Huippunopeiden junien verkot

Tarkoitatko siis varmaan että terrorismin pelossa RZD peruisi Sapsanien optiotilaukset?

Eiköhän kyseessä ollut ironinen huomautus, että optioille tulee nopeasti käyttöä, kun junia räjäytellään tarpeeksi ja siksi pitää tilata lisää. Venäjällähän ihan varmasti ei liikennettä terrorismin uhan takia lopetettaisi. Sen maan tapoihin ei kuulu köyden antaminen terroristien suuntaan, olipa kyseessä todellinen uhka tai ei.
 
Venäjällä sattui onnettomuus, jossa vaunuja suistui kiskoilta. Uutisten mukaan junan nopeus oli 190/h. Me harrastajat näimme TV-kuvista että junassa käytettiin vaunuja, jotka ovat meille kovin tutunnäköisiä itäeuroopan maista ja usean vuoden ajalta.

Mieleeni tulee se että tämä vaunutyyppi on sen näköinen, että olikohan se lainkaan suunnitelltu nyt käytössä olleelle 190 /h nopeudelle ?

Mitäs mieltä te, jotka olette junakalustoihin enemmän perehtyineitä, voisiko onnettomuuden syy olla vanhan kaluston käyttö liian suurella nopeudella ?

Eikös tuo newsky express ole uutta tekniikkaa? ..tai siis sehän on uutta/uudehkoa tekniikkaa

Kieltämättä ulkoasu yhtä seksikäs kun lada

Hmm.. Asiasta toiseen, minkä takia tekniikkaa ei somistettu Neuvostoliiton aikana.. Ja sama perinne jatkuu yhä.. Toki tekninen muotoilu maksaa, mutta tavallinen tallaaja yleensä ei tekniikkaan perehdy.

Korkeintaan kommentoi miltä jokin näyttää.

..Ja hetkonen, eikös Newsky express pommi-isku ole parempi pitää omana topiikkinaan?
 
Eikös tuo newsky express ole uutta tekniikkaa? ..tai siis sehän on uutta/uudehkoa tekniikkaa
Tämä Nevski Express ei liene ollenkaan se sama Alexander Nevski -juna joka on silloin tällöin käynyt Suomessakin , vai onko?

t. Rainer

---------- Viesti lisätty kello 10:48 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu kello 10:33 ----------

Eiköhän kyseessä ollut ironinen huomautus, että optioille tulee nopeasti käyttöä, kun junia räjäytellään tarpeeksi ja siksi pitää tilata lisää. Venäjällähän ihan varmasti ei liikennettä terrorismin uhan takia lopetettaisi. Sen maan tapoihin ei kuulu köyden antaminen terroristien suuntaan, olipa kyseessä todellinen uhka tai ei.

Kuvittelisin, että kun Sapsan -junien liikenne alkaa, ja varsinkin tämän tapauksen jälken, niin tullaan ottamaan käyttöön asemilla yhtä mittavat turvatarkastukset kuin lentokentillä.

Ratoihin asennetut pommit ovat tietenkin eri asia mutta kyllä ratojakin pystytään valvomaan jollain tavalla, kuvittelisiin ainkakin siinä maassa.

t. Rainer
 
Eikös tuo newsky express ole uutta tekniikkaa? ..tai siis sehän on uutta/uudehkoa tekniikkaa

Kieltämättä ulkoasu yhtä seksikäs kun lada

Hmm.. Asiasta toiseen, minkä takia tekniikkaa ei somistettu Neuvostoliiton aikana.. Ja sama perinne jatkuu yhä..
No hei. Eihän se olisi uskottava venäläinen kapistus, jos se olisi sleekki ja virtaviivainen. Pelaa huviksesi muutama kenttä Red Alert II:a, siinä neukkujen ja länkkärien muotoilun erot näkyvät korostetusti.
 
No hei. Eihän se olisi uskottava venäläinen kapistus, jos se olisi sleekki ja virtaviivainen. Pelaa huviksesi muutama kenttä Red Alert II:a, siinä neukkujen ja länkkärien muotoilun erot näkyvät korostetusti.

Hyvin monien yhä käytössä olevien eurooppalaisten veturivetoisten matkustajajunien vaunujen design on peräisin niinkin kaukaa kuin 1950-luvulta. Niin lännesä kuin idässä. Nevski Expressin ja kaikkien venäläisten kotimaan liikenteen junien kuten myös Helsinkiin liikennöivien Tolstoin ja Repinin vaunut ovat sen näköisiä kuin ovat koska niissä on hyödynnetty Venäjän rataverkon länsimaita suurempaa kuormaulottumaa. Venäjällä on myös käytössä länsimaalaisia vaunuja muistutavia vaunuja mutta niitä käytetään nykyään lähes pelkästään muihin länsimaihin kuin Suomeen suuntautuvassa liikenteessä. Aikaisemmin, vielä 1990-luvun puolella myös Tolstoissa ja Repinissä käytettiin 1. luokan makuuvaunuina läntisen kuormaulottuman DDR:ssä valmistettuja vaunuja joissa katonraja alkoi alempana ja kattokaari oli jyrkempi, ja niissä oli eksoottiset "Schlafwagen, Voiture lits, ....," -tekstit katonrajassa.

t. Rainer
 
Kiinassa suunnitellaan huippunopeita junayhteyksiä rakennettavaksi Kiinasta useisiin suuntiin. Näistä suunnitelmista kerrotaan South China Morning Postin artikkelissa, joka on kopioituna Skyscapercityssä nimimerkki Scion viestissä. Myös Daily Telegraph kertoo asiasta

Tässä lainauksia, joissa kuvaillaan suunnitelmia:
South China Morning Post sanoi:
Wang said China had proposed three high-speed railway projects to these countries, with negotiations already at the technical stage. One possible network involves Southeast Asia, connecting Kunming , Yunnan, with Singapore, with service through Vietnam, Thailand, Myanmar and Malaysia, though the exact routing is unclear.

Another network would start from Urumqi, capital of the Xinjiang Uygur Autonomous Region. It would go through Central Asian countries such as Kazakhstan, Uzbekistan and Turkmenistan, and then possibly extend to Germany.

The third network would originate in Heilongjiang in the northeast and go north, cross Russia and aim for Western Europe.

Daily Telegraph sanoi:
The network would eventually carry passengers from London to Beijing and then to Singapore. It would also run to India and Pakistan, according to Wang Mengshu, a member of the Chinese Academy of Engineering and a senior consultant on China's domestic high-speed rail project.

A second project would see trains heading north through Russia to Germany and into the European railway system, and a third line will extend south to connect Vietnam, Thailand, Burma and Malaysia.

Daily Telegraphin mukaan 17:n Aasian maan kanssa on aloitettu neuvottelut ja sanotaanhan tuossa South China Morning Postissakin neuvotteluista. Daily Telegraphin mukaan Kiina ja Venäjä ovat jo sopineet suurnopeusradasta Siperiaan. Myanmarin suunnalla rataa rakennetaan jo:

Daily Telegraph sanoi:
Mr Wang said the route of the three lines had yet to be decided, but that construction for the South East Asian line had already begun in the southern province of Yunnan and that Burma was about to begin building its link. China has offered to bankroll the Burmese line in exchange for the country's rich reserves of lithium, a metal widely used in batteries.

Kiina voisi siis tarvittaessa vastata radan rakentamisesta, jos vain saa vastineeksi lonnonvaroja. Näin rataa voitaisiin rakentaa myös sellaisiin maihin, jotka eivät radan rakentamisesta muuten selviäisi.

South China Morning Postin mukaan ratkaistavana on vielä raideleveyksiin liittyviä ongelmia. Kiina haluaisi rakentaa radan oman maan raideleveyttä käyttäen, mikä ei välttämättä sovi muille maille. Tässä lainaus asiasta. Siitä näkee myös sen, että hankkeen aikataulu on myös kunnianhimoinen.

South China Morning Post sanoi:
China wants the high-speed trains through these countries to run on the same gauge as on the mainland. It has convinced Vietnam to abandon its domestic standard for the Chinese one, but some countries have not yet agreed.

Such issues have slowed negotiations, meaning some of the rail lines - even if agreements are reached - could be finished as late at 2025, Wang said

Samassa artikkelissa mainitaan myös, että Kiina aikoo kehittää läntisiä alueitaan ja hyödyntää alueen luonnonvaroja. Artikkelissa esitetään myös hurja näkemys, että sadat miljoonat Kiinalaiset voisivat muuttaa läntisille alueille:

South China Morning Post sanoi:
"China's overseas high-speed rail projects serve two purposes. First, we need to develop the western regions. Secondly, we need natural resources," he said. "We foresee that in the coming decades, hundreds of millions of people will migrate to the western regions, where land is empty and resources are untapped.
 
Itar-Tassissa on artikkeli suurnopeusjunaliikenteestä Venäjällä. Matka Nizhny Novgorodista Moskovaan kesti ilmeisemmin vielä 2006 seitsemän tuntia. Ensimmäisten radan parantamistoimenpiteiden jälkeen matka-aika laski viiteen tuntiin ja seitsemääntoista minuuttiin. Nyt tämän vuoden kesällä Sampsan-suurnopeusjunien alkaessa kulkea tuota väliä, matka-aika laskee kolmeen ja puoleen tuntiin. Nopeus kuitenkin jää 160 km/h. Suunnitelmissa on kuitenkin japanilaista teknologiaa hyödyntäen kehittää tuota yhteyttä niin, että matka-ajaksi tulisi yksi tunti:

Itar Tass sanoi:
Nizhny Novgorod Governor Valery Shantsev said that the region would implement another ambitious project of high-speed railroad traffic using Japanese technologies. “Once that is done, the traveling time to Moscow will reduce to one hour,” he said.

Mitä ilmeisemmin Nizhny Novgorodista Pietariin kuljetaan suorempaa reittiä menemättä Moskovan kautta, sillä artikkelin mukaan nyt kesällä Pietarista Nizhny Novgorodiin pääsisi 3 tunnissa ja 45 minuutissa, kun nykyään matkaan tuolla välillä menee 14 tuntia. Joka tapauksessa tätä väliä kuljettaisiin paljon suuremmalla keskinopeudella kuin väliä Moskova-Nizhny Novgorod.

Suomesta junalla Kiinan suuntaan tai Siperiaan menijöille tarjoutuu siis mahdollisuus matkustaa nopeammin menemällä Allegro-junalla Pietariin, josta matkustaa Nizhny Novgorodiin tuolla uudella junalla ja sieltä vaihtaa Siperian radan junaan.

Kiinassa puolestaan Pekingistä Shanghaihin vievä rata on tarkoitus avata liikenteelle seuraavana vuonna, vuoden etuajassa China Dailyn artikkelin mukaan. Rata nopeuttaa matka-aikaa noin kymmenestä tunnista neljään tuntiin. Artikkelissa kirjoitetaan myös:

China Daily sanoi:
The ministry wants to export China's high-speed railway technology to North America, Europe and Latin America.

Wang said State-owned Chinese companies are already building high-speed lines in Turkey and Venezuela.

Many countries, including the United States, Russia, Brazil and Saudi Arabia, have also expressed interest.

Se, että Kiinassa saadaan Peking-Shanghai-rata rakennettua vuoden etuajassa ja kiinalaiset yritykset rakentavat jo nyt rataa Turkissa ja Venezuelassa, saa tuntumaan tuossa edellisessä viestissä mainitsemani suuret suunnitelmat Kiinan suurnopeusrataverkon yhdistämisestä muuhun maailmaan realistisemmilta. Mielenkiintoista on myös se, että Saudi Arabian tapainen öljyvaltio on kiinnostunut suurnopeusradasta.
 
Mitä ilmeisemmin Nizhny Novgorodista Pietariin kuljetaan suorempaa reittiä menemättä Moskovan kautta, sillä artikkelin mukaan nyt kesällä Pietarista Nizhny Novgorodiin pääsisi 3 tunnissa ja 45 minuutissa, kun nykyään matkaan tuolla välillä menee 14 tuntia.

Ei ole tainnut venäläinenkään lehdistö olla ihan asioiden tasalla. Kaksi lainausta artikkelista:

"A ‘Sapsan’ train can cover the 645-kilometer distance between Moscow and St. Petersburg within three hours and 45 minutes, as compared to the current traveling time of at least four hours and half."

"Two trains will make shuttle trips between Nizhny Novgorod and Moscow and one between Nizhny Novgorod and St. Petersburg. The latter route will take 3 hours and 45 minutes, as against current 14 hours."

Mennyt varmaankin toimittajalla jotenkin nämä sekaisin. Ei ole kovin todennäköistä, että yhtäkkiä Nižni Novgorodin ja Pietarin välille ilmestyisi suurnopeusrata, jolla linnuntietäkin pitäisi kulkea 240 km/h keskinopeudella. Ei sellaista vain ole, kun ei ole Moskovan ja Pietarin välilläkään. Eikä ole kovin todennäköistä, että ihan heti Nižni Novgorodin ja Pietarin välille mitään suoraa suurnopeusrataa tehtäisiinkään, kun Moskovan kautta ei ole kuin noin 150 km pidempi matka (linnuntietä).

Ja juna on siis Sapsan, ilman m-kirjainta.
 
Ei ole tainnut venäläinenkään lehdistö olla ihan asioiden tasalla. Kaksi lainausta artikkelista:

"A ‘Sapsan’ train can cover the 645-kilometer distance between Moscow and St. Petersburg within three hours and 45 minutes, as compared to the current traveling time of at least four hours and half."

"Two trains will make shuttle trips between Nizhny Novgorod and Moscow and one between Nizhny Novgorod and St. Petersburg. The latter route will take 3 hours and 45 minutes, as against current 14 hours."

Löysin muuten tuon artikkelin englanninkielisen Wikipedian artikkelin avulla. Ei nähtävämmin Wikipediaan kirjoittaneetkaan ole huomannut mitään ristiriitaa seuraavassa:

Wikipedia sanoi:
Also announced was that the Velaro trains would enter service in December 2009 on the Moscow-Saint Petersburg line, with maximum speeds of 250 km/h, though typical speeds of 200 km/h. This would allow a Moscow to Saint Petersburg journey time of 3h 45mins.
...
Moscow-Nizhny Novgorod route, to use Shinkansen along with Sochi, although the contract was previously eyed for use by the German ICE's.[5] The high-speed traffic in Nizhny Novgorod will begin in July 2010. Two trains will make shuttle trips between Nizhny Novgorod and Moscow and one between Nizhny Novgorod and St. Petersburg. The latter route will take 3 hours and 45 minutes, as against current 14 hours.

Tuo on se, mitä seuraa, kun käyttää lähteitä sen enempää ajattelmatta ja kopioi suoraan alkuperäistä tekstiä. Kyseessä taitaakin olla erilliset Pietari-Moskova ja Moskova-Nižni Novgorod-junat ja ensimmäinen väli vie aikaa 3 tuntia 45 minuuttia ja jälkimmäinen kolme ja puoli tuntia. Eli Pietarista Nižni Novgorodiin haluava joutuisi siis istumaan junassa yhteensä yli seitsemän tuntia. Moskovasta kaikki Pietariin menevät junat käyttävät Leningradin asemaa? Nižni Novgorodiin lähtee junia jopa kolmesta eri terminaalista, mutta ei samasta kuin Pietariin, joten Moskovassa pitää luultavammin käyttää aikaa vielä rautatieasemalta toiselle siirtymiseen.

Wikipedia sanoi:
A commonly used main line route is as follows. Distances and travel times are from the schedule of train No.002M, Moscow-Vladivostok.[1]

Moscow, Yaroslavsky Rail Terminal (0 km, Moscow Time), Vladimir (210 km, MT),
Nizhny Novgorod (461 km, 6 hours, MT)...
***
Some trains would leave Moscow from Kazansky Rail Terminal instead of Yaroslavsky Rail Terminal; this would save some 20 km off the distances, because it provides a shorter exit from Moscow onto the Nizhny Novgorod main line.
One can take a night train from Moscow's Kursky Rail Terminal to Nizhny Novgorod, make a stopover in the Nizhny and then transfer to a Siberia-bound train
 
Moskovasta kaikki Pietariin menevät junat käyttävät Leningradin asemaa? Nižni Novgorodiin lähtee junia jopa kolmesta eri terminaalista, mutta ei samasta kuin Pietariin, joten Moskovassa pitää luultavammin käyttää aikaa vielä rautatieasemalta toiselle siirtymiseen.

En tunne Venäjän raiteita kovinkaan hyvin, mutta saattaahan toki olla, että mainittu suora yhteys todella on tulossa, ja ettei se mene Moskovan keskusta-asemille ollenkaan. Mutta matka-aika 3 h 45 min ei varmasti onnistu.
 
Kyseessä taitaakin olla erilliset Pietari-Moskova ja Moskova-Nižni Novgorod-junat ja ensimmäinen väli vie aikaa 3 tuntia 45 minuuttia ja jälkimmäinen kolme ja puoli tuntia. Eli Pietarista Nižni Novgorodiin haluava joutuisi siis istumaan junassa yhteensä yli seitsemän tuntia. Moskovasta kaikki Pietariin menevät junat käyttävät Leningradin asemaa? Nižni Novgorodiin lähtee junia jopa kolmesta eri terminaalista, mutta ei samasta kuin Pietariin, joten Moskovassa pitää luultavammin käyttää aikaa vielä rautatieasemalta toiselle siirtymiseen.
Ne ovat nimenomaan erilliset, Pietari-Moskova ja Moskova-Nizhni Novgorod. Pietarista on tällä hetkellä myös suora yöjunayhteys Nizhni Novgorodiin. Se lähtee Pietarista 17:20, kulkee Moskovassa Kurskin aseman kautta ja on Nizhni Novgorodissa 8:45.

Kaikki junat eivät Pietarin ja Moskovan välillä käytä Leningradin asemaa. Jos ne menevät Moskovasta vielä eteenpäin, ne käyttävät Kurskin asemaa. Jos taas saapuu Pietarista Moskovaan Leningradin asemalle ja jatkoyhteys lähtee Jaroslavlin tai Kazanin asemilta, ne ovat samalla asema-aukiolla. Pari junaa näyttää lähtevän myös Kurskin asemalta ja tällöin tarvitaan jotain siirtymäkeinoa, esimerkiksi kehämetrolla yksi pysäkinväli. Aikaa menee siirtymiseen kuitenkin helposti puolikin tuntia etenkin, jos suunnat eivät ole täysin selvillä etukäteen.

Nizhni Novgorod tunnetaan rautateillä edelleen Gorkina eli aikatauluista kannattaa etsiskellä asemaa "ГОРЬКИЙ-МОСК". ;)

---------- Viesti lisätty kello 23:25 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu kello 23:15 ----------

Suomesta junalla Kiinan suuntaan tai Siperiaan menijöille tarjoutuu siis mahdollisuus matkustaa nopeammin menemällä Allegro-junalla Pietariin, josta matkustaa Nizhny Novgorodiin tuolla uudella junalla ja sieltä vaihtaa Siperian radan junaan.
Moskovan kautta kiertäminen on jo nyt tarpeetonta, sillä Pietarista pääsee Laatokan asemalta myös suoraan Jekaterinburgiin, jossa voi vaihtaa Siperiaan meneviin juniin.
 
Wikipedian artikkelin mukaan Ürümqiiin olisi alettu rakentaa suurnopeusrataa. Kun tarkastelee tuossa artikkelissa lähteenä käytettyä artikkelia (artikkeli kiinaksi) Googlen automaattisen kääntäjän avulla, niin tuo rakenteilla oleva suurnopeusrata on 1776 km pitkä ja siihen tulee 31 asemaa ja huippunopeutena olisi 350 km/h. Tuo rata yhdistyy muun suurnopeusrataverkon kautta Pekingiin ja Shanghaihin.

Ürümqi kasvaa valtavaa vauhtia Wikipedian artikkelin mukaan:

Wikipedia sanoi:
According to the 2000 census, Ürümqi has 2,081,834 inhabitants, with a population density of 174.53 inhabitants/km²
Population (2005)
- Total 2,681,834
- Density 244/km2

Tuon mukaan kaupunki olisi kasvanut 600 000 asukkaalla viidessä vuodessa ja asutuksen tiheyskin olisi noussut melkoisesti. Jos kaupunki jatkaa paisumistaan tuohon malliin, niin radan rakentaminen voi olla kannattavaakin. Tuo kasvu koostuu ilmeisemmin lähinnä muualta muuttavista han-kiinalaisista ja suurnopeusrata tuskin ainakaan tulee hidastamaan tuota kasvua. Tällainen kasvu tuolla suunnalla ei tiedä hyvää uiguureille

Joka tapauksessa Ürümqi on lähtökohtana aiemmin lähteenä käyttämäni South China Morning Postin artikkelin mukaan Kiinasta Kazakstaniin, Turkmenistaniin ja jopa Saksaan asti ulottuvalle suurnopeusrataverkolle.

Tällä hetkellä Ürümqista on junayhteys Astanaan, josta on junayhteys Ukrainan Kieviin. Tuosta Kievin juna-aikatauluista näkee, että sieltä pääsee esimerkiksi Pietariin tai vaikka Minskiin, josta pääsee junalla Riikaan. Jos vain Ürümqissa sekä muualla reitin varrella on tarpeeksi rauhallista ja on intoa hankkia ison kasan viisumeita, voi seikkailuhenkiset maailmanmatkustajat päästä Kiinaan junalla muutakin reittiä kuin Venäjän Siperianrataa hyödyntäen. Tämä osoittaa, että mahdolliselle suurnopeusradalle Kiinan ja Euroopan välille löytyy monta mahdollista reittiä. Kievistähän olisi periaatteessa mahdollisuus rakentaa rataa esimerkiksi Puolan kautta Saksaan.
 
Tällä hetkellä Ürümqista on junayhteys Astanaan, josta on junayhteys Ukrainan Kieviin. Tuosta Kievin juna-aikatauluista näkee, että sieltä pääsee esimerkiksi Pietariin tai vaikka Minskiin, josta pääsee junalla Riikaan. Jos vain Ürümqissa sekä muualla reitin varrella on tarpeeksi rauhallista ja on intoa hankkia ison kasan viisumeita, voi seikkailuhenkiset maailmanmatkustajat päästä Kiinaan junalla muutakin reittiä kuin Venäjän Siperianrataa hyödyntäen. Tämä osoittaa, että mahdolliselle suurnopeusradalle Kiinan ja Euroopan välille löytyy monta mahdollista reittiä. Kievistähän olisi periaatteessa mahdollisuus rakentaa rataa esimerkiksi Puolan kautta Saksaan.
Kiev tunnetaan Suomessa nimellä Kiova.

Astanasta on muuten suora junayhteys myös Pietariin ja tietysti myös Moskovaan. Ukrainaan ei viisumia tarvita, mutta Kazakstan on hiukan haasteellinen, koska Suomessa ei ole konsulaattia. Pietarissa ja Moskovassa tietysti on ja muistelisin Baltian maissa olevan myös. Valko-Venäjä on eurooppalaisen matkaajan viimeisiä kiusankappaleita (keskeinen sijainti esimerkiksi matkalla Länsi-Euroopasta Venäjälle). Täällä yhden pioneerin matkakertomus Kazakstanin kautta Kiinaan ja eteenpäin.

Kiova-Pietari-junayhteys kulkee Valko-Venäjän kautta eli tähän siirtymään tarvitaan Valko-Venäjän transitviisumi.

Minskin ja Riian välillä ei tällä hetkellä ole suoraa junayhteyttä. Erilaisia vaihdollisia on, mutta ne eivät ole kovin käteviä.
 
Astanasta on muuten suora junayhteys myös Pietariin ja tietysti myös Moskovaan.

Tuolta mielenkiintoiselta sivustolta löytyy Moskovan yhteydelle aikataulukin: http://www.seat61.com/SilkRoute.htm#Moscow - Almaty. Tuosta kartasta näkee myös Ürümqin sijainnin. Jos Ürümqista suurnopeusradan valmistuttua tulee pääsemään Pekingiin 12-14 tunnissa, kuten Skyscrapercityn aiheeseen liittyvään ketjuun on kirjoitettu, tulee tuosta Kazakstanin kautta kulkevasta reitistä mielenkiintoinen vaihtoehto Pekingiin junalla matkaaville ja sitä siitä tulee varsinkin silloin, jos myös Astanan ja Ürümqin välistä yhteyttä nopeutetaan. Jatkoyhteys Lanzhousta Lhasaan on myös huomion arvoinen.
 
Takaisin
Ylös