- Liittynyt
- 18 Elokuu 2006
- Viestit
- 2,312
Ainakin tiedotteen http://www.lvm.fi/web/fi/tiedote/view/994517 mukaan niillä radoilla, joilla VR ei tällä hetkellä harjoita henkilöliikennettä, olisi mahdollista muiden sitä harjoittaa jatkossa. Tavallanhan tuo jo on monopolin purkamista.
Kiitos linkistä tiedotteeseen. Lainaan tekstin tässä kokonaisuudessaan, se on sen verran hyytävää:
LVM sanoi:Valtion ja VR:n henkilöliikennesopimus EU-asetuksen mukaiseksi
Julkaisuaika: 24.11.2009 14.36
Tiedote: Yleinen
Liikenne- ja viestintäministeriö ja VR Osakeyhtiö tulee tehdä sopimus henkilöliikenteen järjestämisestä. Sopimuksen on oltava 3. joulukuuta voimaan tulevan EU:n palvelusopimusasetuksen (PSA) mukainen. PSA mahdollistaa rautatieliikenteessä suorahankinnat.
Tällä hetkellä voimassa oleva rautatielain kohta, jolla VR:lle on myönnetty yksinoikeus henkilöliikenteeseen, on ristiriidassa palvelusopimusasetuksen kanssa. Asetuksessa yksinoikeus voidaan myöntää vain sopimuksella - ei kansallisella lainsäädännöllä.
Talouspoliittinen ministerivaliokunta puolsi 24. marraskuuta, että liikenne- ja viestintäministeriö ja VR tekevät uuden sopimuksen rautateiden henkilöliikenteen hoitamisesta kymmeneksi vuodeksi.
Sopimuksessa LVM asettaa VR:lle henkilöliikennettä koskevan julkisen palvelun velvoitteen. Vastineeksi tästä LVM myöntää VR:lle yksinoikeuden henkilöjunaliikenteen harjoittamiseen. Yksinoikeus myönnetään niille rataosille, joilla VR tällä hetkellä hoitaa kotimaan henkilöjunaliikennettä. Muille rataosille voi tulla muita yrittäjiä.
Rautateiden henkilöliikenteeseen sovelletaan verkostoperiaatetta. Henkilöliikenteen palveluja on tarkasteltava kokonaisuutena, joka muodostuu kahdesta tekijästä eli yksinoikeussopimuksesta sekä kauko- ja lähiliikenteen ostosopimuksesta.
Ostamalla kannattamatonta henkilöliikennettä ja pääkaupunkiseudun työssäkäyntialueen lähiliikennettä, valtio pyrkii edesauttamaan liikennepoliittisten tavoitteiden saavuttamista.
Lisätietoja: erityisavustaja Kari Jääskeläinen, puh. (09) 160 28325, ylijohtaja Juhani Tervala, puh. (09) 160 28482, hallitusneuvos Mikael Nyberg, puh. (09) 160 28474
Tämähän tarkoittaa käytännössä sitä, että VR:n nykyinen asema betonoidaan 10 vuodeksi yksinkertaisella sopimusmenettelyllä, jota ei säädetä lainsäädäntöjärjestyksessä ja jonka irtosanomista varmasti vastustettaisiin yleisellä oikeusperiaatteella, että sopimukset on pidettävä.
Tämä ei ole lainkaan ongelmaton järjestely. Esimerkiksi Tampereen, Turun ja Oulun lähiliikenne jää VR:n armoille, eikä Helsingin lähiliikenteenkään tilaajalle aiheuttamaa kustannusta saada alennettua. VR:n näkemys lienee, että kyllä he ajavat mitä vaan jos tilaaja hankkii kaluston ja maksaa VR:lle kuljettajasta VR:n pyytämän hinnan. Mutta jos VR on monopoliasemassa rataosalla, niin sitten VR sanelee hinnat tyyliin ota tai jätä.
Jos tällainen VR:n suojelupaketti tarvitaan, niin se pitäisi strukturoida niin, että monopoliasemaa ei myönnetä rataosalle vaan käytössä oleville liikennöintioikeuksille (rataosa tiettynä ajanhetkenä tietyn palvelutason junalle) siten että näiden kanssa eivät pääse muut kilpailemaan. Jos Tampereen seudullinen joukkoliikennetilaajaviranomainen haluaisi ostaa lähiliikennettä Tampereen lähialueiden rataosille, niin sehän ei kilpaile VR:n nykyisen liiketoiminnan kanssa yhtään mitenkään -- muuten kuin niukasta rataresurssista. Ja ratakapasiteetin jako kuuluu RHK:lle. Jos RHK pystyy jakamaan ratakapasitettia myös lähiliikenteelle niin, että VR:n kaukoliikenne ei kärsi, niin sitten ei ole mitään faktasyytä, miksi pitäisi kieltää jotakuta muuta kuin VR:ää liikennöimästä tätä lähiliikennettä.
Jos monopoli myönnetään rataosalle, niin se johtaa RHK:n kapasiteetin alikäyttöön ja siihen, että VR:llä on de facto veto-oikeus RHK:n ratojen kapasiteetin allokointiin. Tällaista ei voi pitää nykyiseen EU-aikaan sopivana käytäntönä. Eikä se taatusti palvele valtakunnan liikennepolitiikan tarpeita, ellei liikennepolitiikan tarkoituksena ole minimoida kalliin infran käyttöä. (Itse asiassa politiikan tulisi olla infran mahdollisimman tehokas hyödyntäminen monenlaisiin käyttötarkoituksiin.)
Tähän leväperäisyyteen ministeriössä pitäisi puuttua. Ministeriön ei tule olla VR:n edunvalvoja, joka etsii porsaanreikiä EU-direktiiveistä, joilla sairas nykymeno voi jatkua hamaan maailmantappiin asti. Erityisesti tuo "verkostoperiaate" kuulostaa hämärältä. Samaa sovelletaan Finaviaan, ja siellä se estää tehokkaasti maakuntien lentokenttien kehittämisen, jottei niistä vaan muodostuisi uhkaa Helsinki-Vantaalle. Junaliikenteessä "verkostoperiaate" johtaa siihen, että muille kuin VR:lle jätetään niin marginaalinen osa, ettei muita yrittäjiä tule löytymään, jolloin VR:n monopoli jatkuu käytännössä vaikka teoriassa rata on avoin muillekin.
Viimeksi muokannut moderaattori: