Sivu 1 / 3 123 ViimeisinViimeisin
Näytetään tulokset 1-15/44

Viestiketju: Mikä suurin eurooppalainen kaupunki ilman junayhteyttä?

  1. #1

    Liittynyt
    14.07.2005
    Sijainti
    koti: Espoo/työ: Helsinki
    Viestejä
    5510

    oletus Mikä suurin eurooppalainen kaupunki ilman junayhteyttä?

    Rupesi askarruttamaan että mitkähän mahtaa olla Euroopan suurimmat kaupungit jonne ei tällä hetkellä kulje säännöllistä henkilöjunayhteyttä?

    Veikkaukseni on että Reykijavik, n 200000 asukasta. Mutta jos rajataan pois ne jotka ovat saarilla ilman rautateitä kuten Islanti, Rhodos, Kypros, Malta, Gotlanti, Gröönlanti, niin mikä?

    Manner-Pohjolan ennätys taitaa olla Ruotsin Skellefteå: 72000 asukasta, onko se myös Euroopan suurin. Monet Ruotsin kunnat ovat tosin pinta-alaltaan hyvin suuria ja käsittää useita taajamia ja jopa entisiä kaupunkeja joten niihin voi suhtautua hieman varauksellisesti jos keskustaajama on n 20000 asukkaan kokoinen.

    Mutta yksi merkittävä on Norjan Tromssa, jota myös mainostetaan maailman pohjoisimpana yliopistokaupunkina, ja jolla on 62000 asukasta.

    Suomen ennätys taitaa olla Porvoo, 48000 asukasta, ja erikoista tekee sen että se on Helsingin metropolialueella 50 km päässä Helsingistä! Ennen kuntaliitosta samannimisen maalaiskunnan kanssa oli itse kaupungissakin yli 30000 asukasta.

    Balkanin niemimaallahan lienee paljon isoja kaupunkeja kokonaan ilman rautateitä tai ainakin joista junaliikenne on lopetettu. Mutta Dubrovnikissa asuu vain 43000 asukasta. Tuleeko mieleen jokin isompi?

    t. Rainer

  2. #2

    Liittynyt
    04.12.2006
    Viestejä
    122

    oletus Vs: Mikä suurin eurooppalainen kaupunki ilman junayhteyttä?

    Lainaus Alunperin kirjoittanut R.Silfverberg Näytä viesti
    Rupesi askarruttamaan että mitkähän mahtaa olla Euroopan suurimmat kaupungit jonne ei tällä hetkellä kulje säännöllistä henkilöjunayhteyttä?

    Suomen ennätys taitaa olla Porvoo, 48000 asukasta, ja erikoista tekee sen että se on Helsingin metropolialueella 50 km päässä Helsingistä!
    Ei aivan liity asiaan, mutta n. 30 kilometrin etäisyydellä Turusta sijaitsevien kuntien (Naantali, Raisio, Masku, Nousiainen, Lieto, Aura, Kaarina, Paimio), joiden alueella on rautatie muttei matkustajaliikennepaikkoja, yhteenlaskettu asukasmäärä on n. 117000. Eräänlainen palvelemattomuusennätys kai sekin...

  3. #3

    Liittynyt
    23.10.2006
    Sijainti
    Vantaa
    Viestejä
    534

    oletus Vs: Mikä suurin eurooppalainen kaupunki ilman junayhteyttä?

    Jalta Ukrainassa on 79 800 asukkaan (2006) kaupunki, johon ei pääse junalla. Sen sijaan maailman pisin johdinautolinja vie sinne.

    Liepāja Latviassa (85 000) oli myös vuosia ilman henkilöjunia. Harmittavasti liikenne kuitenkin aloitettiin uudelleen, eikä kaupunki tällä hetkellä sovi junattomien kaupunkien listalle.
    Viimeisin muokkaaja LateZ; 28.05.2009 kello 13:44.

  4. #4

    Liittynyt
    14.07.2005
    Sijainti
    koti: Espoo/työ: Helsinki
    Viestejä
    5510

    oletus Vs: Mikä suurin eurooppalainen kaupunki ilman junayhteyttä?

    Lainaus Alunperin kirjoittanut LateZ Näytä viesti
    Liepāja Latviassa (85 000) oli myös vuosia ilman henkilöjunia. Harmittavasti liikenne kuitenkin aloitettiin uudelleen, eikä kaupunki tällä hetkellä sovi junattomien kaupunkien listalle.
    Mulla kävi kanssa tuo Liepaja mielessä että kulkeko sinne enää junia. Se olisi ollut varmaan Euroopan ennätys.

    t. Rainer

  5. #5

    Liittynyt
    18.06.2007
    Viestejä
    2

    oletus Vs: Mikä suurin eurooppalainen kaupunki ilman junayhteyttä?

    Kyprokselta löytyy Nikosia (yli 220 000 asukasta) ja Limassol (180 000) sekä Kreetalta Heraklion (140 000).

    Tosin nämä nyt tietysti ovat vähän asia erikseen, kuten myös Reykjavik.

    S

  6. #6
    Max
    Max ei ole kirjautuneena

    Liittynyt
    26.08.2008
    Viestejä
    1003

    oletus Vs: Mikä suurin eurooppalainen kaupunki ilman junayhteyttä?

    Puolalaiselta asiaa harrastavalta palstalta sain tiedon, että Puolassa ilman rautatieliikennettä ovat ainakin Płock (126 000 asukasta), Jastrzębie Zdrój (92 000), Lubin (75 000), Siemianowice Śląskie (72 000) ja Łomża (63 000).

    Siemianowiceen tosin kulkee raitiotie ja Płock on tehnyt päätöksen kaupungin sisäisen raitioliikenteen aloittamisesta lähivuosina.

  7. #7
    Max
    Max ei ole kirjautuneena

    Liittynyt
    26.08.2008
    Viestejä
    1003

    oletus Vs: Mikä suurin eurooppalainen kaupunki ilman junayhteyttä?

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Sakari Näytä viesti
    Kyprokselta löytyy Nikosia (yli 220 000 asukasta) ja Limassol (180 000) sekä Kreetalta Heraklion (140 000).Tosin nämä nyt tietysti ovat vähän asia erikseen, kuten myös Reykjavik.
    Tuohon sarjaan kuulunee myös Palma de Mallorca (kaupunkialue 462 000 asukasta)

  8. #8

    Liittynyt
    14.07.2005
    Sijainti
    koti: Espoo/työ: Helsinki
    Viestejä
    5510

    oletus Vs: Mikä suurin eurooppalainen kaupunki ilman junayhteyttä?

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Max Näytä viesti
    Tuohon sarjaan kuulunee myös Palma de Mallorca (kaupunkialue 462 000 asukasta)
    Mutta Palmassahan on rautatie! Vai kuuluuko koko mallorcan rautatieverkko nykyisin "metro" -kategoriaan?

    t. Rainer

  9. #9
    Murzu avatar
    Liittynyt
    16.06.2006
    Viestejä
    355

    oletus Vs: Mikä suurin eurooppalainen kaupunki ilman junayhteyttä?

    Entä ns Etelä-Espoo? Suur-Espoonlahti 48 262 asukasta. Suur-Matinkylä 33 238 asukasta. Suur-Tapiola 41 631 asukasta. Yhteensä ns Etelä-Espoossa siis 123 131 asukasta, eli hieman vähemmän kuin esim Oulussa, mutta paljon enemmän kuin Lahdessa. Euroopankin mittakaavassa iso määrä asukkaita raideliikenteen ulkopuolella, 123 000 ihmistä siis.

  10. #10

    Liittynyt
    14.07.2005
    Sijainti
    koti: Espoo/työ: Helsinki
    Viestejä
    5510

    oletus Vs: Mikä suurin eurooppalainen kaupunki ilman junayhteyttä?

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Murzu Näytä viesti
    Entä ns Etelä-Espoo? Suur-Espoonlahti 48 262 asukasta. Suur-Matinkylä 33 238 asukasta. Suur-Tapiola 41 631 asukasta. Yhteensä ns Etelä-Espoossa siis 123 131 asukasta, eli hieman vähemmän kuin esim Oulussa, mutta paljon enemmän kuin Lahdessa. Euroopankin mittakaavassa iso määrä asukkaita raideliikenteen ulkopuolella, 123 000 ihmistä siis.
    Jos etelä-Espoo olisi itsenäinen kaupunki niin silloinhan se kriteeri täyttyisi. Mutta kun se (valitettavasti) ei ole

    t. Rainer

  11. #11
    Tunnistettu jäsen
    Liittynyt
    28.06.2005
    Viestejä
    2789

    oletus Vs: Mikä suurin eurooppalainen kaupunki ilman junayhteyttä?

    - Jos ryhdytään touhuamaan taajaman osilla, joissa ei ole rautatieliikennettä, niin yhtä hyvinhän voi sitten nostaa esille vaikkapa Turun ja Tampereen taajamien ne osat, joissa junat eivät pysähdy vaan ajavat vain ohi. Tampereen taajaman itäosa tai Turun taajaman länsiosa sopivasti rajattuna menee varmaankin Etelä-Espoon ohi.
    - Samaan tapaan varmasti myös esimerkiksi Ranskassa ja Iso-Britanniassa on hyvinkin suuria taajaman osa-alueita, joilla ei ole matkustajaliikenteen pysähdyksiä, vaikka koko taajamassa onkin.
    Viimeisin muokkaaja kuukanko; 13.07.2009 kello 20:07. Syy: jaettu viesti kahtia

  12. #12

    Liittynyt
    14.07.2005
    Sijainti
    koti: Espoo/työ: Helsinki
    Viestejä
    5510

    oletus Vs: Mikä suurin eurooppalainen kaupunki ilman junayhteyttä?

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Mikko Laaksonen Näytä viesti
    - Jos ryhdytään touhuamaan taajaman osilla, joissa ei ole rautatieliikennettä, niin yhtä hyvinhän voi sitten nostaa esille vaikkapa Turun ja Tampereen taajamien ne osat, joissa junat eivät pysähdy vaan ajavat vain ohi. Tampereen taajaman itäosa tai Turun taajaman länsiosa sopivasti rajattuna menee varmaankin Etelä-Espoon ohi.
    Turussahan asiat ovat sikäli hyvin että siellä itse kantakaupungin alueella on peräti 3 asemaa joilla kaukojunat pysähtyvät. Taitaa olla lajissaan Suomen ennätys. Se että sekä Turussa että Tampereella paikallisjunaliikenne on kokonaan lopetettu ei tietenkään ole mikään hyvä asia, mutta kannataa miettiä myös syitä siihen, ja miten se olisi vältetty.

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Mikko Laaksonen Näytä viesti
    - Samaan tapaan varmasti myös esimerkiksi Ranskassa ja Iso-Britanniassa on hyvinkin suuria taajaman osa-alueita, joilla ei ole matkustajaliikenteen pysähdyksiä, vaikka koko taajamassa onkin.
    Ranskan vielä jotenkin ymmärrän, mutta eikö Britaniassa ole aina ollut aika hyvä paikallisjunatarjonta, vai lopettiko yksityistäminen nekin?

    t. Rainer
    Viimeisin muokkaaja kuukanko; 13.07.2009 kello 20:11. Syy: jaettu viesti kahtia

  13. #13
    Tunnistettu jäsen
    Liittynyt
    28.06.2005
    Viestejä
    2789

    oletus Vs: Mikä suurin eurooppalainen kaupunki ilman junayhteyttä?

    Lainaus Alunperin kirjoittanut R.Silfverberg Näytä viesti
    mutta kannataa miettiä myös syitä siihen, ja miten se olisi vältetty.
    Tämä liittyy toki sikäli aiheeseen, että Suomessa sen, missä henkilöjuna ei pysähdy, määrittelee kansallinen ja virheellinen rautatiepolitiikka. Tampereen ja Turun seutujen - kuten muidenkin alueiden - paikallisjunat lakkautettiin vastoin alueiden tahtoa kansallisen rautatiepolitiikan osana.

    Suomessa tosin tämä ei ole johtanut matkustajajunaliikenteen menettämiseen kovin suurista taajamista. Suurimmat junattomat taajamat ovat todennäköisesti nimenomaan suurimpien seutujen osia. Mikäköhän on suurin kaupunki Suomessa ilman matkustajajunia? Rauma ja Forssa tulevat mieleen ensimmäisinä.

    Minulla on dokumentit siitä, että esimerkiksi Turun seudulla paikallisjunaliikenteen kehittämistä on vaadittu ainakin 1972 alkaen, jolloin kaikilla Turusta lähtevillä rataosilla vielä oli henkilöliikennettä.

    Lainaus Alunperin kirjoittanut R.Silfverberg Näytä viesti
    Ranskan vielä jotenkin ymmärrän, mutta eikö Britaniassa ole aina ollut aika hyvä paikallisjunatarjonta, vai lopettiko yksityistäminen nekin?
    Britanniassa rautatieverkkoa leikattiin voimakkaasti British Railin aikakaudella 1948-1994-luvuilla ennen yksityistämisiä erityisesti 1960-luvun Beechingin suunnitelman mukaan.

    http://en.wikipedia.org/wiki/Beeching_axe

    http://en.wikipedia.org/wiki/History...in_1948_-_1994

    Rataosuuksien lakkautukset ovat varmasti johtaneet laajoihin alueisiin, joilla ei ole matkustajajunaliikennettä.

  14. #14

    Liittynyt
    14.07.2005
    Sijainti
    koti: Espoo/työ: Helsinki
    Viestejä
    5510

    oletus Vs: Mikä suurin eurooppalainen kaupunki ilman junayhteyttä?

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Mikko Laaksonen Näytä viesti
    Tämä liittyy toki sikäli aiheeseen, että Suomessa sen, missä henkilöjuna ei pysähdy, määrittelee kansallinen ja virheellinen rautatiepolitiikka. Tampereen ja Turun seutujen - kuten muidenkin alueiden - paikallisjunat lakkautettiin vastoin alueiden tahtoa kansallisen rautatiepolitiikan osana.
    ...
    Minulla on dokumentit siitä, että esimerkiksi Turun seudulla paikallisjunaliikenteen kehittämistä on vaadittu ainakin 1972 alkaen, jolloin kaikilla Turusta lähtevillä rataosilla vielä oli henkilöliikennettä.
    Me olimme aika nuoria silloin, mutta jonkinlainea muistikuva esim 1970-80-luvulla käydyistä keskusteluista minulla on että "kansallisen rautatiepolitiikan" määritti VR kokonaan itse. VR ei halunnut uusia vanhaa lättähattu-kiskobussikalustoaan ja se johti siihen että paikallisjunaliikenne loppui sekä maalta (tai korvattiin veturivetoisilla mutta harvemmin pysähtyvillä junilla) mutta myös kokonaan niistä kaupungeista joissa olisi ollut jonkinlaista potentiaalia eli Tampere, Turku, Oulu jne.

    Tampereella ajettiin vielä jonkin aikaa 1980-luvulle Toijalaan asti sähkömoottorijunilla, ja Turusta mm Uuteenkaupunkiin kaukojunakäytöstä poistetuilla "porkkana" -dieselmoottorijunilla. Nämä ponnistukset eivät tainneet olla kuitenkaan riittäviä. Liekö syynä siinä että seutulippuyhteistyötä ei ollut, ja linja-autoyritykset olivat kilpailukykyisempä, ja autoistuminen siihen aikaan vielä kasvoi kasvamistaan.


    Lainaus Alunperin kirjoittanut Mikko Laaksonen Näytä viesti
    Britanniassa rautatieverkkoa leikattiin voimakkaasti British Railin aikakaudella 1948-1994-luvuilla ennen yksityistämisiä erityisesti 1960-luvun Beechingin suunnitelman mukaan.

    http://en.wikipedia.org/wiki/Beeching_axe

    http://en.wikipedia.org/wiki/History...in_1948_-_1994

    Rataosuuksien lakkautukset ovat varmasti johtaneet laajoihin alueisiin, joilla ei ole matkustajajunaliikennettä.
    Mulla on sellainen käsitys vierailuiltani Britaniassa sekä 1970-luvun lopussa että 1980-luvun alussa että junaliikenne varsinkin pienemmissä ja keskikokoisissa kaupungeissa oli varsin tiheää. Olin v 1977 (tai 78) kielikurssilla Cornwallissa ja kurssikaupunkiin, joka oli arviolta 20000 asukkaan kokoinen, kulki monta päivittäistä kaukojunaa Lontoosta. Lontoon junilla pystyi tekemään paikallismatkoja myös viereisiin kaupunkeihin. Lisäksi paikkakunnalla oli museo-/turistirautatie joka kulki päivittäin monta kertaa entistä lakautettua rataa pitkin yhteen vielä pienempään kaupunkiin. Myöhemin interrailasin Britanniassa ja olin lainannut yhdeltä kaveriltani paikallisen "Turistin" eli koko rataverkon kattavan aikataulun. Se oli melken yhtä paksu kuin puhelinluettelo. Ainoastaan Skotlanti (ja luultavasti myös Wales ja P-Irlanti jne) olivat alikehittyneitä rautatieliikenteen osalta. Mutta voi olla myös että minulle iski sellainen harha-ilmiö että kun matkustaa junalla ei noteeraa ollenkaan niitä paikkakuntia jotka jäävät kokonaan verkon ulkopuolelle.

    On myös mahdollista että leikkauksia jatkettiin 1980-luvun jälkipuoliskolla ja 1990-luvun alussa johtuen samankaltaisista koko yhteiskuntaa kohdanneista rakennemuutos-ongelmista jollaisiin Suomessakin siihen aikaan ajauduttiin.

    t. Rainer

  15. #15
    Tunnistettu jäsen
    Liittynyt
    28.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    1459

    oletus Vs: Mikä suurin eurooppalainen kaupunki ilman junayhteyttä?

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Mikko Laaksonen Näytä viesti
    Britanniassa rautatieverkkoa leikattiin voimakkaasti British Railin aikakaudella 1948-1994-luvuilla ennen yksityistämisiä erityisesti 1960-luvun Beechingin suunnitelman mukaan.
    Käytännössä suuret leikkaukset tehtiin Beechingin ykkössuunnitelman pohjalta 1961-1969. Kokonaisten linjojen leikkaamisia ei tämän jälkeen suuressa mittakaavassa tehty. Sen sijaan vuorotarjonnan heikentyessä hiljaisemmilta rataosilta poistettiin vielä käytöstä laitureita ja lisäraiteita.

    Karsimisista huolimatta Britannian rataverkko on edelleen hyvin kattava. Rataosien uudelleenavaamisiin liittyvät suuremmat hankkeet koskevat lähinnä poistuneita suoria yhteyksiä tai rinnakkaisratoja. Puhuttaessa kokonaan poistuneen rautatieyhteyden palauttamisesta kyse on yleensä korkeintaan noin 20 000 asukkaan paikkakunnista, jotka sikäläisellä mittapuulla ovat vielä pieniä.

Sivu 1 / 3 123 ViimeisinViimeisin

Vastaavia viestiketjuja

  1. Kaupunki-nimen käyttäminen
    kirjoittanut ZoomZoom foorumissa Offtopic
    Vastauksia: 17
    Viimeisin viesti: 14.07.2009, 18:33
  2. Keppi-karian suurin nopeus
    kirjoittanut isomolle foorumissa Raitiovaunut
    Vastauksia: 12
    Viimeisin viesti: 05.02.2009, 09:16
  3. Seminaari: Kenen kaupunki - kaupunkiliikkujien puheenvuoroja
    kirjoittanut Kemendil foorumissa Muuta joukkoliikenteestä
    Vastauksia: 0
    Viimeisin viesti: 02.09.2008, 13:00
  4. Pikaraitiovaunujen suurin nopeus ja kulunvalvonta
    kirjoittanut R.Silfverberg foorumissa Raitiovaunut
    Vastauksia: 6
    Viimeisin viesti: 19.08.2005, 00:11

Lähettämissäännöt

  • Et voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Et voi vastata viesteihin
  • Et voi lähettää liitetiedostoja
  • Et voi muokata viestejäsi
  •