Latvian matkustajaliikenne

Latviassa on menossa kolmas juna tenderöinti lyhyen ajan sisällä. Edelliset junatkilpailut voitti CAF ja Stadler.

Arvelen, että tämmöisiä malleja on tarjottu tälläkertaa eri toimittajilta:

1. CIVITY, CAF
http://www.caf.es/en/productos-servicios/proyectos/proyecto-regionales.php

2. Talgo, Talgo trainsets as Strizh (swift) (Samantyylinen kuin mitä Venäjälle toimitettu, Latvia kohtaisilla modauksilla)
https://en.wikipedia.org/wiki/Strizh_(train)

TAI TXXI
http://www.talgo.com/index.php/en/tXXI.php
TAI
http://www.railwaygazette.com/news/...-view/view/suburban-talgo-train-designed.html

3. Stadler, Kiss
http://www.stadlerrail.com/en/vehicles/dosto/

4. Skoda, 675 (Samantyylinen mitä toimitettu Ukrainaan, Latvia kohtaisilla modauksilla)
http://www.vagonka.cz/40001.asp?ids=24133

5. ulkm, “Lastochka" (Samantyylinen kuin mitä Venäjälle toimitettu, Latvia kohtaisilla modauksilla)
http://eng.ulkm.ru/produkciya/elektropoezd-lastochka/

http://nra.lv/latvija/154312-vilcienu-iepirkuma-saga-pieci-meginas-piekto-reizi.htm


Oletan myös, että kukin junatoimittaja koittaa tarjota jotakin kytkykaupaa & samalla hankkia jalansijaa itä-euroopan junien huolto ja valmistus markkinoille.

Kovasti toivoisin, että Stadler voittaa. Niillä kun on jo varsin mittava IB ja huollossahan se raha nykyään taitaa eniten luurata https://en.wikipedia.org/wiki/Installed_base .



http://www.baltic-course.com/eng/transport/?doc=112373


Lienee mahdollista, että Skoda tuottaa Latvian mahdollisesti tilaamat junat Transtechillä ja VR-infra rakentaa nyt suunnitteilla olevan AC sähköverkoston Latviaan 2016.
 
Viimeksi muokattu:
Latviassa on iskenyt kova naapurikateus Liettuan AC sähköistysprojektia kohtaan. Vastavetona Latviassa on esillä erittäin kunnianhimoinen sähköverkonrakentamien

-->

http://ldz.lv/lv/latvijas-dzelzceļa-tīkla-elektrifikācija-0

http://www.diena.lv/raksts/latvija/viedokli/elektrovilciena-cauri-latvijai-14157679

http://www.lsm.lv/en/article/economics/economy/ventspils-rail-line-to-be-electrified.a205123/

Erityisen mielenkiinoisena tässä suunnitelmassa pidän sitä, että Skulte-Jelgava rataosuus rakennetaan Rail Baltica rahoilla ja se tosiaan sisältää 1435 kiskot samassa asemassa missä on 1520.

Mitä ilmeisimmin käynnissä oleva junakilpailutus vol3 sisältää dual-voltage AC/DC sähkökäytön. Ilmeisesti junien hinnoissa ei suurta eroa ole onko AC, DC vai AC&DC-dual voltage ratkaisu.
Ainakin Tsekeissä https://cs.wikipedia.org/wiki/RegioPanter dual-voltage ei ole maksanut paljon perus-ratkaisua enempää.
 
Junasähköistys suunnitelmat Itä-Länsi akselilla etenevät, samassa ohessa sähköistetään myös pieni osa Rail Baltica osuutta Skulten suunnalla.
Sähköistysurakkaan jätti tarjouksen "" the association of persons INABELEC, the association of persons Siemens-TSO-BMGS, the association of persons Cobra-Arčers and the association of persons LREC."

https://viedteka.lv/personas/inabelec

https://www.bmgs.lv/en/

http://www.ast.lv/en/content/tso-annual-statement

https://www.mobility.siemens.com/mobility/global/en/rail-solutions/pages/rail-solutions.aspx

https://www.arcers.lv/

https://www.ldz.lv/en/four-candidates-applied-railway-electrification-tender

https://www.talgo.com/en/rolling-stock/commuter-regional/vittal/

https://www.youtube.com/watch?v=SGg47MJUOLc&feature=youtu.be

https://sketchfab.com/models/5161e09aba824364a1f471f5c5716ee4

https://www.talgo.com/en/rolling-stock/technological-principles/

**
Myös päärautatie asemaa mietitään modernisoitavaksi https://translate.google.fi/transla...ukturas-modernizacijas-projektiem&prev=search

***
Latviassa päättyi myös sähköisten junien kilpailutus, jonka voitti Talgo, mutta Skoda haastaa päätöksen oikeuteen.
https://www.db.lv/zinas/skoda-vagonka-latvija-par-vilcieniem-parmaksas-10-miljonus-eiro-481435

Aiemmat kilpailutkset jotka hylättiin voitti CAF ja Stadler.

http://www.baltic-course.com/eng/good_for_business/?doc=145353


https://www.talgo.com/en/communicat...new-regional-and-suburban-train-at-innotrans/

https://www.db.lv/zinas/vairak-neka-30-jaunos-elektrovilcienus-piegadas-spanu-talgo-481420


**
Riika-Vilna-Minsk-Kiova junaa mietitään jatkettavaksi Tallinnaan
http://www.jelgavasvestnesis.lv/pilseta/jelgavas-dzelzcela-stacija-pietur-vilciens-no-kijevas

**


Hieman mietityttää, että mitkä Vittalin eroavaisuudet ovat suhteessa Stadler Flirtiin?
 
Talgo viittaa markkinoinnissaan täyteen esteettömyyteen vaunujen sisällä, mikä mielestäni tarkoittaisi sitä, että telien kohdalla ei ole portaita Flirtin tapaan. Onko tämä oikeasti totta (ja edes mahdollista), en tiedä. Jos kuitenkin näin on, niin vaikuttaa aika merkittävältä edulta.
 
Talgo viittaa markkinoinnissaan täyteen esteettömyyteen vaunujen sisällä, mikä mielestäni tarkoittaisi sitä, että telien kohdalla ei ole portaita Flirtin tapaan. Onko tämä oikeasti totta (ja edes mahdollista), en tiedä. Jos kuitenkin näin on, niin vaikuttaa aika merkittävältä edulta.

Stadlerilla on kyllä täysmatalatkin piirtustukset Flirtistä, mutta suomalaiset halusivat isommat telit jotka tuovat rappusia sisätiloihin. Tätä isotelistä tyyppiä on kuitenkin myyty muuallekin, enkä tiedä että onko täysmatalia edes myyty kenellekään.
 
Stadlerilla on kyllä täysmatalatkin piirtustukset Flirtistä, mutta suomalaiset halusivat isommat telit jotka tuovat rappusia sisätiloihin. Tätä isotelistä tyyppiä on kuitenkin myyty muuallekin, enkä tiedä että onko täysmatalia edes myyty kenellekään.

Täysmatala maksanee sen verran enemmän ettei sitä kukaan osta. Heikosti liikkuvat tuskin haluavat liikkua pitkiä matkoja lähijunan sisällä joten nykyisistä tasoeroista ei ole merkittävää haittaa.
 
Havaintoja Latviasta. Matkustin Riiasta Viron rajalle junin. Osan matkasta tein junalla, joka Riian ja Valmieran välillä pysähtelee useammin ja on siksi hitaampi. Tätä vuoroa ajettiin kolmivaunuisella DR1A-yksiköllä (vai olisiko ollut DR1AM). Junassa ei ollut nopeusmittaria näkyvillä, mutta kännykän GPS näytti nopeudeksi alle 70 km/h.

Valmierasta Valgaan kuljin nopealla junalla. Valgaan kello 20.52 saapuva vuoro ajettiin molempina tarkkaileminani päivinä kahdella DR1AC-yksiköllä. Junassa oli siis yhteensä kuusi vaunua. Matkustajamäärät Valmieran pohjoispuolella eivät ole niin suuret, että näin monta vaunua tarvittaisiin.

DR1AC-junissa on nopeusnäytöt. Suurimman osan matkasta ajettiin noin 90 km/h. Sedan ja Saulen (Aurinko) välillä nopeus oli suurimmillaan 104 km/h. Nopeus on katsottu junan näytöstä ja lisäksi omasta kännykästä. Kyllä sen junassa istuessaan huomasi, että nopeasti mennään. Matkanteko ei kuitenkaan niin heiluvaa ollut kuin Internetissä annetaan ymmärtää. Hitaammalla junalla on sama ajoaika Sedan ja Saulen välillä, joten ehkä niillä ajetaan samaa nopeutta.

Aiemmilla Latvian-matkoillani olen tottunut siihen, että junalippuja myydään joka asemalla aina junan lähtöaikoina. Junasta ostettaessa lisämaksu on 50 senttiä. Tällä matkalla en saanut yhtään lippua ostettua asemalta. Esimerkiksi Valmieran asemalla lipunmyynti on lopetettu kokonaan. Konduktööri myi lippuja ilman lisämaksua.

Jos lähdette Strenčistä junalla, niin menkää asemalle tietä pitkin. Näyttää houkuttelevalta kävellä asemalle suorinta tietä kaupungista. Strenčissä kuitenkin junan lähtölaiturin ja kaupungin väliselle raiteelle oli ajettu pitkä pönttöjuna, joten kaupungin suunnasta ei päässyt raiteiden yli laiturille. Kiertäkää siis asemalle virallista tietä pitkin. Joudun tunnustamaan, että kävin itse Strenčissä bussilla aikataulusyistä.
 
Erinäisten vaiheiden jälkeen Latvia on tilaamassa Skoda Vagonkalta uusia junia 32 kpl: https://www.db.lv/zinas/stajas-speka-ligums-par-elektrovilcienu-piegadi-490427


Kovin sanailu kilpailussa kehkeytyi Talgo Vittal ja Skoda Regio Panterin välille
https://www.talgo.com/en/rolling-stock/commuter-regional/vittal/
vs
https://www.skoda.cz/en/references/single-deck-electric-unit-regiopanter/?from=prod

https://www.skoda.cz/en/skoda-vagonka-won-a-contract-for-the-supply-of-electric-trains-for-latvia/

https://www.lsm.lv/raksts/zinas/eko...ano-nomainit-ari-dizelvilcienu-parku.a327288/

http://www.sam.gov.lv/?cat=8&art_id=9066

Tilausta aiemmin Talgo valitti hankintapäätöksestä pariinkin eri otteeseen. Ensimmäisellä valituskierroksella mukana oli myös CAF.
Eräs valituksen aihe oli elinkaarikustannusten väärintulkinta (TCO).

Se, että kumpi junatyyppi teknisesti on parempi on ainakin itse vaikea arvioida. Talgon junamalli olisi ainakin ollut uudempaa sorttia.
Syystä tai toisesta Stadler ei hankintapäätöksestä valittanut, vaikka kisassa mukana olikin.

Sinänsä ilmeisen tasaväkisiä eri toimittajien junat lienevät, sillä aiemmat kilpailutukset jotka erinäisistä syistä voittajan julistamisen jälkeen keskeyettiin.

Aiemmat voittajat:
Stadler
CAF
Huyndai

Episode I - A new CAF
Episode II - Hynday strikes back
Episode III - Return of the Tender
Episode IV - The Talgo Manace
Episode V - Attack of Škoda
Episode VI - Revenge of IUB


Uudet junat tulevat olemaan uudella tasanne korkeudella, ja niitä on mietitty käytettäväksi muuallakin kuin Riikan alueella:
https://www.tvnet.lv/6742383/lidz-2024-gadam-peroniem-jabut-pielagotiem-jaunajiem-elektrovilcieniem

https://www.tvnet.lv/4570219/pasazi...e-iespejams-varetu-apsvert-divstavu-vilcienus


Muut asiat:

Latvian lippumaksujärjestelmä on uudistunut: https://jauns.lv/raksts/zinas/34043...viest-bilesu-automatus-un-mainit-kasu-sistemu

Junaverkoston AC sähköistämisen hankebudjetti on hyväksytty EUssa:
https://www.db.lv/zinas/cfla-dzelzc...mu-vairak-neka-318-miljonu-eiro-apmera-489210

https://www.ldz.lv/lv/eiropas-komis...hCV0w6Mv6Un6fc17AByu-Fb-qx2zY9CQJb9z6Q9I-PAoI

https://www.ldz.lv/en/jaspers-iqr-i...ion-provides-positive-opinion-railway-network

https://likumi.lv/ta/id/302833-par-...rastrukturas-attistibas-planu-2018-2022-gadam

https://www.ldz.lv/lv/“latvijas-dze...āmās-pasažieru-infrastruktūras-modernizācijas
 
Viimeksi muokattu:
Aiemmilla Latvian-matkoillani olen tottunut siihen, että junalippuja myydään joka asemalla aina junan lähtöaikoina. Junasta ostettaessa lisämaksu on 50 senttiä. Tällä matkalla en saanut yhtään lippua ostettua asemalta. Esimerkiksi Valmieran asemalla lipunmyynti on lopetettu kokonaan. Konduktööri myi lippuja ilman lisämaksua.
Kyllä se niin on, että Latviakin on siirtynyt suurissa määrin sähköiseen lipunmyyntiin. Vain me jääräpäät käydään Riian asemalta ostamassa lippumme. Onneksi siellä ei tarvitse enää jonottaa, kun ei muita lipunostajia ole. Sitten kun palaa Riikaan, pitää lippu ostaa junasta. Tällä kertaa en saanut lippua Šḳirotavan asemalta lähtiessäni itään.

Laitan havaintoja tavaraliikenteestä tähän matkustajaliikennettä käsittelevään ketjuun: Šḳirotavan aseman kohdalla sain havaita linjalla junan, jota veti kaksi 12-akselista kaksoisveturia. Samoin havaitsin yhden 8-akselisen pönttövaunun. Minä luulin, että aika olisi jo näistä jättänyt. Elejassa rataosalla Jelgava-Joniškis luulen nähneeni ER20-vetoisen tavarajunan. En ollut vielä aivan radan varressa, joten kunnolla en nähnyt. Mutta mikä muu se voisi olla?

Rautatiemuseon Jelgavan osasto on aika pieni. Se kertoo tiivisti Latvian kapearaiteisten rautateiden historian ja erityisesti Jelgavan alueen historian. Siellä myös palvellaan englanniksi.
 
Erinäisten vaiheiden jälkeen Latvia on tilaamassa Skoda Vagonkalta uusia junia 32 kpl: https://www.db.lv/zinas/stajas-speka-ligums-par-elektrovilcienu-piegadi-490427

Ensimmäinen näistä junista on ilmeisesti huomenna saapumassa maantiekuljetuksena Tsekeistä Latviaan. Loppujenkin junien pitäisi saapua ensi vuoden loppuun mennessä. Latviassa junaa odottaa useamman kuukauden testausurakka.

https://eng.lsm.lv/article/economy/transport/first-new-passenger-train-en-route-to-latvia.a462562/
 
Entä oliko Latviassa ja Liettuassakin muuta kuin neukkukalustoa henkilöliikenteessä?
Kävin juuri Riiassa ja yritin katsella, millaisia matkustajajunia siellä on ajossa. Yhtään Skodan junaa en nähnyt. Ehkä nämä uudet junat eivät siis vielä ole liikenteessä. Jos näin todella on, Latvian matkustajajunaliikenne hoidetaan täysin maan pääkaupungissa valmistetuilla junilla.
 
Kävin juuri Riiassa ja yritin katsella, millaisia matkustajajunia siellä on ajossa. Yhtään Skodan junaa en nähnyt. Ehkä nämä uudet junat eivät siis vielä ole liikenteessä. Jos näin todella on, Latvian matkustajajunaliikenne hoidetaan täysin maan pääkaupungissa valmistetuilla junilla.
Vajaa kuukausi sitten Latviaan oli toimitettu yhdeksän kahdestakymmenestä kolmesta yksiköstä ja liikennöinti näillä uusilla junilla on tarkoistus alkaa vasta tämän kesän lopulla..
 
Vajaa kuukausi sitten Latviaan oli toimitettu yhdeksän kahdestakymmenestä kolmesta yksiköstä ja liikennöinti näillä uusilla junilla on tarkoistus alkaa vasta tämän kesän lopulla..
Tämä tieto taitaa pitää edelleenkin paikkansa. Parin viime päivän havainnoinnin perusteella nuo uudet junat eivät ole vielä liikenteessä.
 
Joo minäkään en nähnyt uusia junia liikenteessä tällä viikolla. Vagonu parksissa (toisella Riian varikoista, joista toinen on Depo) seisoi useita yksiköitä.
Mainitaan samalla sekin, että DR1A 227 on ilmeisesti ensimmäinen uudessa keltaharmaassa värityksessä oleva juna, jota käytetään säännöllisessä liikenteessä. Vanha väritys oli kyllä paljon hienompi mielestäni.
 
Takaisin
Ylös