Sivu 2 / 7 EnsimmäinenEnsimmäinen 123456 ... ViimeisinViimeisin
Näytetään tulokset 16-30/103

Viestiketju: Junahavaintoja 2010

  1. #16
    ultrix avatar
    Liittynyt
    22.10.2005
    Sijainti
    Tampere Järvensivu (Jvs)
    Viestejä
    3342

    oletus Vs: Junahavaintoja 2010

    Lainaus Alunperin kirjoittanut TEP70 Näytä viesti
    Vaunulla alkaa olemaan aika kiitettävästi ikää, kun se on rullannut Pasilan konepajalta ulos Eikt 23605:nä vuonna 1966.
    Avecrahan voisi ottaa käyttöön aitoon pubityyliin juottolan iän hyvänä mainoksena: Pub Resiina – kaljaa kiskoilla jo vuodesta 1966.
    Sakari Kestinen

  2. #17
    Tunnistettu jäsen TEP70 avatar
    Liittynyt
    25.07.2005
    Sijainti
    Lappeenranta
    Viestejä
    1382

    oletus Vs: Junahavaintoja 2010

    TEP70BS-085 hinasi Allegro #1:n tänä aamuna Vainikkalasta Venäjälle.

    Tolstoi: TEP70-0402
    Repin: TEP70-0305
    Sibelius: TEP70-0402

    Ovatkohan VL82M:t aivan kokonaan pois käytöstä? No, eipä tuo haittaa, että junat vedetään tyylikkäämmillä vetureilla. Savunmuodostusta ei lasketa...
    Moottori keskellä lattian alla - sijainti, joka on yrityksellenne sijoitus.

  3. #18
    JE
    JE ei ole kirjautuneena

    Liittynyt
    29.06.2005
    Viestejä
    1220

    oletus Vs: Junahavaintoja 2010

    VL82M-sarjan kohtalo onkin kiintoisa kysymys. Valtaosa sarjasta (yli 50 kpl) päätyi Neuvostoliiton hajotessa Ukrainaan (yhä käytössä), ja Venäjälle RZD:lle jääneistä vetureista puolestaan suurin osa Kaukasiaan Mineralnyje Vodyn alueelle (veturit poistettu ajosta).

    Näin ollen RZD:n ainoat veturit ko. sarjaa jäljellä ovat olleet Vainikkalan liikenteessä käytetyt neljä veturia (nrot 062, 065, 069, 070). Näistä nro 062 paloi vuonna 2005, ja ainakin yhdestä lähteestä selviää, että veturi oli tarkoitus korjata, mutta päätyi hylkyyn ja käytettiin varaosalähteenä (ks. linkki alla):

    http://www.parovoz.com/newgallery/pg...LNG=EN#picture

    Kaiken järjen mukaan voisi ajatella, että Kaukasiassa käytetyistä vetureista osa olisi yhä jäljellä ja sellaisessa kunnossa, että ne voitaisiin ottaa uudelleen käyttöön Vainikkalan liikennettä varten. TEP70-sarjan runsas käyttö kuitenkin antaa ymmärtää, ettei näin ole. Näin ollen RZD:llä on jäljellä korkeintaan kolme (3) VL82M-veturia kaiken kaikkiaan. Nyt kun EP10-sarja on jo käytössä ja Allegrojen käyttöönotto lähestyy, pitäisin ihan mahdollisena että RZD:n viimeisetkin mohikaanit sarjasta päätyvät pian pataan. Ukrainassa sen sijaan uskon että vetureilla ajetaan vielä ainakin 10-20 vuotta.

    Edit:

    tarkempi pläräys osoitteessa http://www.parovoz.com osoittaa, että Vainikkalan liikenteeseen on kuin onkin siirretty Kaukasiasta yksi VL82M-veturi (nro 028) ja kolme VL82-veturia (nrot 005, 006, 018). Mutta mutta, eipä ole pahemmin näkynyt vetureita ajossa. Jokunen kuva kuitenkin löytyy:

    http://www.parovoz.com/newgallery/pg...LNG=EN#picture
    Viimeisin muokkaaja JE; 31.05.2010 kello 21:04.
    terveisin
    JE

  4. #19

    Liittynyt
    08.11.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    374

    oletus Vs: Junahavaintoja 2010

    Keskusteluun VL82M-vetureiden käytöstä tai käyttämättömyydestä Vainikkala-Viipuri välillä voisin kertoa näkemyksen rajavyöhykkeen tuolta puolen.

    Viipuri-Vainikkala välillä ratatyöt ovat täydessä käynnissä ja siinä samalla myös sähköradan parantaminen. Muutama VL10 näyttäytyy silloin tällöin rajan tuolla puolen tavarajunien edessä, mutta 2M62 on tutumpi näky viime ajoilta (Viipurin itäpuolella taas VL10 melkein kaikkien rahtien edessä). Tämä viittaa siihen, että TEP70-vetureiden käyttö kansainvälisissä pikajunissa johtuu sähköratatöistä. Jos olen oikein nähnyt, niin VL82M-veturit seisovat Viipurin varikolla odottamassa sähköratatöiden valmistumista. Tämän vuoksi TEP70-vetureiden näkeminen rajaliikenteessä on ollut erittäin mukavaa vaihtelua dieseleistä pitäville kotimaan kamaralla.

  5. #20
    JE
    JE ei ole kirjautuneena

    Liittynyt
    29.06.2005
    Viestejä
    1220

    oletus Vs: Junahavaintoja 2010

    Kiitos tiedosta. Venäläisiä lähteitä katsomalla paljastuu, että alkuvuodesta 2010 VL82M-vetureista vain yksi ainoa oli käyttökunnossa, ja sekin on sittemmin viety Volhovstroihin korjaukseen. Epäilemättä veturin korjaus on haluttu ajoittaa ratatöiden mukaan. Kirjoilla pitäisi olla viimeisimpien tietojen mukaan neljä VL82M-veturia (028,065,069,070) ja kaksi VL82-veturia (006,018). Ilmeisesti VL82 006 kunnostettiin viime syksynä takaisin ajoon nimenomaan Vainikkalan liikennettä varten, mutta tämä vanhempi sarja syystä tai toisesta katsottiin mainittuun liikenteeseen sopimattomaksi ja siirrettiin toisaalle. Koko EP10-sarja puolestaan, Vainikkalasta tuttu Vuoksa-veturi mukaan lukien, on ja tulee olemaan käytössä Moskovan ja Adlerin välisessä matkustajaliikenteessä. Näin ollen Vainikkalasta rajan yli liikkunee lähivuosina sähkövoimalla ainoastaan VL82M-vetureita ja Sm6-moottorijunia.

    Kaukaisempi tulevaisuus onkin sitten vaikeampi ennustaa. Viime viikolla RZD on tilannut peräti 200 kpl sarjan EP20 kaksijärjestelmävetureita. VL82(M)-kalusto saattaa siten olla lähellä elinkaarensa loppua, vaikka jokunen veturi Vainikkalan liikenteeseen vielä palautettaisiinkin.
    terveisin
    JE

  6. #21
    Tunnistettu jäsen TEP70 avatar
    Liittynyt
    25.07.2005
    Sijainti
    Lappeenranta
    Viestejä
    1382

    oletus Vs: Junahavaintoja 2010

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Lari Nylund Näytä viesti
    Jos olen oikein nähnyt, niin VL82M-veturit seisovat Viipurin varikolla odottamassa sähköratatöiden valmistumista. Tämän vuoksi TEP70-vetureiden näkeminen rajaliikenteessä on ollut erittäin mukavaa vaihtelua dieseleistä pitäville kotimaan kamaralla.
    Onko sinulla ollut kiikari käytössä? En ole nyt viime aikoina nähnyt siinä varikon nurkilla muita vetureita kuin VL10- ja VL10U-sarjaa. Kauempana saattaa olla myös jotain, mutta itse en ole niitä pystynyt tunnistamaan. 7.5.2010 kävi vieläpä niinkin harvinaisesti, että lähijuna Pietarista Viipuriin rymisteli juuri sieltä talliraiteiden ja alaratapihan kautta henkilöasemalle. Silloin ei osunut yhtään VL28M-veturia silmien eteen. Onkohan kansainvälisiä junia ajatettu alaratapihan ja veturitallialueen kautta?
    Moottori keskellä lattian alla - sijainti, joka on yrityksellenne sijoitus.

  7. #22
    aki
    aki ei ole kirjautuneena

    Liittynyt
    30.06.2005
    Sijainti
    Vantaa
    Viestejä
    3553

    oletus Vs: Junahavaintoja 2010

    Onkohan loputkin punakeltaiset Sm2 yksiköt päässeet peruskorjaukseen kun en ole viimeiseen viikkoon onnistunut bongaamaan yhtäkään niistä liikenteessä vaikka olen päivittäin kulkenut M-junalla väliä Myyrmäki-Helsinki? Muistaakseni loput peruskorjaamattomat yksiköt olivat 6056, 6059, 6097, 6098 ja 6099.

  8. #23
    Tunnistettu jäsen SD202 avatar
    Liittynyt
    28.06.2005
    Sijainti
    Vantaa
    Viestejä
    1264

    oletus Vs: Junahavaintoja 2010

    Lainaus Alunperin kirjoittanut aki Näytä viesti
    Onkohan loputkin punakeltaiset Sm2 yksiköt päässeet peruskorjaukseen kun en ole viimeiseen viikkoon onnistunut bongaamaan yhtäkään niistä liikenteessä vaikka olen päivittäin kulkenut M-junalla väliä Myyrmäki-Helsinki? Muistaakseni loput peruskorjaamattomat yksiköt olivat 6056, 6059, 6097, 6098 ja 6099.
    6098 sekä 6099 ovat jo puna-valkoisia. Joku punakeltainen yksikkö seisoskeli vielä viime torstaina Ilmalassa. Yleensä Hyvinkäällä on kaksi yksikköä kerrallaan rempattavana, joten tämä selittää sen, miksi noista jäljelläolevasta liekkikeulasta (6056, 6059, 6097) ei ole viime aikoina juurikaan näköhavaintoja liikenteessä.

    edit: Ilmalassa kylmänä oleva yksilö on 6097. 6056 ja 6059 siis pajalla Hyvinkäällä.
    We komen aan in Erps-Kwerps.

  9. #24

    Liittynyt
    22.08.2008
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    1731

    oletus Vs: Junahavaintoja 2010

    Lainaus Alunperin kirjoittanut SD202 Näytä viesti
    Ilmalassa kylmänä oleva yksilö on 6097. 6056 ja 6059 siis pajalla Hyvinkäällä.
    6059 meni sinne jo "jonkin" aika sitten. 6056 ja 6097 olivat vielä pitkähkön aikaa liikenteessä, kunnes ne ilmeisesti melko samoihin aikoihin vedettiin pois kierrosta. 6056 taisi samantein suunnata kohti Hyvinkäätä, ja 6097 on siitä lähtien tosiaan seissyt Ilmalassa, "keula" kohti pohjoista.

  10. #25
    aki
    aki ei ole kirjautuneena

    Liittynyt
    30.06.2005
    Sijainti
    Vantaa
    Viestejä
    3553

    oletus Vs: Junahavaintoja 2010

    Hieman harmittaa ettei yhtäkään Sm2:sta säilytetä alkuperäisessä asussaan vaan kaikki saneerataan, olisi nyt voitu edes tuo viimeinen saneeraamaton yksikkö 6097/6297 jättää entiselleen! Kun Sm1 ja 2 sarjojen hävitys tulevaisuudessa alkaa niin en usko että yhtäkään yksikköä tullaan silloin "entisöimään" alkuperäiseen asuun.

  11. #26

    Liittynyt
    22.08.2008
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    1731

    oletus Vs: Junahavaintoja 2010

    Lainaus Alunperin kirjoittanut aki Näytä viesti
    Hieman harmittaa ettei yhtäkään Sm2:sta säilytetä alkuperäisessä asussaan vaan kaikki saneerataan, olisi nyt voitu edes tuo viimeinen saneeraamaton yksikkö 6097/6297 jättää entiselleen!
    No, sehän on vielä saneeraamatta, joten vielä ehdit lähetää perustellun anomuksen asiasta VR:n brändimanagerille.

  12. #27

    Liittynyt
    22.08.2008
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    1731

    oletus Vs: Junahavaintoja 2010

    Lainaus Alunperin kirjoittanut tlajunen Näytä viesti
    6059 meni sinne jo "jonkin" aika sitten. 6056 ja 6097 olivat vielä pitkähkön aikaa liikenteessä, kunnes ne ilmeisesti melko samoihin aikoihin vedettiin pois kierrosta. 6056 taisi samantein suunnata kohti Hyvinkäätä, ja 6097 on siitä lähtien tosiaan seissyt Ilmalassa, "keula" kohti pohjoista.
    6056 havaittu eilen 9.6. Karjaalla n. klo 18 aikoihin Y-junaksi kilvitettynä.
    Jossain määrin aiemmat päättelyt kyseenalaistaa se fakta, että yksikkö oli edelleen punakeltainen...

  13. #28
    Tunnistettu jäsen Rattivaunu avatar
    Liittynyt
    24.06.2005
    Viestejä
    3383

    oletus Vs: Junahavaintoja 2010

    Lainaus Alunperin kirjoittanut tlajunen Näytä viesti
    6056 havaittu eilen 9.6. Karjaalla n. klo 18 aikoihin Y-junaksi kilvitettynä.
    Jossain määrin aiemmat päättelyt kyseenalaistaa se fakta, että yksikkö oli edelleen punakeltainen...
    Ymmärtääkseni sama yksikkö on liikkunut Rantaradalla myös 10.6. aamusella. Ja tämä siis saneeraamattomana.

  14. #29

    Liittynyt
    28.01.2007
    Viestejä
    13

    oletus Vs: Junahavaintoja 2010

    Sm2 6097/6297 meni tänään klo 11 paikkeilla M-tunnuksella Keravan ohi
    Hyvinkään suuntaan, mukaan liitettynä 6078/6278.

  15. #30
    Tunnistettu jäsen SD202 avatar
    Liittynyt
    28.06.2005
    Sijainti
    Vantaa
    Viestejä
    1264

    oletus Vs: Junahavaintoja 2010

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Rattivaunu Näytä viesti
    Ymmärtääkseni sama yksikkö on liikkunut Rantaradalla myös 10.6. aamusella. Ja tämä siis saneeraamattomana.
    No johan nyt...Kaksi liekkikeulaa (6056 sekä 6097) on kaivettu naftaliinista, sillä Sm2 6056 liikuskeli/-ee iltaruuhkassa Pääradalla, lähti ainakin Keravalta klo 16.55 K-junana kohti Helsinkiä, ollen lähinnä Helsinkiä oleva yksikkö kolmen Sm-yksikön letkassa.

    edit: ymmärtääkseni 6097 oli pitkään ainoa punakeltainen Sm2, jota näkyi Ilmalassa. Onko 6056 sitten kutsuttu takaisin Hyvinkäältä ja 6097 viety sen tilalle...?
    Viimeisin muokkaaja SD202; 10.06.2010 kello 18:01.
    We komen aan in Erps-Kwerps.

Vastaavia viestiketjuja

  1. Junahavaintoja 2011
    kirjoittanut Rattivaunu foorumissa Junat
    Vastauksia: 217
    Viimeisin viesti: 28.12.2011, 13:14
  2. Junahavaintoja 2009
    kirjoittanut Aleksi.K foorumissa Junat
    Vastauksia: 46
    Viimeisin viesti: 21.10.2009, 06:54
  3. Junahavaintoja 2008
    kirjoittanut TEP70 foorumissa Junat
    Vastauksia: 65
    Viimeisin viesti: 28.12.2008, 16:28
  4. Junahavaintoja heinä - joulukuu 2008
    kirjoittanut JSL foorumissa Junat
    Vastauksia: 10
    Viimeisin viesti: 13.10.2008, 23:01
  5. Junahavaintoja heinä - joulukuu 2007
    kirjoittanut otto s foorumissa Junat
    Vastauksia: 88
    Viimeisin viesti: 30.12.2007, 23:32

Lähettämissäännöt

  • Et voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Et voi vastata viesteihin
  • Et voi lähettää liitetiedostoja
  • Et voi muokata viestejäsi
  •