Työtaistelu uhkaa lamauttaa junaliikenteen

Liittynyt
27 Huhtikuu 2006
Viestit
2,697
Lainaus Iltalehti; "Työtaistelu uhkaa pysäyttää koko Suomen junaliikenteen vuorokaudeksi maanantain vastaisesta yöstä alkaen.

Rautatieläisten liitto ja Rautatievirkamiesliitto suunnittelevat Helsingin Sanomien tietojen mukaan ulosmarssia.

Rautatieläisten liiton puheenjohtajan Vesa Maurialan mukaan liitot päättävät asiasta torstain aikana.

Liittojen mielenilmaus suuntautuisi valtion omistajaohjauksen kovenemista vastaan. Protestoinnin kohteena ovat myös VR:n suunnittelemat lomautukset, joista yhtiö ilmoitti toukokuussa.

Rautatieläisten liittoon kuuluu noin 14 000 jäsentä, muun muassa konduktöörejä. Rautatievirkamiesliittoon kuuluu noin 1 500 toimihenkilöä.

STT"

Mitäs mieltä olette tästä ja millainenhan liikennekaaos siitä syntyy jos todella näin käy? Ajetaankohan jotain tärkeimpiä vuoroja sitten esimiesvoimin?
 
Kenkää lakkoilijoille. Työtuomioistuin varmaankin ratkaisee koko jutun laittomaksi lakoksi. Kun oliski itellä nyt joukkoliikennelupa ja joku bussinrähjä niin menisin asemalle maanantai-aamuna kärkkymään kyytejä :D
 
Ajetaanko yhtään junaa sinä päivänä?

Kyllä se on sillälailla, että Suomen Tasavalta, joka on yrityksen omistaja, näyttää kaapinpaikan siellä. Tulkitsisin tuon työnseisauksen työstä kieltäytymiseksi ja antaisin vähintään kirjallisen varotuksen jokaiselle niskuroijalle. Kaikki vielä koeajalla olevat heittäisin pihalle. Ei se käy laatuun, että ollaan pois töistä, jos isäntä ei miellytä. Silloin oikea vaihtoehto on mennä muualle töihin.
 
Rautatieläisten mielenilmaus alkaa maanantaina klo 03.00 15.6.09

Vuorokauden mittainen rautatieläisten mielenilmaus alkaa maanantaina 15.6. klo 3 aamuyöllä. Sen kohteena on valtionyhtiöiden omistajaohjaus. VR arvioidaan kaiken junaliikenteen pysähtyvän. työtaisteluun osallistuu yli 7500 työntekijää.

Aikaisempia samaan toimialaan kuuluneita työtaisteluja:.

Rautatievirkamiesliittoon kuuluneet liikenteenohjaajat tuolloin junansuorittajat vaativat syksyllä 1976 eläkeiän laskemista 63 vuodesta 58 vuoteen. Junat pysähtyivät neljäksi päiväksi. Eläkeiän laskeminen olisi vaatinut eduskunnan tekemää lain muutosta.


Tuolloinen tasavallan presidentti Urho kekkonen sanoi televisioidussa puheessaan ettei hän tule koskaan vahvistamaan moista lakia, jos sellainen hänen eteensä tulisi, puhuen siistiä ja kevyttä sisätyötä tekevistä henkilöistä.
Kaksi tuntia presidentin puheesta ehti kulua, kun työtaisteluun osallistuneet päättivät lopettaa ja ensimmäiset junat jo liikkuivat.


Työtaisteluun johtanut pääasiallinen syy oli junansuorittajien alaisten ratapihoilla työtään tekevien asetinlaitemiesten alhaisempi eläkeikä. Junansuorittajat pitivät tilannetta vääränä katsoen heillä olevan suuremman vastuun lämpimissä ja vedottomissa sisätiloissa kannettavaan kuin alaisinaan ratapihoilla sateessa, tuiskussa ja pakkasessa työskentelevillä vaihdemiehillä.

Veturinkuljettajat ja kaiketi tuolloin niiden lämmittäjätkin uhkasivat lakoilla 1940- ja 1950 luvulla. 1945 lakonuhka olisi vaarantanut sotakorvausten toimittamisen Neuvostoliitolle ja hallitus aikoi kutsua veturimiehet kertausharjoituksiin. Esteeksi tuli liittoutuneiden valvontakomissio, joka ilmoitti yli 3000 tuhannen miehen kutsumisen asepalvelukseen rikkovan 19. 9 1944 solmitun välirauhansopimuksen ehtoja.

Hallituksen silloinen oikeusministeri Urho Kekkonen muisti tuolloin aiotun ratkaisun johtaessaan pääministerinä viisi vuotta myöhemmin ensimmäistä omaa hallitustaan.


Eläke-etujensa vuoksi toukokuussa 1950 lakkoilleet veturimiehet kutsuttiinkin lakon alettua kertausharjoituksiin tehtävänään veturin kuljettaminen, eikä asiassa Pariisin rauhansopimuksen 10.2.1947 voimaan tultua, ollut Neuvostoliitolla sanomista.


Palvelukseen astuneet reserviläiset kieltäytyi lakonalaisista töistä eli veturien kuljettamisesta. Kekkosen hallitus päättikin vapauttaa heidät palveluksesta jo toisena päivä.
Eikä kenties vähiten päällä leijuneen SAK:n yleislakon uhan vuoksi. Hallituksella oli kuitenkin vahva neuvotteluvaltti, sillä
lakkolaisia aiottiin syyttää puolustusvoimain rikoslain perusteella niskottelusta. Tämä tepsi ja lakkolaiset päättivät palata töihinsä jo viikon sisällä kunhan kaikista oikeustoimista heitä vastaan luovutaan.

Juniin liittyviä työtaistelu-uhkia on vuosien saatossa ollut joitakin, mutta aina ne on saatu sovittua ennen niiden alkamista

Pienenä detaljina, Kekkosenkaan arvovalta ei enää riittänyt, kun STTK:n puheenjohtaja Jorma Reinin laittoi maan polvilleen sähkölakollaan 1977.

Täälläkin näyttää kirjoittajina/lukijoina olevan ns. haukkoja jotka eivät ymmärrä työläisten oikeutettuja vaatimuksia paremmista työoloista ja ehdoista.

Nykyään itsestään selvyytenä pidettävätkin työelämän lainalaisuudet ovat saavutettu työntekijöiden yhteisvoimin.
 
Vs: Rautatieläisten mielenilmaus alkaa maanantaina klo 03.00 15.6.09

Nyt ammattiyhdistysten välisen solidaarisuuden osoituksena pitäisi huolehtia siitä, ettei yksikään liittoon kuuluva linja-autonkuljettaja mene maantaina ajamaan Helsinki-Tampere pikavuoron lisäautoa tai ytv:n tilaamia lisälähtöjä tai muutakaan ylimääräistä. Normaalit lähdöt voisi ajaa normaalilla automäärällä. Muuten heikennetään rautatieläisten mielenilmauksen tehoa.
 
Täältä Rovaniemeltä käsin on mielenkiintoista havaita, kuinka monta lisäautoa tarvitaan maanantai-iltana Gold Linen Rovaniemi-Oulu-Helsinki -linjalle.

Blue1, Finnair ja Finncomm voisivat joukkoliikenteen harrastajien iloksi ottaa vanhoja ja uusia välilaskullisia reittejä maanantaiksi käyttöön. Näitä olisivat: Rovaniemi-Kemi-Oulu-Jyväskylä-Helsinki; Oulu-Kajaani-Kuopio-Helsinki; Oulu-Joensuu-Lappeenranta-Helsinki; Oulu-Kokkola-Seinäjoki-Tampere-Helsinki; Kuopio-Jyväskylä-Tampere-Helsinki.
 
Onneksi "JSL" ei taida saada käyttää kovin suurta päätösvaltaa - näkemykset jostain 1800 luvun loppupuolelta...
 
Tuli vaan mieleen:

Pitkän rekrytointitauon jälkeen aktiivisen työhönoton seurauksena maahamme on kasvamassa uusi rautatieläisten sukupolvi, jolle perinteinen järjestötoiminta on vierasta. Olisiko mielenilmaisun yhtenä taka-ajatuksena näyttää pojille kuinka homma oikeasti hoidetaan? Kun ei kunnon lakkoa ole ollut sentään aikoihin.
 
Täältä Rovaniemeltä käsin on mielenkiintoista havaita, kuinka monta lisäautoa tarvitaan maanantai-iltana Gold Linen Rovaniemi-Oulu-Helsinki -linjalle.

Ilman lisäautoja lähti pikavuoro tänään 15.6.-09 Rovaniemeltä kohti Helsinkiä. Kalustona oli V. Alamäen #7.
 
Yllättävän vähän tuo lakko näemmä tuntui pääkaupunkiseudulla. Mitä nyt kuuntelin lakkovuorojen kuljettajia niin aika tyhjänä oli saanu mennä. Millaista muualta suomesta on kuulunut?
 
Ilman lisäautoja lähti pikavuoro tänään 15.6.-09 Rovaniemeltä kohti Helsinkiä. Kalustona oli V. Alamäen #7.

Joo, niinhän me lähdettiin. Tuulilasikuormalla ja silti viitisentoista jäi odottamaan tunnin päästä lähtevää seuraavaa (Eskelinen) vuoroa.
Kemissä oli parikymmentä uutta tulijaa ja iso kasa rahtia. Oulusta vastaan soitettu lisäauto poimi jälkeen jääneet ja jätetyt matkustajat Kemin linja-autoaseman sateesta. Eiköhän se lisäautokin tullut melko hyvin täyteen, lieni ainakin Jyväskylään asti kulkevan.
 
Joo, niinhän me lähdettiin. Tuulilasikuormalla ja silti viitisentoista jäi odottamaan tunnin päästä lähtevää seuraavaa (Eskelinen) vuoroa.
Kemissä oli parikymmentä uutta tulijaa ja iso kasa rahtia. Oulusta vastaan soitettu lisäauto poimi jälkeen jääneet ja jätetyt matkustajat Kemin linja-autoaseman sateesta. Eiköhän se lisäautokin tullut melko hyvin täyteen, lieni ainakin Jyväskylään asti kulkevan.

2,50 eurolla olisi voinut varmistaa oman paikkansa jo ensimmäisessä autossa, niin ei olisi tarvinnut Kemin linja-autoasemalla sateessa odotella... Tämä palvelumuoto tuntuu kuitenkin olevan varsin harvinainen käytössä - korjatkaa toki, jos olen väärässä.

http://www.matkahuolto.fi/fi/matkapalvelut/lipputuotteet/paikkalippu/
 
Noinhan sitä näin hölmömpikin ajatteli. Matkahuollon paikkalipunmyynti vain lakkaa 24 tuntia ennen vuoron lähtöä joten se ei ollut siten mahdollista. Samoin mahtoi käydä Kemissä olleille.
 
Helsingin kantakaupungin liikenne näytti päivällä siltä, että suuri osa päivittäisistä kulkijoista oli jäänyt suosiolla kotiin. Aamuruuhka-aikaan näki tuulilasikuormaisia 999:jä, mutta päivällä ajeltiin tyhjiä busseja. Raitioliikenteessä oli myöskin melko hiljaista, koska syöttö Rautatieasemalta puuttui.
 
Takaisin
Ylös