Viron matkustajaliikenne

Vs: Viron matkustajaliikenteen tilanne

Ja millä tasolla VR:n rataporukat ovat remontoineet rataa? Pystyykö kalustoa uusimaan siten, että vaikka Pendolinon pistäisi radalle niin ei tarvitse rataa modifioida?
Voihan sen Pendolinon sinne laittaa, mutta ei se mihinkään liiku, kun sähköjä ei ole. :)
 
Vs: Viron matkustajaliikenteen tilanne

120 km tunnissa ajavan dieseljunan varmaankin. Muulla Tallinnan-Riian välisellä radalla tuo on maksimi. Liikenteen aloittamisesta suorin Tallinna-Riika junin ovat molempien maiden rautatiet olleet kiinnostuneita. Läpimenevä liikenne Tallinnasta Latviaan, Liettuaan ja Valko-Venäjälle tai Kaliningradiin sekä Puolan rajalle on tähänkin asti ollut mahdollista. Junat vaan on lopetettu.
 
Vs: Viron matkustajaliikenteen tilanne

120 km tunnissa ajavan dieseljunan varmaankin. Muulla Tallinnan-Riian välisellä radalla tuo on maksimi. Liikenteen aloittamisesta suorin Tallinna-Riika junin ovat molempien maiden rautatiet olleet kiinnostuneita. Läpimenevä liikenne Tallinnasta Latviaan, Liettuaan ja Valko-Venäjälle tai Kaliningradiin sekä Puolan rajalle on tähänkin asti ollut mahdollista. Junat vaan on lopetettu.

Ilmeisesti jatko-tavoite, kun 120 km on tavoitettu on parantaa joiltakin osin Rail Baltica nopeus 160 Km?

Löysin esim. tämmöisen keskustelun joka sivuua nopeutta: http://translate.google.fi/translat...+baltica&tq=Rail+Baltica&sl=fi&tl=et&start=30
 
Vs: Viron matkustajaliikenteen tilanne

Siis sitten kun remontti on valmiina, niin mikä on "maksimi kalusto" rata mitä kestää?
Varmaankin akselipainorajoitus on jossakin 300 kN:n tienoilla vetureille ja vaunuille 250 kN. Kai rata enemmänkin kestäisi, mutta ei taida olla riittävän raskaita vaunuja.
 
Vs: Viron matkustajaliikenteen tilanne

Tietääkö joku, onko ollut miotään puhetta mistään yhteisbalttilaisesta rautatieyhtiöstä, joka liikennöisi kaikkien Baltian maiden pääkaupunkien kautta?
 
Vs: Viron matkustajaliikenteen tilanne

Tietääkö joku, onko ollut miotään puhetta mistään yhteisbalttilaisesta rautatieyhtiöstä, joka liikennöisi kaikkien Baltian maiden pääkaupunkien kautta?

Tarvitseeko sen olla mikään yleisbalttilainen yhtiö? Tärkeintä olisi että pääsy rataverkolle on vapaa. Sen jälkeen vaikka joku suomalainen yksityistaho voisi vapaasti päättää hankkia kaluston ja aloittaa liikennöinnin puhtaasti kaupalliselta pohjalta. Näin ainakin jos kyseisillä valtioilla tai EU:lla ei ole muuta intressiä aloittaa tätä julkisena palveluna.
 
Vs: Viron matkustajaliikenteen tilanne

Tarton-Valgan rataosan remontti kilpailutettiin, kuten EU:ssa nykyään on tapana. Homman voittanut VR Rata Oy ei saanut hommaa toimimaan. Junaliikenne pysäyttiin, mutta remontti jäi pahasti jälkeen aikataulusta. Nyt ilmeisesti rata olisi ajettavassa kunnossa, mutta liikennettä ei aloiteta, sillä se pitää sulkea keväällä uudestaan. Liikenteen aloittamiselle ei luvata mitään aikataulua, mutta tokkopa ne junat vielä ensi kesänä kulkevat.

Nythän pitkän tauon jälkeen latvialaiset Riiasta tulevat junat jatkavat Viron puolelle Valgaan saakka. Jos aikataulut sovitetaan hyvin yhteen, tulee mukava uusi yhteys. Eihän se Tallinna-Riika -välillä kovin nopea ole, mutta Tartosta Riikaan ja toisaalta Tallinnasta radanvarren turistien suosiossa oleviin pienempiin kaupunkeihin uusi yhteys on mitä mainioin.

Tarjouskilpailussa käy herkästi näin, että valituksi tulee toimija, jonka resurssit eivät riitäkään työn toteuttamiseen ajallaan.

Moi,

Missä vaiheessa tuo VR:n tekemä Tarton-Valgan rataosan remontti on? Koska tulee mahdollisesti valmiiksi vai onko jo Valmis?

..Mitäs Viron pojat sen jälkeen alkaa kehittämään? Ilmeisesti Rail Baltikaa otetaan hissun kissun palastellen eteenpäin?
 
Vs: Viron matkustajaliikenteen tilanne

Tartosta Valgaan pitäisi päästä junalla taas vuodenvaihteen jälkeen. Valtion ja rautatieoperaattorin välillä on tehty sopimus kahden junaparin ajamisesta. Aikataulut selviävät myöhemmin, vielä ei ole tietoa, sopivatko ne yhteen latvialaisten junien kanssa. Viroa koetelleen talouskriisin takia taloudellisia mahdollisuuksia enempään liikenteeseen ei ollut. Sinänsä 120 km/t nopeuden matkustajajunille salliva rata on hieman vajaakäytöllä jos junapareja on vain kaksi. Pärnun kautta kulkeva reitti ei ole ajankohtainen.

Rail Balticin ensimmäissä vaiheessa parannetaan olemassaolevaa rataverkkoa 120 km/t matkustajajunille sopivaksi. Sinänsä tämä korjatustyö on ollut osa hanketta. Nykyinen Baltian taloustilanne ei mahdollistane suoria matkustajajunia Virosta Latviaan ihan heti. Molemmissa maissa kiinnostusta liikennettä kohtaan on kuitenkin.

Virossa Rail Balticia voi kehittää lisää ainoastaan parantamalla Tartto-Tapa-Tallinna rataa. Pärnun kautta kulkeva linjaus ei ole ajankohtainen. Latviassa on ilmoitettu, ettei uusien ratojen rakentaminen ole hetkeen ajankohtaista. Normaaliraiteinen rata tulee ensin pitemmälle Liettuaan. Siitä sitten joskus ehkä Riikaan ja aikanaan ehkä jopa Viroon saakka.
 
Vs: Viron matkustajaliikenteen tilanne

Moi Late,

Onko tietoa, että onko Viro-Latvia-Liettua rata nyt sitten yhtä ratapätkää eli onko korjattu?

Muistaakseni Valka/Valgassa on ollut ainakin ennen junanvaihto ja kiskot on olleet kirjaimellisesti poikki.
 
Viimeksi muokattu:
Vs: Viron matkustajaliikenteen tilanne

Onko tietoa, että onko Viro-Latvia-Liettua rata nyt sitten yhtä ratapätkää eli onko korjattu?

Muistaakseni Valka/Valgassa on ollut ainakin ennen junanvaihto ja kirkot on olleet kirjaimellisesti poikki.
Ei se fyysisesti ole poikki ollut muuten kuin tämän remontin aikana. Vaikka Valgassa onkin ollut junanvaihto, ei mikään olisi estänyt ajamasta yhdellä junalla vaikka Tallinnasta Riikaan.

Kesällä 2002 kulki viimeksi suora Tallinna-Riika-Vilna-Minsk-juna kaksi kertaa viikossa, sen jälkeen ei ole vaihdottomia yhteyksiä ollut.
 
Vs: Viron matkustajaliikenteen tilanne

Sinänsä 120 km/t nopeuden matkustajajunille salliva rata on hieman vajaakäytöllä jos junapareja on vain kaksi.

Asiaankuulumaton huomautus: Onpa kuitenkin kaksi paria enemmän, kuin Huutokoski - Savonlinna -osuudella...
 
Vs: Viron matkustajaliikenteen tilanne

Tarvitseeko sen olla mikään yleisbalttilainen yhtiö? Tärkeintä olisi että pääsy rataverkolle on vapaa. Sen jälkeen vaikka joku suomalainen yksityistaho voisi vapaasti päättää hankkia kaluston ja aloittaa liikennöinnin puhtaasti kaupalliselta pohjalta. Näin ainakin jos kyseisillä valtioilla tai EU:lla ei ole muuta intressiä aloittaa tätä julkisena palveluna.

Niin tai esim Suomen VR voisi aloittaa ajaa kansainvälistä junaa vanhoilla makuuvaunuilla esim kesäaikaan Tallinnan satamasta Varsovaan. (but i think only in my dreams)

t. Rainer
 
Vs: Viron matkustajaliikenteen tilanne

Tämä juttu olikin unohtunut! Nykyisessa EU:ssahan kansainvälinen rajat ylittävä henkilörautatieliikenne vapautetaan, onko se nyt ensi vuonna? Tällöin tietysti esimerkiksi Mikkojen Junat Oy tai Tallink Raudteet AS voi käynnistää makuuvaunujunaliikenteen Tallinnan satamasta niin pitkälle kuin 1524 mm kiskoja EU:ssa riittää. Pitäisikö laittaa ostotarjous vetämään niistä makuuvaunuista, joita VR Oy on aikonut lähivuosina hylätä. Samoin voisi ostaa satsin Dv12 -vetureitakin.
 
Vs: Viron matkustajaliikenteen tilanne

Tämä juttu olikin unohtunut! Nykyisessa EU:ssahan kansainvälinen rajat ylittävä henkilörautatieliikenne vapautetaan, onko se nyt ensi vuonna? Tällöin tietysti esimerkiksi Mikkojen Junat Oy tai Tallink Raudteet AS voi käynnistää makuuvaunujunaliikenteen Tallinnan satamasta niin pitkälle kuin 1524 mm kiskoja EU:ssa riittää. Pitäisikö laittaa ostotarjous vetämään niistä makuuvaunuista, joita VR Oy on aikonut lähivuosina hylätä. Samoin voisi ostaa satsin Dv12 -vetureitakin.

Mun ymmärtääkseni kv henkilöliikene olisi jo nyt vapautettu, tai jos ei niin ihan ensi tai seuraavana vuonna.

Vaunuja tuskin VR suostuu myymään joten ne joutuisi etsiä kauempaa. Venäläismalliset perinteiset vaunut tuskin houkuttelisivat suomalaisia matkustajia, mutta puolalaiset, tsekkiläiset tai saksalaiset vanhat voisivat toimia jos niissä on vain vaihtokelpoiset telit.

Veturipuoli on sitten kinkkisempi juttu. Ne olisi paras ehkä ostaa idästä, tai vuokrata henkilökuntineen kaikkineen.

t. Rainer
 
Takaisin
Ylös