Sivu 1 / 4 1234 ViimeisinViimeisin
Näytetään tulokset 1-15/58

Viestiketju: HS: Juna ajoi asemalaiturille Helsingin asemalla

  1. #1

    Liittynyt
    31.01.2006
    Viestejä
    2686

    oletus HS: Juna ajoi asemalaiturille Helsingin asemalla

    Huhu kertoo että jarrut ei toiminut, mutta tämä huomattiin jo aiemmin:
    Lainaus Alunperin kirjoittanut HS.fi
    Junaonnettomuus Helsingin Rautatieasemalla.

    Helsingin rautatieasemalla on junanvaunu törmännyt asemalla olevan hotellirakennuksen siipeen. Henkilövahinkoja ei ilmeisesti ole tapahtunut.

    Ennen vahinkoa asemalla oli kuulutettu varoituskuulutus, ja käsketty ihmisiä siirtymään pois raiteiden 13 ja 14 päädystä.

    Hetkeä ennen törmäystä viereisellä raiteella olleen lähtöä odottaneen paikallisjunan matkustajat oli käsketty ulos ja mahdollisimman nopeasti pois laitureilta.

    Junaliikenne on keskeytyksissä Helsingin asemalla toistaiseksi.
    http://www.hs.fi/kaupunki/artikkeli/.../1135251886567
    Lisäki Elielinaukion bussiliikenteen voi olettaa silmämääräisesti olevan sekaisin, hälytysajoneuvoja täynnä koko aukio.

    ---------- Viesti lisätty kello 8:55 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu kello 8:46 ----------

    Korjaus tuohon Elielinkaukioon, bussit näyttää pääsevän kulkemaan vaikka pujotteluksi menee.

  2. #2
    Eppu avatar
    Liittynyt
    25.06.2005
    Sijainti
    Tampere
    Viestejä
    1659

    oletus Vs: HS: Juna ajoi asemalaiturille Helsingin asemalla

    Miten voi olla että näitä karanneita vaunuja ei saatu pysähtymään manuaalisesti, kun kerran sisällä oli henkilökuntaa, 1 konduktööri mukaanlukien? Luulisi, että siinä ajassa saataisiin jarrut päälle ainakin osittain tai edes vauhti hiljennettyä niin ettei törmäyksessä vaunu pääsisi ylittämään järeää betonistopparia.
    Kuvasto l Oikoradan Bussisivut
    "Spårväg City i Stockholm har inte lockat fler resenärer än när trafiken kördes med buss. Den så kallade spårfaktorn finns inte, hävdade transportforskaren Maria Börjesson."

  3. #3

    Liittynyt
    31.01.2006
    Viestejä
    2686

    oletus Vs: HS: Juna ajoi asemalaiturille Helsingin asemalla

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Eppu Näytä viesti
    Miten voi olla että näitä karanneita vaunuja ei saatu pysähtymään manuaalisesti, kun kerran sisällä oli henkilökuntaa, 1 konduktööri mukaanlukien? Luulisi, että siinä ajassa saataisiin jarrut päälle ainakin osittain tai edes vauhti hiljennettyä niin ettei törmäyksessä vaunu pääsisi ylittämään järeää betonistopparia.
    Iltalehden mukaan eivät ehtineet?
    Lainaus Alunperin kirjoittanut Iltalehti
    Työntekijöillä oli vain muutama minuutti aikaa toimia sen jälkeen, kun vaunut olivat lähteneet liukumaan. Itsensä suojaamisen lisäksi he ehtivät soittaa varoitussoiton, jonka ansiosta asemalla olleita matkustajia ehdittiin varoittaa. Heillä ei tiettävästi ollut aikaa yrittää pysäyttää vaunuja.
    http://www.iltalehti.fi/uutiset/2010...75443_uu.shtml

  4. #4

    Liittynyt
    20.07.2005
    Sijainti
    Pori
    Viestejä
    1275

    oletus Vs: HS: Juna ajoi asemalaiturille Helsingin asemalla

    Kyllä asian on pakko olla niin, että hätäjarrukaan ei toiminut. Tai onhan periaatteessa mahdollista että koulutuksen saanut konduktööri ei ole ymmärtänyt vetää kahvasta, vaan oikeasti: joltain siivoojalta se olisi paniikissa saattanut jäädä tekemättä.

    Ylipäätään kyseessä on todella outo onnettumuus: jarruthan perinteisesti on suunniteltu fail save -periaatteella, eli lähtökohtaisesti jarrut on aina päällä ja ne ovat poissa toiminnasta vain kun kaikki on kytketty oikein ja kaikki varmistukset näyttävät vihreää. Ja näin ihan teknisen toteutuksen tasolla. Perinteinen ratkaisu on, että mekaaninen jousi pitää jarrut lukossa ja tarvitaan ilmanpainetta pitämään jarrulevy auki, jolloin paineen katoamisen pitäisi riittää jarruttamaan. ja mielellään painetta saa vain veturista. Tämä on siis onnettumuustyyppi jonka "ei pitäisi olla mahdollinen."

    En kyllä tiedä miten nykyään toimitaan, mutta kyseessä täytyy olla aikamoinen tekninen vika jotta näin on päässyt tapahtumaan. Kyllä joku on nyt mokannut kunnolla: joko suunnittelija, huoltotyön tehneet tai ratapihatyöntekijät. Muutoin kyseessä on todella outo sattumusten ketju. Ihan mahdollista sekin tosin.

    Mutta kuulisin kyllä todella mielellään hetki kuin vain mahdollista, mikä oikeastaan on aiheuttanut onnettomuuden.
    Ville

  5. #5
    Aleksi.K avatar
    Liittynyt
    27.04.2006
    Sijainti
    Leppävaara
    Viestejä
    2697

    oletus Vs: HS: Juna ajoi asemalaiturille Helsingin asemalla

    Muistaakseni Iltalehden mukaan syyksi olisi varmistumassa jää..
    Tyhmä ei se joka myy, vaan se joka ostaa.

  6. #6

    Liittynyt
    14.07.2005
    Sijainti
    koti: Espoo/työ: Helsinki
    Viestejä
    5510

    oletus Vs: HS: Juna ajoi asemalaiturille Helsingin asemalla

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Ville O. Turunen Näytä viesti
    En kyllä tiedä miten nykyään toimitaan, mutta kyseessä täytyy olla aikamoinen tekninen vika jotta näin on päässyt tapahtumaan. Kyllä joku on nyt mokannut kunnolla: joko suunnittelija, huoltotyön tehneet tai ratapihatyöntekijät. Muutoin kyseessä on todella outo sattumusten ketju. Ihan mahdollista sekin tosin.

    Mutta kuulisin kyllä todella mielellään hetki kuin vain mahdollista, mikä oikeastaan on aiheuttanut onnettomuuden.
    Jos se todella johtuu jarruletkujen jäätymisestä niin jotain oleellista on jätetty huomioimatta vaunujen suunnittelussa. Oli onni että se tapahtui tyhjälle junalle ja hitaassa vauhdissa. Tähän asti olen pitänyt junaa turvallisena matkustustapana mutta nyt alkaa pikkuhiljaa luottamus mennä.

    t. Rainer

  7. #7
    Tunnistettu jäsen Camo Lissabone avatar
    Liittynyt
    14.08.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    939

    oletus Vs: HS: Juna ajoi asemalaiturille Helsingin asemalla

    Lainaus Alunperin kirjoittanut R.Silfverberg Näytä viesti
    Tähän asti olen pitänyt junaa turvallisena matkustustapana mutta nyt alkaa pikkuhiljaa luottamus mennä.
    Ihmettelen tällaista ajatusta, että yhden sattumuksen jälkeen luottamus menee.
    Loppujen lopuksi junille sattuu harvoin kunnon vaaratilanteita, jotka johtuisivat junan teknisestä viasta.
    Viimeisin muokkaaja vko; 05.01.2010 kello 18:34. Syy: lainausta siivottu
    !sillöM !sillöM !sillöM !sillöM !sillöM !sillöM !sillöM !sillöM !sillöM !sillöM !sillöM !sillöM !sillöM !sillöM

  8. #8
    Aleksi.K avatar
    Liittynyt
    27.04.2006
    Sijainti
    Leppävaara
    Viestejä
    2697

    oletus Vs: HS: Juna ajoi asemalaiturille Helsingin asemalla

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Camo Lissabone Näytä viesti
    Ihmettelen tällaista ajatusta, että yhden sattumuksen jälkeen luottamus menee.
    Loppujen lopuksi junille sattuu harvoin kunnon vaaratilanteita, jotka johtuisivat junan teknisestä viasta.
    Niin, kuinkahan monta bussia on runtattu persauksiin? Ja kuinka monta kolaria niillä on ajettu? Metrossa ollaan heiluttu kirveenkin kanssa, ja on sinne metrotunneliin tullut jonkun sortin vesivahinko. Metrohan on siis todella pelottava silloin, eikö? Niin tekeekö sitten todella onnettomuus, jossa intercity tulla tupsahtaa hotellin neuvottelukabinetista sisään, todella junasta jotenkin vaarallisten matkustaa? Kysyn vaan..
    Tyhmä ei se joka myy, vaan se joka ostaa.

  9. #9
    Tunnistettu jäsen 339-DF avatar
    Liittynyt
    08.08.2005
    Viestejä
    6712

    oletus Vs: HS: Juna ajoi asemalaiturille Helsingin asemalla

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Camo Lissabone Näytä viesti
    Ihmettelen tällaista ajatusta, että yhden sattumuksen jälkeen luottamus menee.
    Riippuu ihan puhtaasti siitä, mistä tuo yksi sattumus johtuu.
    "Puolet asunnosta on oltava kylpyhuonetta siltä varalta, että sinne tulee joskus joku invalidi suihkuun."
    – Minna Lindgren: Kuolema Ehtoolehdossa

  10. #10

    Liittynyt
    26.09.2006
    Sijainti
    Helsinki, Punavuori
    Viestejä
    3668

    oletus Vs: HS: Juna ajoi asemalaiturille Helsingin asemalla

    Bussi ajoi tänään toisen perään Ruoholahdessa ja ihmisiä loukkaantui, kenellä meni nyt luottamus bussiliikenteeseen?

  11. #11
    Tunnistettu jäsen
    Liittynyt
    28.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    7549

    oletus Vs: HS: Juna ajoi asemalaiturille Helsingin asemalla

    Perinteinen meillä käytössä oleva paineilmajarrujärjestelmä toimii siten, että vaunussa on pääsäiliö jossa on korkea paine ja vaunu alkaa jarruttaa, kun jarrujohdon paine laskee alemmaksi kuin pääsäiliön paine. Eli jarrut ovat päällä sen pääsäiliön ilmanpaineella.

    Jos pääsäiliön paine on nolla, vaunu on jarruton, mikäli käsijarru on auki. Vaunun jarruventtiili on kuitenkin tehty niin, että jarrujohdon paine täyttä aina pääsäiliötä, jos pääsäiliön paine on jarrujohtoa alhaisempi.

    Tämä järjestelmä hoitaa siis sen, että katkennut juna pysähtyy. Katkeamisessahan jarrujohdon paine laskee, jolloin pääsäiliön ilmanpaine kytkee jarrut päälle. Hätäjarrukahva pysäyttää junan myös, jos se toimii suoraan jarrujohtoon päästäen sieltä paineen pois.

    Uutisten mukaan juna jämähti ensin linnunlauluun. Sitten tehtiin jotain ja 4 vaunua pääsi karkuun jarruttomina. Vaunut eivät voi päästä karkuun, ellei niiden kytkintä kytketä irti muista vaunuista tai veturista. Jos vaunut on Linnunlauluun tuotu Ilmalasta kuten pitää eli jarrut on kytketty ja tarkistettu, ne eivät voi lähteä valumaan Helsinkiä kohti, ellei vaunuja ensin irroiteta kytkimestään junasta ja sitten tyhjennetä pääsäiliöitä jokaisesta vaunusta ilman, että minkään vaunun käsijarrua on ruuvattu kiinni. Eli aika paljon täytyy tehdä, että roikan saa valumaan jarruttomana.

    Mitä sitten voi jää tehdä? Pahin asia on, että ilma on vedestä kosteata ja vesi kertyy jarrulaitteisiin siten, että se jäätyessään estää jonkin osan toimimisen. Jäätymisen estämiseksi ilmaa kuivataan ja siihen voidaan lisätä jäänestonestettä. Teoriassa on mahdollista, että vaunut ovat olleet lämpimässä sisällä, niissä on kostealla ilmalla täytetty jarrujärjestelmä, joka on tarkistettu sisällä lämpimässä tai ennen jäähtymistä ulos otettuna ja sitten jokaisen vaunun jarrujärjestelmä on ulkona jäätynyt niin, etteivät vaunut enää jarruta. Mutta miten juna sitten on voinut jämähtää Linnunlauluun jarrut kiinni, jos jää estää jarruja jarruttamasta?

    Olen kyllä sillä kannalla, että ilman inhimillistä virhettä, jolla tekninen turvallisuustoiminta tarkoituksellisesti ohitetaan, tällaista vahinkoa ei tapahdu. Mikä virhe on ja missä se on tehty selviää onnettomuustutkinnassa. Tulee mieleen Göteborgin ratikkaonnettomuus, jossa jarruton vaunu pääsi liukumaan alamäkeen ja aiheutti melkoista tuhoa. Ei se muuten olisi ollut mahdollista kuin siten, että ihminen kävi ruuvaamassa jokaisen telin automaattisesti turvallisesti toimineet jarrut väkisin auki.

    Jos junan jarrut ovat menneet itsekseen Linnunlaulussa päälle, syynä voi olla vuoto jarrujohdossa. Pääsäiliöissä on oltava ilmaa, jotta jarrut voivat mennä päälle. Jämähtäneen vaunun jarrut voidaan kytkeä pois eristämällä vaunun jarrut jarrujohdosta ja tyhjentämällä pääsäiliö. Mutta silloin ei pidä irrottaa vaunun kytkintä.

    Ratikoissa ja busseissa ilmajarru on erilainen, eli se toimii jousta vastaan. Ilman jarrujohdon painetta jousi lukitsee mekaanisen jarrun päälle. Jousen voima tekee pääsäiliössä olevan ilmanpaineen tehtävän. Paineeton ratikka tai bussi vapautetaan puristamalla jousta ruuvilla. Normaalisti siis liikkeelle päästään vasta kun jarrujärjestelmään on saatu pumpatuksi käynnistyksen jälkeen painetta.

    Antero

  12. #12

    Liittynyt
    20.07.2005
    Sijainti
    Pori
    Viestejä
    1275

    oletus Vs: HS: Juna ajoi asemalaiturille Helsingin asemalla

    Olipas masentava selonteko. Mistä tuo tietosi on muuten peräisin? Ainakaan ylen sivuilla ei noin tarkasti asiaa ole kommentoitu. Olin jo päivällä aika lähellä kirjoittaa vr:n ratapuhatyöntekijöiden mokasta, mutta päätin sittenkin jättää asian sikseen, sillä olisin samalla tullut syyttäneeksi jotakin heistä rikollisesta ja täysin tahallisesta huolimattomuudesta, joka olisi ollut todella lähellä kuolemantuottamusta. Mutta jos selontekosi pitää paikkansa (ja minulla ei ole syytä sitä epäillä), kyse on ollut juuri tästä. Kuinka paljon mukavampaa olisikaan ollut joku vaikeasti havaittava suunnitteluvirhe Transtechiltä.

    Ettei asialla olisi yhteyttä paljon julkisuudessa olleisiin vr:n myöhästymisiin ja yhtä julkiseen vr:n kampanjaan niiden lopettamiseen. Paine ratapihatyöntekijöiden suuntaan on siis ollut niin kova, että ongelmien ilmennettyä näiden neljän vaunun kohdalla, asiaa ei hoidettu asianmukaisesti, joka olisi todennäköisesti johtanut vähintään varttitunnin myöhästymiseen, vaan aikataulussa pysymiseksi "kentällä" päätettiinkin ohittaa vaunujen turvajärjestelmät. Juuri mitenkään muuten hätäjarrujen toimimattomuutta ei voi selittää, jos jarrut toimivat Linnunlaulussa. Tämä taas tarkoittaa, että vr:n turvallisuuskulttuuri on päässyt pettäämään, ja pahempaan ei rautatieyhtiö oikeastaan voi syyllistyä! Hinnoittelupolitiikka yms. ovat tähän verrattaessa pikkujuttuja. Toisin kuin 1800-luvulla, jolloin rautatieyhtiöt kantapään kautta oppivat toimivan turvallisuuskulttuurin, tällä kertaa oppirahoja luojan kiitos ei tarvinnut maksaa verellä!

    Toivon kyllä että joko minä tai Antero on käsittänyt jotain väärin. Muuten liikenneministerin täytyy vaatia vr:n pääjohtajan eroa.
    Ville

  13. #13
    JSL
    JSL ei ole kirjautuneena
    JSL avatar
    Liittynyt
    31.07.2005
    Viestejä
    822

    oletus Vs: HS: Juna ajoi asemalaiturille Helsingin asemalla

    Oliko vaunut kytketty alunperinkään saatolle lähtiessä?
    Toinen kysymys: olisiko vaunut voitu vierittää auto-juna-asemalle tai turvaraiteelle taikka jollekin muulle raiteelle, muttei asemalle?

  14. #14

    Liittynyt
    22.08.2008
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    1732

    oletus Vs: HS: Juna ajoi asemalaiturille Helsingin asemalla

    Lainaus Alunperin kirjoittanut JSL Näytä viesti
    Toinen kysymys: olisiko vaunut voitu vierittää auto-juna-asemalle tai turvaraiteelle taikka jollekin muulle raiteelle, muttei asemalle?
    Raideteknisesti kyllä, molemmilta huoltoraiteilta pääsee autojuna-asemalle. En tiedä mikä tilanne aamulla oli, mutta Rantaradan puolen raiteiden liikenne saattoi sulkea pois tämän vaihtoehdon.

  15. #15

    Liittynyt
    07.08.2009
    Viestejä
    2158

    oletus Vs: HS: Juna ajoi asemalaiturille Helsingin asemalla

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Ville O. Turunen Näytä viesti
    Kuinka paljon mukavampaa olisikaan ollut joku vaikeasti havaittava suunnitteluvirhe Transtechiltä.
    Kaipa sellainenkin voi vielä löytyä, vaikka aika etäiseltä mahdollisuudelta vaikuttaa.

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Ville O. Turunen Näytä viesti
    Paine ratapihatyöntekijöiden suuntaan on siis ollut niin kova, että ongelmien ilmennettyä näiden neljän vaunun kohdalla, asiaa ei hoidettu asianmukaisesti, joka olisi todennäköisesti johtanut vähintään varttitunnin myöhästymiseen, vaan aikataulussa pysymiseksi "kentällä" päätettiinkin ohittaa vaunujen turvajärjestelmät. Juuri mitenkään muuten hätäjarrujen toimimattomuutta ei voi selittää, jos jarrut toimivat Linnunlaulussa.
    Tapaus muistuttaa jokin verran takavuosina tapahtunutta Pariisin paikallisjunakatastrofia, josta kertovaan dokumenttipätkään oli linkki Hesarin kommenttiosastolla. (Keskustelun taso siellä oli muuten jälleen kerran aika puhdasta suomi24:ää.) Pariisin tapauksessa junan kuljettaja nimenomaan ohitti ilmajarrujen turvajärjestelyt osaamattomuuttaan. Hätäily alkoi siitä, että satunnainen matkustaja pysäytti junan hätäjarrulla asemalle, jossa ei ollut aikataulun mukaista pysähdystä, ja kuljettaja päätyi availemaan lukkiutuneita jarruja aikataulun painaessa päälle. Liikenteenohjaus ei sitten erinäisistä syistä onnistunut hoitamaan jarrutonta junaa vähemmän tuhoisaan paikkaan, vaan se törmäsi maanalaisella asemalla seisoneeseen täpötäyteen paikallisjunaan.
    Viimeisin muokkaaja hmikko; 05.01.2010 kello 02:19.

Sivu 1 / 4 1234 ViimeisinViimeisin

Vastaavia viestiketjuja

  1. Kauniaisten asemalla tulipalo
    kirjoittanut Rattivaunu foorumissa Kuvat
    Vastauksia: 8
    Viimeisin viesti: 03.02.2009, 17:47
  2. Linja-auto ajoi seinään Helsingissä 11.3.2008
    kirjoittanut Hasse foorumissa Kauko- ja tilausliikenne
    Vastauksia: 10
    Viimeisin viesti: 13.03.2008, 04:24
  3. Lipunmyynti loppuu yhdeksällä asemalla
    kirjoittanut Jouni Seilonen foorumissa Junat
    Vastauksia: 16
    Viimeisin viesti: 03.03.2008, 16:25
  4. Allejäänti Puistolan asemalla 23.09.2006
    kirjoittanut a__m foorumissa Junat
    Vastauksia: 1
    Viimeisin viesti: 23.09.2006, 12:57

Lähettämissäännöt

  • Et voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Et voi vastata viesteihin
  • Et voi lähettää liitetiedostoja
  • Et voi muokata viestejäsi
  •