VR:n henkilöliikennesopimus

Esimerkiksi ylihinnoittelu tai kysytyn palvelun myymisestä kieltäytyminen ovat määräävän markkina-aseman väärinkäyttöä

Tapahtuuhan tuota kysytyn palvelun myymisestä kieltäytymistä joka osa-alueella. Esim parturiin mennessäni, en saa hierontapalveluita vaikka kuinka vaatisin ja tyrkyttäisin rahaa. En usko että kilpailu poistaisi palvelun myymisestä kieltäytymistä. Voihan joku vaatia luotijunayhteyttä Kaskisista Seinäjoelle, mutta tuskinpa kukaan yksityinen firmakaan sellaiseen lähtisi, vaikka kuinka pyydettäisiin.
 
Tapahtuuhan tuota kysytyn palvelun myymisestä kieltäytymistä joka osa-alueella. Esim parturiin mennessäni, en saa hierontapalveluita vaikka kuinka vaatisin ja tyrkyttäisin rahaa. En usko että kilpailu poistaisi palvelun myymisestä kieltäytymistä. Voihan joku vaatia luotijunayhteyttä Kaskisista Seinäjoelle, mutta tuskinpa kukaan yksityinen firmakaan sellaiseen lähtisi, vaikka kuinka pyydettäisiin.
Vertauksesi ontuu: eihän VR:ltä sentään pyydetä esimerkiksi postipalveluita, mihin sillä ei ole tietotaitoa vaan nimenomaan sen ydinalaa, junaliikennöintiä. Jos seutukunnan ainoa parturi, jolle on määrätty julkinen parturipalveluvelvoite, kieltäytyy parturoimasta, hänellä tulee olla pätevä syy. Osaamattomuus johonkin kysyttyyn erikoistaitoon lienee pätevä syy, mutta osaahan VR ajaa niin lähi- kuin kaukojuniakin.
 
Monopoli-Parturi voi toki kieltäytyä tuottamasta toimialueensa ulkopuolisena pitämiään palveluita, mutta ei estää muita tuottamasta niitä.
 
Tapahtuuhan tuota kysytyn palvelun myymisestä kieltäytymistä joka osa-alueella. Esim parturiin mennessäni, en saa hierontapalveluita vaikka kuinka vaatisin ja tyrkyttäisin rahaa.

Sulla on nyt käsitteet iloisesti sekaisin. Parturi ei ole monopoli, joten se voi ihan oman harkintansa mukaan päättää mitä myydä ja mihin hintaan. Koska yhden parturin päätös ei mitenkään estä toisten partureiden hinnoittelua. Jos jollakin parturilla olisi vaikkapa lakiin perustuva yksinoikeus hierontapalvelujen myymiseen tietyssä kaupungissa, silloin sitä todellakin voisi vaatia myös myymään niitä! Ja kustannuksia vastaavaan hintaan! Ja tästä tuossa Anteron kommentissa on kyse: jos jollakin yrityksellä on MONOPOLI, syystä tai toisesta, sen vastapainona kilpailuvirastolla on oikeus puuttua monopolin hinnoitteluun.

En usko että kilpailu poistaisi palvelun myymisestä kieltäytymistä. Voihan joku vaatia luotijunayhteyttä Kaskisista Seinäjoelle, mutta tuskinpa kukaan yksityinen firmakaan sellaiseen lähtisi, vaikka kuinka pyydettäisiin.

Vapaassa kilpailussa vastaus palvelun vaatijalle onkin: kenttä on vapaa, voit ihan rauhassa aloittaa luotijunaliikenteen Kaskinen - Seinäjoki, jos se on sinun mielestä järkevää liiketoimintaa.
 
Vs: Sm1-junien jatkokäyttö

Ja lisäksi kun tiedetään, että Helsingin lähiliikenteestä maksetaan HKL:n metroliikenteeseen nähden huomattavaa ylihintaa, niin veronmaksajat maksavat sitten 10 vuotta lisää tuota extraa.

Hesarin mukaan henkilöliikennesopimus ei koske Helsingin seudun lähiliikennettä.
 
Sitä koskee YTV-liikenteen ostosopimus joka on tavallaan PSA:n mukaisen sopimuksen kaltainen, ainakin niin että sitä voidaan soveltaa sopimuskauden loppuun.
 
Vs: Sm1-junien jatkokäyttö

Toisaalta ratkaisu määrittelee pelisäännöt seuraaviksi 10 vuodeksi.
Onko tuo sopimus mahdollista purkaa kesken sopimuskauden? Jos seuraava eduskunta päättäisikin että yhteiskunta ja veronmaksajat hyötyisivät junaliikenteen kilpailuttamisesta niin olisiko mahdollista että eduskunta päätäisi että sopimus päättyy nyt?

10 vuotta on iäisyys.
Niin on. Siinä ajassa ehditään romuttaa jokaikinen sininen vaunu ja sm1-juna.
 
Vs: Sm1-junien jatkokäyttö

Onko tuo sopimus mahdollista purkaa kesken sopimuskauden?

Kaikki sopimukset on aina mahdollista purkaa molempien osapuolien niin halutessa. Valtio-omistaja voi siis harrastaa omistajaohjaustaan ja pakottaa VR:n purkamaan sopimuksen, jos valtio todella haluaa junaliikenteen kilpailuttaa nopeasti. Käytännössä en usko, että niin kuitenkaan tapahtuisi siinäkään tapauksessa, että kilpailutusta haluttaisiin edistää, vaan VR:lle annettaisiin se siirtymäkaudeksi.
 
Vs: Sm1-junien jatkokäyttö

Kaikki sopimukset on aina mahdollista purkaa molempien osapuolien niin halutessa. Valtio-omistaja voi siis harrastaa omistajaohjaustaan ja pakottaa VR:n purkamaan sopimuksen, jos valtio todella haluaa junaliikenteen kilpailuttaa nopeasti. Käytännössä en usko, että niin kuitenkaan tapahtuisi siinäkään tapauksessa, että kilpailutusta haluttaisiin edistää, vaan VR:lle annettaisiin se siirtymäkaudeksi.

Valtio-omistajaan voi tietysti yrittää vaikuttaa vaaleissa. Eli siitä vaan ehdolle sellaisella vaaliohjelmalla, että VR:n yksinoikeus on purettava. Sitten tietysti pitäisi päästä eduskuntaan ja vaikuttaa hallitukseen siten, että vastuullinen ministeri päättäisi esittää tätä. Käytännössä hallituksen pitäisi seistä tämän takana, ja samoin eduskunnan enemmistön. Eli aika paljon vaikuttamistyötä pitäisi tehdä.

Vaihtoehtoisesti voisi yrittää lobata suoraan poliitikkoja ja saada näkemykselleen enemmistön sitä kautta pika-aikataululla.

Helpoin keino kenties olisi, jos löytää pätevän lakimiehen joka kykenee pitävästi osoittamaan, että VR:n yksinoikeus on EU-oikeuden vastainen. Tämä on kuitenkin epävarmaa, koska ministeriö yleensä pystyy tulkitsemaan lakia pätevästi eikä tuo yksinoikeus välttämättä ole direktiivin kirjaimen vastainen vaikka olisikin hengen vastainen. Ja tähänkin prosessiin humpsahtaisi monta monta vuotta. Saattaisi se 10 vuotta tulla ennemmin täyteen ennen kuin lopullinen ratkaisu tulisi tuomioistuinjärjestelmästä ja EU:sta.
 
Vs: Sm1-junien jatkokäyttö

Helpoin keino kenties olisi, jos löytää pätevän lakimiehen joka kykenee pitävästi osoittamaan, että VR:n yksinoikeus on EU-oikeuden vastainen.
Luulen että helpoin keino olisi saada media kiinnostumaan asiasta ja ottamaan oikeasti selvää monopolin vaikutuksesta raideliikenteeseen.

Valitettavasti mediaa ei asia juuri kiinnosta. Helsinkiläisen toimittajan näkökulmasta junaliikenne toimii hyvin koska Helsingin lähiliikenne on kattavaa ja junalla pääsee Helsingistä suurimpiin kaupunkeihin ja kaukojunayhteyksiä nopeutetaan kokoajan kunnostamalla pääratoja. Tosin junien myöhästely ja korkeat lipunhinnat saavat satunnaisesti palstatilaa.
 
Vs: Sm1-junien jatkokäyttö

Luulen että helpoin keino olisi saada media kiinnostumaan asiasta ja ottamaan oikeasti selvää monopolin vaikutuksesta raideliikenteeseen.

Joo, tämä olisi ehkä oikeasti helpoin tapa. Saattaisi tosin edellyttää vastuullisen ministerin eroa, mieluiten sopivan aiheeseen liittyvän skandaalin seurauksena. Sellaisen jälkeen olisi helppo tehdä uudistuksia pika-aikataululla ilman että hallitus menettää kokonaan kasvojaan.
 
Jospa jossain päin maata tehtäisiinkin niin, että alueen kunnat selkeästi ilmaisisivat valmiutensa asema-alueitten ylläpitoon ja junakalustoyhtiöön osallistumiseen. Sitten vielä neuvoteltaisiin junaliikenteelle osa entisten läänien tukipotista ja entisen ratahallintokeskuksen kanssa sovittaisiin liikenteen vaatimien järjestelyjen toteuttamisesta. Ja jos vielä kaikki osapuolet sopisivat oman osuutensa rahoittamisesta yli 10 vuoden ajalle.

Voisi VR:n kiinnostus olla kohtuullinen liikenteen hoitoon. Samaten tarjoushinta voisi olla siedettävä. Nykyään kaikki haluavat junia mutta kukaan ei haluaisi maksaa niistä. Lienee selvää, että uusi reitti pitää aloittaa kunnolla riittävällä palvelulla. Ei se missään ole liiketaloudellisesti kannattavaa ainakaan alkuun. Liikennejärjestelmämän kannalta se voisi sitä olla.

Väitän, ettei valmiutta kilpailutetun liikenteen ostamiseen ole sen enempää kuin VR:n liikenteen ostamiseenkaan. Nykyiset alueelliset joukkoliikennerahat ovat niin tiukalla, että kaikenlaisia lauantaipäivän ainoita asiointivuoroja joudutaan karsimaan. Muutamaan junaan laitetulla miljoonalla saa hyvää julkista liikennettä - ilman junaa, jos vain on varaa panostaa.

Paikallinen tahto ja paikallinen rahoitus junilta puuttuvat eikä asia muutu miksikään VR:n aseman muuttuessa. Kaikkien mielestä juna on kiva, se vain ei saisi maksaa.
 
Takaisin
Ylös