Junahavaintoja 2010

Tila
Ei avoinna uusille viesteille.
Sm2 6059-Eioc 6259 on valmistunut täyskorjauksesta. Kyljessä merkintä Hy 9.10.

Kyseinen junaykiskkö liikkui tänään ainakin aamuruuhkassa Keravan kaupunkiradan suunnalla.
 
Sm2 6059-Eioc 6259 on valmistunut täyskorjauksesta. Kyljessä merkintä Hy 9.10.

Kyseinen junaykiskkö liikkui tänään ainakin aamuruuhkassa Keravan kaupunkiradan suunnalla.
Olikohan se eilen vai toissapäivänä, niin se oli liikenteessä kaupunkiradalla Huopalahden asemalla. Ja sanoisin tuota "täyskorjausta" kyllä ihan saneeraukseksi. ;)
 
Sm2 6059-Eioc 6259 on valmistunut täyskorjauksesta. Kyljessä merkintä Hy 9.10.

Kyseinen junaykiskkö liikkui tänään ainakin aamuruuhkassa Keravan kaupunkiradan suunnalla.

Olikohan se tiistaina kun tuo jämähti Helsingin asemalla I-junan lähdössä, kellon aikaa en muista... Kuljettaja ensiksi kuulutti että lähtö viivästyy teknisistä syistä, jonkin ajan kuluttua kuulutettiin että pitää vaihtaa laiturille 3 olevaan junaan. Vaikutti siltä etteivät saaneet junaa "käyntiin", kun ei moottorit missään vaiheessa päällä olleet. Lopulta pääsimme 9min myöhässä matkaan, ihan perässä puksutteli N-juna, joka oli lähtenyt heti perään.
 
Vaikutti siltä etteivät saaneet junaa "käyntiin", kun ei moottorit missään vaiheessa päällä olleet.

Se humina tulee tuulettimista (ja niiden moottoreista). Itse ajomoottorithan - sähkömoottoreita kun ovat - menevät "päälle" vasta kun juna lähtee liikkeelle. Tuulettimetkin laitetaan päälle vasta tarvittaessa, eli hetki ennen liikkeelle lähtöä. Monesti niiden toimivuus kokeillaan aiemminkin hetkellisesti.

Äkkiseltään tulee mieleen pari juttua, mitä kuljettaja ei ole saanut toimimaan. Joko pääkatkaisija ei ole mennyt kiinni (tähän voi olla lukuisia syitä), tai sitten ei ole kokeillessa saanut jarruja irti (tähän myös).

Tämä siis tällaisena knoppitietona aiheesta, oleellisinta kuitenkin oli, että rikki mikä rikki. :)
 
7.10.

Vihreä Sm4 6319/6419 oli H-junalla tänään 12:48 lähdöllä Helsingistä.
Punakeltainen 6056/6256 tänään I-junassa klo 12:58 lähdöllä Tikkurilasta.
 
22.10.

Pendolino S45 Helsinki-Oulu pysähtyi Turengin asemalle noin kello 10:20 jättämään pois yhden ainokaisen matkustajat, joka olin minä. Oli Turenkilaisille aikamoinen näky. Perässä tullut Taajamajuna myöhästyi jonkin verran tämän vuoksi.
 
22.10.

Pendolino S45 Helsinki-Oulu pysähtyi Turengin asemalle noin kello 10:20 jättämään pois yhden ainokaisen matkustajat, joka olin minä. Oli Turenkilaisille aikamoinen näky. Perässä tullut Taajamajuna myöhästyi jonkin verran tämän vuoksi.

Miksi se pysähtyi?
 
VR joutui etsimään minulle korvaavan yhteyden.

Samana päivänä oli ollut ongelmia Tikkurilaan radalle hajonneen junan vuoksi. Kello 9:17 Tapanilasta Tikkurilaan lähtevä I-juna tuli 14min myöhässä Tapanilan asemalle, eli 9:31, ja R-juna jolla piti Tikkurilasta jatkaa kello 9:32 oli ajoissa ja ohitti I-junan Tapanilassa jo, joten loogisesti Tikkurilaan päästyäni tämä R-juna oli jo lähtenyt. Koska itselläni oli etukäteen ostettu lippu juuri ylläolevaan I-junaan ja tuohon R-junaan, joutu VR etsimään korvaavan yhteyden, joka järjestyi heti Tikkurilasta lähdössä olevaan Pendolino S45. Seuraava R-juna Turenkiin olisi mennyt vasta 3 tunnin päästä.

Ei tarvinnut maksaa edes yhtään ylimääräisestä, ONNEKSI!
 
Yhdeksäs uuden sarjan Edm eli 28529 saapui P 274:ssä Helsinkiin perjantaiaamuna 29.10.
 
Pendolino-yksikkö 14 on raiteilla väärin päin. Matkaa paraikaa S53:n etummaisena yksikkönä Ouluun 1-vaunu edellä.
 
Nainen kuoli jäätyään junan alle Helsingin Malmilla tänään n. klo 18.

Uutinen aiheesta Omakaupunki.fi -sivustolla

Toisessa kuvassa onnettomuusjuna, ja toisessa kuvassa näkyy kun palomiehet etsivät jotain raiteilla, todennäköisesti ruumiinosia tms. Inhottava näky oli, kun junan uhri kannettiin paareilla pois... Onneksi oli ruumispussissa sentään. Kaukojunat Helsingin suuntaan sekä R, H ja Z-junat ajettiin raiteen neljä kautta Tikkurila-Pukinmäki välillä ainekin. Saattoi olla että ajettiin Pasilaan saakka sitä pitkin. I- ja K-junat kulkivat normaalisti, ja nuo kaukojunat ajettiin niiden välissä.
 

Liitetiedostot

  • Kuva033.jpg
    Kuva033.jpg
    74.1 KB · Lukukerrat: 460
  • Kuva030.jpg
    Kuva030.jpg
    90.7 KB · Lukukerrat: 523
Yhdeksäs uuden sarjan Edm eli 28529 saapui P 274:ssä Helsinkiin perjantaiaamuna 29.10.
Nyt junaparissa 273/266 Helsinki-Rovaniemi-Helsinki on molemmissa rungoissa EFits+4 Edm. Enää yksi CEmt on rungoissa keskellä viikkoa Helsinkiin saakka eli tulisiko tuohon junapariin nyt aluksi viisi uutta makuuvaunua molempiin runkoihin? Mutta minne mahtavat sitten mennä kymmenen seuraavaa vaunua? Pari jää tietysti varalle, mutta kahdeksan vaunua on vielä sitten irrallaan. Tuskin ne nyt miksikään viikonlopun lisävaunuiksi sentään jäävät.

---------- Viesti lisätty kello 11:14 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu kello 11:07 ----------

Pendolino-yksikkö 14 on raiteilla väärin päin. Matkaa paraikaa S53:n etummaisena yksikkönä Ouluun 1-vaunu edellä.
Sattuipa tässä muutama päivä sitten sellainenkin omituisuus, että yksikkö oli Helsingin laiturissa oikein päin, mutta vaunujen numerointi oli kääntynyt väärin päin. :) Juna oli S 7, joka jakautuu Kouvolassa Joensuuhun ja Kuopioon. Ilmeisesti normaalikierrossa S 138 tulee ensin Turusta raiteen pohjalle ja Ilmalasta sitten Joensuun runko päällimmäiseksi. Nyt 138 oli myöhässä ja Ilmalan runko otettiin pohjalle ja 138 tuli päälle. Tässä päällimmäiseksi jääneessä rungossa vaunujen numerot olivat 7-12 eli oikeat, mutta väärin päin eli 7 pohjoispäässä. Jossain vaiheessa konduktöörit kai kuitenkin saivat jumpattua vaununumerot oikein päin, kun hämmentynyt väkijoukko katosi laiturilta. Pendolino ei kaiketi ole läheskään peilikuva käännettäessä eli asia ei hoidu vain sillä, että kukin menee lipussaan olevan numeron mukaiseen vaunuun, vaikka numerointi on väärässä järjestyksessä.
 
Pendolino ei kaiketi ole läheskään peilikuva käännettäessä eli asia ei hoidu vain sillä, että kukin menee lipussaan olevan numeron mukaiseen vaunuun, vaikka numerointi on väärässä järjestyksessä.

Ei; siellähän on businessluokkaa, ravintolavaunua ja invapaikkaa, joille ei ole vastinetta toisessa päässä junaa. Tuon S53:n tapauksessa oli onneksi saatu myyntinumerot oikealla tavalla väärin päin, eli Helsingin päästä lukien oli vaunut 1-6 ja 12-7.
 
Kirja TEP70-vetureista

Aiheeseen mitenkään liittymättä tulee mieleen, että Stenvalls näyttää myyvän julkaisua nimeltä "Diesel-Electric Locomotives of TEP70 and TEP75 Classes", jonka sisällöstä kerrotaan seuraavaa:

The third book in the Russian series History of Railway Machinery deals with the currently most widespread type of diesel locomotives for passenger trains. Two TEP75 prototypes proved too heavy, but 576 six-axle TEP70s were built 1973-2006. They are listed here with their first allocation. The main text is in Russian, but there is an English summary, detailed line drawings and 51 photographs with bilingual captions. 48 pages A4, sb.
 
Tila
Ei avoinna uusille viesteille.
Takaisin
Ylös