Dv12 romutukset alkamassa?

http://vaunut.org/kuva/59225 Ole hyvä!

---------- Viesti lisätty kello 18:20 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu kello 13:42 ----------

Veturit: 2519, 2706-9, 2718, 2725, 2727-9 ja 2734 on siis tähän mennessä viety varaosiksi pilkottavaksi. Eli 11kpl.

PS: onko ohjelmistoa uusittu, kun mun viestini meni automaattisesti edellisen jatkoksi?
Hyvä ominaisuus kuitenkin.
 
Aika aikaansa kutakin, sanoisin niin. Täytyy myöntää, että itseänikin riipaisee nähdä nuo veturit menossa tuhoonsa, vaikkakin niitä on vielä lukemattomia vastaavia.

Saksassa vastaavan ikäiset ja vastaavalla tekniikalla varustetut sarjat BR 215-219 on jo suurimmaksi osaksi romutettuja. Samoinkin keskihytilliset sarjat BR 211-213.

Kyllä minä sen ymmärrän; suomalaista konetekniikka parhaimmillaan, kuin suomalaiset sotilaat yhä ryhdikkäinä, menossa tuomioonsa "manan majoille".

"Lakki! Päästä!"
 
Saksassa vastaavan ikäiset ja vastaavalla tekniikalla varustetut sarjat BR 215-219 on jo suurimmaksi osaksi romutettuja. Samoinkin keskihytilliset sarjat BR 211-213.
Tarkoitit varmaan BR215-218, sillä 6-akselinen BR219 "Ceasescus Rache / U-Boot" eli "Ceasescun kosto / sukellusvene" oli/on ihan eri maata - ja eri maasta eli romanialaista alkuperää:
http://www.railfaneurope.net/pix/de/diesel/historic/DR119/altrot/00-PREVIEWS/219136-9.jpg.jpg
Tosin olihan joskus aikaisemmin yksi kappale V160-perheen veturia sarjamerkinnällä BR219, mutta tämä vuonna 1966 rakennettu kaasuturbiiniveturi hylättiin jo 1978...;)

No mutta, ketjun varsinaiseen aiheeseen: "Aika aikaansa kutakin" oli hyvin sanottu. "Reeverit" ovat olleet kovia rautoja melkein mihin tahansa käyttöön, hyvin ovat kestäneet jopa 40:n vuoden urakan. Saksassa muuten on romutettu juurikin noita vastaavanikäisiä, mutta muuten käyttökelpoisia vetureita, "jottei kilpailijat saisi niitä käsiinsä". Kuulostaako tutulta? :D
 
DB:n BR219

Tarkoitit varmaan BR215-218, :D
Tarkoitin juurikin noita, enkä "U-Bootia" siihen mukaan, joka on toki legenda myöskin. Suo anteeksi kömmähdykseni ;).

Nykyäänhan noita on jaettu moniin alasarjoihin DB AG:n yksityistämisen aikana ja DB Gargo (eli Railionin) yksilöt ovat nykyään sarjaa 225.8. Jossain vaiheessa oli myös alasarjat 216 ja 217.
 
Vs: DB:n BR219

Tarkoitin juurikin noita, enkä "U-Bootia" siihen mukaan, joka on toki legenda myöskin. Suo anteeksi kömmähdykseni ;).

Nykyäänhan noita on jaettu moniin alasarjoihin DB AG:n yksityistämisen aikana ja DB Gargo (eli Railionin) yksilöt ovat nykyään sarjaa 225.8. Jossain vaiheessa oli myös alasarjat 216 ja 217.
Ei nyt anteeksi tarvitse pyydellä. :D

Off-topiciksi menee, mutta menköön...Tässä lyhyt luonnehdinta tärkeimmistä V160-perheen versioista ikäjärjestyksessä:
216 eli tämän sarjan kantaisä, 214 kappaletta sarjaveturia valmistettu 1964-69, poistettu käytöstä 2000-luvun alussa. Muutama veturi sai pari vuotta lisäaikaa 226-sarjaan numeroituna Köln-Frankfurt -suurnopeusradan apuvetureina.

217 on apudieselillä varustettu tavaraliikenneveturi Etelä-Saksan mäkisille radoille. Tällä hetkellä suurin osa 15:sta vuosina 1965-68 rakennetusta veturista elää ja voi hyvin Mühldorfin varikon palveluksessa.

215 on sarjan 216 jatkokehitelmä. 150 veturia käsittävä sarja valmistui 1968-71. Vetureissa höyrykattila matkustajavaunujen lämmittämiseen. Poistettiin matkustajakäytöstä 2000-luvun alussa, osa vetureista sai uuden elämän DB Cargon puolella 225-sarjaan numeroituna - ja lämpökattila poistettuna. ;)

218 oli sitten varsinainen pääsarja. Kahdentoista veturin protosarja 218001-218012, josta osa on saanut uuden elämän Cargo-vetureina 225.8 -sarjaan numeroituna. 215-sarjaan erona höyrykattilan tilalla oleva lämpögeneraattori matkustajavaunujen lämmittämistä varten. Osa 218-sarjalaisista numeroitu uudelleen 218.8 -sarjaan suurnopeusratojen hinausvetureiksi. Huomattava osa vuosina 1971-79 rakennetusta hieman alle 400:sta 218-sarjan veturista poistettu, mutta viimeinen hankintaerä (218400-218499) on lähes kokonaan käytössä.

Loppukaneettina mainittakoon, että vuonna 1979 käyttöön otettuun veturiin 218499 loppuivat Deutsche Bundesbahnin dieselveturihankinnat.

Tietolähteet: http://www.bahnseite.de/tfzmain.html sekä "DB-Fahrzeuge, Band 1: Lokomotiven und Triebwagen der Deutschen Bahn" (Andreas Braun tekijänä).
 
Jos tarkkoja ollaan niin V160:han on sarjan varsinainen kantaisä.
Totta ihmeessä. Ja jonkun BR216:n ja BR218:n moottoritehoissa oli jo aika lailla eroa (1400 kW vs. 1839 kW). Olen itse pitänyt BR216:ta ihan eri veturina kuin BR218:aa, vaikka samaa sukua ne vahvasti ovatkin.

Saksassa kun liikkuu, niin kyllä varsinkin BR218:aa sattuu kameran eteen ja edelleen kuviin.
 
Olen itse pitänyt BR216:ta ihan eri veturina kuin BR218:aa, vaikka samaa sukua ne vahvasti ovatkin.
Niin, olisiko niin, etta niissa on yhteistä lähinnä peruskonstruktio ja ulkonäkö, joka helposti antaa vaikutelman "samasta veturista", vaikka kuoren alla onkin ihan muuta?
 
Vs: V160-perhe

V160-perheestä puhuttaessa ei sovi unohtaa nopeaa ja tehokasta 210-sarjaa, vaikka sen käyttöaika teknisten ongelmien ja korkeiden ylläpitokustannusten takia jäi lyhyeksi (1970-81) ja vetureita valmistettiinkin vain kahdeksan kappaletta.

http://en.wikipedia.org/wiki/DB_Class_210
 
Vs: V160-perhe

V160-perheestä puhuttaessa ei sovi unohtaa nopeaa ja tehokasta 210-sarjaa, vaikka sen käyttöaika teknisten ongelmien ja korkeiden ylläpitokustannusten takia jäi lyhyeksi (1970-81) ja vetureita valmistettiinkin vain kahdeksan kappaletta.

http://en.wikipedia.org/wiki/DB_Class_210
No, nuohan saivat uuden, vielä parisenkymmentä vuotta jatkuneen elämän vetureina 218901-218908 - siis sen jälkeen kun niistä oli riisuttu kaikki liian hieno tekniikka. ;)

Mutta mitä vristo ja Rattivaunu tuolla edellä mainitsivatkin, niin totta kai "Lollot" eli 216001-216010 olivat näiden V160-perheeläisten kantaisiä. Noissa kymmenessä veturissa oli vain muista, myöhemmistä vetureista erottuva pyöreämpi kori. Pyöreä muotoilu tuotti myös lempinimen: "Lollo" -kutsumanimi tuli erään italialaisen öh...hyvin varustetun naisnäyttelijän mukaan.

Ja noissa V160-sarjalaisissa on kuoren alla niin monenlaista tekniikkaa, ettei niitä voi luetella lyhyesti. Pelkästään jo 218-sarjalaisissa on ollut jos jonkinlaista voimanlähdettä Pielstickiltä, MANnilta, MTU:lta, Caterpillarilta...

Suosittelen muuten ainakin vristolle ja Rattivaunulle tätä kirjaa: :D
http://www.amazon.de/Die-160-Familie-Alleskönner-Bundesbahn-210/dp/3765471062
 
Takaisin
Ylös