Sisämaahan halutaan yöjunayhteyksiä

Tarvitaanko sisämaan kautta kulkevia yöjunia?

  • Kyllä

    Äänet: 54 85.7%
  • Ei

    Äänet: 9 14.3%

  • Äänestäjiä yhteensä
    63
Suomen Rautatiematkustajat ry on 25.5.2009 julkituonut kannanottonsa sisämaan yöjunien saattamiseksi liikenteeseen. Kannanotto löytyy:
Toinen Helsingin-Rovaniemen päivittäisistä yöjunista voisi kulkea Savon radan kautta. Nykyään kun oikorata on olemassa niin matka-aika ei olisi juuri hitaampi kuin Pohjanmaan rata pitkin. Muilla yöjunilla on sitten vähän heikommat edellytykset nykytilanteessa.

t. Rainer
 
Rainerillahan on hyvä ajatus.
Jos toiveiden laariin saa lisätä, niin P265:n tai vastaavan matka-aika Helsingistä Rovaniemelle lyhenisi niin että ei tarvitsisi lähteä matkaan niin hyväissä ajoin, nyt kun lähdetään jo klo 19.30 Helsingistä ollaksemme perillä erittäin hyvään aikaan 7.52. Seuraava yöjuna P273 on puolestaan Oulussa hyvään aikaan klo 7.26.
Toiseen suuntaan luonnollisestikin junat kulkevat niin että "on hyvä aika asioida pääkaupungissa".

Mutta matkustajiahan se Kuopion ja Kajaanin mutkakin tarvitsisi, sinne kun taas juna olisi vähintäänkin kummalliseen aikaan perillä tai lähdössä eteenpäin.
 
Rainerillahan on hyvä ajatus.
Ajatus ei ole minun vaan Rautatiematkustajat ry:n, (ks linkin liitteet, jossa tarkempi aikatauluehdotus) enkä toimi kyseisessä yhdistyksessä.

Mutta matkustajiahan se Kuopion ja Kajaanin mutkakin tarvitsisi, sinne kun taas juna olisi vähintäänkin kummalliseen aikaan perillä tai lähdössä eteenpäin.
Aina ei voi voittaa, mutta olihan Savonradan yöjunalla silloin kun se kulki, aika kummalliset pysähdysajat Kajaanin eteläpuoleisilla asemilla. Yöjunan kierrättämisellä Savon kautta tarkoitus olisi tässä tapauksessa lähinnä tarjota vaihtoehto esim yöbussille tai siedettömän aikaisin aamulla lähtevälle pendolino-vuorolle.

t. Rainer
 
Hyvä ehdotus, mutta ei VR OY tee yhtään mitään muuten kuin jos potkii välillä johtajia pellolle. Tämän olen sanonu ennenki ja sanon vastasuudessakin.
 
Sinisen kaluston romutus

VR Osakeyhtiön mielestä siniset vaunut pitää romuttaa ja liikenneministeri on samaa mieltä.

Anu Vehviläinen sanoi:
VR Osakeyhtiöllä on yli 300 sinistä junavaunua käytössä edelleen. Nykyiset vaunut on hankittu vuosina 1978-1985, joten niiden tekninen käyttöikä täyttyy ja vaunut poistuvat asteittain liikenteestä. Toteutukseltaan ne ovat 1960-luvun konseptin mukaisia, jonka vuoksi niistä puuttuvat monet nykyaikana välttämättömiksi katsottavat ominaisuudet. Vaunujen huippunopeus on 140 km/h, joten ne eivät sovi tämän päivän ja etenkin tulevaisuuden liikenteeseen pääradoille.

Vaunukaluston taloudellinen ja tekninen käyttöikä on noin kolmekymmentä vuotta, maksimissaan neljäkymmentä vuotta. Tämäkin edellyttää useiden peruskorjausten tekoa. Kaluston vanhetessa alkavat metallirakenteet olla loppuun käytettyjä ja vaatia uusintaa. Samoin vaunun tekniikka on vanhentunutta, joten varaosia ei enää ole saatavissa. Jos vaunun elinikää haluttaisiin jatkaa, jouduttaisiin kalliisiin runkorakenteiden korjauksiin ja muuttamaan osa vaunun toiminnoista nykytekniikalle silti kuitenkaan saavuttamatta nykypäivänä vaadittavia ominaisuuksia, joten sinisen kaluston käytön jatkamista nykyistä pidemmäksi ajaksi ei voida pitää perusteltuna. VR on myös saanut asiakkailtaan runsaasti toiveita sinisen kaluston uusimiseksi InterCity- ja Pendolino-kalustoksi sellaisilla rataosilla, joilla toistaiseksi liikennöidään perinteisillä sinisillä vaunuilla.

VR Osakeyhtiö uudistaa makuuvaunukalustoaan nopeutetulla aikataululla ja tilaa 20 uutta kaksikerroksista makuuvaunua yöjunaliikenteeseen.

Ei sisämaan yöjunaliikenteeseen tarvita yli 140 km/h nopeudella kulkevia junia.
 
Tuosta mitä Vehviläinen kirjottaa, on kaikki pelkkää VR:n syöttämää pajunköyttä. Kaikki vaunut eivät ole 140 km/h vaunuja, vaan osa on 160 mk/h vaunuja. Näistä esimerkkeinä mm. täysin teknisesti ja sisustuksellisesti uudistetut IC-väriset Rk -vaunut.

Jos halutaan ajaa sinisillä vaunuilla, voi niitä muuttaa toivomusta vastaaviksi, mutta kun ei haluta, niin ei muuteta. Tämä 20 uuden makuuvaunun tilaus merkitsee näemmä myös sitä, että VR logiikalla (lue: mielivaltaisella päätöksellä) vähintään 20 sinistä makuuvaunua on romutettava.

Minun puolseta koko VR:n voisi romuttaa, sillä tuonkaltainen pelleilyn loppuminen olisi kaikkien etu. Jos VR olisi linja-autoyritys, olisi se tuonkaltaisella toiminnalla ajautunut konkurssiin, mutta veronmaksajilta rahaa lypsävänä monopolina se porskuttaa eteenpäin mistään, edes omistajastaan välittämättä.

Ja sitä toista yöpikajunaa on turha siirtää savon radalle, onhan se lähes poikkeuksetta loppuunmyyty. Savonrata tarvitsee omat junansa.
 
Tuosta mitä Vehviläinen kirjottaa, on kaikki pelkkää VR:n syöttämää pajunköyttä. Kaikki vaunut eivät ole 140 km/h vaunuja, vaan osa on 160 mk/h vaunuja. Näistä esimerkkeinä mm. täysin teknisesti ja sisustuksellisesti uudistetut IC-väriset Rk -vaunut.
Vaikea tosiaan uskoa, että VR:n asiakkaat olisivat toivoneet sinisten vaunujen korvaamista IC- tai Pendolino-kalustolla. Muutama työkaverini matkustaa silloin tällöin kaukojunalla ja kaikki heistä ovat sitä mieltä, että sinisissä vaunuissa on ylivoimaisesti parhain matkustusmukavuus. Ja kukaan muu työkavereistani ei ole edes joukkoliikenneharrastaja. ;)

Liikenneministeri Vehviläinen puhuu nimenomaan vaunukaluston taloudellisen ja teknisen käyttöiän olevan enimmillään neljäkymmentä vuotta. Mitäköhän mieltä Vehviläinen on esim. Belgian rautatiekalustosta - käytössä on mm. yli viisikymmentä vuotta vanhoja sähkövetureita:
http://www.belrail.be/F/fiches/traction/index.php?type=hle23&page=depot
 
Liikenneministeri Vehviläinen puhuu nimenomaan vaunukaluston taloudellisen ja teknisen käyttöiän olevan enimmillään neljäkymmentä vuotta. Mitäköhän mieltä Vehviläinen on esim. Belgian rautatiekalustosta - käytössä on mm. yli viisikymmentä vuotta vanhoja sähkövetureita:
http://www.belrail.be/F/fiches/traction/index.php?type=hle23&page=depot

Pakko on tosin sanoa, että belgialaiset itsekin pitävät kalustoaan äärimmäisen yli-ikäisenä. Äskettäin tehdyillä tilauksilla (ennen kaikkea 120 veturin tilaus tyyppiä 18) tarkoittanee kaikkien 1950- ja 1960-luvun sähköveturimallien poistumista muutamassa vuodessa.

Hyvinkin vanhaa kalustoa, sekä vetureita että vaunuja, voidaan jokseenkin aina niin haluttaessa pitää käytössä. Se, miten mielekästä tämä on, määräytyykin sitten paljon tilannekohtaisemmin.
 
Ja sitä toista yöpikajunaa on turha siirtää savon radalle, onhan se lähes poikkeuksetta loppuunmyyty. Savonrata tarvitsee omat junansa.

Ovatko Pohjanmaan radan kautta kulkevat kummatkin yöjunat joka päivä loppuunmyytyjä vai vain viikonloppuisin? Jos vain viikonloppuisin niin toinen yöjuna voisi kyllä kulkea Savon kautta arkisin ja viikonloppuisin lisätä rinnakkainen Pohjanmaan kautta. Sitäpaitsi junissa on pidennysvaraa nyt kun vaunut ovat 2-kerroksisia.

t. Rainer
 
Toisen Lapin yöjunaparin siirto kulkemaan Savonradan kautta perustuu siihen tosiasiaan, että Pohjanmaanrata on umpitäynnä normaalistikin ja tällä hetkellä kunnostustyö vielä vaikeuttaa tilannetta. Oikoradan valmistuttua matka on noin 119 km pitempi. Perinteisillä yöjunanopeuksilla matka-aikaa tulisi lisää toista tuntia.
Jos kuitenkin aikataulu laaditaan huippunopeudelle 140 km/h (radan ja kaluston puolesta mahdollista), niin matkan kestoksi tulee sama kuin Pohjanmaan kautta. Savonradan kapasiteetti ei tietysti ole yhtä suuri kuin Pohjanmaalla, mutta silti junaparin voisi olettaa sopivan sinne paremmin.
Itäsuomalaisia liikennetarpeita tämmöinen yhteys ei kyllä palvele kovin hyvin, koska kulkuajat osuvat yöhön, mutta parempi sekin kuin ei mitään. Tärkeätä on myös että muutoksesta tuleva lisäkustannus on täysin marginaalinen.
Juha
 
Ovatko Pohjanmaan radan kautta kulkevat kummatkin yöjunat joka päivä loppuunmyytyjä vai vain viikonloppuisin? Jos vain viikonloppuisin niin toinen yöjuna voisi kyllä kulkea Savon kautta arkisin ja viikonloppuisin lisätä rinnakkainen Pohjanmaan kautta. Sitäpaitsi junissa on pidennysvaraa nyt kun vaunut ovat 2-kerroksisia.

Pohjanmaan radan kautta kulkee jo nykyisellään viikonlopun yölisäjuna, perjantaisin Helsinki-Rovaniemi ja sunnuntaisin Rovaniemi-Helsinki. Pohjanmaan radalla on muutoinkin tarjontaa Kolarin junien muodossa niiden kulkuaikoina.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vs: Sinisen kaluston romutus

VR Osakeyhtiön mielestä siniset vaunut pitää romuttaa ja liikenneministeri on samaa mieltä.
Tietysti. Silloin ei ole pelkoa, että joku keksii vaikkapa myydä ne tulevelle kilpailijalle...

No, eipähän kukaan pääse sanomaan, kuten valtionyhtiöitten kohdalla on viime aikoina päässyt, että myytiin veronmaksajien rahoilla hankittua omaisuutta pilkkahintaan ulkomaisille pääomasijoittajille. Tai jotain...
 
Mielestäni Joensuu ja Kuopio saattavat olla turhan lähellä yöjunille. Tärkeää on, että junan kulkuaika Iisalmen ja Kajaanin korkeudella on mielekäs ja että Kajaanista on järjestetty hyvät jatkoyhteydet ainakin Sotkamon-Kuhmon ja Ämmänsaaren suuntiin. Toisaalta etelän suurimmista kaupungeista Helsingistä, Turusta ja Tampereelta olisi syytä päästä mukaan. Yöllä 00-05 välisenä aikana poistujia ja junaan nousevia on kovin vähän.

Sisämaan yöjunan voisi palauttaa kevyin järjestelyin. Reitti voisi olla Helsinki/Turku-Tampere-Pieksämäki-Kajaani-Oulu. Uusi yöjuna hoitaisi Jyväskylän myöhäisillan ja varhaisaamun yhteyksiä ja toisaalta taas Iisalmen pohjoispuolelta se olisi aamun ensimmäinen yhteys Oulun ja Lapin suuntaan (illalla toki viimeinen toiseen suuntaan). Varsinaista yöjunaa olisi vain osuudella Jyväskylä-Iisalmi, muina aikoina junassa olisi päivämatkustajiakin. Muitten junien pituuksista ja aikatauluista sekä sisämaan junan matkustajamääristä riippuu se, kuinka Helsinki-Turku/Tampere kannattaisi hoitaa.

Sinänsä esitetyt Taivalkosken ja Vuokatin makuuvaunujunat ovat mielenkiintoinen vaihtoehto. Kuitenkin yöjunaliikenteen palauttaminen vähän vaatimattomammin voisi olla ensi alkuun järkevää.
 
Minun mielestäni entiset yöjunaparit pitäisi palauttaa takaisin entuudelleen. Nämähän olivat Turku-Pieksämäki-Joensuu sekä Oulu-Kuopio-Helsinki. Tuolle jälkimmäiselle voisi laittaa matkamääränpääksi Lahden.
 
Takaisin
Ylös