Huippunopeiden junien verkot

Sapsanien kivittämisestä Pietarin ja Moskovan välillä oli lehdissä joku aika sitten juttua. Eilen katselin Pietarissa Sapsan-runkoa numero 4, joka odotteli laiturissa lähtöä 19:45 Moskovaan. Kymmenvaunuisessa rungossa oli laiturin puolella yhteensä kolme ikkunaa, josta oli ulompi lasi rikki.
 
Amerikan Yhdysvalloissa presidentti Obama esittää seuraavan kuuden vuoden aikana käytettävän 53 miljardia taalaa suurnopeusjunaverkon rakentamiseen. Poliittinen vastustus on aika navakkaa:

http://www.huffingtonpost.com/2011/02/08/us-high-speed-rail-plan_n_820234.html

Yhdysvalloissa rautatiehankkeiden läpi saaminen on sikäli mutkikasta, että esimerkiksi Kalifornian ensimmäisestä suurnopeusradasta rakennetaan osuus Bakersfieldistä pohjoiseen Maderaan suunnilleen keskelle ei-mitään, kun muusta ei ole päästy sopuun. Tämä on aika haalea aloitus siihen nähden, että koko reitin varrella on mm. San Francisco, Sacramento ja Los Angeles:

http://www.nytimes.com/2011/01/03/us/03borden.html

Ensin linkatun jutun mukaan rahoituksen ehtona on tiukat suosi-kotimaista -ehdot, mistä ajatus johtuu junatoimittajaan. Acelat toimitti kanadalaistaustainen ylikansallinen Bombardier, joka on sittemmin myynyt ison määrän junia Kiinaan. Kaipa muillekin on tuossa kilpailussa jakoa, jos lupaavat tarpeeksi töitä amerikkalaisille?
 

Uutinen lienee väärässä ketjussa? "The travel time from Moscow to Nice will be 52 hours 55 minutes."

Tästähän oli jo viime syksynä Hesarissakin juttua, silloin kun tuo hidas juna aloitti kulkunsa. Kulkee kerran viikossa suuntaansa ja maksaa maltaita. Juna (tai vaunu) on tarkoitettu lentopelkoisille "miljonääreille". Tavallinen venäläinen tai ranskalainen tms. lentää samalla hinnalla vaikka maanääriin.
 
Juna (tai vaunu) on tarkoitettu lentopelkoisille "miljonääreille". Tavallinen venäläinen tai ranskalainen tms. lentää samalla hinnalla vaikka maanääriin.

Mutta entä sitten kun lentäminen ei enää ole mahdollista (liian kallista, liian saastuttavaa tms.)? Siinä tilanteessa junayhteys on ihan järkevä ja realistinen. Tässä ollaan vain hieman etupainotteisesti liikkeellä. :D
 
Uutinen lienee väärässä ketjussa? "The travel time from Moscow to Nice will be 52 hours 55 minutes."

Tästähän oli jo viime syksynä Hesarissakin juttua, silloin kun tuo hidas juna aloitti kulkunsa. Kulkee kerran viikossa suuntaansa ja maksaa maltaita. Juna (tai vaunu) on tarkoitettu lentopelkoisille "miljonääreille". Tavallinen venäläinen tai ranskalainen tms. lentää samalla hinnalla vaikka maanääriin.

Minä itse tutkiskelin lippujen hintoja eivätkä ne kakkosluokassa mitään hirveitä olleet. Jos valko-Venäjän transitviisumin saisi jotenkin helpommin kuin nyt saa voisi itse harkita sen yhteyden käyttöä jos on menossa esim Puolaan tai Itävaltaan.

t. Rainer
 
Minä itse tutkiskelin lippujen hintoja eivätkä ne kakkosluokassa mitään hirveitä olleet. Jos valko-Venäjän transitviisumin saisi jotenkin helpommin kuin nyt saa voisi itse harkita sen yhteyden käyttöä jos on menossa esim Puolaan tai Itävaltaan.

t. Rainer

Paljonko maksaa kolmatta vuorokautta junassa lorviminen? Sitten tulevat lisäksi viisumimaksut, jotka ovat? Ja syöminen/juominen junan ravintolassa...
 
Paljonko maksaa kolmatta vuorokautta junassa lorviminen? Sitten tulevat lisäksi viisumimaksut, jotka ovat? Ja syöminen/juominen junan ravintolassa...

Esim Helsingistä Wieniin, Budapestiin tai Prahaan meneei Moskovan kautta 2 vrk ja Varsovaan 1.5 vrk. Jos Venäjä joskus liittyy interrail-junapassijärjestelmään ja viisumivapaus astuisi voimaan läpikulkumatkoilla, niin kiertomatka etelään idän kautta voisi olla ihan järkeenkäypä vaihtoehto. Vrt siihen että paljon suomalaisia ja eurooppalaisia matkustaa junalla Siperian rataa pitkin kaukoitään ja se taas kestää 7 vrk.

t. Rainer
 
Vrt siihen että paljon suomalaisia ja eurooppalaisia matkustaa junalla Siperian rataa pitkin kaukoitään ja se taas kestää 7 vrk.
Tuskin kukaan nyt varsinaisesti valitsee junan Siperian läpi pakon edessä ja kiristelee sitten hampaitaan, kun matka kestää 7 vrk. Junalla meneminen varmasti valitaan siksi, että halutaan kokea tämä huikean pitkä yhtäjaksoinen junamatka.

Itse en kyllä mennyt Siperian läpi pysähtymättä, vaan käytin Venäjän läpäisyyn neljä viikkoa. :) Joskus voisi kokeilla myös matkan ilman pysähdyksiä Moskovasta Vladivostokiin. Yhdellä junanvaihdolla pääsisi Kaliningradista Itämeren rannalta Vladivostokiin Tyynen meren rannalle.
 
Japan's new bullet train debuts 5 March 2011


1,500 people have gathered at Tokyo Station to see the debut of Japan's newest bullet train.

Hayabusa has a maximum speed of 300km an hour and connects Tokyo and Shin Aomori in three hours and 10 minutes, 10 minutes faster than the line's conventional bullet train.


http://www.bbc.co.uk/news/world-12655826
 
Foorumillakin on silloin tällöin ihannoitu kiinalaisten suurnopeusratojen rakentamisvauhtia verrattuna täkäläisiin hankkeisiin. The Washington Postin kriittisen jutun mukaan vauhti olisi osin saavutettu laadun kustannuksella. Kiinan korkein rautateistä vastaava virkamies sai potkut ja pidätettiin tammikuussa korruptioepäilyjen takia. Rakennustöissä epäillään käytetyn mm. vaatimuksia heikompilaatuista betonia. Junien huippunopeus on nyt pudotettu 350:stä 300:aan kilometriin tunnissa. Radat rakennuttaneella rautatieministeriöllä on velkaa 276 miljardia dollaria, minkä epäillään jopa aiheuttaneen 'rautatiekuplan' Kiinan taloudessa. Ks.

http://www.washingtonpost.com/world...-off-the-rails/2011/04/22/AFHzaNWE_story.html
 
Laitetaan vähän vanha mutta ainakin itseltä ohi mennyt uutinen Uzbekistanista:

Ensimmäinen tilatuista kahdesta Talgo AVE 250 -suurnopeusjunasta on saapuneet Uzbekistaniin. Junien huippunopeus on 250km/h ja niiden on tarkoitus kulkea Tashkent–Samarkand väliä. Kaupan hinta on uutisen mukaan 38 milj.euroa.

Railway Gazetten uutinen:
http://www.railwaygazette.com/nc/news/single-view/view/talgo-250-arrives-in-toshkent.html

Nyt siis markkinoilla on kallistuvalla korilla leveälle raiteelle muutakin kuin Pendo.
Positiivista.
 
Takaisin
Ylös