Liettuan matkustajajunaliikenne

Vs: Liettuan matkustajajunaliikenteen tilanne

Jossain välissä on junapari 385/386 Homel-Kaliningrad-Homel siirtynyt historian lehdille. En tiedä, kulkiko se vielä kesällä.
No nyt löysin poezda.netistä historiatietoa eli juna kulki syksyyn asti ja nykyinen numero on itse asiassa 133/134. Aikaisemmin tämä junapari on kyllä kulkenut ympäri vuoden. Kai se taas kesällä kulkee.
 
Tässä Liettuan rautateitten tiedotteessa: http://www.litrail.lt/wps/portal/!u...YWxzZS83X0c4M09FRkgyMDBMN0EwMjU1SlNOQk8xSkUx/ sanotaan, että vetureita on hankittu 34 kappaletta ja nyt sovittiin Euroopan investointipankin kanssa rahoituksesta vielä kymmenen hankkimiseen. Veturi on osoittautunut toimivaksi.

Liettuan matkustajaliikenne hoidetaan moottorijunin lukuunottamatta Vilna-Klaipėda -reitin pikajunia kolmasti päivässä suuntaansa. Lisäksi kansainväliset matkustajajunat Venäjälle ja Valko-Venäjälle vedetään toki veturilla. Siemens-veturien lisähankinta saattaa johtaa TEP60-vetureitten poistumiseen jossain vaiheessa. Kumminkaan uusia vetureita ei ilmeisesti ole hyväksytty Venäjällä ja yhdysliikenteessä pitää käyttää ainakin osittain sitten muuta kalustoa. En tarkemmin tiedä, mihin asti liettualaiset veturit milläkin suunnalla ajavat. Siemensit käyvät matkustajajunan vetoon, mutteivät ole siihen tehtävään suunniteltuja.
 
En tarkemmin tiedä, mihin asti liettualaiset veturit milläkin suunnalla ajavat. Siemensit käyvät matkustajajunan vetoon, mutteivät ole siihen tehtävään suunniteltuja.
Matkustajaliikenteessä valkovenäläiset veturit tuovat junat Vilnaan asti Kenan raja-asemalta, samoin myös Stasyloksesta, tosin sieltä ei tällä hetkellä tule mitään. Liettualaiset veturit vetävät junat Daugavpilsiin ja Riikaan asti. Riikaan ei tällä hetkellä ole liikennettä. Kaliningradin suuntaan ajetaan liettualaisella veturilla Nesteroviin Kaliningradin puolen raja-asemalle saakka.

Tavaraliikenne vaatisi vähän enemmän havaintoja. Vilnan asemalla on mahdollista ainakin nähdä myös valkovenäläisiä tavarajunavetureita. Kaliningradin suunnalla ilmeisesti vaihtoasema on myös tavarajunille Nesterov eli siellä on sitten kai ajettava 2M62-vetureilla. En ole nyt ER20-vetureiden aikana käynyt Liettuassa, joten en tiedä, ajetaanko niillä sitten etupäässä Klaipedan suuntaan.
 
Suunnittelen tässä tutkimusmatkaa Liettuaan toukokuun alkuun ja havaitsin aikatauluista, että Vilnan ja Varenan väliltä on lakkautettu yksi henkilöjunapari (645/646), samoin Kaunasin ja Marijampolen väliltä (685/686). Tarkka lakkautuspäivä ei ole tiedossa.

edit: näemmä myös aamujuna 652 Rūdiškės-Vilna on lakkautettu. Tästä yhteydestä on nakerrettu pala kerrallaan pikku hiljaa: vuosia sitten kyseessä oli illan viimeinen juna Varėnaan paluujunanaan aamun ensimmäinen juna. Ensin junapari katkaistiin Valkininkaihin ja tämän jälkeen iltajuna lakkautettiin ja aamujuna tuli ilmeisesti varikolta Rūdiškėsiin.

Vilnan ja Varėnan väliltä on karsittu junien pysähdyksiä Miškiniaissa, Šklėriaissa, Klepočiaissa, Kalviaissa ja Pamerkiaissa. Tämän seurauksena matka-ajat ovat hiukan nopeutuneet. Vilnasta ajetaan nyt kolme junaparia Marcinkonysiin ja kaksi paria Varėnaan. Yksi juna yöpyy Varėnassa.

---------- Viesti lisätty kello 3:46 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu kello 2:28 ----------

Vilnan ja Turmantasin välillä on myös tapahtunut muutoksia. Iltajuna Ignalinaan ja paluuaamujuna takaisin Vilnaan on lakkautettu. Vanhoista viidestä Turmantasin junaparista kaksi on katkaistu Dūkštasiin noin 20 km etelämmäksi.

Pysähdyksiä on karsittu Skersabaliain, Santakan, Pailgisin, Pažeimenėn, Žeimenan, Pakretuonėn ja Lobiniain seisakkeilla. Junat ovat nopeutuneet noin 20 minuutilla.
 
Viimeksi muokattu:
Kolusin Liettuaa 3.-6.5.2010 ja sain hyvän käsityksen siitä, mitä kalustoa maassa liikkuu tällä hetkellä.

Uusia puolalaisia 620M-kiskobusseja on neljä kappaletta. Kaksi on Vilnassa, toinen ajaa aamun kahdeksan lentokenttäjunaparia ja illalla Vilnasta Stasylokseen ja takaisin. Toinen puolestaan lähtee klo 5.53 Marcinkonykseen ja palaa 10.09 sekä ajaa puolen päivän jälkeen kahdeksan lentokenttäjunaparia. Toiset kaksi kiskobussia ovat Radviliskisin varikolla, josta käsin niillä hoidetaan rataosan Siauliai-Rokiskis kaikki liikenne (2 junaparia) sekä muutamia vuoroja Radviliskisin ja Siauliain välillä.

Venäläisiä Metrovagonmash:n RA2-junarunkoja on ilmeisesti neljä. Näin pari vilaukselta Vilnan dieselmoottorijunien korjauspajan alueella ja toiset kaksi Radviliskisissa. Yhdellä ajettiin Mazeikiain kaikki liikenne (3 junaparia) ja toinen on ilmeisesti samassa kierrossa Radviliskisin ja Klaipedan välillä kahden D1-moottorijunan kanssa.

Skodan valmistamia kaksikerrossähkömoottorijunia on kaksi kolmivaunuista yksikköä ja ne liikkuvat Vilnan ja Kaunasin välisissä nopeissa vuoroissa.

D1-junarunkoja näytti olevan yksi Vilnan liikenteessä, yksi Kaunasissa (aamujuna Sestokai-Kaunas ja illan paluujuna) ja kaksi Radviliskisissä (Radviliskis-Klaipeda). Vilnan varikolla niitä näytti olevan seisomassa lisää, osa jopa uusissa punaharmaissa väreissä.

Aikaisemmin TEP60-vetureita on näkynyt Vilnassa enemmän Valko-Venäjän väreissä kuin Liettuan omissa väreissä, mutta nyt tilanne on kääntynyt. Minskin varikko on saanut niin paljon uusia TEP70BS-vetureita, etten nähnyt yhtään Minskin TEP60-veturia liikkeellä. Junaparissa 79/80 oli 3.5. Vitebskin varikon TEP60-0429. Sen sijaan Liettuan omat viimeiset neljä veturia (0923, 0926, 0927 ja 0992) liikkuivat koko ajan Kaliningradin kauttakulkuliikenteessä ja Vilna-Pietari-junaparissa. Kaliningradin junissa näkyin myös M62-1640.
 
Joku Puolalainen Pesa toimittaa lähijunia Liettuaan:

http://translate.google.fi/translat...%20a=1&%20id_sesja=0&sl=pl&tl=en&hl=&ie=UTF-8

April 19, 2010, in Vilnius signed an agreement for the provision by PESA Bydgoszcz SA eight vehicles of the type of exhaust 620M for Lithuanian Railways.

This contract is a continuation of the presence of PESA on the Lithuanian market.

As you can see, proven in operation with our eastern neighbors, both the first two vehicles supplied under the contract in 2008 and two more from 620M in 2009.

Purchased a vehicle while other trains, with 93 seats, designed to operate commuter lines.

The first three are to be transmitted to users by September this year.

The remaining five between February and June 2011.


Liettuan 2013 rata modernisointi suunnitelmia :
Modern Railroad - 2013's
http://translate.google.fi/translat...pietiskas-gelezinkelis-%E2%80%93-2013-aisiais
 
Tuossa ylempänä juuri kerroin, että ennestään 620M-kiskobusseja on Liettuassa neljä. Aika mielenkiintoista, että niitä tilataan kahdeksan lisää. Löytyykö niin pienille yksiköille käyttöä noin paljon? Vai ollaanko suunnittelemassa jonkin lopetetun liikenteen palauttamista tai vuorojen lisäämistä? Esimerkiksi Klaipedasta Siluteen ajetaan nyt kaksi junaparia, mutta ne ovat samassa kierrossa Klaipeda-Radviliskis-junien kanssa, joten Klaipeda-Silute-välin ajaminen 620M:llä ei tehostaisi toimintaa juurikaan.

620M on sikäli vanhakantaista tekniikkaa, että lattia on erittäin korkealla. Ovien alta työntyy esiin kaksi apuaskelmaa, joita pitkin vaunuun kavutaan. Joka pysähdyksessä täytyy ensin odottaa, että apuaskelmat tulevat ulos, sitten vasta aukeavat ovet. Ennen liikkeellelähtöä tietysti toisin päin.
 
620M on sikäli vanhakantaista tekniikkaa, että lattia on erittäin korkealla. Ovien alta työntyy esiin kaksi apuaskelmaa, joita pitkin vaunuun kavutaan. Joka pysähdyksessä täytyy ensin odottaa, että apuaskelmat tulevat ulos, sitten vasta aukeavat ovet. Ennen liikkeellelähtöä tietysti toisin päin.
Tässä vielä kuva 620M-kiskobussin ovista ja apuaskelmista. Vaunun sisälläkin on vielä yksi porras.
 

Liitetiedostot

  • DSC_0824.jpg
    DSC_0824.jpg
    43.1 KB · Lukukerrat: 137
Lietuvos Gelezinkeliain aikatauluhausta selviää, että liikennettä supistetaan jälleen aikataulukauden vaihteessa 30.5.2010 alkaen.

Vilna-Valciunai-Stasylos:

- junapari 641/642 Vilna 15:20-Valciunai 15:54/16:10-Vilna 16:32 (ma-pe) lopetetaan
- junapari 637/638 Vilna-Stasylos-Vilna katkaistaan Jasiunaihin
- enää vain kaksi junaa ajaa Vilnan ja Valciunain välillä Vaidotain kautta. Yksi Valciunain aamujunapari pysähtyy uutuutena lentoaseman seisakkeella. Vastaavasti varsinaisia lentokenttäjunapareja on aamusta vähennetty kahdella.

---------- Viesti lisätty 13.5.2010 kello 1:05 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu 12.5.2010 kello 23:52 ----------

Kaunas-Sestokai/Kybartai

Yksi junapari Kaunasista sekä Sestokaihin että Kybartaihin lakkautetaan.
 
Viimeksi muokattu:
620M on sikäli vanhakantaista tekniikkaa, että lattia on erittäin korkealla. Ovien alta työntyy esiin kaksi apuaskelmaa, joita pitkin vaunuun kavutaan. Joka pysähdyksessä täytyy ensin odottaa, että apuaskelmat tulevat ulos, sitten vasta aukeavat ovet. Ennen liikkeellelähtöä tietysti toisin päin.
On todellakin ihme että Liettuaan tilataan juuri 620M vaunuja PESAlta. Kuitenkin valmistajalta löytyy varsin tyylikkäitä esteettömiä kiskobusseja, joita se on valmistunut kotimaahansa Puolaan. Taitaa muuten tuon 620M perustua malliin SA103/SA106 ja olla versio tästä:610M joka rakennettiin Ukrainan rautateille 2004? SA-103/SA-106 on sinänsä mielenkiintoinen: Kaksi ovea joista toinen sijaitsee matalassa ja toinen korkeassa osassa. http://kl-op.webpark.pl/obrazki/techniczny_sa103.jpg

Pesan modernein kiskobussi on SA-135, mutta leveäraide versio tästä taitaa vaatia suurempi muutoksia ratkaisuissa, joten halvempaa tilata perusrautaa? No ehkä nuo kuitenkin voittavat Metrovagonmashin RA-2 junat?

Sivukommenttina: Tämäkin taitaa olla EU:n tukema hankinta. Näissä pitäisi mielestäni vaatia vähintään osittaista esteettömyyttä kalustolta tuen ehtona.

PESA 620M - Vanhakantainen(Dm12?):smile:
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Sivukommenttina: Tämäkin taitaa olla EU:n tukema hankinta. Näissä pitäisi mielestäni vaatia vähintään osittaista esteettömyyttä kalustolta tuen ehtona.
En ole kyllä mistään kuullut, että Liettuan hankinnat olisivat EU:n tukemia. Nythän on hankittu monenlaista kalustoa vähän sieltä täältä, jopa todellakin neljä RA2-junaa Venäjältä. Kohta tulee saavutettavuus-YTE voimaan ja sen jälkeen tällaista kalustoa luulisi olevan astetta vaikeampaa hankkia. En kyllä tunne kaikkia sen kansallisia poikkeuksia.
 
Viro saa uusiin FLIRT:eihin 85% hankintahinnasta Unionin koheesiorahastosta. Liettua on pikaisesti katsoen käyttänyt koheesiovaroja ainakin itse rautateiden korjaamiseen.

Kaikki Baltian alueiden kehitysprojektit on tapauskohtaisia.

Kaikki radanpätkä remontit saa erillisen rahapinon, samoin nämä juna ostot.

Myös kaikki anomukset kehitysprojekteihin käsitellään erikseen.

Suurimmassa osassa projekteista EU rahaa on toki jokin osa mukana, mutta pitää miettiä asiat tapauskohtaisesti
 
Takaisin
Ylös