Junahavaintoja 2010

Tila
Ei avoinna uusille viesteille.
edit: ymmärtääkseni 6097 oli pitkään ainoa punakeltainen Sm2, jota näkyi Ilmalassa. Onko 6056 sitten kutsuttu takaisin Hyvinkäältä ja 6097 viety sen tilalle...?
Minun mielestäni taas Ilmalassa seisoi melko pitkään kaksi ko. yksikköä "odottamassa jotakin". Nämä havainnot lähinnä toukokuulta. Sen jälkeen toinen häipyi jonnekin jäljelle jääneenkin siirtyessä hieman eri paikkaan Ilmalassa. Ilmeisesti 6056:lle tehtiin jokin pieni muutostyö, ennenkuin se palasi ajoon?
 
Olen pannut merkille sellaisen asian että kun aikataulut muuttuivat 7.6 ja Helsingin-Turun laivapikajunaa on alettu ajaa IC-junana, jonka vaunusto ilmeisesti otetaan jostain muualta Suomesta Helsinkiin saapuneestaa 10 vaunua pitkästä IC-junasta, ja kun junan jatkaessa Turkuun, vaunuista 5 ensimmäistä lukitaan, niin veturinkuljettaja ei noteeraa sitä vaan pysäyttää junan laiturille ikään kuin kaikki vaunut olisivat matkustajien käytössä. Siitä syntyy ylimääräistä juoksemista esim Pasilassa koska pitkän junan ainoista avoinna olevista vaunuista yli puolet jäävät aseman betonikannen alle johon Turun junat eivät tavallisesti pysähdy ollenkaan, ja ne matkustajat jotka ovat menneet odottamaan junaa etupäähän joutuvat kiirreisinä juoksemaan puoli junaan mittaa päästääkseen avoimeen vaunuun. Laitureiden infonäytöt eivät myöskään jostain syystä kerro mihin kohtaan laituria mitkäkin vaunut osuvat vaikka pitäisi.

Voisiko kuljettajia ohjeistaa jotenkin että jos ajaa pitkiä junia joissa suuri osa vaunuista ovat suljettuja, niin junarunko pitäisi pysäyttää siihen kohtaan jossa matkustajat odottavat jos olisi kyseessä normaalipituinen juna, ettei matkustajille syjntyisi turhaa mielikuvaa että junan etupään vaunuihin voi nousta. Jos asia on jo korjattu niin tätä kirjoitusta ei tarvitse noteerata.

t. Rainer
 
junan jatkaessa Turkuun, vaunuista 5 ensimmäistä lukitaan

Mikähän järki tässä käytännössä edes on, että lukitaan junassa joka tapauksessa kulkevia vaunuja. Lisää väljyyttä = houkuttelevampi kyyti. Konduktöörillekään muutama lisävaunu ei niin kohtuuttomasti lisää kävelyä. IC-vaunun kävelee päästä päähän molemmat kerrokset about puoleen minuuttiin ilman pysähdyksiä, eli muutama minsa ylimääräistä kävelyä per asemaväli, jos on vain yksi konduktööri.
 
Turun satamasta on paljon känniääliöitä tuotavaksi koteihinsa, jolloin lisävaunut ovat tarpeeseen.
 
Voisiko kuljettajia ohjeistaa jotenkin että jos ajaa pitkiä junia joissa suuri osa vaunuista ovat suljettuja, niin junarunko pitäisi pysäyttää siihen kohtaan jossa matkustajat odottavat jos olisi kyseessä normaalipituinen juna, ettei matkustajille syjntyisi turhaa mielikuvaa että junan etupään vaunuihin voi nousta.

Kuljettajalla ei ole välttämättä minkäänlaista tietoa siitä, onko vaunuja suljettu vai ei. Tieto voi olla papereissa, tai sitten ei ole. Vaunujen matkustajapalveluasiat kuuluu konduktöör(e)ille, joka kylläkin voi pyytää kuljettajaa ottamaan huomioon muuttuneen pysähdyskohtatarpeen.

Toisaalta - niin pitkään, kun raidenäytöt eivät ota suljettuja vaunuja huomioon, ei pysähdyspaikankaan pidä ottaa. Olisi kaikkein väärin kävelyttää juuri niitä matkustajia, jotka ovat oikeassa paikassa informaatiojärjestelmän mukaan.

---------- Viesti lisätty kello 19:25 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu kello 19:22 ----------

Mikähän järki tässä käytännössä edes on, että lukitaan junassa joka tapauksessa kulkevia vaunuja. Lisää väljyyttä = houkuttelevampi kyyti. Konduktöörillekään muutama lisävaunu ei niin kohtuuttomasti lisää kävelyä. IC-vaunun kävelee päästä päähän molemmat kerrokset about puoleen minuuttiin ilman pysähdyksiä, eli muutama minsa ylimääräistä kävelyä per asemaväli, jos on vain yksi konduktööri.

Ymmärtääkseni on olemassa jonkun tason sääntö tai suositus, kuinka paljon vaunuja saa yhden konduktöörin kontolla olla.
 
Sunnuntai 8.8

Viimeinen saneeraamaton Sm2 6056/6256 oli tänään liikenteessä ainakin M-junana, havainto Malminkartanosta klo 20.10.
 
Tänään tiistaina 10. elokuuta oli tosiaan viimeinen saneeramaton Sm2 6256+6056 Helsingin päärautatieasemalla n. klo 7:40. Kilvet oli tuolloin I-linjalla, mutta ei se kyllä sinne suuntaan lähtenyt ainakaan silloin. Itse lähdin matkaan samalla linjalla, I-juna kun lähti raiteelta 10 ja se oli Sm1+Sm2-yhdistelmä.

Kiinnottomampi tieto, mutta sitten noin 10 minuuttia myöhemmin, 7:50 tuli FLIRT (01) vastaan ratapihalla, ajeli A-linjalla Helsinkiin päin. Myös iltapäivällä noin klo 15:25 tienoilla tuli samainen Sm5 vastaan niin ikään Helsingin ratapihalla, taisi tosin olla menossa Leppävaaran suuntaan.
 
Eilen sunnuntaina P705 Kuopio - Oulu saapui perille 61 min myöhässä. Juna oli saapunut Utajärvelle ajallaan, mutta lähti vasta 20.20 eli 63 min myöhässä. Odottelun syyksi kerrottiin edellä oleva "särkynyt juna". Noin 20.14 Utajärven raiteelle 2 alkoi saapua Dv12 + 2 Sr2 + suuri määrä venäläisiä vaunuja. Oulusta Helsinkiin jatkavat neuvottiin 21.34 lähtevään junaan ja Kemiin ja Rovaniemelle meneville kerrottiin olevan linja-auto, joka lähtee aseman edestä. Mitähän liikennöitsijää VR käyttää Oulussa tällaisissa tapauksissa? Raaheen menevää matkustajaa kuulutettiin ottamaan yhteys konduktööriin - minkähänlaista kyytiä hänelle tarjottiin? Oulun asemalla odotteleville ilmoitettiin, että junassa P705 vaunuina 2 ja 3 saapuneet vaunut lähtevät junassa H712 Kajaaniin 21.04 eli 45 min myöhässä.
 
Viimeinen saneeraamaton Sm2 6056 on edelleen liikkeellä, havaittu ma 23.8. iltapäivällä K-junissa ja tiistaina 24.8. aamulla E-junassa.
 
Havaittu myös keskiviikon iltaruuhkassa (vaihdeongelmien takia ajetussa?) hyperpitkässä N-junassa.

Kyllä, vaihdeongelmienpa hyvinki. Myös tuli Tikkurilasta Helsinkiin samana päivänä I-junana, ennen liittymistä N-junan 4 yksikön letkaan.

Keskiviikko iltaruuhkassa oli myös VR:n tiedotuksissa tökkimistä. Klo 14:41 Helsingistä lähtevä K-juna laiturilta 2 näytti kaikkien asemien taulujen mukaan lähteneen (itse paikalla klo 14:50), samaten I-juna klo 14:45 sekin laiturilta 2 joka myös oli näyttöjen mukaan lähtenyt, sama juttu K-juna klo 14:51 laiturilta 4 piti olla lähtenyt näyttöjen mukaan (kello tuolloin 15:53). Laiturilta 3 piti olla lähdössä seuraavaksi klo 14:55 I-juna. Noh, yhtäkkiä laituri 2 näyttöön ilmestyy I-juna klo 14:45 eikä mitään myöhästymismerkintää siinä. No, kävelenpä katsomaan että mikä siellä on, todellisuudessa laiturille oli K-juna jonka piti olla lähteny 14:41, menin varmistamaan konnarilta että kumpi juna mahtaa olla kyseessä ja hän vastasi että K ja seuraavaksi lähtee sen yksikön takana ollut I-juna, jossa kuljettaja ja konnari valmiina sisällä, mutta matkustajia ei päästetty kyytiin.

Sitten kyseinen K-juna vihdoin lähtee, n. klo 14:58. Ja välittömästi avataan samalla laiturilla takana olevan yksikön ovet, matkustajat tulevat sisään, ovet sulkeutuvat ja I-juna (klo 14:45) lähtee heti perään matkaan n. kello 14:59, mutta pysähtyykin sitten laiturin päähän pariksi minuutiksi, jonka välissä kuljettaja kuuluttaa junan olevan I-juna eikä virheellisesti laiturin näytössä näkyvä K-juna.

Elikkä, nuo pahimmillaan myöhässä olevat junat lähtivät laituri kahden näyttöjen mukaan juuri vastakkaisesti mitä ne junat oikeasti sitten olivat. Itse jäin Tapanilassa pois, ja jäin katsomaan että kuinka usein nyt ne myöhässä olevat tuli. Sieltä tuli tuon I-junan perässä ihan n. minuutin - kahen välein monta yhen vaunun yksikköä vuorotellen I tai K. Sitten n. 6min päästä tuli 4 yksikköinen N-juna, ja loput olikin sitten yhtä pitkiä N-junia.

Ja tulipas sitten pitkä teksti :eek: :)
 
Lauantai 28.8.

Nyt minua alkaa ihmetyttää että miten näin punakeltaisen 6058/6258 tänään vaikka mistään ei löydy tietoa kyseistä vaunuparista edes! Ja vastaanväittäjille, olen 100% varma että kyseinen oli 58 EIKÄ 56. Oli siis N-junana Keravalle menossa klo 17:21 Helsingistä.
 
Kyllä 6058/6258 on saneerattu varmaan jo lähes kaksi vuotta sitten. Joka tapauksessa se on punavalkoinen.
 
Tila
Ei avoinna uusille viesteille.
Takaisin
Ylös