Sivu 9 / 9 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 56789
Näytetään tulokset 121-125/125

Viestiketju: Liettuan matkustajajunaliikenne

  1. #121
    Tunnistettu jäsen TEP70 avatar
    Liittynyt
    25.07.2005
    Sijainti
    Lappeenranta
    Viestejä
    1382

    oletus Vs: Liettuan matkustajajunaliikenne

    Vilna-Pietari-yöjunan liikennöinti on loppunut siten, että viimeinen lähtö Vilnasta oli 31.5.2015 ja Pietarista 1.6.2015. Katsoinkin marraskuun lopussa, että junassa oli vain kolme liettualaista vaunua.
    Moottori keskellä lattian alla - sijainti, joka on yrityksellenne sijoitus.

  2. #122

    Liittynyt
    12.05.2009
    Viestejä
    378

    oletus Vs: Liettuan matkustajajunaliikenne

    LitRail on aloittamassa AC sähköverkon laajentamisen välille Kena-Vilnius-Kaišiadorys-Radviliškis-Klaipeda

    Juuri myönnetyllä lainalla hankitaan myös uutta kalustoa: "The loan will also see acquisition of seven three-car diesel multiple units for passenger railway services"

    http://www.railway-technology.com/ne...-stock-4793066


    Valmistuessaan sähköistys kattaa Liettuan kauttaaltaan itä-länsi suunnassa

    Latvian ja Liettuan ratojen sähköistysprojektien jälkeen ainoa sähköistämätön osa on välillä

    Jelgava - Siauliai
    Viimeisin muokkaaja TimppaTT; 09.02.2016 kello 15:46.

  3. #123

    Liittynyt
    26.07.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    838

    oletus Vs: Liettuan matkustajajunaliikenne

    Havaintoja Vilnasta ja Kaunasista syyskuussa.

    Kansainvälinen liikenne. Vilna on ainoa asema, josta voi nousta EU-maiden ulkopuolelle menevään junaan. Asemalla on yksi laituri varattu näille junille. Tälle laiturille on käynti tullin kautta, joten harrastelijoita ei sinne oteta kirjoittamaan vaunujen numeroita muistiin. Junia Minskiin ajetaan ainakin modernilla niveljunalla. Lisäksi näin Vilnan asemalla Vilna-Minsk-kilvitetyn valkovenäläisen DR1B-junan. Junia Venäjälle ja Kaliningradiin ajetaan RZD:n punaharmailla vaunuilla. Junia Kaunasista Puolaan ajetaan nivelöidyllä kaksivaunuisella junalla.

    Sähköliikenne. Vilnan ja Kaunasin välillä ajetaan Skoda-Vagonkan kaksikerroksisilla junilla, joissa on kaksi tai kolme vaunua. Eri junavuoroilla on eri matka-aikoja ja eri hintoja. Mistään tasatahtiliikenteestä ei siis voida puhua. Junia säilytetään öisin Vilnan aseman raiteilla.

    Vilnan ja Trakain välillä ajetaan heiluriliikennettä neljävaunuisella ER9M-junalla. Trakaista Vilnaan saapuva juna lähtee takaisin Trakaihin samalta raiteelta käymättä välillä varikolla.

    Dieseljunaliikenne. Naujoji Vilniaan ei ajeta sellaisia sähköjunia, joihin matkustajia otettaisiin. Onkohan Naujoji Vilnian sähköjunavarikko edes käytössä? En tiedä, onko ratkaisu pysyvä vai vain sähköradan rakennuksen aikainen. Kuukauden vaihtuessa pitäisi sähköistyksen valmistua Kenaan saakka. Naujoji Vilnian aseman seinällä on Turmantasin ja Kenan suunnan junien aikataulut. Näitä junia ajetaan Pesa 620 -moottorivaunulla, jossa on neljä akselia ja korkea lattia. Vilnaan saapuva juna näyttäisi useimmin palaavan sinne, mistä oli tullutkin. Kaunasin ympäristössä oli myös ajossa Pesa 620 -moottorivaunuja.

    Vilnan lentokenttäliikenteessä on yksi Pesa 620 -vaunu. Juna ajaa yhden edestakaisen vuoron kerran tunnissa.

    Junia Marcinkonysiin (nykyinen pääteasema entisellä Hrodnan radalla) ajetaan DR1A-yksiköillä. Mielestäni samoilla junilla ajettiin myös jonnekin Klaipedan ja Siauliain suuntaan. Klaipedan junaliikennettä varten on nivelöityjä Pesan dieseljunia, mutta yhtään en nähnyt asemalla tai linjalla. Olisinkohan vain ollut väärään aikaan kyttäämässä. RA2-junia luulen nähneeni varikolla Vilnan aseman lähellä, mutta yhtään en nähnyt liikenteessä. Ehkä tämäkin oli huonoa tuuria.

    Aikataulujen perusteella voi päätellä jotain kalustosta. Vagonkan junissa on ykkös- ja kakkosluokat. Pesa 620M -moottorivaunussa on vain kolmannen luokan paikkoja. Klaipedaan ajetaan ainakin kahdella eri junatyypillä: toisessa on vain kakkosluokan vaunuja, toisessa on myös ykkösluokka. Trakaihin on pääsääntöisesti vain kolmannen luokan paikkoja, mutta aamuyöllä reittiä ajetaan junalla, jossa on vain kakkosluokan paikkoja. Kakkos- ja kolmosluokan välillä ei ole hintaeroa.

    Ja lisäksi bongausvinkki. Vilnan asemalaiturille on avattu baari nimeltä Peronas. Nimi siis tarkoittaa laituria. Tuolta näkee mukavasti junia. Saa myös lasten juomia. Aikuisten juomien valikoima on runsas, mutta vain yhtä paikallista käymisteitse valmistettua kuraa on saatavana. Kaikki muu onkin tuontitavaraa. Tämä on ehdottomasti aseman suosituin laituri.

    Huomaattehan, että tällä kertaa tässä kirjoituksessa oli vain havaintoja neljän päivän ajalta. Tämä kirjoitukseni ei ole absoluuttinen totuus koko liikenteestä, sillä liikkeellä on varmasti ollut junia, joita en ole havainnut.
    Blogi yleisistä saunoista: http://www.saunakulttuuri.com

  4. #124

    Liittynyt
    05.11.2007
    Sijainti
    Ulkomailla
    Viestejä
    249

    oletus Vs: Liettuan matkustajajunaliikenne

    Kaunaksen aseman tuntumassa perusparannustyöt (?) on saatu päätökseen ja Vilnan ja Kaunaksen väliset junat kulkevat taas Kaunaksen pääasemalle asti. Vielä lokakuussa Kaunauksen päässä junat jäivät Palemonasin seisakkeelle josta oli ilmainen bussikuljetus pääasemalle. Väliähän operoidaan kaksikerroksisella Skodan kalustolla ja ykkösluokankin lipun saa 5-6 eurolla helposti ostettua netistä (https://www.traukiniobilietas.lt/portal/en).

    Isompi juttu liene se, että lähitulevaisuudessa kaupunkien välinen yhteys tullaan Rail Baltikan myötä operoimaan suurnopeusjunilla, joista osa jatkaa matkaa Riikaan ja Tallinnaan, osa Varsovaan. Matka-ajaksi on kaavailtu 38 minuuttia (artikkelista käy ilmi arvioita muillekin reiteille):

    https://madeinvilnius.lt/naujienos/t...ks-38-minutes/

  5. #125

    Liittynyt
    26.07.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    838

    oletus Vs: Liettuan matkustajajunaliikenne

    Olisiko tuoreita havaintoja Liettuasta? Jouduin perumaan keväälle suunnitellun matkani, joten matkustin sitten virtuaalisesti ja tutustuin aikatauluihin.

    Liettuan matkustajajunien käyttämä sähkörataverkko koostuu linjoista Valko-Venäjän raja - Kena - Vilna - Kaunas ja Lentvaris-Trakai. Matkustajajunia Valko-Venäjältä tulee sähkön voimalla Liettuaan. Maan sisäinen sähköjunaliikenne koostuu heilurilinjoista Vilna-Kaunas ja Vilna-Trakai. Naujoji Vilniaan ei siis pääse sähköjunalla vaan siellä pysähtyvät Kenan-junat ja Ignalinan suunnan junat. Kenan junat ajetaan Pesan M620-kiskobussilla vaikka koko matka kulkee ajolangan alla. Kaikki sähköjunat ovat Vagonkan kaksikerrosjunia eikä yhtään riialaista ole enää käytössä. Vagonkan junilla ajetaan ilmeisesti myös Minskiin.

    Olisiko sähköjunista pulaa, kun riialaisia ei enää ole käytössä eikä Kenaan riitä sähköjunia? Liettuaan on tarkoitus ostaa kahdeksan kappaletta sähkömoottorijunia kaupunkikäyttöön. Veikkaan, että näillä junilla jatkossa hoidetaan Kenan ja Trakain liikenne. Klaipedan ja Minskin liikenteeseen tulee samaan junatyyppiin perustuvia nopeita (160 km/h) junia, joissa on ensimmäisen ja toisen luokan lisäksi bisnesluokka. Samaa kalustoa on tarkoitus lisäksi hankkia dieselkäyttöisenä.
    Blogi yleisistä saunoista: http://www.saunakulttuuri.com

Sivu 9 / 9 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 56789

Vastaavia viestiketjuja

  1. Valko-Venäjän matkustajajunaliikenne
    kirjoittanut TimppaTT foorumissa Junat
    Vastauksia: 69
    Viimeisin viesti: 04.07.2016, 13:53
  2. Espanjan matkustajajunaliikenne
    kirjoittanut Hartsa foorumissa Junat
    Vastauksia: 0
    Viimeisin viesti: 04.11.2010, 23:50

Lähettämissäännöt

  • Et voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Et voi vastata viesteihin
  • Et voi lähettää liitetiedostoja
  • Et voi muokata viestejäsi
  •