Näytetään tulokset 1-7/7

Viestiketju: Venäjän kontit raiteille?

  1. #1

    Liittynyt
    31.01.2006
    Viestejä
    2686

    oletus Venäjän kontit raiteille?

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Yle
    Venäjän ehdotus siirtää konttiliikenne maanteiltä rautateille voisi liikenneministeri Anu Vehviläisen (kesk.) mukaan aiheuttaa Suomelle vakavia seurauksia. Siirto voisi lamaannuttaa transitoliikenteen jopa kokonaan. Vehviläinen toteaa, ettei ehdotus koske vain Suomea vaan on koko EU:n ja Venäjän välinen asia. http://yle.fi/uutiset/talous_ja_poli...a__744067.html
    Mitäs foorumilla ollaan tästä mieltä? Erityisesti tästä:
    Lainaus Alunperin kirjoittanut Yle
    Kuljetuksia ollaan siirtämässä maanteiltä raiteille jo muutenkin, ja niihin on sitouduttu myös Kotkan satamassa. Naskin mukaan junakuljetuksia ei kuitenkaan voida lisätä määräyksillä.

    - Ensin pitää rakentaa Infrastruktuuri. Nyt siihen pyritään määräyksillä, Naski toteaa.

  2. #2

    Liittynyt
    14.07.2005
    Sijainti
    koti: Espoo/työ: Helsinki
    Viestejä
    5510

    oletus Vs: Venäjän kontit raiteille?

    Lainaus Alunperin kirjoittanut teme Näytä viesti
    Mitäs foorumilla ollaan tästä mieltä? Erityisesti tästä:
    Tämän hetkinen infrastruktuuri ei vielä riitä koko konttiliikenteen siirtämiseksi raiteile, mutta olen kyllä sitä mieltä että se olisi tilanne johon pitäisi pyrkiä, sanoi Vehviläinen mitä sanoi. Siitä ei olisi mitään haittoja, liikenne pääteillämme rauhoittuisi mitä vähemmän rekkoja niillä ajelisi.

    t. Rainer

  3. #3
    Max
    Max ei ole kirjautuneena

    Liittynyt
    26.08.2008
    Viestejä
    1004

    oletus Vs: Venäjän kontit raiteille?

    Aikanani Venäjälle tavaraa toimittavassa firmassa työskennelleenä ymmärrän kyllä hyvin yrityksiä, jotka tahtovat tilaamansa tavaran toimitettavaksi a) suomalaisen sataman kautta ja b) rekalla. Näin he pystyvät itse edes jollain tasolla kontrolloimaan tavaran kulkua ja tietävät suunnilleen, millaisiin maksuihin missäkin vaiheessa tulee varautua. Rautateillä tavara on alttiina unohtumaan jollekin epämääräiselle sivuraiteelle, tulemaan varastetuksi, joutumaan viranomaisten mielivallan kohteeksi yms. joskin esim. Pietarin satama on riskinä vielä moninkertainen.

  4. #4
    JSL
    JSL ei ole kirjautuneena
    JSL avatar
    Liittynyt
    31.07.2005
    Viestejä
    822

    oletus Vs: Venäjän kontit raiteille?

    Kumipyöräliikenteen väheneminen on aina hyvä asia. Älkää nyt valittako tästä, kun normaalisti valitatte että Suomessa ei ole enää tarpeeksi tavarajunia!

  5. #5
    Tunnistettu jäsen SD202 avatar
    Liittynyt
    28.06.2005
    Sijainti
    Vantaa
    Viestejä
    1265

    oletus Vs: Venäjän kontit raiteille?

    Lainaus Alunperin kirjoittanut JSL Näytä viesti
    Kumipyöräliikenteen väheneminen on aina hyvä asia. Älkää nyt valittako tästä, kun normaalisti valitatte että Suomessa ei ole enää tarpeeksi tavarajunia!
    Tässä tilanteessa lisäjunat olisivat varmaankin tervetulleita:
    http://yle.fi/uutiset/talous_ja_poli...00_747300.html
    We komen aan in Erps-Kwerps.

  6. #6

    Liittynyt
    31.01.2006
    Viestejä
    2686

    oletus Vs: Venäjän kontit raiteille?

    Lainaus Alunperin kirjoittanut SD202 Näytä viesti
    Tässä tilanteessa lisäjunat olisivat varmaankin tervetulleita:
    http://yle.fi/uutiset/talous_ja_poli...00_747300.html
    Ja samaan aikaan valitetaaan että raiteille ole kapasiteettia... jokin tässä haisee. Ihan mielenkiintoinen, toki vaalikirjoitus, mutta kuitenkin:

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Heidi Hautala ja Hanna Holopainen
    Viime vuonna Suomen kautta kuljetettiin Venäjälle 196 000 konttia, joista vain 7 000 rautateitse. Heidi Hautalan ja Hanna Holopaisen mielestä liikenneministeri Vehviläisen on tuettava konttikuljetuksien siirtämistä enemmän raiteille. “Junakuljetukset ovat ekologisempia ja turvallisempia kuin rekkakuljetukset. Tuoreessa muistissamme ovat vielä Etelä-Karjalaa ja Kymenlaaksoa rasittaneet rekkajonot, jotka ulottuivat kymmenien kilometrien päähän raja-asemilta ja niiden mukana tuomat liikenneturvallisuus- ja ympäristöriskit. Näistä syistä Kaakkois-Suomen Vihreät ovat vaatineet, että suuri osa rekkaliikenteestä siirretään raiteille”, toteaa Holopainen.
    En ymmärrä tavararaiteiden kapasiteetista yhtään mitään, mutta näin maallikkona laskeskelen seuraavasti: Jos 189 000 konttia vuodessa kuljetettaisiin rautateitse, niin se on keskimäärin 518 konttia päivässä. Jos yhteen tavaravaunuun menee kaksi konttia, niin tuo on 259 vaunua päivässä. Kuutisen tavarajunaa? Onko se nyt niin hirveän paljon, vai onko tässä taas vastassa ne kansalliset erityisolosuhteet?

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Heidi Hautala ja Hanna Holopainen
    Muutokset on tehtävä Venäjän vaatimuksista riippumatta. “Tarvitsemme enemmän välityskapasiteettia raideliikenteeseen ja raide- ja rekkaliikenteen kilpailutilanteen tasapainottamista. Ympäristö- ja sosiaalisten kustannusten on näyttävä kuljetusten hinnoissa, jotta syntyy taloudellinen kannustin valita kestävämpiä kuljetustapoja. Raideliikenne maksaa tällä hetkellä infrastruktuurista, joten tilanne tulisi olla sama rekkaliikenteessä. Tällä hetkellä saasteet, melu, teiden kuluminen ja onnettomuudet jäävät suomalaisten maksettaviksi
    http://www.heidihautala.fi/2009/05/v...man-raiteille/
    Rekkaliikenteen piilokustannukset ovat todella huomattavat liikenneinfrassa. Yksi pääsyy minkä takia suomessa moottoritierakentaminen maksaa niin tuhottomasti on nimenomaan nuo raskaan liikenteen leveät kaistat, ihan normaaleja kaksikaistaisia maanteitä voitaisiin ihan vaan kaistamaalauksella muuttaa nelikaistaiseksi jos niillä ajettaisiin vain henkilöautoilla ja pakettiautoilla. Koskahan autoliitto herää tähän?

  7. #7

    Liittynyt
    15.08.2008
    Viestejä
    2005

    oletus Vs: Venäjän kontit raiteille?

    Lainaus Alunperin kirjoittanut teme Näytä viesti
    En ymmärrä tavararaiteiden kapasiteetista yhtään mitään, mutta näin maallikkona laskeskelen seuraavasti: Jos 189 000 konttia vuodessa kuljetettaisiin rautateitse, niin se on keskimäärin 518 konttia päivässä. Jos yhteen tavaravaunuun menee kaksi konttia, niin tuo on 259 vaunua päivässä. Kuutisen tavarajunaa? Onko se nyt niin hirveän paljon, vai onko tässä taas vastassa ne kansalliset erityisolosuhteet?
    Huippukuorma voi hyvin olla siellä tuhannessa kontissa yhtenä päivänä. Mutuna siis, minä kun en kykene saamaan käsiini riittävän tarkkoja tilastoja. Sekin olisi vasta se kymmenisen tavarajunaa.

    Investointien tarve on silti merkittävä: lisää raiteita itärajalle, enemmän vetureita joko Sr-sarjasta tai kokonaan uuteen luokkaan, nopeammin kulkevia tavaravaunuja (140km/h?)... Toisaalta E18-tien parannuksia voidaan siten kutistaa merkittävästi ja uuden ratainfran ylijäämäkapasiteetti on käyttökelpoista muullekkin liikenteelle kuten paikallisjunille.

Vastaavia viestiketjuja

  1. Valko-Venäjän matkustajajunaliikenne
    kirjoittanut TimppaTT foorumissa Junat
    Vastauksia: 69
    Viimeisin viesti: 04.07.2016, 13:53
  2. Venäjän kesäjunat
    kirjoittanut Jouni Seilonen foorumissa Junat
    Vastauksia: 7
    Viimeisin viesti: 02.05.2009, 20:58
  3. HKL: HKL tuo aforismit raiteille
    kirjoittanut RSS foorumissa Joukkoliikenneuutiset
    Vastauksia: 0
    Viimeisin viesti: 16.02.2009, 14:30
  4. Oulun seudun paikallisliikenne raiteille?
    kirjoittanut Mikko Laaksonen foorumissa Paikallisliikenne muualla Suomessa
    Vastauksia: 11
    Viimeisin viesti: 22.09.2007, 21:31
  5. Kotimaanvaunuja Venäjän juniin?
    kirjoittanut 738 foorumissa Junat
    Vastauksia: 10
    Viimeisin viesti: 19.07.2005, 15:54

Lähettämissäännöt

  • Et voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Et voi vastata viesteihin
  • Et voi lähettää liitetiedostoja
  • Et voi muokata viestejäsi
  •