Viron matkustajaliikenne

Terve!

Mitenkähän nuo Tallinna-Valga-Riika sekä Riika-Valga-Tallinna junat kulkee nykyään ja mistä löytyy aikataulut?
Ajattelin tehdä junareisun :)
En ole varma mutta uskoakseni Latvian puolella ei junia taida Valkaan mennä tällä hetkellä. Joten jonkinlainen bussikyyti rajanylityksen jälkeen olisi edessä. Ja aikataulutkin ovat mitä ovat tuota kautta joten onnea matkaan jos todella meinaat moisen reissun tehdä.
 
En ole varma mutta uskoakseni Latvian puolella ei junia taida Valkaan mennä tällä hetkellä. Ja aikataulutkin ovat mitä ovat tuota kautta joten onnea matkaan jos todella meinaat moisen reissun tehdä.
Kyllä junia ajetaan Riiasta Valgaan ihan normaalisti. Bussikyytiä ei tämän vuoksi tarvita. Aikataulut Viron ja Latvian välillä ovat kohtalaisen hyvin synkronoidut, joten junayhteys Riiasta Tarttoon on kilpailukykyinen bussien kanssa.

Latvian aikataulut löytyvät osoitteesta http://pv.lv
Viron aikataulut osoitteesta http://elron.ee

Huomioi tosiaan, että kesän aikana Virossa ratatöiden takia junat eivät kulje samoilla aikatauluilla joka viikonpäivä!

Hyvää matkaa!
 
Kuten tunnettua, Go Rail myy lippuja Tallinna–Narva–Pietari–Moskova-reitin juniin. Mutta voiko tällä kansainvälisellä junalla matkustaa Viron sisäisiä matkoja, esim. Tallinna–Narva? Olen yrittänyt metsästää tietoa Go Railin sivujen ohella muualta internetistä, mutta tuloksetta. Lipunmyyntisovellus (pass.rzd.ru) antaa hinnan Tallinna–Narva-reitille kyllä (ruplissa, 552р) ja se näyttäisi nykyisellä ruplan kurssilla olevan himpun verran halvempi ja nopeampi kuin Elronin porkkana samalla reitillä (Go/RŽD n. 8€ ja 2h23–2h30 vs. Elron 11,40 € ja 2h40–2h45). Hinnan ja nopeuden lisäksi tämä olisi aika ainutlaatuinen tapa päästä venäläisen junan kyytiin Schengen-alueen sisällä eli ei tarvitsisi hankkia viisumia päästäkseen nauttimaan "pıd-tunnelmasta".

Eli nyt haluaisinkin tietää, onko joku matkustanut tällä venäläisellä junalla Viron sisällä ja jos on, mitä pitää tietää etukäteen? Kannattaako lippu ostaa verkosta vai Go Railin lipputoimistosta Tallinnassa? Edellytetäänkö passia, vai riittääkö henkkarit?
 
Eli nyt haluaisinkin tietää, onko joku matkustanut tällä venäläisellä junalla Viron sisällä ja jos on, mitä pitää tietää etukäteen? Kannattaako lippu ostaa verkosta vai Go Railin lipputoimistosta Tallinnassa? Edellytetäänkö passia, vai riittääkö henkkarit?
Jos lippuja myydään, niin voi siinä junassa sitten matkustaakin. RZD:n kautta lipun ostaminen on suhteellisen yksinkertaista, ja suosittelenkin lipun ostamista sitä kautta. Virolaisessa kassassa hinta saattaa olla eri kuin verkkokaupassa, jossa siitä ei peritä erinäisiä palvelumaksuja. Passi kuitenkin tarvitaan.
 
Muutoksia 10.12.2017 alkaen:

Uusi nopea junapari itäsuunnalle: Tallinna 11:22 - Narva 13:37 sekä Narva 10:49 - Tallinna 13:03. Junien välipysähdyspaikkoina ovat Kitseküla, Ülemiste, Tapa, Rakvere, Kiviõli ja Jõhvi.

Tallinnan Männikun kaupunginosassa avattiin eteläisen suunnan radalle uusi asema Valdeku. Valdekussa on mahdollista vaihtaa busseihin Nõmmen sekä Õismäen suuntaan joten tämä on hyödyllinen lisäys.

Valdeku2.jpg

Kartta © OpenStreetMap contributors
 
Maanantaista 26.2.2018 lähtien Pärnun junat ovat hidastuneet 16 minuutilla. Tallinnan lähtö- ja saapumisminuutit ovat säilyneet ennallaan, minuutit Pärnussa on muutettu.
 
Tämä uutinen oli jäänyt huomaamatta, mutta kuitenkin: Ultrix viittasi liene säästöratkaisuun, jossa Lelle-Pärnu väli jätetään peruskorjaamatta ja samalla saavutetaan säästöjä kun Rail Baltikan rakennustöissä ei tarvitse huomioida vanhaa rataa (säästyy yhden sillan rakentamiselta jne).

Tässä uutinen:

https://majandus24.postimees.ee/417...19-aastast-raudteeliikluse-lelle-parnu-loigul

Sanamuoto on kuitenkin VOI eli tuon viime kesäisen uutisen mukaan päätöstä ei ole tehty. Lyhyellä googlauksella ei löytynyt tuoreempaa.
 
Viron yleisradion, eli ERR:n, radiouutisissa oli tänään kaksikin junauutista.

https://www.err.ee/902772/tulevikus-voib-saada-rongiga-tartust-peterburi

Ensinnäkin, suunnitellaan hiljattain avatun Riika-Kiev-yhteyden pidentämistä Tallinnaan. Mainittiin, että täyttyvyys tuolla avatulla osuudella on ollut 40%, joka on kannattavuuden rajamailla.

Toiseksi, keskusteluja on jo käyty yhteyden avaamisesta Tartosta Pietariin. Tämä toteutettaisiin niin, että Elron (Viron rautatiet) tarjoaisi yhteyden rajalle, Koidulaan (sinne on jo nykyisin), Venäjän RDZ:n jatkaessa sieltä Pihkovaan (viroksi Pihkva) ja sen kautta Pietariin.

https://fi.wikipedia.org/wiki/Pihkova

---------- Viestit yhdistetty klo 20:12 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 20:01 ----------

Muutama päivä sitten oli Viron mediassa myös tieto siitä, että läntistä rautatietä pidennetään Riisiperestä 6 kilometriä Turbaan. Hinnaksi todetaan 8m euroa ja että seuraavan hallituksen päätettäväksi jää mahdollinen jatko Haapsaluun.

https://www.err.ee/899791/algas-riisipere-turba-raudteeloigu-ehitus-haapsalu-raudtee-otsus-jaab-jargmisele-valitsusele

Matkustajaliikennettä Haapsaluun oli vuoteen 1995 asti, kiskot kerättiin pois vuonna 2004.

https://et.wikipedia.org/wiki/Keila%E2%80%93Haapsalu_raudtee
 
Havaintoja Tarttosta. Valgan junat ajetaan Tallinnaan ja Tallinnasta. Tarttossa ei yleensä voi vaihtaa junaa. Valgaan lähtevä runko saapuu aina hetkeä aikaisemmin Tallinnasta. Valgasta kello 08.30 saapuva runko jää Tarttoon maanantaista perjantaihin; lauantaina ja sunnuntaina sekin ajetaan Tallinnaan.

Koidulan tai Piusan matkaajat joutuvat Tarttossa vaihtamaan junaa. Ainoastaan Tallinnasta 15.31 lähtevä juna katkaistaan Tarttossa; yksiköstä toinen jatkaa Koidulaan ja toinen Valgaan. Tallinnasta tultaessa Koidulan/Piusan juniin pääsee kulkemalla laiturin yli, mutta Koidulan suunnasta tultaessa pitää melkein aina alittaa raiteet portaita pitkin.
 
Virossa pohdiskellaan matkustajaliikenteen aloittamista Kundasta Rakvereen ja sitä kautta Tallinnaan. Kiskot ovat jo olemassa, mutta kuuluvat yksityiselle operaattorille ja nyt ilmeisesti keskustellaankin hinnasta jolla nuo voisivat valtiolle siirtyä.

ERR:n uutisessa mainitaan, että yksi juna yöpyy tällä hetkellä Rakeveressä ja tämä voisi ongelmitta jatkaa Kundaan saakka, matkaahan on noin 20 km. Kundassa asuu 3000 ihmistä ja näin he saisivat suoran yhteyden rautateitse pääkaupunkiin.

https://www.err.ee/969676/kunda-loodab-saada-reisirongiuhenduse-tallinnaga

Sitä, miksi olemassaolevalla radalla ei voisi liikennöidä matkustajajunin sitä ensin valtiolle myymättä, ei kerrota.
 
Virossa on mietitty hankittavaksi 6 kpl uusia junia:
https://www.err.ee/948930/aas-teeb-ettepaneku-osta-neli-uut-rongi

https://www.err.ee/951747/valitsus-andis-elronile-loa-uute-rongide-ostmiseks


Viron hallitus on myös päättänyt, että vuonna 2028 kaikki Virossa olevat junat toimivat AC sähköllä. AC sähköistyksen tavoitteena on vähentää CO2 ja muita päästöjä merkittävästi:
https://arileht.delfi.ee/news/uudis...vad-koik-reisirongid-elektri-joul?id=86668537

https://www.err.ee/956672/valitsus-otsustas-2028-aastaks-koik-reisirongid-elektri-joul-soitma-panna

https://epl.delfi.ee/uudised/eesti-...-ja-rongide-tihke-umberehituskava?id=86843579

Uudet junat tulevat olemaan kahdella eri jännitejärjestelmällä toimivia AC/DC
https://www.err.ee/971428/elron-hangib-hubriidrongide-asemel-kahesusteemsed-elektrirongid


Lisäksi on päätetty, että Tallinna-Tarto junaraiteet modernisoidaan 135 km/h nopeuteen:
http://liiklus.ee/mone-aasta-parast-soidab-rong-tallinna-ja-tartu-vahel-135-kmh/

Matkustaja liikenteen aloittamista Kundaan mietitään:
https://arileht.delfi.ee/news/uudis...luse-avamiseks-eraraudtee-ostmist?id=87095919

Lipunostojärjestelmää on uusittu: https://elron.ee/1-augustist-saab-elroni-soidukaardil-oleva-raha-eest-soetada-pileteid-ka-veebist/
 
Eikä ole teknisesti mahdollista vaihtaa se 3kV= myöskin 25kV~:ksi? Kaksi erilaiseja systemeja on aika epäjoustava.

Mistä syystä Valga - Koidula ei tule sähköä? Vain sen takia tarvitaan myöskin tulevaisudessa dieseliveturia.
 
Takaisin
Ylös