Mikä suurin eurooppalainen kaupunki ilman junayhteyttä?

Ketjun alkuperäiseen aiheeseen palatakseni näyttää siltä, että Manner-Euroopassa (isommat, esim. Brittein saaret mukaan lukien) suurin henkilöjunayhteydetön kaupunki olisi Płock Puolassa (126 000 asukasta). Vai kuinka?
 
Tämä liittyy toki sikäli aiheeseen, että Suomessa sen, missä henkilöjuna ei pysähdy, määrittelee kansallinen ja virheellinen rautatiepolitiikka. Tampereen ja Turun seutujen - kuten muidenkin alueiden - paikallisjunat lakkautettiin vastoin alueiden tahtoa kansallisen rautatiepolitiikan osana.

Suomessa tosin tämä ei ole johtanut matkustajajunaliikenteen menettämiseen kovin suurista taajamista. Suurimmat junattomat taajamat ovat todennäköisesti nimenomaan suurimpien seutujen osia. Mikäköhän on suurin kaupunki Suomessa ilman matkustajajunia? Rauma ja Forssa tulevat mieleen ensimmäisinä.

Siis kaupunki, jossa ei ole ollut henkilöliikenteelle avattua liikennepaikkaa? Olisiko Kuusamo.

Raumalle on ollut lättähattuliikennettä viimeksi 1988 ja Forssaan kapearaideliikennettä 1954. Forssan kaupungin alueella ajaa päivittäin Toijala-Turku -välin pikajunat, ja Matkussa, joka on Forssan kaupunkia, matkustajajunat pysähtyivät viimeksi 1990.
 
Ketjussa on käsitelty aihetta vinkkelistä "suurin kaupunki ilman nykyisin käytössä olevaa henkilöjunaliikenteen liikennepaikkaa". Historiaa ei siis ole tarkasteltu.

Suomessa suurin kaupunki, jossa ei koskaan ole ollut henkilöjunaliikennettä lienee Maarianhamina (11 155 asukasta).

Noin hyvin lyhyellä kartoituksilla tulee Suomen nykyisin suurimpina kuntina vailla rautateiden henkilöjunien liikennepaikkaa mieleen esim:

Porvoo: 48 403
Rauma: 39 691
Nurmijärvi: 39 367
Lohja: 39 283
Kaarina: 30 549
Ylöjärvi: 30 045
Kangasala: 28 399
Vihti: 27 797
Raisio: 24 166
Hamina: 21 573
Heinola: 20 520
Valkeakoski: 20 506
Äänekoski: 20 343
Naantali: 18 461
Sipoo: 17 995
Forssa: 17 800
Uusikaupunki: 15 875
Lieto: 15 853

Osassa on tietysti useampia taajamia ja esimerkiksi Kaarina, Raisio, Naantali ja Lieto taas ovat osa Turun taajamaa.

Kuten listasta huomaa, Tampereen ja Turun seudulla ei olla aiheetta katkeria paikallisliikenteen puuttumisesta...
 
Kuusamo (16 756 asukasta) sijoittuu listalle "ilman nykyistä yhteyttä", mutta on kovin tulkinnanvaraista, onko se ollut kokonaan vailla henkilöjunaliikennettä. Ainakin saksan kenttäharmaissa on sinne kuljettu:

Wikipediä Kuusamon kenttäradasta

Saksalaisten kenttärata oli tiedossani, mutta miten se sitten tulkitaan. Kuusamo ei ollut tuohon aikaan kaupunki, jos se on merkitsevä tekijä.

Yksinkertainen kysymys, mutta monimutkaisia vastauksia, joista usea omalla tavallaan oiken.

Maarianhaminan edelle (asukasluvun mukaan) menee ainakin Parainen. Olikohan Karjalan kannaksella jotain henkilöliikennejunatonta kaupunkia, joka löisi asukasluvussa Paraisen ja Kuusamon?
 
Maarianhaminan edelle (asukasluvun mukaan) menee ainakin Parainen. Olikohan Karjalan kannaksella jotain henkilöliikennejunatonta kaupunkia, joka löisi asukasluvussa Paraisen ja Kuusamon?

Kyllä niihin kaikkiin kolmeen kaupunkiin juna kulki. Samoin niihin kahteen kauppalaankin, jotka siellä olivat. Yhdessä kaupungissa oli lisäksi raitiotielaitos.

Ja Paraisten kaupungin nimi on nykyään nasevasti Länsi-Turunmaa (ruotsiksi Väståboland).
 
Kaarina: 30 549
Lieto: 15 853

Onko Littoisissa koskaan ollut Rantaradalla pysäkkiä? Jos semmoisen tekisi ja nykyisiä kunnanrajoja siirtäisi taktiset muutaman kymmentä metriä laiturin puoliväliin, niin tulisi sekä Kaarina että Lieto raideliikenteen piiriin :smile:. Vakavammin ottaen Turun seudun karttaa katsoen paikallisliikenteelle luulisi todella olevan tilausta nykyisilläkin radoilla.
 
Onko Littoisissa koskaan ollut Rantaradalla pysäkkiä? Jos semmoisen tekisi ja nykyisiä kunnanrajoja siirtäisi taktiset muutaman kymmentä metriä laiturin puoliväliin, niin tulisi sekä Kaarina että Lieto raideliikenteen piiriin :smile:.
Kaarinan saisi kyllä nykyään raidelliikenteen piiriin myös avaamalla aseman Piikkiöön ;)
 
Lipsun nyt ulos Eurooppa-rajauksesta, kun pienoiseksi järkytyksekseni tulin lukeneeksi, että Phoenixin kaupunkiin Yhdysvaltain Arizonassa ei ole henkilöliikenteen kaukojunia lainkaan. Amerikassa kaikki on suurta, niin kaukojunaton kaupunkikin on näemmä kymmenen kertaa isompi kuin Euroopassa. Väkeä kaupungissa 1,6 miljoonaa ja metropolialueella 4,3 miljoonaa (!). Kaupungissa on uusi pikaratikka ja epäilemättä tavaraliikennettä raiteilla. Wikipedia sanoo seuraavaa:

"Amtrak has not served Phoenix Union Station since 1996; Phoenix is the largest city proper in the United States without intercity passenger rail service, although service is offered to the metropolitan area. The Sunset Limited and Texas Eagle stop three times a week at Maricopa, thirty miles south of downtown Phoenix."

Että hetsitten kolme kertaa viikossa.
 
Että hetsitten kolme kertaa viikossa.

Teksasista Losiin on kuitenkin sellaiset kaksi tuhatta kilometriä, joten pysähtyvä juna kulkee muutaman päivän. Ei Siperian junakaan kulje kuin kolmasti viikkoon. Phoenixista näkyy olevaan Losiin 500 km, sama matka muihinkin lähimpiin suuriin kaupunkeihin New Mexicossa. Näissä oloissa kilpailu lentoliikenteen kanssa on aika hankalaa ihan luonnollisista syistä. Eurooppalaisittain ajatelleen saumaa pitäisi kuitenkin olla yhteydelle Losiin. Matkan varrella tosin ei ole juurikaan asutusta, lähinnä autiomaata, mikä heikentää junan kannattavuutta.

Mutta ihan positiivista että sitten kuitenkin paikallista junaliikennettä/pikaratikkaa on kehitetty.
 
Ei Siperian junakaan kulje kuin kolmasti viikkoon.

Mitähän Siperian junaa tarkoitat? RZD:n viimekautisen Raspisanije-kirjan mukaan Moskovasta kulki Vladivostokiin seuraavat junat:

nro 2, yleensä joka toinen päivä
nro 240, 10.6.2008-28.9.2008 yleensä joka toinen päivä
nro 904, yleensä päivittäin
nro 918, yleensä päivittäin
nro 946, yleensä kahtena päivänä viikossa
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Koska itse olen sitä mieltä että rautatiet on ensi sijassa tavarankuljetusmuoto niin laitetaan sellainen kysymys että mikä on suurin kaupunki a) Suomessa b) Pohjoismaissa c) Euroopassa d) koko maailmassa ilman rautatieyhteyttä. Luulisin että pohjoismaissa suurin on Tromssa, mutta Suomessa onkin jo hankalampaa koska esim. Porvooseen kulkee useita tavarajunia päivässä.
 
Takaisin
Ylös