Liettuan matkustajajunaliikenne

TEP70

Tunnistettu jäsen
Liittynyt
25 Heinäkuu 2005
Viestit
1,382
Liettuan rautateiden LG:n nettiaikatauluista saa sellaisen käsityksen, että liikenne Klaipedan ja Siluten/Pagegiain välillä on loppunut eilen 15.9.2005. Tuota väliähän ajettiin kahdella junaparilla, yksi aamulla ja yksi iltapäivällä. Perjantaisin ja sunnuntaisin iltajuna jatkoi Silutesta Pagegiaihin lähelle Kaliningradin alueen rajaa. Liikennettä hoidettiin melko kulahtaneilla unkarilaisen Ganzin valmistamilla D1-moottorivaunuilla. On tietysti melko selvää, etteivät D1-junan kovat puupenkit oikein pärjää kilpailussa busseille tai kasvavalle henkilöautoliikenteelle, mutta silti on harmillista, että Liettuan matkustajajunien käytössä oleva rataverkko supistui taas.

Tuo Klaipeda-Pagegiai oli melko hankala rata matkustaa harrastajallekin, koska Pagegiaihin asti pääsi vain kahtena päivänä viikossa ja yhteydet Pagegiaista eteenpäin ovat melko kehnot. Rengasmatkaan tuota rataa oli siis vaikea yhdistää. Itse matkustin radan kesällä 2004, tulin ensin Kaliningradista Sovjetskiin samanlaisella D1-junalla (myös tuolla radalla vain yksi vuoro suuntaansa), yövyin Sovjetskissa ja kävelin rajan yli seuraavana päivänä. Rajan toiselta puolelta Panemunesta on vielä viitisen kilometriä kävelyä Pagegiaihin. Sieltä sitten D1:llä Klaipedaan ja edelleen yöjunalla Vilnaan. Ei aivan suorin eikä yksinkertaisin reitti Kaliningradista Vilnaan. :lol:

Kaikissa kolmessa Baltian maassa rautateiden henkilöliikenne on supistunut huomattavasti kymmenen viime vuoden aikana, eikä tulevaisuuskaan kovin valoisalta näytä. :cry: Rahanpuutteessa ei voida hankkia uutta kalustoa markkinoilta, vaan joudutaan tekohengittämään vanhaa, neuvostoaikaista kalustoa.

http://www.litrail.lt

Liettuan rataverkkokartta
 
Baltian rautatieliikenteestä ja sen kehitysmahdollisuuksista

TEP70 sanoi:
Kaikissa kolmessa Baltian maassa rautateiden henkilöliikenne on supistunut huomattavasti kymmenen viime vuoden aikana, eikä tulevaisuuskaan kovin valoisalta näytä. :cry: Rahanpuutteessa ei voida hankkia uutta kalustoa markkinoilta, vaan joudutaan tekohengittämään vanhaa, neuvostoaikaista kalustoa.

Omilla Baltian reissuillani olen jo suunnitteluvaiheessa törmännyt tähän probleemaan. Jopa hyvinkin suurien kaupunkien väleille, kuten esimerkiksi Tallinna-Riika tai Riika-Ventspils ei löydä matkustajajunayhteyttä, vaikka rautatien luulisi olevan luonnollisin kulkuyhteys tämän kokoluokan kaupunkien välille ja on pitänyt turvautua bussiin.

Uusina EU-maina Baltian pitäisi voimaakkaasti pyrkiä hankkimaan EU-rahoitusta huonokuntoisten rautatieyhteyksiensä kehittämiseen, ja muistan lukeneeni tällaista myös ehdotetun, mutta matka ehdotuksesta toteuttamiseen on usein (liiankin) pitkä.

Mikäli kuitenkin tällaisia projekteja lähdettäisiin rakentamaan pitäisi Suomen pistää oma vähäinen vaikutusvaltansa tässä asiassa likoon. Suomi, kun ei EU jäsenyydestä rahallisesti juuri nettoa toisin kuin Baltit, mutta Baltian rautateistä olisi hyötyä meillekin. Jos Tallinnasta pääsisi matkustajajunalla esimerkiksi Puolaan saakka, ja Baltian maat tulisivat uudeksi Interrail vyöhykkeeksi, voisi Suomesta tapahtuva junamatkustaminen ulkomaille lisääntyä. Tallinnan päärautatieasemahan on vain kiven heiton päässä satamasta, jonne pääsee Helsingistä nopeimmillaan vajaassa kahdessa tunnissa.

Tavaraliikenteellemme asiasta voisi olla jopa ihan konkreettista hyötyä. Suomalaiset yrityksethän ovat paljon siirtäneet kotimarkkinoillekin suunnitellun tavaran tuotantoaan Baltiaan, jota sitten kuljetellaan edestakaisin rekoissa yli Suomenlahden. Muugan ja (tulevan) Vuosaaren suursatamien välinen matkahan junalautalla olisi noin kolme tuntia, ja raideleveys lahden eteläpuolella sama Puolaan asti. Tämä liikenne voisi korvata taantuvan tavarajunalauttaliikenteemme Turusta Ruotsiin ja Saksaan, kun nyt Turussa tehtävä telinvaihto pitäisi tehdä vasta Puolassa, ja sen jälkeen matka voisi jatkua suoraan eteenpäin.

Tietääkseni Talgo on Espanjassa kehitellyt junan joka kykenee ajamaan kahdessa eri raideleveydessä, joten telinvaihtokaan ei olisi edes mikään välttämättömyys enää.

Miltä kuulostaisi junamatka Tallinnasta vaikkapa Berliiniin? :roll: Mielenkiintoista, mutta taitaapa jäädä ikuiseksi utopiaksi... :(
 
Re: Baltian rautatieliikenteestä ja sen kehitysmahdollisuuks

738 sanoi:
Tietääkseni Talgo on Espanjassa kehitellyt junan joka kykenee ajamaan kahdessa eri raideleveydessä, joten telinvaihtokaan ei olisi edes mikään välttämättömyys enää.
Tämäntyyppinen järjestelmä lienee koekäytössä Torniossa aivan lähiaikoina.
 
Re: Baltian rautatieliikenteestä ja sen kehitysmahdollisuuks

JE sanoi:
738 sanoi:
Tietääkseni Talgo on Espanjassa kehitellyt junan joka kykenee ajamaan kahdessa eri raideleveydessä, joten telinvaihtokaan ei olisi edes mikään välttämättömyys enää.
Tämäntyyppinen järjestelmä lienee koekäytössä Torniossa aivan lähiaikoina.
... ja on ollut käytössä Espanjassa jo vuosikaudet, taitaapa olla ollut peräti vuosikymmenet. Erikoista Torniossa on, että tekniikkaa sovelletaan raskaan akselipainon tavaravaunuihin.

Antero
 
Re: Baltian rautatieliikenteestä ja sen kehitysmahdollisuuks

738 sanoi:
Miltä kuulostaisi junamatka Tallinnasta vaikkapa Berliiniin? :roll: Mielenkiintoista, mutta taitaapa jäädä ikuiseksi utopiaksi... :(
Höpöä! Onhan se ollut mahdollista vuosikaudet! Nykyisin tulee tosin kaksi junanvaihtoa, yksi Pietarissa ja yksi Moskovassa... :wink:

Samalla tavalla pääsee Helsingistä.
 
Re: Baltian rautatieliikenteestä ja sen kehitysmahdollisuuks

738 sanoi:
Miltä kuulostaisi junamatka Tallinnasta vaikkapa Berliiniin? :roll: Mielenkiintoista, mutta taitaapa jäädä ikuiseksi utopiaksi... :(
Ei tuo utopiaa ole. Eikös tuollainen mahdollisuus ollut juuri? Matka oli peräti Berliinistä Pietariin (Tallinnan kautta) ja takaisin. Tosin matka oli ainutkertainen ja matkalla oli pakollisia yöpymisiä joissakin kaupungeissa.

Suurta hyötyä teollisuudellemme varmasti olisi suorista junista Suomesta Saksaan tai muualle keskieurooppaan. Jos junalautta voitaisiin siirtää vaikka välille Vuosaari - Tallinna, ja tavarat kuljetettaisiin nopeilla junilla Tallinnasta eteenpäin, voisi kuljetusajassa säästää jopa vuorokauden. Valitettavasti Pärnun ja Riian väliltä rautatie on lopetettu, ja toinen reitti kiertää.

Matkustajaliikenteessäkin voisi olla kysyntää junille Tallinnasta etelään, esimerkiksi Krakovaan tai Budapestiin. Mutta tuollaiset yhteydet vasta utopiaa ovatkin!
 
Re: Baltian rautatieliikenteestä ja sen kehitysmahdollisuuks

Eki sanoi:
738 sanoi:
Miltä kuulostaisi junamatka Tallinnasta vaikkapa Berliiniin? :roll: Mielenkiintoista, mutta taitaapa jäädä ikuiseksi utopiaksi... :(
Höpöä! Onhan se ollut mahdollista vuosikaudet! Nykyisin tulee tosin kaksi junanvaihtoa, yksi Pietarissa ja yksi Moskovassa... :wink:
Höpöä! Ei tarvitse kuin yhden vaihdon Moskovassa. Tallinnasta ei pääse junalla Pietariin.
 
Liettuan matkustajaliikenne 16.9.2005 alkaen

Tämä alkaa nyt ajautua niin pahasti sivuraiteille, että teenpä pienen koosteen, mitä Liettuassa vielä ajetaan.

Kansainvälinen liikenne

Tärkein reitti on Kaliningradin "transitoreitti" Gudogai/Kena-Vilna-Kybartai/Nesterov-(Kaliningrad). Tätä reittiä kulkevat seuraavat junat:

29/30 Moskova-Kaliningrad, joka päivä
79/80 Pietari-Kaliningrad, kesällä joka päivä, talvella joka toinen päivä
149/150 Moskova-Kaliningrad, kesällä joka päivä, talvella joka toinen päivä
311/312 Harkova-Kaliningrad, joka toinen päivä
385/386 Homel-Kaliningrad, joka toinen päivä
259/260 Anapa-Kaliningrad, kesällä joka toinen päivä, talvella joka neljäs päivä
525/526 Tsheljabinsk-Kaliningrad, kesällä noin joka kymmenes päivä

Näiden lisäksi kulkee joka toinen päivä juna Riiasta Vilnan kautta Truskavetsiin Ukrainaan.

Minskin ja Vilnan välillä kulkee kaksi junaparia:

301/302 Vilna-Minsk-Vilna, joka päivä
305/306 Minsk-Vilna-Minsk, ke, la ja su (valkovenäläinen juna)

Liettuan rautateillä on itsellään vain kolme kansainvälistä junaa:

5/6 Vilna-Moskova, joka päivä
301/302 Vilna-Minsk-Vilna, joka päivä
391/392 Vilna-Pietari, joka toinen päivä

Maan sisäinen veturivetoinen liikenne

Vilnan ja Klaipedan välillä ajetaan kaksi päiväpikajunaparia ja yksi yöjunapari. Nämä ovat ainoat jokapäiväiset veturivetoiset matkustajajunat. Perjantaisin ja sunnuntaisin ajetaan veturijuna Vilnasta Mazeikiaihin. Paluusuunnassa se liitetään Siauliaissa Klaipedasta tulevaan yöjunaan. Klaipedaan menevästä yöjunasta pudotetaan Siauliaihin pari vaunua, jotka palaavat Vilnaan ma-pe aamujunassa Siauliai-Vilna.

Sähkömoottorijunaliikenne

Liettuassa on sähköistetty 25 kV/50 Hz:n järjestelmällä radat Naujoji Vilniasta Vilnan kautta Trakaihin ja Kaunasiin. Sähkömoottorijunavarikko sijaitsee Naujoji Vilniassa Vilnan itäpuolella.

Vilna-Kaunas ma-pe 13 junaparia, la-su 8
Vilna-Trakai ma-pe 8 junaparia, la-su 6
Vilna-Naujoji Vilnia ma-pe 15 junaparia, la-su 10

Dieselmoottorijunaliikenne

Dieselmoottorijunakalusto koostuu D1- ja DR1A-junista sekä yhdestä Kaunasiin sijoitetusta AR1-moottorivaunusta. DR1A-junia on monenlaisia variaatioita:

- modernisoimaton täysmittainen 6-vaunuinen juna, josta pudotetaan tarpeen mukaan välivaunuja pois
- 1990-luvulla modernisoitu ja katkaistu juna, kahdesta välivaunusta rakennettu ohjausvaunuja ja näin saatu kaksi kolmivaunuista yksikköä
- hiljattain modernisoitu ja katkaistu juna, kahdesta välivaunusta rakennettu ohjausvaunuja ja näin saatu kaksi kolmivaunuista yksikköä

Modernisoimattomia junia liikkuu yleensä Vilnan ja Turmantasin välillä. DR1A-junat liikkuvat vain Vilnan ympäristön liikenteessä. Muu liikenne hoidetaan D1-junilla ja AR1-moottorivaunulla.

- Vilna-Turmantas 5 junaparia
- Vilna-Ignalina ma-pe 2, la-su 1

- Vilna-Kena ma-pe 6 junaparia, la-su 4

- Vilna-Stasylos 3 junaparia
- Vilna-Valciunai ma-pe 3 junaparia, la-su 1

- Vilna-Marcinkonys 3 junaparia
- Vilna-Varena 2 junaparia ma-pe, la-su 1
- Vilna-Valkininkai 1 junapari

- Vilna-Siauliai pe,su 1 junapari (D1)

- Vilna-Sestokai 1 junapari (modernisoitu DR1A)

- Kaunas-Kybartai 5 junaparia (D1)
- Kaunas-Marijampole 3 junaparia (2 paria AR1-vaunulla, 1 D1-junalla)
- Kaunas-Sestokai 1 junapari (D1)

- Radviliskis-Klaipeda 2 junaparia (D1)
- Siauliai-Rokiskis ma-pe 1 junapari, la-su 2 (D1)

D1-junilla hoidettu liikenne on supistunut parissa vuodessa huomattavasti. Kokonaan ovat loppuneet Klaipedan ja Kretingan, Radviliskisin ja Mazeikiain ja nyt myös Klaipedan ja Siluten/Pagegiain väliset junat. Muualla junavuoroja on vähennetty.
 
Hyvä selvitys TEP70:ltä. Kiitos :D
Vielä kun saisi Latvian ja Viron tilanteet samalla asiantuntemuksella.
Nämä kaikki ovat helposti Suomesta saavutettavissa olevia tutustumiskohteita, ovat EU-maita, turvallisiakin ja ystävällisiä sekä edullisia, eikä reissulle tarvita kuin passi rintataskuun ja filmiä kameraan. Joukkoliikenneihminen matkustaa mielellään Tallinnasta vaikka pikavuorobussilla tänne etelämmäksikin. Välimatkat maista toisiin maanteitä pitkin ovat kuin Suomen sisäisen liikenteen matkoja maakunnista toisiin.
 
Re: Liettuan matkustajaliikenne 16.9.2005 alkaen

TEP70 sanoi:
- Vilna-Sestokai 1 junapari (modernisoitu DR1A)
Onko tuosta junasta vaihtoyhteys Varsovaan? Enää ei taida kulkea suoraa yöjunaa Vilnasta Varsovaan?
 
Re: Liettuan matkustajaliikenne 16.9.2005 alkaen

vompatti sanoi:
TEP70 sanoi:
- Vilna-Sestokai 1 junapari (modernisoitu DR1A)
Onko tuosta junasta vaihtoyhteys Varsovaan? Enää ei taida kulkea suoraa yöjunaa Vilnasta Varsovaan?
Jos nyt oikein ymmärsin tuolta aikatauluista, niin puolalainen juna rajan yli kulkee vain kesäisin. Se lopettaa 2.10.2005. Yöjuna näyttää olevan korvattu bussilla. Viime aikoinaan siinä olikin enää M62 ja kaksi vaunua. Talvella ei siis enää pääse suoraan Vilnasta Puolaan, on mentävä joko Kaliningradin tai Valko-Venäjän kautta. :(
 
Re: Liettuan matkustajajunaliikenne supistui

vompatti sanoi:
Ei tuo utopiaa ole. Eikös tuollainen mahdollisuus ollut juuri? Matka oli peräti Berliinistä Pietariin (Tallinnan kautta) ja takaisin. Tosin matka oli ainutkertainen ja matkalla oli pakollisia yöpymisiä joissakin kaupungeissa.
Tokihan esimerkiksi DB:n haulla löytää mitä erillaisimpia yhteyksiä lähes mistä tahansa minne tahansa, mutta ovatko ne sitten kilpailukykyisiä esimerkiksi Eurolinesin Baltian sisäisiä bussilinjoja vastaan?

TEP70 sanoi:
On tietysti melko selvää, etteivät D1-junan kovat puupenkit oikein pärjää kilpailussa busseille tai kasvavalle henkilöautoliikenteelle, mutta silti on harmillista, että Liettuan matkustajajunien käytössä oleva rataverkko supistui taas.

***

Rahanpuutteessa ei voida hankkia uutta kalustoa markkinoilta, vaan joudutaan tekohengittämään vanhaa, neuvostoaikaista kalustoa.
Onko Liettuan ja muiden Baltian maiden rautateiden rahatilanne sitten niin surkea, etteivät rahat riittäisi edes esim täällä käsiteltyjen VR:n romuttamien sinisten vaunujen ostamiseen edes romun hinnalla? Sinisethän voisivat olla jo ensi alkuun riittävä kaluston parannus kilpailussa autoja ja busseja vastaan. Varsinkin kun pikavuorobussitkin Baltiassa ovat monesti yhtälailla ulkomailta ostettua käytettyä kalustoa.

Juttu on luisunut kyllä sivuraiteelle, mutta ehkä tämä topic voisikin käsitellä koko Baltian rautatieliikenteen ongelmia sekä kehitysmahdollisuuksia, kun samanlaisia ongelmia näissä kolmessa maassa kuitenkin on?
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Liettua on todellakin rautatie- ja bussiharrastajalle mielenkiintoinen maa. Hintataso on Suomea edullisempi ja liikkuminen on halpaa. Kaliningradin vilkas matkustaja- ja tavaraliikenne takaa, että kameran eteen löytyy kuvattavaa. Tavaraliikenne on vilkasta myös Klaipedan satamaan.

Vilnan asemalla tapahtuu läpi päivän, se on selvästi vilkkaampi ja kiinnostavampi kuin esimerkiksi Riika. Kansainvälisiin juniin vaihdetaan veturit Vilnassa. Mielenkiintoista onkin, että esimerkiksi Kaliningrad-Moskova-junaa vedetään matkan aikana neljällä eri veturilla. Kaliningradista Nesteroviin venäläisellä Kaliningradin veturilla, Nesterovista Vilnaan liettualaisella ja Vilnasta Minskiin valkovenäläisellä dieselveturilla. Minskissä eteen vaihtunee sähköveturi, mutta en ole (vielä) päässyt seuraamaan, vedetäänkö juna ensin rajalle valkovenäläisellä sähköveturilla ja perille Moskovaan taas venäläisellä. Itse asiassa vetureita olisi siis matkan aikana jopa viisi. :D

Yksi suosikkipaikoistani Liettuassa junaliikenteen kannalta on Kaunasin länsipuoli. Kaksiraiteista, sähköistämätöntä rataa jyrää kansainvälinen matkustajaliikenne, vilkas tavaraliikenne ja vielä D1- ja AR1-paikallisjunat.

Raja-asemilla, esim. Kybartai ja Kena, ei kannata kameraa kaivaa esiin, varoittelee nimim. Kokemusta on. :shock: :oops: :evil:
 
Re: Liettuan matkustajajunaliikenne supistui

738 sanoi:
Juttu on luisunut kyllä sivuraiteelle, mutta ehkä tämä topic voisikin käsitellä koko Baltian rautatieliikenteen ongelmia sekä kehitysmahdollisuuksia, kun samanlaisia ongelmia näissä kolmessa maassa kuitenkin on?
Ehkä tämä olisi jaettavissa kahteen osaan, jos vaikka pidettäisiin tämä Liettua-aiheisena ja toinen otsikko Baltian ongelmille yleensä? :?

MODEDIT/kuukanko: Baltian junaliikenteelle on nyt oma threadinsä
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Re: Liettuan matkustajajunaliikenne supistui

738 sanoi:
Tokihan esimerkiksi DB:n haulla löytää mitä erillaisimpia yhteyksiä lähes mistä tahansa minne tahansa, mutta ovatko ne sitten kilpailukykyisiä esimerkiksi Eurolinesin Baltian sisäisiä bussilinjoja vastaan?
DB:n haku ei löydä yhtään junaa Berliinistä Tallinnaan. Käsittääkseni sellainen viime kesänä jo kulki ja kulkee ensi kesänäkin. Lisätietoja: http://www.anastassia.net/russland_reise_peter.html

Tämä siis vain osoituksena, että ei ole utopiaa toivoa junia tuolle välille.
 
Takaisin
Ylös