Viron matkustajaliikenne

Onkohan tästä jo ollut täällä tarinaa? Ainakin Suomen tiedotusvälineistä tämä meni minulta aivan ohi, joka ei tietenkään tarkoita, etteikö siitä jotain mainintaa olisi ollut...

Joulun aatonaattona tyhjävaunujunaa vetänyt C36-7i-1504 töpsäytti Aegviidusta luvatta liikkeelle lähteneen tyhjän ER12-6002:n kanssa yhteen. Onnettomuudessa kuoli ER12:ssa ollut veturinkuljettaja, jonka toimesta juna ei ehkä kuitenkaan ollut liikkeessä...

http://gallery.balticrailpics.net/albums/userpics/normal_IMGP5392.JPG

http://www.ohtuleht.ee/index.aspx?id=407853
 
Ainakin Suomen tiedotusvälineistä tämä meni minulta aivan ohi, joka ei tietenkään tarkoita, etteikö siitä jotain mainintaa olisi ollut...
]

En minäkään huomannut Suomen tiedotusvälineissä tuosta mitään juttua. Ja uudenvuodenpäivän X2000-onnettomuus Ruotsissa oli aika kehnosti uutisoitu, välähdys MTV3-uutisissa ja yle.fi-nettisivulla lyhyt uutinen. Niiltä meni ilmeisesti kaikki aika Suomen raideliikenteen tilan voivotteluun:smile:

Tuossa myös jotain asiaa valitettavasta tapahtumasta: http://www.epl.ee/artikkel/589804

Kuka sen junan muuten pisti epäilyjen mukaan liikkeelle? Meikäläisen kielipää ei oikein taivu tuohon "toiseen kotimaiseen".
 
Viimeksi muokattu:
Onkohan tästä jo ollut täällä tarinaa? Ainakin Suomen tiedotusvälineistä tämä meni minulta aivan ohi, joka ei tietenkään tarkoita, etteikö siitä jotain mainintaa olisi ollut...

Tapahtuma uutisoitiin kyllä Suomessakin, mutta se taisi hukkua kaikkien muiden raideliikenneonnettomuuksien joukkoon, joita jouluviikolla sattui tavallista enemmän. Jos tässä oli kyseessä sähköjunan kuljettajan huolimattomuus, niin samantapaisia "tyhmyydestä sakotetaan" -vahinkoja sattui Suomessakin samaan aikaan pari.

Ensimmäinen tapaus oli tavarajunan törmääminen laiturilta suistuneeseen pakettiautoon Oulun lähellä, jossa auton kuljettaja - sen sijaan että olisi heti ottanut yhteyttä hätäkeskukseen - ryhtyi tunkkaamaan osittain kiskoille peruuttamaansa autoa takaisin laiturille ja soitti vasta junan valojen tultua näkyviin...

Toinen valitettavampi tapaus sattui Luikonlahdella, jossa lehtipuhaltimella kuulosuojaimet korvillaan YKSIN vaihteita puhdistanut ratamies kuoli junan alle.

Yhteistä näissä tapauksissa oli terveen järjen hukkuminen matkalle, mikä on aika huolestuttavaa kehitystä...
 
Kuka sen junan muuten pisti epäilyjen mukaan liikkeelle? Meikäläisen kielipää ei oikein taivu tuohon "toiseen kotimaiseen".
Heikkoa se on minullakin... Tällä hetkellä näyttää kuitenkin siltä, että kaikenlaisista spekulaatioista huolimatta tuo törmäyksessä kuollut kuljettaja on junan laittanut liikkeelle. Alkuunhan epäiltiin ulkopuolista tuntematonta henkilöä. Lisäksi pähkäiltiin Aegviidun asemalla maleksineen nuorisoporukan mahdollista osuutta asiassa. No, ehkä millään nulikkalaumalla ei sittenkään taito riittäisi sähköjunan liikkeellepanemiseen. Ainakaan, jos ei ole koskaan nähnyt, kuinka se tehdään...
 
Nämä RVR:n sähkömoottorijunat eivät ole kyllä rakenteeltaan mitään maailman kestävimpiä, esim. Tosin törmäys suoraan päin tuollaista jenkkidieseliä lienee tuhoisaa aivan mille tahansa kalustolle.
 

Minä vastaan. Viron ensimmäiset uudet Flirtit saapuvat ensi vuoden lopussa, loput 2014 mennessä. Tilattu on 18 sähkö- ja 20 dieseljunaa. Dieseleissä on superkondensaattorit jarrutusenergian talteenottoon. Viro on ensimmäinen maa, joka vaihtaa koko maan junakaluston (tarkoittanee matkustajajunia) yhdellä tilauksella. Sähköjunat rahoittaa 85-prosenttisesti EU, dieseljunat maksaa Viro itse.

Uutisen mukaan myös Norja vaihtaisi koko junakalustonsa Flirteihin, jos käyttävät tilatun 50 junan päälle option sadasta lisäjunasta.
 
Törmäsin myös vanhaan uutiseen, jossa Virossa tutkittiin että hankitaanko 36 dieseliä vai puolet dieseliä ja puolet sähköjunia.

Hauskasti on Virolaiset muuten todenneet uusien junien laadusta verrattuna vanhoihin -> "Kui te olete Žiguliga sõitnud ja istute Mercedese peale, siis te tunnete, mis on vahe"

Eli ero on kun Ziguldalla ja Mersulla.

Onkohan näissä Stadler sähköjunissa muuten sama ominaisuus kun Allegrossa eli toimii DC ja AC verkolla?

--> Latviassa esimerkiksi nimittäin tällähetkellä näytetään pähkäillä, että heitetäänkö menemään koko DC verkko ja korvataan AC:llä vai jätetäänkö DC ja aletaan kehittämään siinä sivussa AC:tä .ko tutkimus saa päätepisteen 2011 Heinä-Elokuussa 2011.

Aiheesta on muuten myös Virolaisten junafoorumilla topiikki pystyssä -> http://foorum.msts.pri.ee/viewtopic.php?p=15508&sid=2ec8d36ca177e46c07f253ee12a57b00

Googletranslaattori antaa hajua jutunjuonesta.
 
Viimeksi muokattu:
Tallinna-Riika -yhteyden aikataulu muuttui, vaihtoaika Valgassa on varsin lyhyt. Nyt yhteys toimii joustavasti myös Riiasta Tallinnaan.

Samassa uutisessa varoitetaan, että ratatöiden takia vaihto ei aina onnistu, sen onnistumista ei siis taata.

Lähde: http://www.edel.ee/uudised/0/readmore/377/

Jossain näin kuvan kahdesta junasta vierekkäin Valgassa, junat ovat saman laiturin molemmin puolin, joten vaihto sujuu varsin lyhyellä kävelyllä.
 
Viime marraskuussa kävelymatkaa oli noin 50 metriä, mutta Valgassa oli silloin käynnissä laituriremontti. Silloin Edelan rongi pysähtyi aseman pohjoispuolelle ja Pasazieru Vilciensin juna suunnilleen aseman kohdalle.
Luultavasti tässä on hakusessa jotain vastaavaa kuin Sestokaissa -jossa vaihto on kyllä sovittu niin joustavaksi, että matkustajat saavat Liettuan suuntaan jopa jatkaa puolalaisella lipulla ja Puolaan menevätkin ovat voineet ostaa lipun koko matkaa varten Liettuasta, joskin LG:n lippu Sestokaihin asti on erillinen kuitti.
http://www.seat61.com/images/Lithuania-Sestokai.jpg
 
Takaisin
Ylös