Baltian junaliikenne

Liittynyt
26 Heinäkuu 2005
Viestit
841
738 sanoi:
Onko Liettuan ja muiden Baltian maiden rautateiden rahatilanne sitten niin surkea, etteivät rahat riittäisi edes esim täällä käsiteltyjen VR:n romuttamien sinisten vaunujen ostamiseen edes romun hinnalla? Sinisethän voisivat olla jo ensi alkuun riittävä kaluston parannus kilpailussa autoja ja busseja vastaan.
VR ei kai myy vaunujaan romun hinnalla edes liikenteeseen, vaunuja myydään vain romuksi. Jos matkustajaliikenne tuottaa tappiota tai vain vähäistä voittoa, ei uusia vaunuja kannata ottaa kuin ilmaiseksi. Ja mitäpä niillä sinisillä vaunuilla tekee, kun niissä ei ole ajomoottoreita vaan tarvitsevat seurakseen veturin. Mistähän saisivat esimerkiksi Edelaraudtee tai Elektriraudtee vetureita? Taitaa Liettuassa ja Latviassakin olla lähes kaikki veturit tavaraliikenteeseen varattuja. Eikö Suomessakin pyritä lyhyet veturivetoiset junat kustannussyistä korvaamaan moottorijunilla? Miten Baltian maat olisivat poikkeus?

Lisäksi joillakin reiteillä Baltiassa bussit ovat huomattavasti junia nopeampia, johtuen suoremmista teistä. Ja käsittääkseni tavaraliikenne on joillakin radoilla niin vilkasta, ettei junia enää voida lisätä.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
vompatti sanoi:
Ja käsittääkseni tavaraliikenne on joillakin radoilla niin vilkasta, ettei junia enää voida lisätä.
Näin oli ainakin keväällä 2003 Riian ja Daugavpilsin välillä Latviassa. Yksi henkilöjunapari lopetettiin vähäksi aikaa, että saatiin kaikki tavaraliikenne mahtumaan. Keväällä 2003 oli sikäli outo tilanne, että Venäjä oli juuri vääntänyt Ventspilsin öljyputkesta hanat kiinni, mutta Ventspilsiin johtava rata pursusi liikennettä. Junia kierrätettiin Rezeknestä Daugavpilsin kautta Krustpilsiin, koska Rezeknen ja Krustpilsin välille ei enää mahtunut.

Myöhemmin tuo lopetettu matkustajajunapari palasi liikenteeseen.
 
vompatti sanoi:
Eikö Suomessakin pyritä lyhyet veturivetoiset junat kustannussyistä korvaamaan moottorijunilla? Miten Baltian maat olisivat poikkeus?
Itse asiassa kaikissa kolmessa maassa on runkojunia korvattu moottorijunilla viime aikoina. Esim. Liettuassa on Vilnan ja Sestokain välinen junapari muutettu TEP60:n ja kolmen vaunun yhdistelmästä modernisoidulla DR1A-junalla ajettavaksi. Hiljattain samoin on käynyt ilmeisesti myös Vilnan ja Minskin välillä liikennöivälle junaparille. Vilnan henkilöasemalla voi ihastella pitkiä, tarpeettomana seisovia vaunujonoja.

Mielenkiintoista sinänsä, että eiväthän esim. Liettuan DR1A-junat ole oikeastaan edes kovin vanhoja, uusimmat taitavat olla vuodelta 1992 ja vanhimmatkin vain vuodelta 1988. Neuvostomoottorijunan ja läntisen moottorijunan välillä on kuitenkin joitakin pieniä eroja. :wink:
 
Takaisin
Ylös