Asema-arkkitehtuuri

Kuvasarja viikko sitten avatusta Articista, joka ei ole Transtechin tuote, vaan Anaheim Regional Transportation Intermodal Center eli sikäläinen matkakeskus Etelä-Kaliforniassa. Laiturit eivät näytä järin ihmeellisiltä ja ovat ilmeisesti kattamattomia, kun Kaliforniassa ei tiemmä koskaan sada, mutta asemahalliin ja sen ulkomuotoon on panostettu. Tässä ja muissa viime aikojen amerikkalaisissa rakennushankkeissa vois nähdä semmoisen trendin, että uudet bussi- ja rautatieasemat eivät ole enää vain pakollisia laatikoita vaan merkittäviä julkisia tiloja, joihin tulemisen on tarkoitus olla kokemus.

http://imgur.com/a/EmqRx
 
Palatakseni Pasilaan, asema on toki vuosien saatossa päässyt vähän kulahtamaan, mutta se on yhä parikymppisenä jotenkin uudenaikaisen tuntuinen. En keksi Pasilan asemasta pahaa sanottavaa, paitsi liukuportaat ovat ikävän kapeita. :) Asema on valoisa, lentoterminaalimainen ja siitä on hyvät kulkuyhteydet kaikkialle muualle paitsi ratikkapysäkeille.

Hauskaa kyllä huomata itsestään, miten vanhetessa alkaa arvostaa asioita joita ennen inhosi. Pasilan aseman ilmeenkohotuksen jälkeen hieman kulahtanut ostari muuttui omassa mielessäni valoisaksi ja mukavan pelkistetyksi kaupallisuuden temppeliksi. En edes vitsaile jälkimmäisen kanssa, olen joskus jopa kamera kädessä ihastellut sitä korkeaa tilaa - ainakin ilta-aikoihin sisällä olevat valot luovat miellyttävän rauhallisen tunnelman, en tosin ole varma onko päivisin kattoikkunoista tuleva valo sitten jopa liian kovaa, jolloin sisätilojen hillityt värit alkaisivat näyttää haalistuneilta. Arvostan myös sitä, että asemalta on tarpeeksi ikkunapinta-alaa raiteiden suuntaan.

Harmittaa kyllä, että tuo asema joutuu väistymään kohtuullisen persoonattoman näköisen lasilaatikon tieltä. Toki ymmärrän, että nykyinen asema ei välttämättä palvele monimuotoisten joukkoliikennevälineitten tarpeita kovinkaan tyydyttävällä tavalla.

Samaa mieltä kyllä noista liukuportaista. Kolmas liukuporras ylöspäin olisi tarpeen, sillä Pasila lienee sen verran tärkeä liikenteen solmukohta, että monet poistuvat jo siinä kohtaa junasta. Kehäradan valmistuttua varmasti vielä suuremmissa määrin. Mielenkiintoisesti Tikkurilan uudella asemalla päädyttiin samanlaiseen ratkaisuun, ilmeisesti asiaa ei pidetä ongelmana.

Tikkurilan asema noin ylipäänsä on kyllä aika hieno ja luultavasti aika ajaton tuote. Sen edustama kaltainen lasinen lentokenttää muistuttava muotokieli tuskin menee tulevaisuudessa pois muodista, päinvastoin. Maailman kansainvälistyessä lentokentät taitavat olla sitä todellista internationalistista arkkitehtuurisuuntausta. Kauppakeskus itsessään oli ihan mukiinmenevä. Tuntuu, että Tikkurilalla on loistava tulevaisuus edessään tämän projektin myötä.
 
Pasilan aseman pahimmat ongelmat ovatkin sen ulkopuolella. Sekä raitiovaunuihin että busseihin on ihan luokattoman huonot vaihtoyhteydet ja pysäkit on sijoiteltu myös liikenteellisesti surkeasti, varsinkinkin se pysäkki, jossa 58 ja 59 pysähtyvät itään päin. Koko ympäristö on suorastaan kuin vaihtoterminaalien suunnitteluoppaasta kohdasta "ei näin".

Katsoin juuri tuota Pasilansillan liikennesuunnitelmaa (http://www.hel.fi/static/public/hel...BD33615-E4D1-4BD3-9F80-0322F5E39E1C/Liite.pdf) ja näyttää siltä, ettei tuota saada juurikaan parannettua. Ainoat parannukset ovat, että raitiovaunuillekin tulee pysäkit aseman eteen ja siinä oleville bussipysäkeille tulee levennykset. Sen sijaan edelleenkään ei tule mitään reittiä laitureille Pasilansillan eteläreunasta, Ratapihantien ja Asemapäällikönkadun hankala risteys vain monimutkaistuu entisestään (uusi ajosuuntia raitovaunuille ja varsinaisena neronleimauksena nuo valokierrot tietäen bussit saavat kääntyä Pasilansillalta vasemmalle oikeanpuoleisella kaistalta) ja pysäkkien ja aseman sisäänkäyntien väliin jää yhä parkkipaikka jalankulkijoille kierrettäväksi. Luulisi että tähän mennessä olisi opittu jo kuinka surkeat nuo järjestelyt ovat, mutta ei näköjään.
 
Takaisin
Ylös