Sivu 1 / 9 12345 ... ViimeisinViimeisin
Näytetään tulokset 1-15/123

Viestiketju: Liettuan matkustajajunaliikenne

  1. #1
    Tunnistettu jäsen TEP70 avatar
    Liittynyt
    25.07.2005
    Sijainti
    Lappeenranta
    Viestejä
    1382

    oletus Liettuan matkustajajunaliikenne

    Liettuan rautateiden LG:n nettiaikatauluista saa sellaisen käsityksen, että liikenne Klaipedan ja Siluten/Pagegiain välillä on loppunut eilen 15.9.2005. Tuota väliähän ajettiin kahdella junaparilla, yksi aamulla ja yksi iltapäivällä. Perjantaisin ja sunnuntaisin iltajuna jatkoi Silutesta Pagegiaihin lähelle Kaliningradin alueen rajaa. Liikennettä hoidettiin melko kulahtaneilla unkarilaisen Ganzin valmistamilla D1-moottorivaunuilla. On tietysti melko selvää, etteivät D1-junan kovat puupenkit oikein pärjää kilpailussa busseille tai kasvavalle henkilöautoliikenteelle, mutta silti on harmillista, että Liettuan matkustajajunien käytössä oleva rataverkko supistui taas.

    Tuo Klaipeda-Pagegiai oli melko hankala rata matkustaa harrastajallekin, koska Pagegiaihin asti pääsi vain kahtena päivänä viikossa ja yhteydet Pagegiaista eteenpäin ovat melko kehnot. Rengasmatkaan tuota rataa oli siis vaikea yhdistää. Itse matkustin radan kesällä 2004, tulin ensin Kaliningradista Sovjetskiin samanlaisella D1-junalla (myös tuolla radalla vain yksi vuoro suuntaansa), yövyin Sovjetskissa ja kävelin rajan yli seuraavana päivänä. Rajan toiselta puolelta Panemunesta on vielä viitisen kilometriä kävelyä Pagegiaihin. Sieltä sitten D1:llä Klaipedaan ja edelleen yöjunalla Vilnaan. Ei aivan suorin eikä yksinkertaisin reitti Kaliningradista Vilnaan.

    Kaikissa kolmessa Baltian maassa rautateiden henkilöliikenne on supistunut huomattavasti kymmenen viime vuoden aikana, eikä tulevaisuuskaan kovin valoisalta näytä. Rahanpuutteessa ei voida hankkia uutta kalustoa markkinoilta, vaan joudutaan tekohengittämään vanhaa, neuvostoaikaista kalustoa.

    http://www.litrail.lt

    Liettuan rataverkkokartta

  2. #2
    738
    738 ei ole kirjautuneena
    738 avatar
    Liittynyt
    28.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    53

    oletus Baltian rautatieliikenteestä ja sen kehitysmahdollisuuksista

    Lainaus Alunperin kirjoittanut TEP70
    Kaikissa kolmessa Baltian maassa rautateiden henkilöliikenne on supistunut huomattavasti kymmenen viime vuoden aikana, eikä tulevaisuuskaan kovin valoisalta näytä. Rahanpuutteessa ei voida hankkia uutta kalustoa markkinoilta, vaan joudutaan tekohengittämään vanhaa, neuvostoaikaista kalustoa.
    Omilla Baltian reissuillani olen jo suunnitteluvaiheessa törmännyt tähän probleemaan. Jopa hyvinkin suurien kaupunkien väleille, kuten esimerkiksi Tallinna-Riika tai Riika-Ventspils ei löydä matkustajajunayhteyttä, vaikka rautatien luulisi olevan luonnollisin kulkuyhteys tämän kokoluokan kaupunkien välille ja on pitänyt turvautua bussiin.

    Uusina EU-maina Baltian pitäisi voimaakkaasti pyrkiä hankkimaan EU-rahoitusta huonokuntoisten rautatieyhteyksiensä kehittämiseen, ja muistan lukeneeni tällaista myös ehdotetun, mutta matka ehdotuksesta toteuttamiseen on usein (liiankin) pitkä.

    Mikäli kuitenkin tällaisia projekteja lähdettäisiin rakentamaan pitäisi Suomen pistää oma vähäinen vaikutusvaltansa tässä asiassa likoon. Suomi, kun ei EU jäsenyydestä rahallisesti juuri nettoa toisin kuin Baltit, mutta Baltian rautateistä olisi hyötyä meillekin. Jos Tallinnasta pääsisi matkustajajunalla esimerkiksi Puolaan saakka, ja Baltian maat tulisivat uudeksi Interrail vyöhykkeeksi, voisi Suomesta tapahtuva junamatkustaminen ulkomaille lisääntyä. Tallinnan päärautatieasemahan on vain kiven heiton päässä satamasta, jonne pääsee Helsingistä nopeimmillaan vajaassa kahdessa tunnissa.

    Tavaraliikenteellemme asiasta voisi olla jopa ihan konkreettista hyötyä. Suomalaiset yrityksethän ovat paljon siirtäneet kotimarkkinoillekin suunnitellun tavaran tuotantoaan Baltiaan, jota sitten kuljetellaan edestakaisin rekoissa yli Suomenlahden. Muugan ja (tulevan) Vuosaaren suursatamien välinen matkahan junalautalla olisi noin kolme tuntia, ja raideleveys lahden eteläpuolella sama Puolaan asti. Tämä liikenne voisi korvata taantuvan tavarajunalauttaliikenteemme Turusta Ruotsiin ja Saksaan, kun nyt Turussa tehtävä telinvaihto pitäisi tehdä vasta Puolassa, ja sen jälkeen matka voisi jatkua suoraan eteenpäin.

    Tietääkseni Talgo on Espanjassa kehitellyt junan joka kykenee ajamaan kahdessa eri raideleveydessä, joten telinvaihtokaan ei olisi edes mikään välttämättömyys enää.

    Miltä kuulostaisi junamatka Tallinnasta vaikkapa Berliiniin? Mielenkiintoista, mutta taitaapa jäädä ikuiseksi utopiaksi...

  3. #3
    JE
    JE ei ole kirjautuneena

    Liittynyt
    29.06.2005
    Viestejä
    1220

    oletus Re: Baltian rautatieliikenteestä ja sen kehitysmahdollisuuks

    Lainaus Alunperin kirjoittanut 738
    Tietääkseni Talgo on Espanjassa kehitellyt junan joka kykenee ajamaan kahdessa eri raideleveydessä, joten telinvaihtokaan ei olisi edes mikään välttämättömyys enää.
    Tämäntyyppinen järjestelmä lienee koekäytössä Torniossa aivan lähiaikoina.
    terveisin
    JE

  4. #4
    Tunnistettu jäsen
    Liittynyt
    28.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    7547

    oletus Re: Baltian rautatieliikenteestä ja sen kehitysmahdollisuuks

    Lainaus Alunperin kirjoittanut JE
    Lainaus Alunperin kirjoittanut 738
    Tietääkseni Talgo on Espanjassa kehitellyt junan joka kykenee ajamaan kahdessa eri raideleveydessä, joten telinvaihtokaan ei olisi edes mikään välttämättömyys enää.
    Tämäntyyppinen järjestelmä lienee koekäytössä Torniossa aivan lähiaikoina.
    ... ja on ollut käytössä Espanjassa jo vuosikaudet, taitaapa olla ollut peräti vuosikymmenet. Erikoista Torniossa on, että tekniikkaa sovelletaan raskaan akselipainon tavaravaunuihin.

    Antero

  5. #5
    Eki
    Eki ei ole kirjautuneena
    Eki avatar
    Liittynyt
    11.07.2005
    Viestejä
    191

    oletus Re: Baltian rautatieliikenteestä ja sen kehitysmahdollisuuks

    Lainaus Alunperin kirjoittanut 738
    Miltä kuulostaisi junamatka Tallinnasta vaikkapa Berliiniin? Mielenkiintoista, mutta taitaapa jäädä ikuiseksi utopiaksi...
    Höpöä! Onhan se ollut mahdollista vuosikaudet! Nykyisin tulee tosin kaksi junanvaihtoa, yksi Pietarissa ja yksi Moskovassa...

    Samalla tavalla pääsee Helsingistä.

  6. #6

    Liittynyt
    26.07.2005
    Sijainti
    Espoo
    Viestejä
    794

    oletus Re: Baltian rautatieliikenteestä ja sen kehitysmahdollisuuks

    Lainaus Alunperin kirjoittanut 738
    Miltä kuulostaisi junamatka Tallinnasta vaikkapa Berliiniin? Mielenkiintoista, mutta taitaapa jäädä ikuiseksi utopiaksi...
    Ei tuo utopiaa ole. Eikös tuollainen mahdollisuus ollut juuri? Matka oli peräti Berliinistä Pietariin (Tallinnan kautta) ja takaisin. Tosin matka oli ainutkertainen ja matkalla oli pakollisia yöpymisiä joissakin kaupungeissa.

    Suurta hyötyä teollisuudellemme varmasti olisi suorista junista Suomesta Saksaan tai muualle keskieurooppaan. Jos junalautta voitaisiin siirtää vaikka välille Vuosaari - Tallinna, ja tavarat kuljetettaisiin nopeilla junilla Tallinnasta eteenpäin, voisi kuljetusajassa säästää jopa vuorokauden. Valitettavasti Pärnun ja Riian väliltä rautatie on lopetettu, ja toinen reitti kiertää.

    Matkustajaliikenteessäkin voisi olla kysyntää junille Tallinnasta etelään, esimerkiksi Krakovaan tai Budapestiin. Mutta tuollaiset yhteydet vasta utopiaa ovatkin!

  7. #7
    Tunnistettu jäsen TEP70 avatar
    Liittynyt
    25.07.2005
    Sijainti
    Lappeenranta
    Viestejä
    1382

    oletus Re: Baltian rautatieliikenteestä ja sen kehitysmahdollisuuks

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Eki
    Lainaus Alunperin kirjoittanut 738
    Miltä kuulostaisi junamatka Tallinnasta vaikkapa Berliiniin? Mielenkiintoista, mutta taitaapa jäädä ikuiseksi utopiaksi...
    Höpöä! Onhan se ollut mahdollista vuosikaudet! Nykyisin tulee tosin kaksi junanvaihtoa, yksi Pietarissa ja yksi Moskovassa...
    Höpöä! Ei tarvitse kuin yhden vaihdon Moskovassa. Tallinnasta ei pääse junalla Pietariin.

  8. #8
    Tunnistettu jäsen TEP70 avatar
    Liittynyt
    25.07.2005
    Sijainti
    Lappeenranta
    Viestejä
    1382

    oletus Liettuan matkustajaliikenne 16.9.2005 alkaen

    Tämä alkaa nyt ajautua niin pahasti sivuraiteille, että teenpä pienen koosteen, mitä Liettuassa vielä ajetaan.

    Kansainvälinen liikenne

    Tärkein reitti on Kaliningradin "transitoreitti" Gudogai/Kena-Vilna-Kybartai/Nesterov-(Kaliningrad). Tätä reittiä kulkevat seuraavat junat:

    29/30 Moskova-Kaliningrad, joka päivä
    79/80 Pietari-Kaliningrad, kesällä joka päivä, talvella joka toinen päivä
    149/150 Moskova-Kaliningrad, kesällä joka päivä, talvella joka toinen päivä
    311/312 Harkova-Kaliningrad, joka toinen päivä
    385/386 Homel-Kaliningrad, joka toinen päivä
    259/260 Anapa-Kaliningrad, kesällä joka toinen päivä, talvella joka neljäs päivä
    525/526 Tsheljabinsk-Kaliningrad, kesällä noin joka kymmenes päivä

    Näiden lisäksi kulkee joka toinen päivä juna Riiasta Vilnan kautta Truskavetsiin Ukrainaan.

    Minskin ja Vilnan välillä kulkee kaksi junaparia:

    301/302 Vilna-Minsk-Vilna, joka päivä
    305/306 Minsk-Vilna-Minsk, ke, la ja su (valkovenäläinen juna)

    Liettuan rautateillä on itsellään vain kolme kansainvälistä junaa:

    5/6 Vilna-Moskova, joka päivä
    301/302 Vilna-Minsk-Vilna, joka päivä
    391/392 Vilna-Pietari, joka toinen päivä

    Maan sisäinen veturivetoinen liikenne

    Vilnan ja Klaipedan välillä ajetaan kaksi päiväpikajunaparia ja yksi yöjunapari. Nämä ovat ainoat jokapäiväiset veturivetoiset matkustajajunat. Perjantaisin ja sunnuntaisin ajetaan veturijuna Vilnasta Mazeikiaihin. Paluusuunnassa se liitetään Siauliaissa Klaipedasta tulevaan yöjunaan. Klaipedaan menevästä yöjunasta pudotetaan Siauliaihin pari vaunua, jotka palaavat Vilnaan ma-pe aamujunassa Siauliai-Vilna.

    Sähkömoottorijunaliikenne

    Liettuassa on sähköistetty 25 kV/50 Hz:n järjestelmällä radat Naujoji Vilniasta Vilnan kautta Trakaihin ja Kaunasiin. Sähkömoottorijunavarikko sijaitsee Naujoji Vilniassa Vilnan itäpuolella.

    Vilna-Kaunas ma-pe 13 junaparia, la-su 8
    Vilna-Trakai ma-pe 8 junaparia, la-su 6
    Vilna-Naujoji Vilnia ma-pe 15 junaparia, la-su 10

    Dieselmoottorijunaliikenne

    Dieselmoottorijunakalusto koostuu D1- ja DR1A-junista sekä yhdestä Kaunasiin sijoitetusta AR1-moottorivaunusta. DR1A-junia on monenlaisia variaatioita:

    - modernisoimaton täysmittainen 6-vaunuinen juna, josta pudotetaan tarpeen mukaan välivaunuja pois
    - 1990-luvulla modernisoitu ja katkaistu juna, kahdesta välivaunusta rakennettu ohjausvaunuja ja näin saatu kaksi kolmivaunuista yksikköä
    - hiljattain modernisoitu ja katkaistu juna, kahdesta välivaunusta rakennettu ohjausvaunuja ja näin saatu kaksi kolmivaunuista yksikköä

    Modernisoimattomia junia liikkuu yleensä Vilnan ja Turmantasin välillä. DR1A-junat liikkuvat vain Vilnan ympäristön liikenteessä. Muu liikenne hoidetaan D1-junilla ja AR1-moottorivaunulla.

    - Vilna-Turmantas 5 junaparia
    - Vilna-Ignalina ma-pe 2, la-su 1

    - Vilna-Kena ma-pe 6 junaparia, la-su 4

    - Vilna-Stasylos 3 junaparia
    - Vilna-Valciunai ma-pe 3 junaparia, la-su 1

    - Vilna-Marcinkonys 3 junaparia
    - Vilna-Varena 2 junaparia ma-pe, la-su 1
    - Vilna-Valkininkai 1 junapari

    - Vilna-Siauliai pe,su 1 junapari (D1)

    - Vilna-Sestokai 1 junapari (modernisoitu DR1A)

    - Kaunas-Kybartai 5 junaparia (D1)
    - Kaunas-Marijampole 3 junaparia (2 paria AR1-vaunulla, 1 D1-junalla)
    - Kaunas-Sestokai 1 junapari (D1)

    - Radviliskis-Klaipeda 2 junaparia (D1)
    - Siauliai-Rokiskis ma-pe 1 junapari, la-su 2 (D1)

    D1-junilla hoidettu liikenne on supistunut parissa vuodessa huomattavasti. Kokonaan ovat loppuneet Klaipedan ja Kretingan, Radviliskisin ja Mazeikiain ja nyt myös Klaipedan ja Siluten/Pagegiain väliset junat. Muualla junavuoroja on vähennetty.

  9. #9
    Tunnistettu jäsen Compact avatar
    Liittynyt
    20.07.2005
    Viestejä
    2117

    oletus

    Hyvä selvitys TEP70:ltä. Kiitos
    Vielä kun saisi Latvian ja Viron tilanteet samalla asiantuntemuksella.
    Nämä kaikki ovat helposti Suomesta saavutettavissa olevia tutustumiskohteita, ovat EU-maita, turvallisiakin ja ystävällisiä sekä edullisia, eikä reissulle tarvita kuin passi rintataskuun ja filmiä kameraan. Joukkoliikenneihminen matkustaa mielellään Tallinnasta vaikka pikavuorobussilla tänne etelämmäksikin. Välimatkat maista toisiin maanteitä pitkin ovat kuin Suomen sisäisen liikenteen matkoja maakunnista toisiin.

  10. #10

    Liittynyt
    26.07.2005
    Sijainti
    Espoo
    Viestejä
    794

    oletus Re: Liettuan matkustajaliikenne 16.9.2005 alkaen

    Lainaus Alunperin kirjoittanut TEP70
    - Vilna-Sestokai 1 junapari (modernisoitu DR1A)
    Onko tuosta junasta vaihtoyhteys Varsovaan? Enää ei taida kulkea suoraa yöjunaa Vilnasta Varsovaan?

  11. #11
    Tunnistettu jäsen TEP70 avatar
    Liittynyt
    25.07.2005
    Sijainti
    Lappeenranta
    Viestejä
    1382

    oletus Re: Liettuan matkustajaliikenne 16.9.2005 alkaen

    Lainaus Alunperin kirjoittanut vompatti
    Lainaus Alunperin kirjoittanut TEP70
    - Vilna-Sestokai 1 junapari (modernisoitu DR1A)
    Onko tuosta junasta vaihtoyhteys Varsovaan? Enää ei taida kulkea suoraa yöjunaa Vilnasta Varsovaan?
    Jos nyt oikein ymmärsin tuolta aikatauluista, niin puolalainen juna rajan yli kulkee vain kesäisin. Se lopettaa 2.10.2005. Yöjuna näyttää olevan korvattu bussilla. Viime aikoinaan siinä olikin enää M62 ja kaksi vaunua. Talvella ei siis enää pääse suoraan Vilnasta Puolaan, on mentävä joko Kaliningradin tai Valko-Venäjän kautta.

  12. #12
    738
    738 ei ole kirjautuneena
    738 avatar
    Liittynyt
    28.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    53

    oletus Re: Liettuan matkustajajunaliikenne supistui

    Lainaus Alunperin kirjoittanut vompatti
    Ei tuo utopiaa ole. Eikös tuollainen mahdollisuus ollut juuri? Matka oli peräti Berliinistä Pietariin (Tallinnan kautta) ja takaisin. Tosin matka oli ainutkertainen ja matkalla oli pakollisia yöpymisiä joissakin kaupungeissa.
    Tokihan esimerkiksi DB:n haulla löytää mitä erillaisimpia yhteyksiä lähes mistä tahansa minne tahansa, mutta ovatko ne sitten kilpailukykyisiä esimerkiksi Eurolinesin Baltian sisäisiä bussilinjoja vastaan?

    Lainaus Alunperin kirjoittanut TEP70
    On tietysti melko selvää, etteivät D1-junan kovat puupenkit oikein pärjää kilpailussa busseille tai kasvavalle henkilöautoliikenteelle, mutta silti on harmillista, että Liettuan matkustajajunien käytössä oleva rataverkko supistui taas.

    ***

    Rahanpuutteessa ei voida hankkia uutta kalustoa markkinoilta, vaan joudutaan tekohengittämään vanhaa, neuvostoaikaista kalustoa.
    Onko Liettuan ja muiden Baltian maiden rautateiden rahatilanne sitten niin surkea, etteivät rahat riittäisi edes esim täällä käsiteltyjen VR:n romuttamien sinisten vaunujen ostamiseen edes romun hinnalla? Sinisethän voisivat olla jo ensi alkuun riittävä kaluston parannus kilpailussa autoja ja busseja vastaan. Varsinkin kun pikavuorobussitkin Baltiassa ovat monesti yhtälailla ulkomailta ostettua käytettyä kalustoa.

    Juttu on luisunut kyllä sivuraiteelle, mutta ehkä tämä topic voisikin käsitellä koko Baltian rautatieliikenteen ongelmia sekä kehitysmahdollisuuksia, kun samanlaisia ongelmia näissä kolmessa maassa kuitenkin on?
    Viimeisin muokkaaja kuukanko; 22.04.2006 kello 18:54.

  13. #13
    Tunnistettu jäsen TEP70 avatar
    Liittynyt
    25.07.2005
    Sijainti
    Lappeenranta
    Viestejä
    1382

    oletus

    Liettua on todellakin rautatie- ja bussiharrastajalle mielenkiintoinen maa. Hintataso on Suomea edullisempi ja liikkuminen on halpaa. Kaliningradin vilkas matkustaja- ja tavaraliikenne takaa, että kameran eteen löytyy kuvattavaa. Tavaraliikenne on vilkasta myös Klaipedan satamaan.

    Vilnan asemalla tapahtuu läpi päivän, se on selvästi vilkkaampi ja kiinnostavampi kuin esimerkiksi Riika. Kansainvälisiin juniin vaihdetaan veturit Vilnassa. Mielenkiintoista onkin, että esimerkiksi Kaliningrad-Moskova-junaa vedetään matkan aikana neljällä eri veturilla. Kaliningradista Nesteroviin venäläisellä Kaliningradin veturilla, Nesterovista Vilnaan liettualaisella ja Vilnasta Minskiin valkovenäläisellä dieselveturilla. Minskissä eteen vaihtunee sähköveturi, mutta en ole (vielä) päässyt seuraamaan, vedetäänkö juna ensin rajalle valkovenäläisellä sähköveturilla ja perille Moskovaan taas venäläisellä. Itse asiassa vetureita olisi siis matkan aikana jopa viisi.

    Yksi suosikkipaikoistani Liettuassa junaliikenteen kannalta on Kaunasin länsipuoli. Kaksiraiteista, sähköistämätöntä rataa jyrää kansainvälinen matkustajaliikenne, vilkas tavaraliikenne ja vielä D1- ja AR1-paikallisjunat.

    Raja-asemilla, esim. Kybartai ja Kena, ei kannata kameraa kaivaa esiin, varoittelee nimim. Kokemusta on.

  14. #14
    Tunnistettu jäsen TEP70 avatar
    Liittynyt
    25.07.2005
    Sijainti
    Lappeenranta
    Viestejä
    1382

    oletus Re: Liettuan matkustajajunaliikenne supistui

    Lainaus Alunperin kirjoittanut 738
    Juttu on luisunut kyllä sivuraiteelle, mutta ehkä tämä topic voisikin käsitellä koko Baltian rautatieliikenteen ongelmia sekä kehitysmahdollisuuksia, kun samanlaisia ongelmia näissä kolmessa maassa kuitenkin on?
    Ehkä tämä olisi jaettavissa kahteen osaan, jos vaikka pidettäisiin tämä Liettua-aiheisena ja toinen otsikko Baltian ongelmille yleensä? :?

    MODEDIT/kuukanko: Baltian junaliikenteelle on nyt oma threadinsä
    Viimeisin muokkaaja vko; 23.04.2006 kello 17:01.

  15. #15

    Liittynyt
    26.07.2005
    Sijainti
    Espoo
    Viestejä
    794

    oletus Re: Liettuan matkustajajunaliikenne supistui

    Lainaus Alunperin kirjoittanut 738
    Tokihan esimerkiksi DB:n haulla löytää mitä erillaisimpia yhteyksiä lähes mistä tahansa minne tahansa, mutta ovatko ne sitten kilpailukykyisiä esimerkiksi Eurolinesin Baltian sisäisiä bussilinjoja vastaan?
    DB:n haku ei löydä yhtään junaa Berliinistä Tallinnaan. Käsittääkseni sellainen viime kesänä jo kulki ja kulkee ensi kesänäkin. Lisätietoja: http://www.anastassia.net/russland_reise_peter.html

    Tämä siis vain osoituksena, että ei ole utopiaa toivoa junia tuolle välille.

Sivu 1 / 9 12345 ... ViimeisinViimeisin

Vastaavia viestiketjuja

  1. Valko-Venäjän matkustajajunaliikenne
    kirjoittanut TimppaTT foorumissa Junat
    Vastauksia: 69
    Viimeisin viesti: 04.07.2016, 13:53
  2. Espanjan matkustajajunaliikenne
    kirjoittanut Hartsa foorumissa Junat
    Vastauksia: 0
    Viimeisin viesti: 04.11.2010, 23:50

Lähettämissäännöt

  • Et voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Et voi vastata viesteihin
  • Et voi lähettää liitetiedostoja
  • Et voi muokata viestejäsi
  •