Latvian matkustajaliikenne

TEP70

Tunnistettu jäsen
Liittynyt
25 Heinäkuu 2005
Viestit
1,382
Latviassa on syksyn 2005 tilanteen mukaan seuraavanlaista matkustajaliikennettä:

Kansainvälinen liikenne

2/1 Riika-Moskova-Riika "Latvijas Ekspresis", joka päivä
4/3 Riika-Moskova-Riika "Jurmala", joka päivä (vain kesällä)
38/37 Riika-Pietari-Riika "Baltija", joka päivä
388/387 Riika-Daugavpils-Homel-Daugavpils-Riika, joka toinen päivä, parillisina Riiasta
357/358 Riika-Vilna-Baranovitsh-Vilna-Riika, joka toinen päivä, parittomina Riiasta
392/391 Vilna-Daugavpils-Rezekne-Pietari-Rezekne-Daugavpils-Vilna, parillisina päivinä
459/460 Riika-Simferopol-Riika, kesällä joka toinen päivä, parillisina Riiasta

LDZ:n aikataulut, muita hyviä palveluja:
http://bahn.de
http://www.poezda.net

Maan sisäinen kaukoliikenne

Maan sisäistä kaukoliikennettä ei oikeastaan enää ole. Yhteydet Riiasta Ventspilsiin ja Liepajaan on lakkautettu muutama vuosi sitten. Ainoa kaukojunanomainen juna on Dinaburga-moottorijuna, joka kulkee aamulla Daugavpilsistä Riikaan ja iltapäivällä takaisin. Aikataulu löytyy dieselmoottorijunien aikatauluista.

Dieselmoottorijunaliikenne

Liikenne on varsin Riika-keskeistä, kaikkien junien toinen päätepiste on Riika. Kalustona DR1A-junat, joista osa modernisoituja ja katkaistuja, osa modernisoimattomia täysmittaisia. Muutama DR1P-yksikkö löytyy myös, samoin AR2-01-moottorivaunu, joka seisoo käyttämättömänä. Se on ilmeisesti liikkunut viimeksi Krustpilsin ja Jelgavan välillä (liikenne nykyisin lopetettu)

Riika-Lugazi-rataosa 13 junaparia ma-pe, 11 la-su
Riika-Lugazi 3 junaparia
Riika-Valmiera 1 junapari
Riika-Cesis 1 junapari la-su
Riika-Sigulda 9 junaparia ma-pe, 6 la-su

Riika-Ergli-rataosa 2 junaparia
Riika-Ergli 1 junapari ma-pe, 2 la-su
Riika-Suntazi 1 junapari ma-pe

Riika-Gulbene 1 junapari
(Gulbene-Aluksne 3 junaparia, kapearaiteinen)

Riika-Krustpils 3 junaparia (Krustpilsiä palvelee yhteensä 9 junaparia ma-pe, 10 la-su)
Riika-Zilupe 2 junaparia
Riika-Rezekne 1 junapari la,su
Riika-Daugavpils 4 junaparia
Sunnuntaisin Riiasta 13.10 lähtevään Daugavpilsin junaan liitetään toinen runko, joka irrotetaan Livanissa ja se palaa omana junanaan takaisin Riikaan.

Riika-Renge 1 junapari ma-to,la, 2 pe,su

Aikataulut
Reittikartta

Viimeisin supistus on tapahtunut Riika-Ergli-radalla. Vielä 2004 Ergliin ajettiin ma-pe 2 junaparia ja la-su 3. Nyt Riiasta aamulla lähtevä juna ei ajakaan enää ma-pe Ergliin asti, vaan kääntyy takaisin Suntazista. Iltapäivällä Riiasta lähtenyt viikonloppujuna on lopetettu ja aamujuna palaa la-su vasta illalla takaisin Erglistä. Liikenne alkaa olla kaikilla jäljelläolevilla radoilla jo niin harvaa, että seuraava askel on täydellinen lakkauttaminen. :cry:

Sähkömoottorijunaliikenne

Latvian ympäristön sähkömoottorijunalähiliikenne on tiheämpää kuin Tallinnassa ja Vilnassa. Radat Riiasta Skulteen, Aizkraukleen, Jelgavaan ja Tukums 2:een on sähköistetty 3000 V:n tasavirtajärjestelmällä. Rata Riiasta Siguldaan on joskus päätetty sähköistää, mutta maastossa on vain pylväät ja työ on jäänyt kesken. Kalustona palvelevat vanhat, neuvostoaikaiset ER2-junat, joista osa on modernisoitu ja osa maalattu uusiin väreihin. Tehdasuutta kalustoa ei ole.

Riika-Skulte-rataosa 20 junaparia
Riika-Skulte 13 junaparia
Riika-Saulkrasti 7 junaparia ma-pe, 8 la-su

Riika-Aizkraukle-rataosa 28 junaparia
Riika-Aizkraukle 10 junaparia
Riika-Lielvarde 13 junaparia
Riika-Ogre 5 junaparia

Riika-Jelgava-rataosa 25 junaparia
Riika-Jelgava 24 junaparia ma-pe, 21 la-su
Riika-Olaine 1 junapari ma-pe
Lisäksi yksi ma-pe-lähtö Jelgavasta ja Olainesta aamulla Riikaan

Riika-Tukums-rataosa 43 junaparia
Riika-Tukums-2 12 junaparia
Riika-Tukums-1 1 junapari
Riika-Kemeri 3 junaparia ma-pe, 2 la,su
Riika-Sloka 23 junaparia
Riika-Dubulti 4 junaparia ma-pe

Aikataulut
 
Onko tuo Aluksnen kapearaiteinen vielä Latvian valtionrautateiden hallussa vai yksityinen? Siitä muistaakseni oli jotain poliittista kädenvääntöä pari vuotta sitten.
 
JE sanoi:
Onko tuo Aluksnen kapearaiteinen vielä Latvian valtionrautateiden hallussa vai yksityinen? Siitä muistaakseni oli jotain poliittista kädenvääntöä pari vuotta sitten.
Se on nykyään yksityinen. Mielenkiintoista, että radalla ajetaan läpi vuoden kolme vuoroa suuntaansa, joten ilmeisesti matkustajia on. Sitä ei oikein voi sanoa edes museoradaksi. :wink: Liettuassa taas viimeinen kapearaiderata Panevezys-Anyksiai lopetti toimintansa ilmeisesti jo 2001. Junia voi ilmeisesti edelleen tilata.
 
Riiasta pääsee taas junalla Liepajaan!

Kerrankin Baltian maissa aloitetaan uudelleen kertaalleen lopetettua liikennettä: 31.3. lähti neitsytmatkalleen Riiasta Liepājaan modernisoitu DR1A-junayksikkö (227-6, 8 ja 3), joka on nimetty Kurzemeksi Latvian läntisen maakunnan mukaan.

Juna 803 lähtee Riiasta 17.58 ja saapuu Liepājaan 21.07. Paluumatka alkaa junana 804 kello 6.00 ja Riiassa ollaan 9.10. 223 kilometriä taittuu siis reilussa kolmessa tunnissa, eli keskinopeus ei aivan huikea ole, mutta on toki hitaampiakin junia. Täällä aikataulu.

Tässä linkkejä kuviin, jotka löytyivät toisen foorumin viestistä. Kuvat on ottanut Vadims Falkovs.

Kuvalinkit 1, 2, 3, 4, 5
 
Re: Riiasta pääsee taas junalla Liepajaan!

TEP70 sanoi:
Tässä linkkejä kuviin, jotka löytyivät toisen foorumin viestistä. Kuvat on ottanut Vadims Falkovs.

Kuvalinkit 1, 2, 3, 4, 5
Kiitos TEP70! Tässä olisi mallia tännekin! Olen nähnyt noita RVR:n valmistamia moottorijunia vähän toisenlaisessakin kunnossa. Mutta tuolla, kun halutaan toimia kustannustehokkaasti eikä voida luottaa siihen, että ministeriö pulittaa tukea aina sen kuin pyytää, tehdään vanhasta uusi. Tähänkin verrattuna on täysin absurdia pitää Sm1-sarjaa romutuskypsänä.

En tunne SEV-kalustoa kyllin hyvin, joten kysyn tässä, onko tämä kuvattu yskikkö koottu kahdesta eri-ikäisestä, kun päädyt ovat eri näköiset? Vai onko 2276 entisestä välivaunusta tehty ohjausvaunu, sillä eikös 2273:n näköisiä moottoivaunuja ollut alkuperäisissä junissa molemmissa päissä ja välivaunuja enemmän kuin yksi?

Antero
 
Alun perin DR1A-junayksikkö on ollut kuusivaunuinen, mutta matkustajamäärien vähentyessä junia on puolitettu rakentamalla kahteen välivaunuun ohjaamo. Näin on saatu kaksi kolmivaunuista junayksikköä. Kuutosvaunu kuvassa 1 on juurikin ohjausvaunu, kuten arvelit. Kuvassa 3 on taas moottorivaunu (3). DR1A-227 valmistui Riian vaunutehtaalta 1984 ja se remontoitiin samalla tehtaalla 20 vuotta myöhemmin, vuonna 2003.

Kuusivaunuisessa junarungossa vaunut 1 ja 3 ovat moottorivaunuja ja 2, 4, 6 ja 8 välivaunuja.
 
Re: Riiasta pääsee taas junalla Liepajaan!

Hienoja kuvia Kuurinmaasta (Kurzeme)! :D

Antero Alku sanoi:
Tähänkin verrattuna on täysin absurdia pitää Sm1-sarjaa romutuskypsänä.
Myös siihen verrattuna, että kuluvana vuonna on tarkoitus maalata uudelleen 10 rähjäisimmässä kunnossa olevaa Sm1:tä...
 
Vs: Latvian matkustajaliikenteen tilanne

TEP70 sanoi:
Riika-Renge 1 junapari ma-to,la, 2 pe,su

Aikataulut
No nyt tuo Rengen viikonloppujunaparikin on kadonnut aikatauluista. Millähän perusteella noita junia oikein karsitaan, kun itse sunnuntaijunalla Rengestä Riikaan marraskuussa matkustaessani se oli kuin nuijalla täyteen lyöty. Onko kyseessä se perinteinen tapa karsia, eli napsaistaan aina harvimmin kulkeva tai vähiten matkustajia kuljettava juna pois, jolloin lopulta kaikki on karsittu eikä missään ajeta enää mitään.
 
Vs: Latvian matkustajaliikenteen tilanne

http://www.pv.lv/index.php?cat=338

Tuollaiset ensimmäiset saneeratut sähköjunat ovat olleet kohta kaksi kuukautta ajossa. Riigas vagonu ruupniica nuo alkuaan on valmistanut ja eiköhän remonttikin siellä ole tehty. Vaunuja saneerataan 68 kappaletta. Ovat ovat ilmeisesti nyt automaattiset siten, että niissä on joku avausnappi eikä niitä tarvitse enää pitää aina asemilla auki koko seisonta-aikaa. Junassa pitäisi olla nykyään käymälä ja penkitkin on vaihdettu yksittäisistuimiin. Näin kuvista katsoen jälki on vakuuttavaa. Täytyy lähteä testaamaan.

Remontin hinta-arvio oli ennen hanketta noin 340 000 euroa/vaunu. Yksikkö näyttäisi nelivaunuiselta, joten olisikohan junan hinta 1,36 miljoonaa. Paha sanoa tarkkaan, kun joka paikassa puhutaan vaan vaunujen korjaamisesta eikä moottorivaunuja missään mainita erikseen.
 
Viimeksi muokattu:
Vs: Latvian matkustajaliikenteen tilanne

Latviassa on muuten tehty jo päätös muuttaa maan sähköistys 25 kV AC:ksi. Hanke toteutetaan samassa yhteydessä kun kalusto täytyy lähiaikoina joka tapauksessa uusia. Varmaan sitten toteutus etenee vaiheittain niin, että nuo modernisoidut hoitavat jäljellä olevan 3 kV DC -liikenteen.
 
Vs: Latvian matkustajaliikenteen tilanne

Tuollaiset ensimmäiset saneeratut sähköjunat ovat olleet kohta kaksi kuukautta ajossa.
Ihan siistin näköinen vaunu. Kuvasta ei oikein käynyt ilmi istutaanko todella vain 2+2 vaikka vaunu on noin leveä että periaatteessa mahtuisi 3+3 kin kuten puupenkkiaikana.

Toinen seikka joka häiritsee on että latvialaiset eivät tunnu haluavan korottaa laitureita Riian lähiliikenteessä, vaan ainoastaan lisäsivät ylimääräisiä askelmia portaidenalapäähän. Riiassa olisi kuitenkin liikennöintikelpoista rautateitä 4-5 suuntaan keskustasta, niin että saataisiin kohtuukustannuksin ja ilman tunnelia aikaiseksi jopa jonkinlainen "metro" jos vain kalusto olisi sellaista että kyytiin nouseminen olisi helpompaa.

t. Rainer
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vs: Latvian matkustajaliikenteen tilanne

www.pv.lv sanoi:
Jautājums:

Labdien, vai arī uz Ērgļiem ir iespējams palaist kādu citu dīzeļvilcienu, izņemot motrisi, mēs - pasažieri - jūtamies kā siļķes mucā?

Atbilde:

A/s "Pasažieru vilciens" veiktās pasažieru uzskaites dati par 2006.gada novembri un decembri liecina, ka pasažieru skaits nepārsniedz 60 līdz 65, kas 76 sēdvietu motrisē ir pietiekoši. Savukārt, ik katru piektdienas vakaru, sestdienas un svētdienas rītu, kad ir ievērojams pasažieru skaita pieaugums, uz Ērgļiem kursē vilciens 3 vagonu sastāvā.


Osoitteesta www.pv.lv kopioitu kysymys ja vastaus kertoo Erglin liikenteen hoidettavan 76-paikkaisella moottorivaunulla. Varmaan ennenkinmainittu AR2-01 -vaunu joka siis ei enää seisse käyttämättömänä. Pe, la ja su ajetaan kolmevaunuisella junalla.

Muutenkin tuolla palstalla tuntuu suurimpana valituksenaiheena olevan se, että junat ovat usein tupaten täynnä ja liian lyhyitä.

Semmonenkin uutinen oli, että Rēzekneen suunnitellaan samanlaista junaa, jossa pakollinen paikanvaraus, kuin Väinänlinnan "Dinaburga" ja Liepājan "Kurzeme".

Matkustajaliikenteen nettisivut ovat osoitteessa www.pv.lv (Pasažieru Vilciens), kansainvälinen- ja tavaraliikenne löytyy osoitteestä www.ldz.lv (Latvijas Dzelzceļš). Aikataulut löytyvät parhaiten osoitteesta www.1188.lv. Samasta osoitteesta on helppo hakea myös kaikki Latvian kaukobussien aikataulut. Sivun saa myös venäjäksi ja eräällä muullakin kielellä.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vs: Latvian matkustajaliikenteen tilanne

Nyt on lakannut junaliikenne Riika - Ērgļi -rataosalla. Liikennettä hoitavat korvaavat bussit, joissa rautatieliput kelpaavat. Kaikki junat (1 pari päivittäin, 1 pari L, S) on korvattu.

Saa nähdä, ajetaanko enää junia Ērgļiin.

Matka-aika nopeutui tuolla noin 100 km:n matkalla 1 t 20 min siirryttäessä busseihin.
 
Vs: Latvian matkustajaliikenteen tilanne

Nyt on lakannut junaliikenne Riika - Ērgļi -rataosalla. Liikennettä hoitavat korvaavat bussit, joissa rautatieliput kelpaavat. Kaikki junat (1 pari päivittäin, 1 pari L, S) on korvattu.
Jaahas. No ei kyllä ollut suuri yllätys. Tuohon 100 km:n matkaan meni aikaa kolmisen tuntia junalla. Radalla ei paljon muuta liikkunut kuin nämä pari hassua henkilöjunaa. Kovin suuria investointeja tuskin on tuolle pätkälle jatkossakaan luvassa. Ehdinpäs sentään matkustaa Riiasta Ergļiin helmikuussa 2003.
 
Vs: Latvian matkustajaliikenteen tilanne

Nyt Latvian matkustajajunien nettisivuilla www.pv.lv kerrotaan syynä Riian - Ērgļin junaliikenteen keskeytykseen olevan dieseljunayksiköitten puute. Tuon välin matkustajunan kerrotaan törmänneen kuorma-autoon ja nyt ei ole millä ajaa.

Varsin usein matkustajien valituksiin kulkuvuorojen vähäisyydestä ja ylettömän täysistä junista vastattaessa vedotaan tuohon vaunupulaan. Luulisi nyt vaunuja olevan ja voitavan saneerata.
 
Takaisin
Ylös