Sivu 15 / 15 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 51112131415
Näytetään tulokset 211-218/218

Viestiketju: Viron matkustajaliikenne

  1. #211

    Liittynyt
    26.07.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    838

    oletus Vs: Viron matkustajaliikenne

    Lainaus Alunperin kirjoittanut TimppaTT Näytä viesti
    Viron hallitus on myös päättänyt, että vuonna 2028 kaikki Virossa olevat junat toimivat AC sähköllä. AC sähköistyksen tavoitteena on vähentää CO2 ja muita päästöjä merkittävästi:
    Tarkalleen ottaen tällaista päätöstä ei kai vielä ole tehty. Halu on kova ja suunnitelmia on, mutta lopullinen päätös puuttuu.

    Vähentääkö sähköliikenne hiilidioksidipäästöjä? Viron sähkö tehdään kotimaisesta öljystä, joka tuottaa paljon hiilidioksidipäästöjä. Päästöoikeuksien hinnat ovat nousussa, joten hiilidioksidipäästöjen vähentäminen on kyllä hyvä peruste tälle sähköistykselle.

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Metsätähti Näytä viesti
    Eikä ole teknisesti mahdollista vaihtaa se 3kV= myöskin 25kV~:ksi? Kaksi erilaiseja systemeja on aika epäjoustava.
    Kysymys on hyvä. Mitä kaikkea vaaditaan, jotta Paldiskin/Haapsalun/Klooga-Randin sähköistys voitaisiin vaihtaa? Täyttyvätkö suojaetäisyydet vai pitääkö sillat rakentaa uusiksi? Muistanko ihan oikein, että Paldiskin suunnan sähköistys olisi juuri rakennettu uudelleen? Ja Aegviidun sähköistystä ei olisi uusittu?

    Elron taitaa itse omistaa sähköjunansa. Ehkä on kuviteltu, ettei niille löydy ostajaa. Näin ollen niille pidetään jatkossakin rata. Vaan eipä tuon radan liikenteeseen tarvita 18 sähköjunaa vaikka sähköistys jatkettaisiinkin Haapsaluun.

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Metsätähti Näytä viesti
    Mistä syystä Valga - Koidula ei tule sähköä? Vain sen takia tarvitaan myöskin tulevaisudessa dieseliveturia.
    Valga-Koidula -välillä ajetaan niin vähän junia, ettei sitä tarvitse sähköistää. Dieselvetureita tarvitaan joka tapauksessa, vaikka tämä rata sähköistettäisiin. Dieselvetureita tarvitaan mm. ratapihalla ja teollisuusraiteilla.

    Toisaalta Viron suuri tavaraliikenneoperaattori Operail ei välttämättä tarvitse dieselveturia tämän rataosan liikennöimiseksi. Saattaahan hyvin olla, että Valga-Koidula-välillä liikennöi jokin toinen operaattori, esim. LDZ.
    Blogi yleisistä saunoista: http://www.saunakulttuuri.com

  2. #212

    Liittynyt
    26.07.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    838

    oletus Vs: Viron matkustajaliikenne

    Kävin viikonloppuna itäisessä Virossa. Lauantain ensimmäinen juna Tallinnasta lähtee kello 07 Narvaan. Aseman palvelut ovat hyvät, sillä aamiaista saa ainakin samsakioskista, R-kioskista ja Circle K:n huoltoasemalta (jossa huolletaan vain ihmisiä). Kello 06.45 juna oli jo kohtalaisessa kuormassa, siis ikkunapaikat varattuina. Muistaakseni Jõhviin tultaessa juna oli jo lähes normaalikuormassa, siis istumapaikat täynnä. Myös klaffi-istuimet olivat käytössä. Jõhvista alkoi junan tyhjeneminen. Tässä junavuorossa sai kuljettaa polkupyöriä ja niitä mukana oli yksi. Junayksikkö oli kolmevaunuinen.

    Paluu Jõhvista oli sunnuntain suositulla junavuorolla, joka lähti kello 14.54 ja saapui Tallinnaan kello 17.08. Tässä polkupyörien kuljettaminen oli kiellettyä. Juna oli nelivaunuinen. Ykkösluokan paikat voi varata, mutta kakkosluokka täytetään matkustajien saapumisjärjestyksessä. Ykkösluokat (2 kpl, kummassakin päädyssä) oli loppuunmyyty hyvissä ajoin. Tämä kertoo siitä, että 48 matkustajaa uskoo junan olevan niin täynnä, ettei istumapaikkaa muuten saa. Kakkosluokka lähes täyttyi Jõhvista. Kohtla-Nõmmestakin pääsi vielä istumaan. Rakveresta tulijoille oli vain seisomapaikkoja. Aegviidusta juna oli mielestäni jo liian täynnä. Toki japanilaiseen tapaan vielä olisi mahtunut...

    Turha kuvitella, ettei täyteen junaan enää tulisi matkustajia. Suuret kaupungit, kuten Jõhvi ja Rakvere ovat kyllä hyvin bussiliikenteen piirissä eikä junaa ole pakko käyttää. Radan varrella on kuitenkin sellaisia paikkakuntia, joissa juna on selkeästi parempi kuin bussi. Püssistä ei Tallinnaan mene busseja lainaan. Kiviõlista busseja menee neljä päivässä kuten juniakin.

    Ymmärrän hyvin virolaisten tuskan, kun joutuvat matkustamaan täysissä junissa.

    Jõhvin rautatieaseman palveluihin kuuluu katos asemalaiturilla. Linja-autoasema on remontissa. Siellä ainoa katos on rakenteilla eikä sen alle kannata mennä sateensuojaan (eikä tietenkään pääsekään). Rakenteilla oleva katos on jo kertaalleen romahtanut. Kun remontti jälleen valmistuu, on linja-autoasemalla kaikki mahdolliset palvelut, sillä samassa talossa on ostoskeskus.
    Blogi yleisistä saunoista: http://www.saunakulttuuri.com

  3. #213

    Liittynyt
    26.07.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    838

    oletus Vs: Viron matkustajaliikenne

    Lainaus Alunperin kirjoittanut markus1979 Näytä viesti
    Virossa pohdiskellaan matkustajaliikenteen aloittamista Kundasta Rakvereen ja sitä kautta Tallinnaan. Kiskot ovat jo olemassa, mutta kuuluvat yksityiselle operaattorille ja nyt ilmeisesti keskustellaankin hinnasta jolla nuo voisivat valtiolle siirtyä. Sitä, miksi olemassaolevalla radalla ei voisi liikennöidä matkustajajunin sitä ensin valtiolle myymättä, ei kerrota.
    Perjantaina ERR:n sivuilla oli uusi uutinen asiasta. Radan omistava Kundan sementtitehdas laivaa nykyään raaka-aineensa Ruotsista. Ilmeisesti oma kaivostoiminta on ajettu alas. Näin rautatietä ei tarvita raaka-aineen kuljettamiseen. Jos valtio ei rataa osta, se puretaan. Ilmeisesti yhtiöllä ei ole kiinnostusta kehittää Kundan satamaa ja sitä kautta saada liikennettä radalleen.

    Kundan radan liikennöinnissä olisi omat haasteensa. Nythän se on helppoa, kun yksi dieseljuna yöpyy Rakveressa. Entä sitten kun rataverkko sähköistetään? Jäävätkö dieseljunat sitä varten, että niillä ajetaan sähköradoilla? Jos eivät jää, jätetäänkö niitä edes yksi Kundan liikennettä varten? Jos ei jätetä, pitääkö Kundan ratakin sähköistää?
    Blogi yleisistä saunoista: http://www.saunakulttuuri.com

  4. #214

    Liittynyt
    05.11.2007
    Sijainti
    Ulkomailla
    Viestejä
    243

    oletus Vs: Viron matkustajaliikenne

    En muista onko tästä ollut juttua, mutta Viroon hankitaan 6 (ja 10 optiota) Skodan sähköjunaa Tallinnan ja Tarton välille. Nämä kulkevat sekä nykyisessä, että tulevassa sähköistyksessä.

    https://www.err.ee/1608102856/elron-...e-tarnelepingu

    Uutisessa lähinnä mainitaan, että sopimus on allekirjoitettu.

    Aiempi uutinen lokakuulta kertoo enemmän uusista junista, muun muassa sen, että niitä voidaan ajaa yhdessä nykyisten Flirttien kanssa.

    Ilmeisesti samanlaisia Skodia on tilattu myös Latviaan.

    https://www.err.ee/1152517/elroni-uu...d-ehitab-skoda

  5. #215

    Liittynyt
    05.11.2007
    Sijainti
    Ulkomailla
    Viestejä
    243

    oletus Vs: Viron matkustajaliikenne

    Uusien junien rakennus on noin puolivälissä, raportoi ERR:

    https://www.err.ee/1608692815/elron-...-on-poole-peal

    Viroon ensimmäinen juna pitäisi saapua 2024 keväällä, vuoden lopuksi myös liikenteeseen.

    Artikkelissa kerrotaan myös, että istuimista järjestetään käyttäjäkokeiluja ja asiakkaiden suosikki valitaan uusiin juniin.

    Nykyisistä poiketen, kaikki 236 istuinta numeroidaan ja lippuja myydään siis tietyille paikoille. Nykyisinhän junat ovat usein täynnä ja istumapaikkoja ei ole kaikille saatavilla.

  6. #216

    Liittynyt
    05.11.2007
    Sijainti
    Ulkomailla
    Viestejä
    243

    oletus Vs: Viron matkustajaliikenne

    Tuo aiemmin raportoitu 10 junan optio on nyt käytetty, eli Skodan junia on tulossa yhteensä 16 kpl.

    https://www.err.ee/1608706810/valits...t-elektrirongi

    Uutisessa todetaan muutamia muitakin asioita, mm:

    - aiemmin tilatut 6 junaa tulevat Tallinna-Tartto välille, nämä uudet itään. Sähköistystyöt ovat käynnissä
    - Tarton suunnalta vapautuvat nykyiset diesel-Flirtit siirretään Viljandin ja Raplan linjoille
    - Raen kuntaan (lentokentän taakse) rakennetaan uusi varikko, Rail Baltikan tulevan varikon tuntumaan, nykyisinhän Elronin junat ovat Pääskülassa.

  7. #217
    KMT
    KMT ei ole kirjautuneena

    Liittynyt
    08.09.2005
    Viestejä
    127

    oletus Vs: Viron matkustajaliikenne

    Tämän ketjun alussa mainitaan kun radat on ostettu takaisin Viron valtiolle. Mutta miksi tuo Edelaraudtee on jäänyt silti yksityiseksi omaksi? Vai omistaako valtio sitäkin kuitenkin jollakin osuudella?

    Elron kuitenkin ajaa sen osuudella juniaan.. (Ja saamani tiedon mukaan taas Operail ei tavaraa siellä aja, mutta johtuuko se tavarankuljetusten vähyydestä vai juuri tuosta omistuspohjasta..)

  8. #218

    Liittynyt
    05.11.2007
    Sijainti
    Ulkomailla
    Viestejä
    243

    oletus Vs: Viron matkustajaliikenne

    Viron valtio kyllä on ollut (vielä viime aikoinakin) kiinnostunut Edelaraudteen ostamisesta, mutta ilmeisesti tuottaa sen verran hyvin, että hinnasta on ollut vaikea päästä sopuun.

    https://www.aripaev.ee/uudised/2022/...ehma-ara-muuma

    Nyt, kun valtiolla ei tunnu riittävän rahaa jo sovittujen (ja EU:n tukemien) infraprojektien loppuunvientiin (nousseiden kustannusten takia) voisin itse spekuloida että ylimääräiset uudet investoinnit ovat jäissä jonkin aikaa.

    Mitä tulee tavaraliikenteeseen, niin vaikuttaa siltä, että kyseisellä rataosuudella operoi Go Rail:

    https://edel.ee/kaubavedu/kaubavedu/
    https://www.gorail.ee/kaubavedu/

    Tavaraliikennehän on merkittävästi vähentynyt Viron rautateillä sodan aikana, valtio on tukenut infrastrutuuriyhtiötä merkittävästi.

    https://www.err.ee/1608703774/eesti-...itest-eurodest

    Samassa artikkelissa herätellään kysymystä Tallinnan kehäradasta josta on puhuttu jo pitkään. EU ei olisi tukemassa enää leveämpää raideleveyttä uusissa projekteissa, joten kehärätahanke on mutkistumassa entisestään.

    Vielä kesäkuussa tehtiin päätös suunnittelu- ja kaavoitustyön rahoittamisesta (kaupunki + yritykset + kehyskunnat):

    https://pealinn.ee/2022/06/15/tallin...nemist-ei-ole/

Vastaavia viestiketjuja

  1. Latvian matkustajaliikenne
    kirjoittanut TEP70 foorumissa Junat
    Vastauksia: 100
    Viimeisin viesti: 22.06.2022, 13:49
  2. Viron kuulumisia
    kirjoittanut antti foorumissa Muuta busseista
    Vastauksia: 40
    Viimeisin viesti: 17.11.2017, 14:40
  3. Viron linjakarttoja
    kirjoittanut jtm foorumissa Muuta busseista
    Vastauksia: 19
    Viimeisin viesti: 23.07.2008, 21:21
  4. Matkustajaliikenne Sääksjärvellä
    kirjoittanut Vekku foorumissa Junat
    Vastauksia: 23
    Viimeisin viesti: 10.04.2006, 23:24
  5. VR kiinnostunut Viron rautateiden ostosta
    kirjoittanut 738 foorumissa Junat
    Vastauksia: 7
    Viimeisin viesti: 18.02.2006, 02:19

Lähettämissäännöt

  • Et voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Et voi vastata viesteihin
  • Et voi lähettää liitetiedostoja
  • Et voi muokata viestejäsi
  •