VR vaihtoi vihreään

Olen nähnyt VR:n vihreä-valkoiseksi maalatun IC 2-kerrosvaunun, ja mielestäni se oli karmean näköinen. Vihreä väri junassa ei sinänsä ole ruma mutta tuo toteutustapa lisäkuvioineen ja värisävyt nosti kylmät väreet.

t. Rainer
 
Olen nähnyt VR:n vihreä-valkoiseksi maalatun IC 2-kerrosvaunun, ja mielestäni se oli karmean näköinen. Vihreä väri junassa ei sinänsä ole ruma mutta tuo toteutustapa lisäkuvioineen ja värisävyt nosti kylmät väreet.

En ole itse nähnyt vielä, joten ei lopullista tuomiota suuntaan tai toiseen.

Ymmärrän pointin miksi vihreään on päädytty, mutta minusta ko. väri ei välttämättä markkinoinnillisesti toimi kaikkein parhaiten. Ympäristöystävällisyys sinänsä on hyvä tarina, mutta riittääkö se vakuuttamaan, että junalla on muutakin lisäarvoa?
 
Ymmärrän pointin miksi vihreään on päädytty, mutta minusta ko. väri ei välttämättä markkinoinnillisesti toimi kaikkein parhaiten. Ympäristöystävällisyys sinänsä on hyvä tarina, mutta riittääkö se vakuuttamaan, että junalla on muutakin lisäarvoa?

Jos näkisit niin ymmärtäisit mistä on kysymys. Vaunu näyttää MTK:n metsänomistajien mainokselta.

Mielestäni veturijunien ei ole pakko olla yhtenäisien värisiä. Vaikka kuinka yritetään niin aina sattuu väliin vaunu joka on eri värinen kuin muuut.

Sellainen värityskäytäntö kuin mitä oli käytössä mm Saksassa ja muutamassa muussa keski-euroopan maassa pitkään, että väri erotti vaunun käyttötarkoituksen oli hyvä. Ykkös- ja kakkosluokan ja ravintola- ja makuuvaunut eri värisiksi. Silloin matkuatajat löytävät helpommin oman vaununsa. Päävärin ei tarvitse siinäkään tapauksessa olla kokonaan peittävä vaan erilaisia vauhtiraitoja voi laittaa mukaan, mutta hyvällä maulla. Juna on klassinen kulkuneuvo ja tietyn arvokkuuden pitää näkyä.

Moottorivaunujunat kuten pendolinot ja uudet kaupunkijunat voivat sitten olla enemmän karamellin näköisiä.

t. Rainer
 
Sellainen värityskäytäntö kuin mitä oli käytössä mm Saksassa ja muutamassa muussa keski-euroopan maassa pitkään, että väri erotti vaunun käyttötarkoituksen oli hyvä. Ykkös- ja kakkosluokan ja ravintola- ja makuuvaunut eri värisiksi. Silloin matkuatajat löytävät helpommin oman vaununsa. Päävärin ei tarvitse siinäkään tapauksessa olla kokonaan peittävä vaan erilaisia vauhtiraitoja voi laittaa mukaan, mutta hyvällä maulla. Juna on klassinen kulkuneuvo ja tietyn arvokkuuden pitää näkyä.
Tarkoittanet Saksan kohdalla Deutsche Bundesbahnin vuonna 1986 lanseeraamaa väritysmallia?
*Oranssi (S-Bahn)
*Minttu (RegionaBahn / -Express)
*Sininen (InterRegio)
*Punainen (InterCity)
Valitettavasti tämä kasarihenkinen iloinen värimaailma alkoi väistymään vuodesta 1997 lähtien, kun Deutsche Bahn AG yhtenäisti kalustonsa ulkoasun "Verkehrsrot" -värityksen alle.
 
Tarkoittanet Saksan kohdalla Deutsche Bundesbahnin vuonna 1986 lanseeraamaa väritysmallia?
*Oranssi (S-Bahn)
*Minttu (RegionaBahn / -Express)
*Sininen (InterRegio)
*Punainen (InterCity)
Valitettavasti tämä kasarihenkinen iloinen värimaailma alkoi väistymään vuodesta 1997 lähtien, kun Deutsche Bahn AG yhtenäisti kalustonsa ulkoasun "Verkehrsrot" -värityksen alle.

En, vaan 1800-luvulta peräisin olevaa, mutta vielä 1970-luvulla yleisesti käytössä ollutta. ;)

Toisaalta tuo Länsi-Saksan 1980-luvun väritys on kanssa ihan ok. Nykyinen on kieltämättä tylsä.

t. Rainer
 
Pidän enemmän nyt poistuvasta valkoinen-harmaa-punainen - yhdistelmästä. Mielestäni vihreä on liian vaalea. Vaikutelma on jotenkin lattea.
Tämä väritys ei jotenkin mielestäni viesti lisää junasta ympäristöystävällisenä kulkuneuvona.
 
Makuasioista on turha kiistellä, mutta kuitenkin: minusta uusi vihreä väritys on huomattavasti vanhaa paremman värinen ja antaa VR:stä raikkaamman mielikuvan. Ainoa mikä itseäni varsinaisesti häiritsi kun uusissa väreissä oleva vaunu tuli vastaan olivat kylkeen maalatut linnut: junan kulkusuunnasta johtuen ne näyttivät lentävän takaperin. :tongue:
 
Kaid, todellakin kyseessä on makuasia.
Näin vain yhden uudella tavalla maalatun vaunun keskellä junaa. Jos koko juna olisi samalla tyylillä maalattuna, olisi tunnelma toinen, samoin fiilis on toinen kesällä vihreän luonnon keskellä kuin nyt valkoisten hankien keskellä....:)
 
Nyt vihreitä vaunuja on jo kaksi, Edb 28406 (2.10) ja Edfs 28306 (3.10). Pari vaunua kuussa taitaa konepajalla käydä nykyisin, eli piakkoin vihreitä vaunuja on jo enemmänkin. Korjausvuorossa vaikuttavat olevan tällä hetkellä juurikin Edb- ja Edfs-vaunut. Seuraavat vihreät lienevät hyvin suurella todennäköisyydellä vaunuista 28305, 28307-28310 tai 28407-28410.
 
Pidän enemmän nyt poistuvasta valkoinen-harmaa-punainen - yhdistelmästä. Mielestäni vihreä on liian vaalea. Vaikutelma on jotenkin lattea.
Tämä väritys ei jotenkin mielestäni viesti lisää junasta ympäristöystävällisenä kulkuneuvona.

Kuvan uudesta kaksikerrosvaunusta nähneenä, ei vaikutelma kyllä jäänyt kovin kaksiseksi. Mielestäni lopputulos on sävyiltään liian pliisu ja mitäänsanomattoman haalea, "kuvioinnista" ei kovin paljoa jaksakaan sanoa. Vaikuttaa enemmän lasten työpajan aikaansaannokselta kuin vakavasti otettavan junaoperaattorin selkeältä visuaaliselta kannanotolta vihreään joukkoliikenteeseen. :smile: En tosin pidä, samasta värisävyn visuaalisesta "heikkoudesta" johtuen, Sm5:ienkään värityksestä, eli ei sikäli mitään uutta auringon alla... Vihreä vain liian vaaleana ei ole oikein istuva (iskevä?) väri muutenkin valkoisessa junanrungossa.

"Vanhojen" teräsvaunujen voimakkaan sininen oli (ja on vielä toistaiseksi) sentään selkeä vastapaino valkoiselle rungolle, ja se lisäksi omasi "kansallisen" merkityksen ja oli yhtä toimiva kaikkina vuodenaikoina. IC-punainenkin toimi liikelaitostuneen operaattorin graafisena huutomerkkinä, joka viesti -- oikeutetusti tai ei -- jostakin korkealuokkaisemmasta ja jonka saattoi huoletta laajentaa myös vetokalustoon. Vaalean vihreä Marsu/Pupu/Susi (tai mikä tahansa muu elukka) taas vie vetokalustolta senkin vähän visuaalisen huutomerkkiarvon sekä yhteyden aikaisempaan punaiseen koroste/varoitusväriin sekä paikallisliikenteen että kaukovetureiden osalta.

Samalla jatkossa entinen selkeä Helsingin paikallisliikenteen jako neljään tunnusväriin (+Suomenlinna) supistuu kolmeen -- metron kaukonäköinen värivalinta 1970-luvulta onneksi on, oikeutetusti, identiteetiltään niin voimakas, että siihen (ainakaan vielä) sotkettaisiin limetinvihreää.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Kylläkai myös ne hotellissa käyneet raiteen 13. vaunut, jotka on viety valmistajatehtaalle saa vihreen ulkoasun, vai saako?
 
Kylläkai myös ne hotellissa käyneet raiteen 13. vaunut, jotka on viety valmistajatehtaalle saa vihreen ulkoasun, vai saako?

Se ainoa hotellissa käynyt vaunu seisoo vielä Ilmalassa, koska sen kohtaloa ei ole vielä päätetty.

Saisihan siitä tietysti tehtyä ohjausvaunuproton, kun toinen pääty on joka tapauksessa tehtävä uusiksi, ellei mene pataan...
 
Seuraavat vihreät lienevät hyvin suurella todennäköisyydellä vaunuista 28305, 28307-28310 tai 28407-28410.
28308 onkin ehtinyt käydä pajalla 2.10 juuri ennen vihertymisen alkamista. Edb 28407 sen sijaan on jo vihreänä liikenteessä.
 
Eikai Sm1-2 enää maalata, ne paalataan. Samaten siniset vaunut.

Näin ilmeisesti käykin Sm1/2 osalta. Mitä tulee "sinisiin" Ein, Eip, EFiti ym. ,todettakoon että lauantaina 8.5.2010 oli sitten uusio-vihreenä jokin EFit(i) siirrossa Turun halliraiteistolla. Sääli etten kerennyt ottamaan kun kännykällä täydellä zoomilla kaukaa kuvan, eli teknisesti "välttävä" kuva. Minulle tuo oli ainakin yllätys, meinasi mennä melkeen ne paljon puhutut pasmat sekaisin. Liekö nyt tällainen mahdollisuus olemassa että nämä erikoisemmat/vähemmistönä olevat vaunut sinisistä/uusio-IC aggregaatit Eifet, Fot ja EFiti saisi tuon vihreän vielä ja ehkäpä uudemmat CEmt vaunut. Joskus muistelen että olisi ollut puhe että siniset plootut poistuvat n.2012 liikenteestä, mutta aiheellinen kysymys oli/on millä nämä kaikki korvattaisi.

OT : olin selvinpäin kyllä koko 8.5.2010 :lol: ..että huomio perustuu ihan faktaan
 
Takaisin
Ylös