Liettuan matkustajajunaliikenne

Vs: Liettuan matkustajajunaliikenteen tilanne

Eurorunner tuoteperheestä Siemens Transportin sivuilta.

Kohtuullisen järeä veturi verrattuna suomalaisiin: painoa 135,7 tonnia ja tehoa 2000kw.
Suomen painavin veturi on Dr12: painoa 121,8 tn ja tehoja on 1397kw.
Joten eipä tuollaisella taida olla Suomessa paljon käyttöä kun Vartiuksessakin on sähköt.

Jos tuosta saisi duoversion niin sitten...
 
Vs: Liettuan matkustajajunaliikenteen tilanne

Uudet kuusiakseliset diesel-sähköiset veturit voivat vetää 6000 tonnin junia.
Yhdellä veturilla vai parilla? Henkilökohtaisesti olen sitä mieltä, että yksikin veturi voi saada liikkeelle 6000 tonnin junan, mutta veturin heikko teho ei riitä kovin suuriin nopeuksiin eikä junaa voida ajaa ylämäkeen. Ehkä tuolla tarkoitetaan sitä, että veturit joutuvat vetämään korkeintaan 6000 tonnin junia ja nekin parivedossa?
 
Vs: Liettuan matkustajajunaliikenteen tilanne

Tänään kuulin luotettavan huhun, että Liettuan kansainvälinen liikenne olisi myötätuulessa ja junia lisättäisiin kesäkuun alussa. Vilna-Pietari-juna alkaisi kuulemma kulkea joka päivä ja Vilnan ja Moskovan välille saattaisi tulla toinenkin junapari. Mukava kuulla välillä positiivisiakin uutisia.

Katsoin maanantaina Vilnan asemalla Klaipedan iltajunan tulon. Edellisellä kerralla sen näkiessäni siinä oli neljä vaunua. Nyt vaunuja oli ainakin kahdeksan ja matkustajia oli runsaasti.
 
Vs: Liettuan matkustajajunaliikenteen tilanne

Tässäpä asiaa ilmeisen pitkäkestoisesta tunneliremontissa Kaunasissa. Kannattaa huomioida, jos suunnittelee vaikkapa kesällä matkustavansa junalla Liettuassa.

Tiedote osoitteesta www.litrail.lt.
Kauno geležinkelio tunelio renovacijos projektą nuo 2008 metų vasario 1d. nutrauktas traukinių eismas tuneliu. Keleivių patogumui atidaryta nauja keleivinių traukinių stotelė sąlyginiu pavadinimu Kaunas-1, įrengta Kauno miesto Petrašiūnų mikrorajono Kalantos gatvėje (geležinkelio viadukas). Naujoje stotelėje Kaunas-1 yra keleivių įlaipinimo/išlaipinimo peronai, pėsčiųjų takai iki miesto transporto stotelės, keleivių laukimo vieta, bilietų kasa, automobilių stovėjimo aikštelė. Visi maršruto Vilnius – Kaunas keleiviniai traukiniai važiuos iki Kaunas-1 stotelės, o maršruto Kaunas – Vilnius keleiviniai traukiniai – nuo Kaunas-1 stotelės.

Traukinio Vilnius-Šeštokai-Vilnius maršrutas aplenkia Kauno geležinkelio stotį, o važiuojantys iš Kauno į Šeštokus ir atgal keleiviai gali persėsti Marijampolės stotyje.

Traukinys Vilnius-Šiauliai-Vilnius važiuoja aplenkdamas Kauno geležinkelio stotį ir sustoja stotelėje Kaunas-1.

Keleiviams, važiuojantiems traukiniais sutrumpintu maršrutu Vilnius–Kaunas-1 ir atgal, sumažintos bilietų kainos.

Ja ylläoleva tiedote suomeksi:
Kaunasin rautatietunnelin kunnostusprojektin johdosta 1.2.2008 alkaen keskeytetään junaliikenne tunnelissa. Matkustajien mukavuuden tähden on avattu uusi matkustajajunien pysähdyspaikka Kaunas-1 Petrašiūnain kaupunginosaan Kalantos-kadulle (rautatiesilta). Uudella pysähdyspaikalla Kaunas-1 on matkustajalaiturit, jalkakäytävät kaupunkiliikenteen pysäkeille, odotustila, lippukassa ja pysäköintipaikka. Kaikki reitin Vilna-Kaunas junat ajavat Kaunas-1 -asemalle ja reitin Kaunas-Vilna junat lähtevät Kaunas-1 -asemalta.

Junan Vilna-Šeštokai-Vilna reitti kiertää Kaunasin rautatieaseman ja matkustajat reitillä Kaunas-Šeštokai ja päinvastoin voivat vaihtaa junaa Marijampolėn asemalla

Junat Vilna-Šiauliai-Vilna -reitillä ajavat ohittaen Kaunasin rautatieaseman ja pysähtyvät pysähdyspaikalla Kaunas-1.

Lyhennetyllä reitillä Kaunas-1-Vilna ovat voimassa alennetut matkalippujen hinnat.
 
Vs: Liettuan matkustajajunaliikenteen tilanne

Kaunas-1:stä. Romas Kalantos g. risteää rautatien kanssa kaksi kertaa. Toisen risteyspaikan kohdalla on Kauno Keliai - niminen rautatieasema. On kuitenkin todennäköistä, että risteyksellä tarkoitetaan risteystä lähempänä kaupunkia, josta kulkee mm. neljä johdinautolinjaa ja joka on lähellä Kaunasin keskustan pohjoispuolisia todella laajoja kerrostaloalueita. Saavutettavuudeltaan tilapäinen asema ei ole aivan niin dramaattisen syrjässä kuin luulisi.

Muuten rautatieliikenteen kannalta muutos ei ole aivan niin dramaattinen kuin luulisi, koska Kaunasin keskustan kautta kulkevan radan voi kiertää Kauno Marios - tekojärven sulkevan padon päällä kulkevan radan kautta. Tällä padolla näin muuten kesällä 2006 varsin komean näkymän kun Kaliningradin pikajuna ohitti tätä kautta Kaunasin täyttä matkavauhtia.
 
Vs: Liettuan matkustajajunaliikenteen tilanne

Siinä lähempänä keskustaa asema onkin. Jos uusi sijainti on matkustajien mieleen, saatetaan se jättää jäljelle myös tunnelin remontin jälkeen ja samalla lopettaa läheinen Amaliain asema. Remontti saattaa kestää jopa kaksi vuotta. Mainitun Kaunasin ohittavan padon yli kulkevan radan saattaa sen aikaa matkustaa Vilna-Šeštokai -junalla myös noiden turistille toisinaan hankalien Kaliningradin junien sijaan. Kaunasin varsinainen rautatieasema on myös hiukan sivussa aivan ydinkeskustasta, joten sujuva vaihto johdinautoon uudella asemalla ei varmaankaan useimpien matkantekoa haittaa. Onpa lyhyemmän matkan junalipun hinta suunnilleen yhden trollikalipun hinnan verran halvempikin.
 
Vs: Liettuan matkustajajunaliikenteen tilanne

Kalustoa uusitaan ja laitetaan kuntoon ahkerasti. DR1A-moottorijuna on käynyt Tallinnassa peruskorjauksessa, Venäjältä on tulossa täysin uusia moottorijunia joitakin. Lisäksi kiskobusseja Puolasta ja kaksikerroksisia sähköjunia Tšekistä luvataan.

Monelle rataosalle lisätään junia 25.5.2008 alkaen. Aikatauluhaussa www.litrail.lt voi hakea tarkempia tietoja. Jotain on voinut jäädä huomaamattakin - aikatauluja ei ole saatavilla taulukkomuodossa vaan on pakko käyttää aikatauluhakua. Huomiotava on myös huomautus "Traukinys važiuoja atskiru nurodymu" - kulussa eri määräyksestä. Käytännössä ne eivät ole kulussa, silti haku tietyllä päivämäärällä näyttää nuokin, vaikkeivät ne aja.

Keskeisiä muutoksia:
  • Pikajunat Vilna-Šiauliai-Klaipėda ajavat kolmasti päivässä aiemman kahden sijaan
  • Šiauliai-Mažeikiai -välille palaa matkustajaliikenne kolmen parin voimin.
  • Šilutė-Klaipėda -välille palaa matkustajaliikenne, kaksi junaparia
  • Šiauliai-Rokiškis -välin molemman junaparit alkavat ajaa päivittäin
  • Vilna-Pietari ajetaan päivittän
  • Vilna-Riika -välillä alkaa kulkea aivan tavallinen matkustajajuna joka päivä, sen sijaan Latviasta ei enää ajeta Valko-Venäjälle ja Ukrainaan Liettuan kautta.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vs: Liettuan matkustajajunaliikenteen tilanne

No jopas! Liettuakin palauttaa jo kertaalleen lopetettua liikennettä! Hienoa!

Uudet venäläiset dieselmoottorijunat ovat ilmeisesti näitä RA2-junia.

Mikähän ihmeen muoti on poistaa kätevät taulukkomuotoiset aikataulut? Latvian LDz on myös joko poistanut tai onnistuneesti haudannut ne jonnekin sivuilleen. Kaikki pitää nykyään tehdä itse.
 
Viimeksi muokattu:
Vs: Liettuan matkustajajunaliikenteen tilanne

Uusista RA-2 -junista asiaa delfin uutisessa http://www.delfi.lt/news/economy/automoto/article.php?id=17414219

Lopussa videonpätkä junan esittelysta Vilnassa. Kiinnostavimmat kohdat uutisesta käänsin alle suomeksi:

Junat aloittavat maanantaina kulkunsa reiteillä Vilna-Turmantas-Vilna ja Vilna- Šeštokai-Vilna. RA-2 koostuu kahdesta moottorivaunusta ja liitevaunuja liittämällä saadaan kolme- tai nelivaunuinen juna. Istumapaikkoja kolmivaunuisessa junassa on 222, joista 68 kussakin moottorivaunussa ja 88 liitevaunussa. Käyttöikä junilla on vähintään 28 vuotta, heinäkuussa junia tulee kaksi lisää. Vuoden loppuun mennessä tulee myös kaksi uutta kiskobussia, jotka on tarkoitettu lyhyille reiteille, kuten syksyllä avattavaksi kaavaillulle Vilnan-lentokentän yhteydelle. Vuoteen 2013 mennessä matkustajaliikenteen kalustoon on aikomus investoida 760 miljoonaa litiä - 11 sähköjunaa, 13 dieseljunaa, 2 kiskobussia ja 33 matkustajavaunua.


Pari kuvalinkkiä vielä tuosta esittelystä:

http://i006.radikal.ru/0806/b5/7e872c186b19.jpg

http://i034.radikal.ru/0806/c5/b683bdd84d9d.jpg
 
Vs: Liettuan matkustajajunaliikenteen tilanne

Olen noita Metrowagonmash:in tuotteita tutkinut mielenkiinnolla.
Tuollainen RA-2 matalalla välivaunulla olisi kaiketi edullinen ja hellppo ratkaisu poikittaisliikenteeseen Suomessa?
Kapasiteetti aika suuri, joten ei ihan paikallisliikenteeseen sopiva.
Vielä kun venäläiset oppivat tekemään matalalattiaista kalustoa voidaan puhua hyvistä vaihtoehdoista Suomeen.

RA-2 teknisiä tietoja Tramsmashholdingin sivuilta
 
Vs: Liettuan matkustajajunaliikenteen tilanne

Kapasiteetti aika suuri, joten ei ihan paikallisliikenteeseen sopiva.

Onko mielestäsi 222 istumapaikkaa liian suuri paikallisliikenteeseen? Sehän on vain kolmisenkymmentä paikkaa enemmän kuin Sm1/2:ssa. Paljon pienemmälläkään ei kannata ajaa, sehän on todettu jo tapaus Dm12:ssa.
 
Vs: Liettuan matkustajajunaliikenteen tilanne

Onko mielestäsi 222 istumapaikkaa liian suuri paikallisliikenteeseen?
Sähköistämättömiä välejä joissa on merkittävin paikallisliikenne potentiaalia, Vaasan ja Hangon ratojen sähköistämisen jälkeen ovat:
Äänekoski-Jyväskylä
Heinola- Lahti
Uusikaupunki-Turku

Uudenkaupungin radan henkilöjunaliikenne selvityksessä Sm4 pidettiin käsittääkseni liian suurena vaikka siinä on vain 192 paikkaa.
 
Takaisin
Ylös