Latvian matkustajaliikenne

Noissa linkeissä, ainakin delfi.lt, sanottiin mielestäni kyllä, että nopea rata Riiasta Moskovaan on asetettu ykkösprioriteetiksi. Latvialaisten mielestä Rail Baltica on hankkeena arveluttava - kustannukset suuret ja käyttö voi jäädä vähäiseksi. Sen sijaan Venjälle on suuri kysyntä.

Niin mutta tarkoitan, että tämä reitti on nyt ykkösprioriteetti:

Valga-Riga--Jēkabpils- Daugavpils-(Vilnius-Kaunas) Daugavpilissä rata haaroittuu Etelään ja itään.

Kyseisessä reitissä yhdistyy paikallisliikenteen ja useaan suuntaan kansainvälisen liikenteen intressit.

.Ko raide avaa mahdollisuuksia Moskovan, Valko-Venäjän ja Ukrainan suuntaan

Tuskin riittää Latviassa rahaa rakentaa uutta rataa joka paikkaan erikseen.

---------- Viesti lisätty kello 19:17 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu kello 13:44 ----------

Mitäs tälle Skrīveri - Krustpils projektille muuten kuuluu?

Ihmisten koteja on ainakin tarjottu jo ostettavaksi pois radan tieltä:
http://translate.google.fi/translat...s/vietejas/raksts.html?xml_id=1593&order=desc

http://www.eib.org/projects/pipeline/2010/20100235.htm

Löytyi muuten vahingossa Latvialainen logistiikka netti uutis sivusto:
http://translate.google.fi/translat...niegusi-visus-planotos-lielos-fondu-projektus
 
Viimeksi muokattu:
Niin mutta tarkoitan, että tämä reitti on nyt ykkösprioriteetti:

Valga-Riga--Jēkabpils- Daugavpils-(Vilnius-Kaunas) Daugavpilissä rata haaroittuu Etelään ja itään.

Kyseisessä reitissä yhdistyy paikallisliikenteen ja useaan suuntaan kansainvälisen liikenteen intressit.
Ei siellä kyllä kukaan oikeasti kuvittele, että kansainvälinen matkustajaliikenne kiertäisi Riiasta Vilnaan Daugavpilsin kautta. Daugavpilsin ja Vilnan välillä ei kulje tällä hetkellä mitään muuta liikennettä rajan yli kuin Vilna-Pietari-yöjuna. Ei siis edes tavaraliikennettä. Ei näillä liikennemäärillä Latvia eikä Liettua rahoita radan perusparannusta ja todella toivon, ettei myöskään EU rahoita sitä, vaan ainoastaan suoraa Rail Balticaa.
 
Ei siellä kyllä kukaan oikeasti kuvittele, että kansainvälinen matkustajaliikenne kiertäisi Riiasta Vilnaan Daugavpilsin kautta. Daugavpilsin ja Vilnan välillä ei kulje tällä hetkellä mitään muuta liikennettä rajan yli kuin Vilna-Pietari-yöjuna. Ei siis edes tavaraliikennettä. Ei näillä liikennemäärillä Latvia eikä Liettua rahoita radan perusparannusta ja todella toivon, ettei myöskään EU rahoita sitä, vaan ainoastaan suoraa Rail Balticaa.

Niin ajattelin samankaltaista rakennustyyliä mitä Virossa, ensi rakennetaan kahden suurimman kaupungin välille rata (Tallinna-Tarto-Valga), ja sen jälkeen rakennetaan suora rata (Tallinna-Pärnu-xxx)

Kaipa tuo Daugavpilsin suunta Latvian sisäisessä liikenteessä jollakin tasolla on potentiaalinen ja merkittävä koska .ko radalla pääsee Valko-venäjälle ja aina Ukrainaan asti?

Eli ajan takaa, että Rail Baltica, sisäinen liikenne ja kansainvälinen liikennöinti näkökulmat tulisi yhdistää Latviassa.

Kun "matkustaja syöttöliikenne" kunnossa suoraan Rail Balticaan niin vasta silloin tulisi rakentaa suora etelä-pohjoinen rata.
 
Bombardier lands Latvia contract E-mail
Wednesday, January 05, 2011


Bombardier Transportation Wednesday said it has been awarded another major contract in Latvia for its INTERFLO 200 signaling, to be used in the “Second Railway Track Construction, Skrivery-Krustpils” project.

bombardier_logo.jpgThe contract, valued at $12.3 million, was awarded by a consortium of civil works companies in Latvia, led by Skonto Buve, for delivery to Latvian Railways (LZD). The project includes the design, installation, testing, and commissioning of INTERFLO 200 for approximately 100 kilometers (62 miles) of double-track right-of-way with five stations, and forms part of the new second track on the Venstpils-Riga-Krustpils line, designed to enhance rail freight movement between Russia and members of the European Union.

Bombardier’s scope comprises the latest EBI Lock 950 CBI Release 4, EBI Screen 2000 control room, and EBI Gate 2000 level crossing systems. Commercial operation is expected by 2014.

Anders Lindberg, president of Bombardier Transportation’s Rail Control Solutions, said, “Our third major contract award in Latvia, this new project is an excellent endorsement of Bombardier’s overall position in Latvia, the Baltic States, and the wider region as a leading supplier of signaling technology. With systems already in operation in Latvia, Lithuania, Slovakia, Uzbekistan, Kazakhstan, and Russia, we are delighted that Bombardier continues to contribute to the modernization of major railway routes in the region.”


http://www.railwayage.com/breaking-news/bombardier-lands-latvia-contract.html

http://www.skontobuve.lv/

http://www.bombardier.com/en/transp...solutions/interflo-200?docID=0901260d80012580
 
Vissiin jäi huomaatta vallan, että tammikuun jälkeen Riika-Gulbene -juna on ajanut vain Madonaan. Riika-Madona-Riika ajetaan päivittäin, mutta Gulbeneen pääsee jatkossa vain suurten juhlapyhien aikaan, seuraavaksi ennen ja jälkeen pääsiäisen.

Linkki Gulbenen kaupungin sivuilla olevaan uutiseen:

http://www.gulbene.lv/index.php/sab-trans/1621-izmaias-vilciena-rga-gulbene-rga-kustbas-grafik

Riiasta Minskiin taitaa päästä kesällä junalla:

http://www.telegraf.lv/news/poezd-riga-minsk-otpravlyaetsya-letom

Eli joka toinen päivä valkovenäläinen juna ja joka toinen päivä latvialainen alkaen 1.6. Varsinaisia yhteyksiä Minskiä pidemmälle ei ole tulossa, mutta sieltähän pääsee sitten muilla junilla vaikkapa Nizzaan. Kun joulukuussa jo asia oli esillä ja nyt jo puhutaan lipunmyynnin aloittamisesta, niin näyttää ihan todennäköiseltä. Niin ja reitti toki Daugavpilsin kautta vaikkei sitä noissa sanotakaan.
 
Niin kulkeekos tämä juna nyt Daugavpils-Polotskin kautta vai Daugavpilistä Vilnaan ja siitä Minskiin?
Jos Vilnan kautta olisi tarve mennä, luulisi junan menevän suoraan Riiasta Vilnaan. Jos taas halutaan mahdollisimman nopeasti Valko-Venäjän puolelle, juna mennee samaa reittiä kuin aikaisempikin Riika-Homel-juna eli Daugavpilsin kautta Indraan ja siitä rajan yli.
 
Viimeksi muokattu:
Latvian train tender Stadler not planning to bid for supplying new trains for Pasazieru vilciens
http://www.baltic-course.com/eng/transport/?doc=37949






Mielestäni Rigas vagonbuves rupnica on hankkinut itselleen uudet kotisivut ->
http://www.rvr.lv/lv/6.html

http://www.rvr.lv/

http://en.wikipedia.org/wiki/Rīgas_Vagonbūves_Rūpnīca

So I quess 31 of march Bombardier will take over RVR and start build trains there?

Very cool to see Stadler (copy pasta technology from finland) in Belarus!

http://translate.google.fi/translat...://www.rw.by/index.php/.13.3975.1..0.0.0.html


Lisäksi Latviaa käsittelevän junafoorumin sivuilta poimittua -->

TV news tonight (Panorāma) had a long coverage that Pasažieru Vilciens has managed to coordinate schedules on Riga-Valga and Valga-Tartu-Tallinn route. [I don't understand why PV is not ashamed of their backwardness and make fuss about so essential things. At least I felt shame for them.] The new schedules are not published yet. No trip booking on one ticket possible.
Riga-Tartu journey together by train will take about five hours and will cost EUR 8.5 Coaches make it in four hours, ticket cost EUR 10-17.

Sorry, it was in LNT news. See minute 20:30 http://www.tvnet.lv/online_tv/11604

__________________
 
Viimeksi muokattu:
Latviassa aloitetaan Riika-Minsk junayhteydet vähintään kesän ajaksi -->

http://translate.google.fi/translate?hl=fi&sl=lv&tl=en&u=http://www.ldz.lv/?object_id=4668

http://www.l-ekspresis.eu/?sid=12&news=25

http://www.ldz.lv/?object_id=4668

http://www.l-ekspresis.eu/?lang=3&sid=2

https://ticket.ldz.lv/SAREXR/

Jānis;76950587 sanoi:
№ 387 Minsk - Riga

Belarus

Minsk 20:07 0 км
Molodechno 21:17-21:45 77 км
Krulevshizna 23:18-23:20 184 км
Polock 00:35-00:55 276 км
Verhnedvinsk 01:44-01:46 341 км
Bigostovo 02:00-02:40 354 км
***
Latvia

Indra 02:56 0045 03:41 368 км
Daugavpils 04:30 0027 04:57 437 км
Krustpils 06:06 0002 06:08 526 км
Rīga 08:00 655 км

№ 388 Riga - Minsk

Latvia

Rīga 19:00 0 км
Krustpils 20:35-20:38 129 км
Daugavpils 21:47-22:17 218 км
Indra 23:10-23:55 287 км

Belarus

Bigostovo 00:11-00:51 301 км
Verhnedvinsk 01:07-01:09 314 км
Polock 02:18-02:44 379 км
Krulevshizna 04:13-04:17 471 км
Molodechno 05:45-06:13 578 км
Minsk 07:30 01 655 км

There also will be Belorussian coaches to Gomel (in summer ~3 days per week), Mogilev (in summer on even dates) and Vitebsk (since September on Sundays). Locomotive change in Polock, I guess.



kartta
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Alla muutama linkki aiheeseen liittyen. Osa artikkeleistä varsin pitkiä ja erittäinkin mielenkiintoisia lukea -->
Olisko syytä referoida, jos artikkelit ovat pitkiä? Vaikka olis kuinka mielenkiintoisia linkkejä, ei niitä kukaan avaa ilman tiivistelmää. Yhtään linkkiä ei pitäisi laittaa ilman tiivistelmää tai sisällön esittelyä.

Mielestäni pelkästä linkkailusta voisi antaa bannia.
 
Aikataulut Riika-Tarto-Tallinna ja Tallinna-Tarto-Riika harmonisoidaan siten, että junanvaihto on mahdollista.
No onhan se jo jotain, että yhdellä junalla suuntaansa on vaihtomahdollisuus Valgassa eteenpäin. Riian ja Valgan välillä kulkee kaksi muuta junaparia, joista ei vaihtoyhteyttä eteenpäin ole. Tallinnan ja Valgan välillä ei kulje kuin kaksi junaparia. Valgassa voi tietysti yöpyä, jolloin iltajunista voi jatkaa eteenpäin aamujunalla kumpaankin suuntaan.
 
27.5. alkaen yhdistetään matkustajunat Riiasta Minskiin ja Pietariin. Tähän asti Riiasta ja Vilnasta Pietariin menevät yöjunat on yhdistetty Rēzeknessä, jonne Riiasta on ajettu oma juna. Jatkossa vaunujen vaihto junasta toiseen tapahtuu Daugavpilsissä. Lähtöaika Riiasta 18:30 ja tulo Pietariin 10:25. Tuntuu hieman hitaalta, kun matkaa on 600 km suorinta tietä.

Linkki uutiseen: http://www.ldz.lv/?object_id=4923
 
Takaisin
Ylös