Liettuan matkustajajunaliikenne

Tarkemmin miettien on oikeastaan kummallista, että Vilnan ja Kaunasin välillä liikkuu vain 14 junaparia ja nekin melko hitaita ja epämukavia sähkömoottorijunia. Vilnassa on 600 000 asukasta ja Kaunasissa 400 000. Kaupunkien välinen etäisyys on vain 100 km. Luulisi, että tuolla väestöpohjalla elättäisi nyt ainakin kerran tunnissa liikkuvan junan. Busseja kaupunkien välillä liikkuu varsin tiheästi.

En tiedä, johtuuko nykyinenkin alennustila siitä, että neuvostoaikana tavaraliikenne oli täysin etusijalla ja välissä ajettiin hajanaisia henkilöjunia, jos mahtui. Ei varmaan ole koskaan edes mietitty kovin pontevasti, kuinka Vilnan ja Kaunasin välille saataisiin houkuteltua lisää matkustajia. Ehkä tavaraliikenne on edelleen niin vilkasta, ettei enempää henkilöjunia halutakaan liikkuvan kyseisellä välillä. Ehkä henkilöjunat myös mielletään edelleen vain sosiaaliseksi välttämättömyyspalveluksi köyhälle kansanosalle eikä 2000-luvun matkustustavaksi. :(
 
Re: Liettuan matkustajaliikenne 16.9.2005 alkaen

TEP70 sanoi:
Talvella ei siis enää pääse suoraan Vilnasta Puolaan, on mentävä joko Kaliningradin tai Valko-Venäjän kautta. :(
Osaako kukaan sanoa, millä tavalla suomalainen turisti saa hankitttua transit-viisumin Kaliningradiin esim Baltian-Puolan junamatkaa varten. Entä Valko-Venäjän viisumin? Pitääkö aina olla virallinen kutsu tai etukäteen maksettu majoitus, vaikka ei aio yöpyä kyseisissä maissa?

t. Rainer
 
Re: Liettuan matkustajaliikenne 16.9.2005 alkaen

R.Silfverberg sanoi:
Osaako kukaan sanoa, millä tavalla suomalainen turisti saa hankitttua transit-viisumin Kaliningradiin esim Baltian-Puolan junamatkaa varten. Entä Valko-Venäjän viisumin? Pitääkö aina olla virallinen kutsu tai etukäteen maksettu majoitus, vaikka ei aio yöpyä kyseisissä maissa?
Eikös transitviisumeita saa matkatoimistosta yhtä helposti kuin tavallisiakin viisumeita? Ei siihen mitään kutsua tai majoitusvarauksia tarvita. Eihän kertaviisumiinkaan Venäjälle mitään majoitusvarauksia vaadita ja kutsun hoitaa matkatoimisto. Transitviisumilla saa oleilla Venäjällä 72 tuntia ja se riittää melko hyvin juuri esim. Kaliningradin tutkimiseen. (En itse ole aikoihin ottanut transitviisumia, kun on ollut jo kaksi vuotta vuosiviisumi :wink: )

Valko-Venäjän transitviisumin saa 10 minuutissa Vilnasta osoitteesta Muitines 41. Maksoi kesällä 2004 25 €. Transitviisumilla saa olla Valko-Venäjällä 48 tuntia. Kertaviisumiin käsittääkseni vaaditaan Valko-Venäjällä noita majoitusvarauksia. Konsulaatit löytyvät myös Tallinnasta ja Riiasta (ei Suomesta), mutta niiden nopeudesta ei ole tietoa. Hinnat nyt lienevät samat. Pietarista Valko-Venäjän transitviisumi irtosi keväällä 16 dollarilla, mutta toimitusaika oli viikko.
 
Re: Baltian rautatieliikenteestä ja sen kehitysmahdollisuuks

TEP70 sanoi:
Ei tarvitse kuin yhden vaihdon Moskovassa.
No mitäs tässä sitten tuskaillaan..? :roll: Hyvä, kun huomasit... :wink:
 
Re: Liettuan matkustajaliikenne 16.9.2005 alkaen

TEP70 sanoi:
DR1A-junat liikkuvat vain Vilnan ympäristön liikenteessä. Muu liikenne hoidetaan D1-junilla ja AR1-moottorivaunulla.
Tämäkin tieto on näemmä jo vanhentunut. Philip Wormald on viettänyt kaksi viikkoa viime kesästä Liettuassa ja Latviassa, tuloksena hieno 325 kuvan kokoelma. Noissa kuvissa näkyy DR1A-junia myös Kaunasin länsipuolen paikallisjunissa.

Liettuassa on kymmenen DR1A-junaa, numerot 275, 276, 280, 283, 284, 289, 298, 300, 318 ja 328. Näistä puolet on vielä modernisoimattomia ja katkaisemattomia, nimittäin 275, 276, 284, 298 ja 300. Modernisoituja 3-vaunuisia yksikköjä on nyt jo kahdeksan. Lisäksi löytyy neljä 1990-luvulla korjattua 3-vaunuista yksikköä.
 
Kapearaiteisella Panevezys-Anyksiai-radalla, tai oikeastaan Anyksiaissa sijaitsevalla museolla näyttää olevan omat nettisivut:

http://www.baranauskas.lt/index.en.htm

Tuolta selviää, että liikenne todellakin loppui toukokuussa 2001 ja nykyisin ajetaan vain tilausjunia.
 
Vs: Liettuan matkustajajunaliikenteen tilanne

Philip Wormald on käynyt taas Latviassa ja Liettuassa kuvailemassa (olen kateudesta vihreä, kun en itse ehdi). 279 kuvan kokoelmassa on mukana vähän Puolaakin. Kuvista voi päätellä juuri sitä, mitä olen arvaillutkin: tämä kesä lienee viimeinen, kun kaukojunia vedetään ainoastaan vanhoilla M62-, TEP60- ja TEP70-vetureilla. Lietuvos Gelezinkeliai on jo saanut kaksi uutta TEP70BS-veturia ja toiset kaksi pitäisi olla vielä tulossa. Numerot 002-005 lienevät Liettuan yksilöt, kun 006 ja 007 on jo kuvattu Minskissä. Kohta alkaa sitten varmaan jo tulla Siemensin vetureita, joten TEP60-vetureiden aika lienee lopuillaan.
 
Viimeksi muokattu:
Vs: Liettuan matkustajajunaliikenteen tilanne

Olikin hauskaa, että näin ko. vetureita juuri tämän viikon Liettuan työmatkallani mutta trollikan / bussin ikkunasta niin että en ehtinyt kuvata. Tyyppi on siis TEP70BS.

Hivenen tuli tutustuttua myös itse junaliikenteeseen. Ajoin nyt reitin Vilna - Kaunas ja väkeä oli hieman enemmän kuin helmikuussa päinvastaiseen suuntaan. Aikuisten lippu on 10,40 LTL, bussi maksoi 16 LTL.

Liettuan rautateiden perustilannehan on se, että yhtiö on perinteinen "integroitu yhtiö" jossa on sekä liikenne että infrastruktuuri. Yhtiö on nykyisin voitollinen.

Taloudellinen tilanne on sikäli aika selvä, että pääosa tuloista tulee Venäjän transitoliikenteestä Klaipedaan ja Kaliningradiin. Maan sisäinen rautatietavaraliikenne on vähäistä.

Koko matkustajajunaliikennettä pidetään tappiollisena. Matkustajajuniin investoitaisiin, jos valtio (= EU) pulittaa rahat. Tällöin kohteina ovat Vilna - Kaunas ja Vilna - Klaipeda.

Pidemmän aikavälin tavoitteena on 25 kV 50 Hz sähköistys Vilna - Klaipeda - radalle Valko-Venäjän rajalta alkaen (nykyisin sähköistetty Naujoji Vilnia - Vilna - Kaunas ja Trakain haara). Samoin tarkoitus on nostaa suurin sallittu nopeus 160 km/h tasoon.
 
Vs: Liettuan matkustajaliikenne 16.9.2005 alkaen

TEP70 sanoi:
Maan sisäinen veturivetoinen liikenne

Vilnan ja Klaipedan välillä ajetaan kaksi päiväpikajunaparia ja yksi yöjunapari. Nämä ovat ainoat jokapäiväiset veturivetoiset matkustajajunat. Perjantaisin ja sunnuntaisin ajetaan veturijuna Vilnasta Mazeikiaihin. Paluusuunnassa se liitetään Siauliaissa Klaipedasta tulevaan yöjunaan. Klaipedaan menevästä yöjunasta pudotetaan Siauliaihin pari vaunua, jotka palaavat Vilnaan ma-pe aamujunassa Siauliai-Vilna.
Voi ei, nyt huomasin, että Klaipedan yöjunat, Mazeikiain liikenne ja Siauliai-Vilna-juna ovat historiaa, ilmeisesti tämän kesän alusta alkaen. :( Enpä sitten ehtinyt käydä Mazeikiaissa ollenkaan. Taitaa olla niin, että jokainen junavuoro on tulkittava uhatuksi.
 
Vs: Re: Liettuan matkustajajunaliikenne supistui

vompatti sanoi:
DB:n haku ei löydä yhtään junaa Berliinistä Tallinnaan. Käsittääkseni sellainen viime kesänä jo kulki ja kulkee ensi kesänäkin. Lisätietoja: http://www.anastassia.net/russland_reise_peter.html

Tämä siis vain osoituksena, että ei ole utopiaa toivoa junia tuolle välille.

DB_n haussa laittamalla Moskovan väliasemaksi löytyy kyllä vaihtoehtoja. Esim. Warsovan kautta vaihdolla.
 
Vs: Liettuan matkustajajunaliikenteen tilanne

Uusia junia Liettuaan

Liettuan rautatiet sanoi:
2006.12.15 Nauji traukiniai Lietuvai

2006 metų gruodžio 15 d. akcinėje bendrovėje "Lietuvos geležinkeliai" pasirašyta sutartis su Čekijos bendrovės "ČKD vagonka a.s." atstovais dėl dviejų dviaukščių keleivinių elektrinių traukinių pirkimo, kurie važinės maršrutu Vilniaus - Kaunas nuo 2008 metų rugsėjo mėn.

Tai bus pirmieji tokio tipo 318 keleivių galintys vežti traukiniai Baltijos regione. Jie gali važiuoti iki 160 km/val. greičiu ir sunaudoja 15 proc. mažiau elektros energijos. Žemų grindų vagonuose veiks kondicionavimo sistema, modernūs tualetai, gaiviųjų gėrimų ir kavos aparatai, yra specialios vietos neįgaliesiems. Pirmos klasės vagono keleiviai galės prisijungti savo nešiojamus kompiuterius prie maitinimo tinklo. Vagonuose įrengtos vaizdo stebėjimo kameros.

Traukinį, kurio būklę kontroliuos moderni eismo saugumo sistema, valdys vienas mašinistas. Kelionės laiką iš sostinės į Kauną planuojma sutrumpinti iki 50 min.

Atstovas spaudai
Algis Palionis
Pikakäännös Liettuan rautateitten nettisivuilta. Saa korjata.

15.12.2006 osakeyhtiössä Lietuvos gelezinkeliai on allekirjoitettu sopimus Tsekinmaalaisen yhtiön "CKD vagonka a.s." edustajien kanssa kahden kaksikerroksisen sähköjunan oston johdosta, jotka kulkevat reittiä Vilna-Kaunas syyskuusta 2008 alkaen.

Ne ovat ensimmäiset tuon tyypin 318 matkustajaa ottavat junat Baltian alueella. Ne voivat kulkea 160 km/t nopeudella ja kuluttaa 15 % vähemmän sähköenergiaa. Matalalattiaisissa vaunuissa toimivat ilmastointijärjestelmä, uudenaikaiset käymälät ja juoma-automaatit. On erityiset paikat vammaisille. Ensimmäisen luokan vaunujen matkustajat voivat liittyä syöttöverkkoon kannettavilla tietokoneillaan. Vaunuihin asennetaan valvontakamerat.

Junaa, jonka kulkua vartioi nykyaikainen kulunvalvontajärjestelmä, kuljettaa yksi veturinkuljettaja. Matka-aikaa pääkaupungista Kaunasiin suunnitellaan lyhennettävän viiteenkymmeneen minuuttiin.
 
Viimeksi muokattu:
Vs: Liettuan matkustajajunaliikenteen tilanne

Tämäpä hyvä uutinen! Juuri tämän tapaista kehitystä olikin syytä toivoa Vilnan ja Kaunasin väliseen liikenteeseen.

Kaksi kaksikerrosjunaa riittää 50 min sivuajalla liikenteeseen tunnin välein.

Samalla rautatieyhteys muuttuu linja-autoon verrattuna nopeammaksi.
 
Vs: Liettuan matkustajajunaliikenteen tilanne

Uutisia Liettuasta, vaikkei matkustajajunista olekaan kyse

Tiedot ovat Liettuan rauteitten kotisivullaan julkaisemia.

Käännös suomeksi lainauksen jälkeen.

www.litrail.lt sanoi:
2007.09.07 Moderniausias Europoje šešių ašių dyzelinis-elektrinis lokomotyvas jau Lietuvoje
Pirmasis AB „Lietuvos geležinkeliai“ užsakymu pagamintas moderniausias Europoje šešių ašių dyzelinis-elektrinis „Siemens“ lokomotyvas „Eurorunner ER20 CF“ 2007 metų rugsėjo 9 dieną keltu Mukranas – Klaipėda buvo atplukdytas į Lietuvą.

Pirmasis AB „Lietuvos geležinkeliai“ užsakymu pagamintas moderniausias Europoje šešių ašių dyzelinis-elektrinis „Siemens“ lokomotyvas „Eurorunner ER20 CF“ 2007 metų rugsėjo 9 dieną keltu Mukranas – Klaipėda buvo atplukdytas į Lietuvą. 138 tonas sveriantis lokomotyvas iš Klaipėdos nugabentas į Radviliškio lokomotyvų depą, kur prieš pradedant eksploataciją bus atliekami jo bandymai.

Pagal 2005 metų liepos 21 dieną AB „Lietuvos geležinkeliai“ ir „Siemens“ AG Transporto sistemų grupės pasirašytą sutartį iki 2009 metų vidurio bus pagaminti ir pristatyti dar 33 nauji prekiniai lokomotyvai. Jų projektavimo ir gamybos darbai atliekami „Siemens“ lokomotyvų gamykloje Miunchene.

Modernūs “Siemens” 6 ašių dyzeliniai-elektriniai lokomotyvai galės vežti 6000 tonų sąstatą. Šių lokomotyvų konstrukcinis greitis – 120 km/h. Jie bus su valdymo kabinomis abiejuose galuose ir 2000 kW galios dyzeliniu varikliu. Lokomotyvą galės valdyti vienas mašinistas, kurio darbą palengvins bortinis kompiuteris ir diagnostikos sistema. Jos pagalba bus galima kontroliuoti visų sistemų darbą: variklio, traukos sistemos funkcionavimą. Vežant didelius sąstatus, bus galimybė iš vienos kabinos valdyti 3 lokomotyvus.

Oficialus pirmo „Siemens“ lokomotyvo „Eurorunner ER20 CF“ pristatymas įvyks Vilniaus centrinėje geležinkelio stotyje spalio 5d.


Algis Palionis

Atstovas spaudai

7.9.2007 Euroopan modernein kuusiakselinen dieselveturi on jo Liettuassa

Ensimmäinen AB „Lietuvos geležinkeliai“ -yhtiön tilauksesta valmistettu Euroopan modernein kuusiakselinen diesel-sähköinen Siemens-veturi Eurorunner ER20 CF“ laivattiin 9.9.2007 lautalla Mukranas – Klaipėda Liettuaan. 138 tonnia painava veturi on hinattu Klaipedasta Radviliškisin veturivarikolle, missä ennen käyttöönottoa suoritetaan testejä.

Vuoden 2005 heinäkuun 21. p:nä yhtiöiden AB „Lietuvos geležinkeliai“ ja „Siemens“ AG:n kuljetusjärjestelmäryhmän välillä tehdyn sopimuksen mukaan vuoden 2009 puoliväliin mennessä valmistetaan ja otetaan käyttöön vielä 33 tavarajunaveturia. Niiden suunnittelu- ja valmistus tapahtuu Siemens-veturitehtaalla Münchenissä.

Uudet Siemens kuusiakseliset diesel-sähköiset veturit voivat vetää 6000 tonnin junia. Näiden vetureiden suurin rakenteellinen nopeus on 120 km/t. Niissä on ohjaamo molemmissa päissä ja 2000 kW tehoinen dieselmoottori. Veturia voi kuljettaa yksi kuljettaja, jonka työtä helpottavat tietokone ja diagnosointisysteemi. Niiden avulla voi kontrolloida koko järjestelmän toimintaa: moottoria ja vetojärjestelmää. Suuria junia vedettäessä on mahdollista ohjata kolmea veturia yhdestä ohjaamosta.
Virallinen ensimmäinen „Siemens“ veturin „Eurorunner ER20 CF“ esittely tapahtuu Vilnan keskusrautatieasemalla lokakuun 5. p:nä.

Algis Palionis

AB”Lietuvos geležinkeliai”
Lehdistötiedustaja
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vs: Liettuan matkustajajunaliikenteen tilanne

Ensimmäinen AB „Lietuvos geležinkeliai“ -yhtiön tilauksesta valmistettu Euroopan modernein kuusiakselinen diesel-sähköinen Siemens-veturi Eurorunner ER20 CF“...

Siis leveäraiteinen saksalaisvalmisteinen linjadieselveturi on tuotannossa!

Nyt TR, VR, KSR ja mitä niitä nyt onkaan, tilaamaan kunnon linjakoneita rahdinvetoon.

Jokos on kuvia jossain päin nettiä nähtävissä?

------

Pikainen kiitos LateZ:lle kuvalinkeistä, jotka ovat tuossa alla!
 
Viimeksi muokattu:
Takaisin
Ylös