teme foorumissa Kehittämishankkeet
    Vastauksia: 63
    Viimeisin viesti: 27.07.2009, 13:27
  2. Rantaradan tulevaisuus
    kirjoittanut Murzu foorumissa Kehittämishankkeet
    Vastauksia: 23
    Viimeisin viesti: 30.06.2008, 12:59
  3. Kaukojunien kulkutiheydestä
    kirjoittanut kemkim foorumissa Junat
    Vastauksia: 64
    Viimeisin viesti: 17.01.2008, 22:03
  4. Rantaradan taajamajunien uudet seisakkeet?
    kirjoittanut kemkim foorumissa Junat
    Vastauksia: 21
    Viimeisin viesti: 10.08.2007, 13:51
  5. Rantaradan uskollisin matkustaja on poissa
    kirjoittanut moxu foorumissa Junat
    Vastauksia: 0
    Viimeisin viesti: 06.07.2005, 16:29

Lähettämissäännöt

  • Et voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Et voi vastata viesteihin
  • Et voi lähettää liitetiedostoja
  • Et voi muokata viestejäsi
  •