Mikä suurin eurooppalainen kaupunki ilman junayhteyttä?

En vastaa Korkin kysymykseen, vaan hämmennän kysymystä vielä entisestään.

Hyvinkää (45 120 asukasta) lienee myös Suomen sarjassa eräänlainen ennätys: meikäläisittäin varsin suuri kaupunki, jossa rautatieasema on ydinkeskustassa ja jossa silti yksikään kaukojuna ei pysähdy. Sen sijaan ne pysähtyvät 12 km päässä sijaitsevalla Riihimäellä (28 621 as.), mikä on historiallisesti ymmärrettävää Riihimäen risteysasemastatuksen takia. Voisikohan tuota juttua miettiä nyt uusiksi, kun oikorata on tehnyt Riihimäestä selvästi vähemmän merkittävän?
 
Koska itse olen sitä mieltä että rautatiet on ensi sijassa tavarankuljetusmuoto niin laitetaan sellainen kysymys että mikä on suurin kaupunki a) Suomessa b) Pohjoismaissa c) Euroopassa d) koko maailmassa ilman rautatieyhteyttä. Luulisin että pohjoismaissa suurin on Tromssa, mutta Suomessa onkin jo hankalampaa koska esim. Porvooseen kulkee useita tavarajunia päivässä.

- Kuusamo n 16700 asukasta, on suurin Suomen kaupunki ilman mitään rautatietä.
- Veikkaan Tromssaa myös koko Euroopalle, jos saarivaltakuntien kaupunkeja ei lasketa.

Ehdokkaita maailman suurimmaksi:
- Kabul, Wikipedian mukaan 2-4 miljoonaa asukasta
- Beirut, n 1.8 miljoonaa
- En tiedä onko Saudi-Arabiassa mitään rautateitä tai pääkaupungissa Riadissa (n 4,7 milj. ) metroa tai sen tapaista.

t. Rainer
 
Pari kommenttia:

- Korkin konsepti, että rautatiet ovat "ensisijaisesti" tavarankuljetukseen on huonosti perusteltu. Eri rautatiejärjestelmiä on rakennettu alunperin pelkästään tavarankuljetukseen, pelkästään matkustajien kuljetukseen (kuten useimmat raitiotiet ja metrot sekä suurnopeusradat) sekä mihin tahansa yhdistelmään niiden väliltä. Painotukset ovat lisäksi muuttuneet, esimerkiksi sekaliikenteen rautateitä on muutettu sekä yksinomaan tavaraliikenteeseen (useat radat Yhdysvalloissa) että yksinomaan matkustajaliikenteeseen (useat paikallisliikenteen radat ja esim. rataosat Pasila - Helsinki ja Huopalahti - Martinlaakso).
- Tavaraliikenteenkin osalta on syytä kysyä, onko kyseisellä rautatiellä liikennepaikkoja ko. kunnassa. Käsittääkseni esimerkiksi Forssan Matkussa ei ole minkäänlaista liikennepaikkaa nykyisellään.
 
Pari kommenttia:
Käsittääkseni esimerkiksi Forssan Matkussa ei ole minkäänlaista liikennepaikkaa nykyisellään.

VR:n liikennepaikkarekisterissä se kuitenkin yhä esiintyy, mutta en tiedä miten kaupallista sen käyttö enää on.

Olemassaolevalle ja käytössä olevalle radalle voi, jos tarvetta syntyy, perustaa aika pienin ponnistuksin uusia liikennepaikkoja tai herättää henkiin lakkautettuja, verratuna siihen että koko rataa ei ole olemassa. Siksi katson että Forssan kaupungilla on rautatieyhteys olemassa Matkun "esikaupungissa".

t. Rainer

---------- Viesti lisätty kello 16:32 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu kello 16:22 ----------

Tämä pitää paikkansa, joten Forssaan ei käytännössä ole rautatieyhteyttä. Sama tilanne on esimerkiksi lähes 30 000 asukkaan Kangasalla.

Kangasala ei ole kaupunki. Mihin kategoriaan sitten Vihti tai Nurmijärvi kuuluvat? Näiden alueilla kulkee Hangon rata mutta käytetäänkö sen liikennepaikkoja mihinkään? Vaikka ei käytettäisi juuri nyt, niin katson kanssa että on mahdollisuus käyttää.

Jos pitää vielä tarkentaa, niin jos joku rata kulkee jonkun kunnan nurkan kautta niin että se on kokonaan tunnelissa tai korkealla sillalla, tai rata on ns suurnopeusrata, niin silloin voidaan olla kaiketi olla sitä mieltä että kunnalla ei ole rautatieyhteyttä.

t. Rainer
 
VR:n liikennepaikkarekisterissä se [Matku] kuitenkin yhä esiintyy, mutta en tiedä miten kaupallista sen käyttö enää on.

Outoa, jos se vielä esiintyy VR:n listoilla, koska RHK:n rekisteristä se on poistettu ( http://www.rhk.fi/rataverkko/rataverkon_kuvaus/ ).

Kangasala ei ole kaupunki. Mihin kategoriaan sitten Vihti tai Nurmijärvi kuuluvat? Näiden alueilla kulkee Hangon rata mutta käytetäänkö sen liikennepaikkoja mihinkään?

Juu, eipä Kangasala kelpaakaan :redface:

Nummelassa ja Rajamäellä kuormataan puuta ja Rajamäellä on lisäksi Altian kuljetuksia, joten Vihti ja Nurmijärvi ovat rautatieliikenteen palvelukartalla.
 
Juu, eipä Kangasala kelpaakaan :redface:

Nummelassa ja Rajamäellä kuormataan puuta ja Rajamäellä on lisäksi Altian kuljetuksia, joten Vihti ja Nurmijärvi ovat rautatieliikenteen palvelukartalla.

Vihti ja Nurmijärvikin ovat "vain" kuntia. Tosin mielestäni tuollainen rajaus tässä asiassa kaupunkeihin ja (muihin) kuntiin on tarpeeton, sillä kun ei nykyään taida olla edes hallintorakenteellista merkitystä.
 
- En tiedä onko Saudi-Arabiassa mitään rautateitä tai pääkaupungissa Riadissa (n 4,7 milj. ) metroa tai sen tapaista.

Wikipedia tietää aina kaiken:

Wikipedia sanoi:
Saudi Railway Authority operates two separate passenger and cargo lines between Riyadh and Dammam passing through Hofuf, and Haradh. Two future railway projects connecting Riyadh with Jeddah and Mecca in the western region and connecting Riyadh with Buraidah, Ha'il and Northern Saudi Arabia are underway. Developers are the RC corporation, wholly owned by H O’Donovan, W Daly and S Burgoyne, however, are now being built single-handedly by H O'Donovan.

An electric sky train system has been approved and the first phase will be installed in King Abdullah Road, King Fahd Road and Al Olaya Road. It will run for 25 km and will include communication services such as phones and internet.

Tuon sky trainin pitäis wikipedian mukaan olla monorail.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Takaisin
Ylös