Thalys

Epa

Liittynyt
5 Syyskuu 2007
Viestit
201
Pariisin Nord-aseman ja Amsterdamin keskusrautatieaseman välinen Thalys-junamatka nopeutuu 51 minuutilla 13. joulukuuta alkaen, kertoo Le Figaron verkkouutinen. Matka-ajaksi jää 3 tuntia ja 18 minuuttia. Lähellä on merkittävä 3 tunnin raja, jonka saavuttaminen vaikuttaa ratkaisevasti juna- ja lentoliikenteen välisessä kilpailussa rautateiden eduksi.

Nopeuden ohella Thalys-yhteyksien määrää lisätään Pariisin ja Amsterdamin välillä. Päivittäisten vuorojen määrä kasvaa joulukuun 13. päivä nykyisestä kuudesta junasta seitsemään. Perjantaisin kulkee yhdeksän vuoroa suuntaansa. Vuoden 2010 joulukuuhun mennessä aiotaan päivittäisten yhteyksien määrä nostaa kymmeneen vuoroon. Kahdeksas yhteys aiotaan aloittaa jo keväällä ja yhdeksäs käynnistyisi syyskuussa.

Matkalippujen hintaan kohdistuu kuitenkin korotus, jonka taso on kesimäärin 10-15%:n luokkaa. Toisaalta 1. luokkaan avataan uusi Smoove-niminen alennusluokka. Tämä merkitsee 1. luokassa osittaista matkojen halpenemista.

Linkki uutiseen:
http://madame.lefigaro.fr/loisirs-e...nt-minutes-de-plus-pour-decouvrir-amsterdam/1
 
Näillä Thalys-junilla voinee matkustaa myös Pariisin ja Brysselin välillä. Pitääköhän paikkansa, että Pariisin ja Brysselin välillä ei ole nykyään lentoyhteyttä, koska nopea juna on vienyt matkustajat lentokoneista?
 
Näillä Thalys-junilla voinee matkustaa myös Pariisin ja Brysselin välillä. Pitääköhän paikkansa, että Pariisin ja Brysselin välillä ei ole nykyään lentoyhteyttä, koska nopea juna on vienyt matkustajat lentokoneista?

Väite pitänee pääosin paikkansa, koska lentoliikenne on käsittääkseni vähentynyt melko lailla minimiin kaupunkiparin PAR-BRU välillä. Esimerkiksi Amadeuksen (http://www.amadeus.net) mukaan su 29.11. kaikki Air Francen lentonumerot tuolla välillä on merkitty operoitavaksi junalla CDG-kentän terminaalista TN. "Kohdekenttänä" ei ole Zaventem (BRU) vaan ZYR = Bryssel Midi/Zuid-asema. Näillä "pseudolennoilla" näyttää olevan lisäksi varausrajoitus ainoastaan liittymäliikenteeseen eli jos haluaa matkustaa pelkästään tuon välin niin sitten lippua ei voi ostaa Air Francen kautta.

Sen sijaan kategorisesti totta se ei ole. Samana päivänä näyttäisi lentävän Brussels Airlinesin vuoro SN3630 (7.40 - 8.40), joka operoidaan Boeing 737-300 -koneella.
 
Sen sijaan kategorisesti totta se ei ole. Samana päivänä näyttäisi lentävän Brussels Airlinesin vuoro SN3630 (7.40 - 8.40), joka operoidaan Boeing 737-300 -koneella.

Paitsi, että tuo SN 3630 ja paluulento SN 3631 klo 9.40 BRU - 10.40 CDG ovat Brussels Airlinesin codeshare-lentoja. "Alkuperäiset" lentojen numerot ovat 5O 3630 & 3631 eli lennot lentää joka päivä Europe Airpost 737-300QC (Quick Change) -koneilla, jotka pystytään tarvittaessa muuttamaan alle tunnissa rahtikoneesta matkustajakoneeksi ja päinvastoin.
 
Viimeksi muokattu:
Paitsi, että tuo SN 3630 ja paluulento SN 3631 klo 9.40 BRU - 10.40 CDG ovat Brussels Airlinesin codeshare-lentoja. "Alkuperäiset" lentojen numerot ovat 5O 3630 & 3631 eli lennot lentää joka päivä Europe Airpost 737-300QC (Quick Change) -koneilla, jotka pystytään tarvittaessa muuttamaan alle tunnissa rahtikoneesta matkustajakoneeksi ja päinvastoin.

Oho. Mielenkiintoinen järjestely. Enpä tuota huomannut, kiitos että kerroit.
 
Thalys-junien lisäksi Brysselin ja Ranskan välillä kulkee normaaleja siniharmaita TGV-junia jotka ajavat Thalys-junien käyttämän Paris Nordin sijaan Pariisin CDG-lentoaseman kautta muualle Ranskaan ja sopivat näin oivasti korvaamaan liityntälentoja välillä CDG-BRU. Tässä mielenkiinnon vuoksi arkipäivän TGV-lähdöt Brysselin eteläiseltä asemalta eri puolille Ranskaa:


05:40 TGV 9804 Toulouse
07:46 TGV 9802 Bordeaux
10:21 TGV 9826 Nice / Nizza
11:20 TGV 9832 Perpignan
12:49 TGV 9828 Marseille
15:20 TGV 9834 Marseille
16:09 TGV 9836 Montpellier
20:43 TGV 9846 Marne La Vallee

Bryssel - CDG vie suoraa reittiä noin 80 minuuttia, Lillen kautta ajavilla junilla puoli tuntia pidempään.
 
Junien lähtöajat ovat hyvinkin ranskalaisen näköisiä: säännöllistä vuoroväliä ei ole millään saatu aikaiseksi, kun junien lähtöminuutit heittelevät melkoisesti.;)

No mutta, kehujakin SNCF:lle: Noita TGV-junia tuntuu kulkevan suurten kaupunkien lisäksi myös erikoisempiin paikkoihin - myös Ranskan rajojen ulkopuolelle. Ja taitaa Eurostarejakin kulkea Lontoosta Pariisin (sekä Lillen) lisäksi muuallekin Ranskaan? Noilla junilla tarjotaan käteviä vaihdottomia yhteyksiä esim. lomakohteisiin. Junan vaihto lomavarusteiden kanssa ei taida olla aina kovin herkkua...
 
Noilla junilla tarjotaan käteviä vaihdottomia yhteyksiä esim. lomakohteisiin. Junan vaihto lomavarusteiden kanssa ei taida olla aina kovin herkkua...

Thalysilla on pari Etelä-Ranskaan menevää sesonkireittiä, Eurostarin lisäliikenne menee samoille kulmille. Oudolta kuulostava Aix-la-Chapelle on Saksan Aachen.

thalys-map-destinations.jpg


---------- Viesti lisätty kello 12:02 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu kello 11:16 ----------

Lisätäänpä että Oostendesta ajetaan aamuisin yksi Thalys Brysselin kautta Pariisiin ja illalla paluuvuoro Pariisi-Bryssel-Oostende. Etelässä on vastaava junapari, aamulla Liège - Namur - Charleroi - Mons - Pariisi ja paluuvuoro illalla.
 
Onpas taas "selkeä" englanninkielinen kartta:
Kaupunki nimeltä La Haye? No, päättelemällä sen arvaa olevan Den Haag (eli "The Hague" englanniksi). Eli miksi kartta on olevinaan englanninkielinen, mutta suurin osa kaupunkien nimistä on ranskalaisessa kirjoitusasussa? No, eipä flaaminkielinenkään kartta olisi sen helpompi - silloin yksi Thalyksen pääteasemista olisi ilmeisesti Keulen. ;)

Onkos muuten VR:n nettisivuilla englanninkielisellä puolella mainittu kaupunkeja "Pietari", "Tukholma" ja "Kööpenhamina"? :D
 
Fonttien hivenen poikkeavista ulkoasuista päättelisin, että joku akrobaatti on tehnyt tuon englanninnoksen lisäämällä valmiin vektoripiirroksen päälle erikielisiä tekstejä rasterina. Onhan tuokin yksi tapa hoitaa kansainvälisyyttä, eikä manner-Euroopassa mitenkään poikkeuksellinen. (Katselin kesällä SNCF:n englanninkielisiä sivuja ja sielläkin TGV:n reittihaku ymmärsi pelkästään ranskankieliset kirjoitusasut. DB:lle taas Strassburg on Straßburg eikä mikään Strasbourg.)

Cologne on onneksi sekä ranskaksi että englanniksi Cologne, eli isoa punapohjaista tekstiä ei tarvinnut muuttaa. Vaikka se paikallisten asukkaiden mielestä ehkä onkin Köln.
 
Viimeksi muokattu:
Cologne on onneksi sekä ranskaksi että englanniksi Cologne, eli isoa punapohjaista tekstiä ei tarvinnut muuttaa. Vaikka se paikallisten asukkaiden mielestä ehkä onkin Köln.

Ranskan Lilleä tuossa kartassa ei ole, mutta mielenkiintoinen lisätieto on, että flaamiksi / hollanniksi se on Rijsel. Ota tuostakin nyt sitten selvä, jos et tiedä ennakolta.

Sikäli relevantti tieto, että SNCB:llä on Lillestä lähteviä paikallisjunavuoroja mm. Tournai'n (Doornik) ja Courtrai'n (Kortrijk) suuntiin, minkä kautta jatketaan Bruggeen (ransk. Bruges) tai Gentiin (ransk. Gand).

Tästä näkee tarkemmin:
http://fr.wikipedia.org/wiki/TER_Nord-Pas-de-Calais
 
Viimeksi muokattu:
Takaisin
Ylös