Sivu 4 / 4 EnsimmäinenEnsimmäinen 1234
Näytetään tulokset 46-48/48

Viestiketju: Asema-arkkitehtuuri

  1. #46

    Liittynyt
    07.08.2009
    Viestejä
    2158

    oletus Vs: Asema-arkkitehtuuri

    Kuvasarja viikko sitten avatusta Articista, joka ei ole Transtechin tuote, vaan Anaheim Regional Transportation Intermodal Center eli sikäläinen matkakeskus Etelä-Kaliforniassa. Laiturit eivät näytä järin ihmeellisiltä ja ovat ilmeisesti kattamattomia, kun Kaliforniassa ei tiemmä koskaan sada, mutta asemahalliin ja sen ulkomuotoon on panostettu. Tässä ja muissa viime aikojen amerikkalaisissa rakennushankkeissa vois nähdä semmoisen trendin, että uudet bussi- ja rautatieasemat eivät ole enää vain pakollisia laatikoita vaan merkittäviä julkisia tiloja, joihin tulemisen on tarkoitus olla kokemus.

    http://imgur.com/a/EmqRx

  2. #47
    jfo
    jfo ei ole kirjautuneena

    Liittynyt
    07.04.2015
    Viestejä
    1

    oletus Vs: Asema-arkkitehtuuri

    Lainaus Alunperin kirjoittanut ultrix Näytä viesti
    Palatakseni Pasilaan, asema on toki vuosien saatossa päässyt vähän kulahtamaan, mutta se on yhä parikymppisenä jotenkin uudenaikaisen tuntuinen. En keksi Pasilan asemasta pahaa sanottavaa, paitsi liukuportaat ovat ikävän kapeita. Asema on valoisa, lentoterminaalimainen ja siitä on hyvät kulkuyhteydet kaikkialle muualle paitsi ratikkapysäkeille.
    Hauskaa kyllä huomata itsestään, miten vanhetessa alkaa arvostaa asioita joita ennen inhosi. Pasilan aseman ilmeenkohotuksen jälkeen hieman kulahtanut ostari muuttui omassa mielessäni valoisaksi ja mukavan pelkistetyksi kaupallisuuden temppeliksi. En edes vitsaile jälkimmäisen kanssa, olen joskus jopa kamera kädessä ihastellut sitä korkeaa tilaa - ainakin ilta-aikoihin sisällä olevat valot luovat miellyttävän rauhallisen tunnelman, en tosin ole varma onko päivisin kattoikkunoista tuleva valo sitten jopa liian kovaa, jolloin sisätilojen hillityt värit alkaisivat näyttää haalistuneilta. Arvostan myös sitä, että asemalta on tarpeeksi ikkunapinta-alaa raiteiden suuntaan.

    Harmittaa kyllä, että tuo asema joutuu väistymään kohtuullisen persoonattoman näköisen lasilaatikon tieltä. Toki ymmärrän, että nykyinen asema ei välttämättä palvele monimuotoisten joukkoliikennevälineitten tarpeita kovinkaan tyydyttävällä tavalla.

    Samaa mieltä kyllä noista liukuportaista. Kolmas liukuporras ylöspäin olisi tarpeen, sillä Pasila lienee sen verran tärkeä liikenteen solmukohta, että monet poistuvat jo siinä kohtaa junasta. Kehäradan valmistuttua varmasti vielä suuremmissa määrin. Mielenkiintoisesti Tikkurilan uudella asemalla päädyttiin samanlaiseen ratkaisuun, ilmeisesti asiaa ei pidetä ongelmana.

    Tikkurilan asema noin ylipäänsä on kyllä aika hieno ja luultavasti aika ajaton tuote. Sen edustama kaltainen lasinen lentokenttää muistuttava muotokieli tuskin menee tulevaisuudessa pois muodista, päinvastoin. Maailman kansainvälistyessä lentokentät taitavat olla sitä todellista internationalistista arkkitehtuurisuuntausta. Kauppakeskus itsessään oli ihan mukiinmenevä. Tuntuu, että Tikkurilalla on loistava tulevaisuus edessään tämän projektin myötä.

  3. #48

    Liittynyt
    31.03.2015
    Viestejä
    68

    oletus Vs: Asema-arkkitehtuuri

    Pasilan aseman pahimmat ongelmat ovatkin sen ulkopuolella. Sekä raitiovaunuihin että busseihin on ihan luokattoman huonot vaihtoyhteydet ja pysäkit on sijoiteltu myös liikenteellisesti surkeasti, varsinkinkin se pysäkki, jossa 58 ja 59 pysähtyvät itään päin. Koko ympäristö on suorastaan kuin vaihtoterminaalien suunnitteluoppaasta kohdasta "ei näin".

    Katsoin juuri tuota Pasilansillan liikennesuunnitelmaa (http://www.hel.fi/static/public/hela...9E1C/Liite.pdf) ja näyttää siltä, ettei tuota saada juurikaan parannettua. Ainoat parannukset ovat, että raitiovaunuillekin tulee pysäkit aseman eteen ja siinä oleville bussipysäkeille tulee levennykset. Sen sijaan edelleenkään ei tule mitään reittiä laitureille Pasilansillan eteläreunasta, Ratapihantien ja Asemapäällikönkadun hankala risteys vain monimutkaistuu entisestään (uusi ajosuuntia raitovaunuille ja varsinaisena neronleimauksena nuo valokierrot tietäen bussit saavat kääntyä Pasilansillalta vasemmalle oikeanpuoleisella kaistalta) ja pysäkkien ja aseman sisäänkäyntien väliin jää yhä parkkipaikka jalankulkijoille kierrettäväksi. Luulisi että tähän mennessä olisi opittu jo kuinka surkeat nuo järjestelyt ovat, mutta ei näköjään.

Sivu 4 / 4 EnsimmäinenEnsimmäinen 1234

Vastaavia viestiketjuja

  1. Osta asema!
    kirjoittanut Jouni Seilonen foorumissa Offtopic
    Vastauksia: 7
    Viimeisin viesti: 30.06.2017, 18:06
  2. Kulosaaren asema, hankesuunnitelma
    kirjoittanut Albert foorumissa Metrot
    Vastauksia: 21
    Viimeisin viesti: 09.02.2011, 16:10
  3. Helsingin asema Suomessa
    kirjoittanut janihyvarinen foorumissa Offtopic
    Vastauksia: 45
    Viimeisin viesti: 08.11.2009, 16:33
  4. Muukon asema
    kirjoittanut Skurubisin foorumissa Junat
    Vastauksia: 3
    Viimeisin viesti: 29.04.2008, 19:21
  5. Asema vai ei asema?
    kirjoittanut antaeus foorumissa HSL-alueen paikallisliikenne
    Vastauksia: 4
    Viimeisin viesti: 19.10.2006, 20:52

Lähettämissäännöt

  • Et voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Et voi vastata viesteihin
  • Et voi lähettää liitetiedostoja
  • Et voi muokata viestejäsi
  •