Latvian matkustajaliikenne

Vs: Latvian matkustajaliikenteen tilanne

LDZ (tai siis Pasazieru Vilciens) on hiljattain aloittanut uudelleen junaliikenteen Riian ja Ventspilsin välillä. Palvelu on samanlainen kuin Liepajaankin eli illalla Riiasta Ventspilsiin (18:15-20:56) ja aamulla takaisin (6:20-9:05).

Täällä uusi linjakartta. Vähän vaikuttaisi, että aivan pienimpiä pysähdyspaikkoja olisi jossakin välissä karsittu Itä-Latviassakin. Ei välttämättä huono päätös, jos junaliikenteen halutaan jatkossa olevan jotain muuta kuin pelkkää sosiaalista palvelua.
 
Viimeksi muokattu:
Vs: Latvian matkustajaliikenteen tilanne

Näkyy Ērgļin rata poistuneen nyt maailmankartalta. Epäilen, ettei sinne tavaraakaan kulje. Onko kellään käsitystä siitä, onko Latvian käytöstä poistuneita ratoja purettu, vai ovatko kiskot vielä pusikossa jäljellä?
 
Vs: Latvian matkustajaliikenteen tilanne

Mitä näköhavaintoja minulla on, niin tilanne on sama kuin Suomessa eli suljettuja ratoja ei ole purettu. Ventspils-Liepaja-ratakin oli maastossa ainakin 2002. Gulbenesta lähti pusikoitunut ratalinja kohti Pytalovoa ainakin v. 2004.
 
Vs: Latvian matkustajaliikenteen tilanne

Liepajaan näyttää pääsevän nykyisin viikonloppuisin myös päiväjunalla. Lähtö on Riiasta 11.00, tulo Liepajaan 14.07, lähtö takaisin 14.35, tulo Riikaan 17.48.

Jos nyt oikein ymmärsin niin toinen Moskovan yöjunapari, 3/4 "Jurmala" ei kulje vuoden 2009 puolella ennen toukokuun loppua.

edit: täsmennys, viimeinen lähtö Riiasta on 12.1.2009 ja sen jälkeen vasta 25.5.2009.

Eipä ole Latvian TEP70-vetureilla paljon hommia. Yksi tarvitaan Vilna-Pietari-junaan osuudelle Daugavpils-Pytalovo-Daugavpils, yksi Moskovan junaan Riiasta rajalle ja takaisin sekä yksi Riika-Pietari-junaan Riika-Rezekne-Pytalovo ja takaisin. Kun vetureita on käsittääkseni 16, yli puolet niistä seisoo tyhjän panttina.
 
Viimeksi muokattu:
Vs: Latvian matkustajaliikenteen tilanne

Googlen kääntäjähän on modernien foorumi ihmisten paras kaveri ;)
Mieluummin luen kyllä alkukielistä tekstiä, sen verran sössöä tulosta tuosta tulee kuitenkin.
 
Vs: Latvian matkustajaliikenteen tilanne

Mieluummin luen kyllä alkukielistä tekstiä, sen verran sössöä tulosta tuosta tulee kuitenkin.

Niin no onneksi on tuossa translaatio teksteissä tuo "Siirry alkuperäiselle sivulle »" vaihtoehto. Itsekin toki luen aina kun vain kieltä ymmärrän niin tuota alkuperäistä tekstiä.
 
Vs: Latvian matkustajaliikenteen tilanne

Riika-Ventspils -juna kulkee 10.9. alkaen Riiasta Ventspilsiin perjantaisin ja sunnuntaisin ja Ventspilsistä Riikaan lauantaisin ja maanantaisin nykyisellä aikataululla. Syynä on matkustajamäärien väheneminen ja pyrkimys käyttää valtion vähenevät ostoliikennemäärärahat rationaalisimmalla tavalla. Liikennetarve tulee tyydytetyksi linja-autoin. Aiemmin juna ajoi joka päivä.

Vuoden loppuun mennessä aiotaan purkaa radat Liepāja-Ventspils, Saurieši-Ērgļi, Ieriķi-Gulbene ir Gulbene-valtakunnanraja. Radoilla ei ole aikoihin ollut liikennettä. Maahan jää vielä käytöstä poistettuja ratoja.
 
Vs: Latvian matkustajaliikenteen tilanne

Latvia: Pasazieru vilciens to purchase new rolling-stock

The Latvian passenger rail operator Pasazieru vilciens announced, that it plans to purchase new electric and diesel trains. The company wants the EU to co-finance the project with EUR 142.4m.

34 new electric vehicles and 7 new diesel vehicles will be acquired, the representative of Pasazieru vilciens said.

The first trains should appear on tracks in 2012. According to the Latvian transport minister Kaspars Gerhards, this will be one of the biggest transportation projects in the country in the upcoming years.[/I]

www.railwaymarket.eu //Latvia
 
Vs: Latvian matkustajaliikenteen tilanne

Tuo on mielenkiintoinen tieto. Minkähän mittaisia junia kaavaillaan? Nyt käsittääkseni ajetaan joko 4- tai 6-vaunuisilla sähkömoottorijunilla ja 34 on sen verran suuri luku, että se tarkoittaisi koko kaluston uusimista, ellei sitten hankita lyhyitä sähkömoottorijunayksiköitä, joita voidaan liittää yhteen tarpeen mukaan.

Tarkoitus olisi seurata liikennettä Riiassa 16.12., teen havainnoista jonkinlaisen raportin.
 
Vs: Latvian matkustajaliikenteen tilanne

Tervehdys,

Lisää uutisia Latvian raide modernisaatio-projekteista

RZD-Partner Portal sanoi:
Latvijas dzelzceļš is investing millions in development

14.12.2009 (15:31)
ldzLatvijas dzelzceļš (LDz, Latvian Railways) will not review its investment program for the period from 2008 to 2013, despite the economic crisis and the common for all railway companies trend for the reduction in freight.

Ayia Pocha, who is in charge of LDz development projects, told us about her company's current and future infrastructure projects.

Infrastructure development is a priority, a strategic trend for Latvijas dzelzceļš. It is solving the main problem of how to increase the capacity of the East — West corridor, also raising generally its reliability and safety. Reconstruction of infrastructure provides considerable savings in operating costs, reduces the the company's expenses and enables the formation of lower tariffs.

The infrastructure reconstruction and upgrade will not only enable the company to gradually increase traffic speeds, but will also increase the turnover from the current 55 million tons to 70 million tons per year. All projects should be accomplished by 2015, which will increase the throughput up to 85 million tons per year.

A considerable growth in cargo turnover is possible after implementing such projects as the construction of the second track on the section from Riga to Krustpils in the main East – West corridor; from the station Indra to the state border on the route to Belarus; and also when Riga railway junction is developed, which means the construction of new stations, connecting paths, bridges and new routes bypassing the historical city center. Financing of these projects is complex. Thus, in addition to the state's and own funds, a large amount of EU funds is involved in financing LDz.

All major infrastructure modernisation and reconstruction projects have already entered their implementation stage, others are scheduled to be started by the end of this year or within a few next years. However, so far it is decided to freeze the € 96.4 million restoration of the Rail Baltica high-speed railway tracks on the territory of the republic until 2011, due to the economic situation.

A few major projects will be completed on the Latvian railway by the end of 2009. Among them is the replacement of rail turnouts in the East - West corridor. Work commenced in 2003, total investment is € 35,2 million, including co-financing of the European Cohesion Fund (which is used for almost all rail infrastructure projects in Latvia) amounted to € 26.4 million. The second largest project is the modernisation of the axle box overheating warning system in the main corridor, which costs € 15.1 million (European co-financing amounted to € 11.3 million, and funds from the state budget amount to more than € 3.8 million).

Among the most large-scale projects which is to be commissioned by the end of 2010 is the modernisation of the € 93 million train control in the East-West corridor, which is co-financed by the Cohesion Fund at € 65.5 million. This project is implemented in two stages, after a special competition for the right to carry out and supervise works for each stage. Following the plan, the whole of old equipment has been replaced with modern systems based on microprocessor technology, highly reliable and advanced. It will improve throughput and ensure rail traffic safety.

Another important € 89.4 million project is to be realised next year, with € 46.5 million co-financing for the reconstruction of tracks in the East-West corridor. By the time when all projected works are finished, new mainline tracks will be mounted over 260 km; 52 km of them will be ready in 2010. But today, as they say in the company, € 19.2 million have to be found in the LDz's budget in order to complete this project.

The company plans to implement its 2010 infrastructural issues by the principle of priorities, because there is quite a lot of facilities which require upgrading or reconstruction. Thus, first of all, it is necessary to build the second track for the section Riga – Skriver on the route from Riga to Krustpils, in order to increase the capacity of East-West corridor to 85 million tons of cargo annually. A final decision regarding the financing of this asset is expected now, and the company intends to announce a competition next year, and to conclude a € 96.2 million construction contract with € 67.6 million co-financing from the Cohesion Fund.

Also, the work to develop Riga junction is to be started. It includes several major construction stages on the left and right banks of the Daugava River. The Bolderaya station is to be reconstructed first of all, where the alarm system in the section from Zasulauks to Lachupe should be upgraded in both directions, and the number of tracks should grow from 5 to 10, for which LDz will allocate € 17 million from its budget.

It is expected, that after such reconstruction, a new station Bolderaya-2 and the connecting tracks to the terminal in the port of Riga on the Krievusala island (which costs € 35 million) will be built. A half of the amount will be available from European funds. Of course, railwaymen are implementing the projects related to the construction of rail infrastructure and port systems together with experts from the port of Riga, which, in their turn, are predicting the construction of new terminals in future; it will increase the cargo turnover.

As regards the projects which are now under discussion, and which can be implemented only if funds are available, here the next stage of the Riga Railway Junction Development from 2010 to 2011 sees the € 7 million construction of the station Riga-Port, with connecting routes to the Kundzinsala island; and upgrades in Skirotava station as well.

Thus we see that the company is using the period of the economic crisis for development. It finalises current projects and initiates new ones, in order to develop the railway infrastructure in Latvia. Today the options for the construction of railways from the center of Riga to the capital's airport are also studied, and on November 3, 2009 a competition was launched for the right to study the Ldz network electrification opportunities.

By Natalia Don
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vs: Latvian matkustajaliikenteen tilanne

Nyt käsittääkseni ajetaan joko 4- tai 6-vaunuisilla sähkömoottorijunilla ja 34 on sen verran suuri luku, että se tarkoittaisi koko kaluston uusimista, ellei sitten hankita lyhyitä sähkömoottorijunayksiköitä, joita voidaan liittää yhteen tarpeen mukaan.
Kuulemma tällä hetkellä liikenteessä on kymmenen 6-vaunuista junarunkoa ja 13 nelivaunuista. Eli yhteensä 23 junarunkoa.

Junarunkojen tunnistamisessa on haasteita, sillä liikkeellä voi olla kolme junarunkoa, jossa on ohjausvaunu samasta vanhasta junayksiköstä. Eli ER2T-junien (7113-7118) välivaunut 03, 05 ja 07 on kaikki muutettu ohjausvaunuiksi. Nyt voi siis olla liikkeellä vaikkapa seuraavanlaiset rungot:

- 7113-01 ja 7113-09 sekä välivaunuja
- 7113-03 ja 7113-05 sekä välivaunuja
- 7113-07 ja joku toinen ohjausvaunu sekä välivaunuja

Kuluvana talvena Moskovan junista 1/2 on tauolla ja liikennöi vain joulusesongin aikana. 3/4 kulkee läpi vuoden.

Sain myös tiedon, että rataosuudet Ventspils-Liepaja, Sauriesi-Ergli, Ieriki-Gulbene ja Gulbene-Vecumi-raja on nyt lopullisesti purettu. Kuulemma ainakin Liepajan ja Ventspilsin väliltä oli jo vuosien hiljaiselon aikana varastettu melkoinen määrä raidetarpeita muutenkin.
 
Takaisin
Ylös