Viron matkustajaliikenne

Vs: Viron matkustajaliikenteen tilanne

Sitä lähinnä tarkoitin että niinkin tasokkaaksi luokitellussa junassa kuin Tolstoissa ei ole ollenkaan tarjolla eurooppalaistasoista 2. luokan makuupaikkaa 2. tai 3. hengen hyvtissä, vaan ainoastaan lepopaikkoja eli "couchettea" 4 hengen hytissä, ja vielä "mixedinä" eli miehet ja naiset samassa hytissä. Minua itseäni ei tietenkään moinen käytäntö ujostuta mutta jos haluaa ottaa muun perheen mukaan junamatkalle itään niin on ilmeisesti ostettava 1. luokan liput.

Onhan Tolstoissa vaunuja monille eri maku(u)suunnille!

On Bisnes = 8 hengen, 1. lk = 18 hengen ja 2. lk = 36 hengen vaunuja.
Eiköhän normiperheelle (oletetaan neljä henkeä) sovi tuollainen kakkosluokan koko hytti? Ja pelkkä isä+äiti matkustaa mukavasti ykkösessä tai bisneksessä. Jälkimmäisessä luokassa on jopa oma baariosasto ja -mikko palvelemassa...

http://www.vr.fi/fin/ulkomaat/venaja/palvelut_junissa/tolstoi.shtml
 
Vs: Viron matkustajaliikenteen tilanne

Venäjällä retkeilymajatasoa edustaa ns. platskartnyj vagon, jossa Tolstoin hyttiä vastaavassa tilassa on kuusi lavitsaa ja mm. vuodevaatteet ja hytin ovi puuttuvat. Kaikki vähänkin arvokkaampi on pidettävä päänalusena ja otettava vessaan mukaan. Tolstoi on jo sentään ihan eri luokkaa... :)
Ei ole kuutta lavitsaa, vaan neljä myytävää makuusijaa ja kaksi tavarahyllyä ylimpänä. En sitten tiedä, paheksuuko henkilökunta tavarahyllylle kiipeämistä, itse en ole sinne kenenkään nähnyt kiipeävän. Vuodevaatteet kyllä normaalisti tarjotaan, mahdollisesti peritään pieni lisämaksu. Jos ei tarjota, kyseessä ei ole platskartnynä (54 paikkaa) myytävä vaunu, vaan obshchij, jolloin vaunuun mahtuu 81 istujaa.

Kiinalaisissa (olikohan hard sleeper) vaunuissa on kolme makuusijaa päällekkäin. Ylin on halvin ja täysikasvuiselle matkustajalle yllättävän hyvä, sillä kiinalaiset eivät ylety potkimaan jalkoja nukkuessa. ;)
 
Vs: Viron matkustajaliikenteen tilanne

Ei kai sentään? Ymmärtääkseni tuon sillan yli kulkee sekä matkustajajunia että veturivetoisia tavarajunia. Jos kerran tavarajunia voidaan vetää veturilla, niin miksi ei matkustajajunia? Tavarajunavetureita ostetaan Ruotsiinkin ihan tosta noin vain yksittäiskappaleina tarpeen mukaan, joten kai yöjunia ajava yhtiö saisi samalla tavalla ostettua haluamansa matkustajajunaveturin? Ei tässä mitään byrokratiaa ole, puuttui vain yrittäjä.
Juuri näin. Kävin viime kesäkuussa Etelä-Ruotsissa ja Malmön ratapihalla tuli nähtyä pari kappaletta DB:n 185-sarjan monijännitteisiä sähkövetureita. Eiköhän ne ole ajettu Pohjois-Saksasta Jyllannin ja Sjellannin kautta Etelä-Ruotsiin. ;)

Mutta tällä hetkellä Juutinrauman yli ei taida mennä mitään veturivetoisia matkustajajunia? Öresundstågit eli "Juutinrauman junat" ovat tunnetusti ns. "Kuminaamoja" - jokunen ruotsalainen X2000 taitaa lisäksi käydä Kööpenhaminan päärautatieasemalla.
 
Valga-Tartto -välin aikataulu vuodenvaihteesta eteenpäin on julkaistu http://www.edel.ee/images/uploads/file/Valga_Riia_2010(3).pdf

Sinänsä näyttää hyvältä - yhteydet Tallinnaan ovat kunnossa. Jos Tallinna-Tartto -välillä ei tule aikataulumuutoksia, kaikki yhteydet ovat tavallisiin dieseljuniin, joitten matka-aika Tallinnaan on tunnin pikajunia pidempi. Riian yhteys toiminee vain toiseen suuntaan. Paluuyhteys lienee Riiasta Viron junille lienee varsin huono, kun siitä ei puhuta mitään. Kaikkien hakupalveluitten tiedot Latvian junista ensi vuonna poikkeavat tuon Edelaraudteen tiedotteen tiedoista, joten uusia aikatauluja ei liene laajemmin vielä julkaistu.
 
Jos aikoo hyödyntää tätä uutta yhteyttä, niin kannattaa myös ottaa huomioon mahdollisuus viettää aikaa Tartossa, joka omasta mielestäni on yhtä kiintoisa kohde kuin Tallinna tai Riikakin. Tartossa on kulttuurikohteita, hienoja puutalo- ja funkiskaupunginosia sekä opiskelukaupungin ravintola- ja baaritarjonta. Joukkoliikenteenkin osalta on kaikenmoista muualta tuotua vanhempaa matalalattiakalustoa. Eli jos reissuun lähtee, kannattaa pitää välipäivä Tartossa.

Miten muuten Valga-Riika - yhteydet. Mitkäs on aikataulut, ja löytyykö vaihtoehtoista bussiliityntää Tarton juniin?
 
Jos aikoo hyödyntää tätä uutta yhteyttä, niin kannattaa myös ottaa huomioon mahdollisuus viettää aikaa Tartossa, joka omasta mielestäni on yhtä kiintoisa kohde kuin Tallinna tai Riikakin. Tartossa on kulttuurikohteita, hienoja puutalo- ja funkiskaupunginosia sekä opiskelukaupungin ravintola- ja baaritarjonta. Joukkoliikenteenkin osalta on kaikenmoista muualta tuotua vanhempaa matalalattiakalustoa. Eli jos reissuun lähtee, kannattaa pitää välipäivä Tartossa.

Miten muuten Valga-Riika - yhteydet. Mitkäs on aikataulut, ja löytyykö vaihtoehtoista bussiliityntää Tarton juniin?


Eipä ole Tallinn - Riika yhteys kerinnyt kauaa olemaan toiminnassa, kun mietitään jo parannuksia. Ilmeisesti tuo next year tarkoittaa vuotta 2011? Eli voiko tuosta päätellä, että vuoden 2011 Tallinnasta Tarttoon koko ratayhteys nopeudenkasvatus remontissa?

Seuraava modernisaatio tulee tekemään junayhteydestä kilpailukykyisen ja jopa pieksee lentomatkat nopeudessa ja toivottavasti myös palveluiden osalta.

Railway Market sanoi:
Estonia, Latvia: Tallin and Riga to be linked by 2012
The rail passenger service between Tallinn and Riga should start in 2012, Baltic Business News reports referring to the Estonian authorities.

Next year, a railway line from Tallinn to Tartu is going to be modernized, in order to allow trains to cover the distance in 2 hours. The section between Tartu and Valga will also be developed, so the route would take around one hour.

Currently, a travel by rail from Valga to Riga takes three hours. According to the Estonian authorities, it is too much to compete with the air and road transport. The aim is that the route between Tallinn and Riga should not take more than four hours and a half.

Estonia plans to invest a total of EEK 1.2 billion in modernization of railway infrastructure, Baltic Business News writes.

(source: Baltic Business News, 15 January 2010)

http://www.railwaymarket.eu/8943/Estonia+Latvia+Tallin+and+Riga+to+be+linked+by+2012.htm
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Hei,

Huomasin tämmöisen uutisen postaus #768

New passenger trains in Estonia by 2013

The 18 new electric trains that will be purchased will cost about 1,3 billion kroon's, the first one will be tested around Tallinn in the beginning of 2013. The European Commision approved the request by AS Elektriraudtee for purchasing new trains. EU will support the purchase by 1,1 billion kroon's, the rest will be provided by the goverment.

Three companies are left in the competition for providing the trains:

1. Alstom from Germany
2. CAF from Spain
3. Stadler from Switzerland


The winner will build the first train and it will be tested half a year in Estonia. The new trains will have about 3-4 wagons. The tracks will need alot of renovation since the top speed of the new trains is about 160 km/h. Elektriraudtee will also have renovate their depot's and waiting platforms (already being renovated.) The member of the Elektriraudtee board, Riho Seppar says, "The sooner we get the new trains, the better. The old 1960's trains are in a really bad condition."
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Viron Rongi hanke etenee: Enää kaksi toimittajaa jäljellä kilpailussa:

Ohessa kaksi käännettyä uutista, jotka julkaistu 30.3.2010

http://translate.google.fi/translate?hl=fi&sl=et&tl=en&u=http://www.tallinnapostimees.ee/?id=243585

http://translate.google.fi/translat...tikkel/494380&page=1&sl=et&tl=en&hl=&ie=UTF-8

Pari päivää sitten uutisoitiin myös muista rata remontti hankkeista Virossa:

http://translate.google.fi/translate?u=http://www.epl.ee/artikkel/494326&sl=et&tl=en&hl=&ie=UTF-8

Ja lisäksi Virossa on vihitty männäviikolla useita upouusia asemalaitureita käyttöön
 
Viron Rongi hanke etenee: Enää kaksi toimittajaa jäljellä kilpailussa:

Ohessa kaksi käännettyä uutista, jotka julkaistu 30.3.2010
Käännetty teksti on taas niin kökköä, että ajatus katoaa. Kun kääntää suomeksi, paljastuu, että voittaja on jo selvillä, mutta sitä ei voida vielä kertoa julkisuuteen ennen kuin asiasta kerrotaan tarjouskilpailun osallistujille.
 
Käännetty teksti on taas niin kökköä, että ajatus katoaa. Kun kääntää suomeksi, paljastuu, että voittaja on jo selvillä, mutta sitä ei voida vielä kertoa julkisuuteen ennen kuin asiasta kerrotaan tarjouskilpailun osallistujille.

Jahas nyt on Viron junatoimittaja julkistettu.

Ohessa Googletranslatattu artikkeli. Kieltä voi kätevästi vaihtaa yläkulmasta olevasta boksista



Electric Railway Train award winner Stadler (31)
09.04.2010 15:50 09/04/2010



Money goes to the Swiss electric train, 09.04.2010 16:40 09/04/2010 16:40




Kumpikohan muuten loppujen lopuksi toimittaa teknisesti laadukkaampia junia CAF vai Stadler?

..Henk.koht. epäilen etelänmaalaisten teknistä osaamista- > heillä on paremmin hanskassa pizzat, viinit ja paellat, siesta, perhe, vapaa aika, hauskanpito yms.
 
Hyvä juttu, että 1520/1524 mm:n FLIRTejä tilataan useampaankin maahan. Ties vaikka hintakin laskisi, kun volyymit kasvavat.

Tulee olemaan melkoinen muutos matkustusmukavuudessa, kun Tallinnan lähiliikenteessä vanha neuvostoteknologia korvataan varsin hiljaisilla ja mukavilla Flirteillä. Suorahampaisten hammaspyörien jurina ja vaunujen välisten SA-3-kytkimien kolina jäävät historiaan. Ei kyllä muuta voi sanoa kuin että tervemenoa vaan sulattoon kaikki vanhat RVR:n junayksiköt.
 
Mitens muuten, nyt kun on tämä tulivuori hässäkkä päällä..

Pystyykö / onko mahdollista, että suomi sosialisoisi laitteita yms. osaamista Viroon ja Baltianmaihin?

Kukaanhan ei ole ennustajaeukko, mutta kai jotakin "varasuunnitelmia" pitäisi tehdä sen varalle, että lentokielto pitkittyy?

Kai tuosta Tallinna-Valga-Riika-Daugavpils-Vilna-Kaunas-Varsova välillä olevasta käyttökelpoisesta radasta saisi aika paljonkin irti jos pakko sen sanelisi?
 
Türi-Viljandi railway section receives 200 million euros 5/10/2010 11:57

http://translate.google.fi/translate?hl=fi&sl=et&tl=en&u=http://uudised.err.ee/index.php?06203315

Türi-Viljandi rautatieyhteys saa 200 miljoonaa kruunua 10.05.2010

http://translate.google.fi/translat...nt&sa=G&rls=org.mozilla:fi:official&channel=s

235 miljoonaan kruunuun saavat veturit kovempia höyryn päälle 120km/h!
06.03.2010 11:57 06.03.2010

http://translate.google.fi/translat...refox-a&rls=org.mozilla:fi:official&channel=s

Türi-Viljandi rautateiden korjaamiseen kuluu 200 miljoonaa kruunua (mukana video) 10.05.2010
http://translate.google.fi/translat...nt&sa=G&rls=org.mozilla:fi:official&channel=s

Kesällä alkaa Türi Viljandi-rautatie 200 miljoonaan kruunuun korjaus
10.05.2010 13:13 10.05.201

http://translate.google.fi/translat...nt&sa=G&rls=org.mozilla:fi:official&channel=s


Viljandi-Turku railway section receives 200 million euros
10.05.2010 11:27 05/10/2010 11:27

http://translate.google.fi/translat...=59fbbc5d-d630-454d-a2aa-bddbd46db7f7&ref=rss

58 km rataa, laitteet, laiturit yms. modernisoidaan virossa kohtapuoliin ko. reitillä->

http://maps.google.fi/maps?f=d&sour...ll=58.498,25.562439&spn=1.090754,1.598511&z=9
 
Viimeksi muokattu:
Yritä nyt edes tuottaa jotain omaa tähän ketjuun. Et ole viitsinyt edes korjata kääntäjän tekemiä ilmiselviä kirjoitusvirheitä otsikoissa. Lue ne jutut ajatuksella ja referoi niitä, esitä jotain omaa pohdintaa.
 
Takaisin
Ylös