Junahavaintoja 2010

Tila
Ei avoinna uusille viesteille.
Vaunulla alkaa olemaan aika kiitettävästi ikää, kun se on rullannut Pasilan konepajalta ulos Eikt 23605:nä vuonna 1966. :)
Avecrahan voisi ottaa käyttöön aitoon pubityyliin juottolan iän hyvänä mainoksena: Pub Resiina – kaljaa kiskoilla jo vuodesta 1966.
 
TEP70BS-085 hinasi Allegro #1:n tänä aamuna Vainikkalasta Venäjälle.

Tolstoi: TEP70-0402
Repin: TEP70-0305
Sibelius: TEP70-0402

Ovatkohan VL82M:t aivan kokonaan pois käytöstä? No, eipä tuo haittaa, että junat vedetään tyylikkäämmillä vetureilla. Savunmuodostusta ei lasketa...
 
VL82M-sarjan kohtalo onkin kiintoisa kysymys. Valtaosa sarjasta (yli 50 kpl) päätyi Neuvostoliiton hajotessa Ukrainaan (yhä käytössä), ja Venäjälle RZD:lle jääneistä vetureista puolestaan suurin osa Kaukasiaan Mineralnyje Vodyn alueelle (veturit poistettu ajosta).

Näin ollen RZD:n ainoat veturit ko. sarjaa jäljellä ovat olleet Vainikkalan liikenteessä käytetyt neljä veturia (nrot 062, 065, 069, 070). Näistä nro 062 paloi vuonna 2005, ja ainakin yhdestä lähteestä selviää, että veturi oli tarkoitus korjata, mutta päätyi hylkyyn ja käytettiin varaosalähteenä (ks. linkki alla):

http://www.parovoz.com/newgallery/pg_view.php?ID=207788&LNG=EN#picture

Kaiken järjen mukaan voisi ajatella, että Kaukasiassa käytetyistä vetureista osa olisi yhä jäljellä ja sellaisessa kunnossa, että ne voitaisiin ottaa uudelleen käyttöön Vainikkalan liikennettä varten. TEP70-sarjan runsas käyttö kuitenkin antaa ymmärtää, ettei näin ole. Näin ollen RZD:llä on jäljellä korkeintaan kolme (3) VL82M-veturia kaiken kaikkiaan. Nyt kun EP10-sarja on jo käytössä ja Allegrojen käyttöönotto lähestyy, pitäisin ihan mahdollisena että RZD:n viimeisetkin mohikaanit sarjasta päätyvät pian pataan. Ukrainassa sen sijaan uskon että vetureilla ajetaan vielä ainakin 10-20 vuotta.

Edit:

tarkempi pläräys osoitteessa http://www.parovoz.com osoittaa, että Vainikkalan liikenteeseen on kuin onkin siirretty Kaukasiasta yksi VL82M-veturi (nro 028) ja kolme VL82-veturia (nrot 005, 006, 018). Mutta mutta, eipä ole pahemmin näkynyt vetureita ajossa. Jokunen kuva kuitenkin löytyy:

http://www.parovoz.com/newgallery/pg_view.php?ID=220324&LNG=EN#picture
 
Viimeksi muokattu:
Keskusteluun VL82M-vetureiden käytöstä tai käyttämättömyydestä Vainikkala-Viipuri välillä voisin kertoa näkemyksen rajavyöhykkeen tuolta puolen.

Viipuri-Vainikkala välillä ratatyöt ovat täydessä käynnissä ja siinä samalla myös sähköradan parantaminen. Muutama VL10 näyttäytyy silloin tällöin rajan tuolla puolen tavarajunien edessä, mutta 2M62 on tutumpi näky viime ajoilta (Viipurin itäpuolella taas VL10 melkein kaikkien rahtien edessä). Tämä viittaa siihen, että TEP70-vetureiden käyttö kansainvälisissä pikajunissa johtuu sähköratatöistä. Jos olen oikein nähnyt, niin VL82M-veturit seisovat Viipurin varikolla odottamassa sähköratatöiden valmistumista. Tämän vuoksi TEP70-vetureiden näkeminen rajaliikenteessä on ollut erittäin mukavaa vaihtelua dieseleistä pitäville kotimaan kamaralla.
 
Kiitos tiedosta. Venäläisiä lähteitä katsomalla paljastuu, että alkuvuodesta 2010 VL82M-vetureista vain yksi ainoa oli käyttökunnossa, ja sekin on sittemmin viety Volhovstroihin korjaukseen. Epäilemättä veturin korjaus on haluttu ajoittaa ratatöiden mukaan. Kirjoilla pitäisi olla viimeisimpien tietojen mukaan neljä VL82M-veturia (028,065,069,070) ja kaksi VL82-veturia (006,018). Ilmeisesti VL82 006 kunnostettiin viime syksynä takaisin ajoon nimenomaan Vainikkalan liikennettä varten, mutta tämä vanhempi sarja syystä tai toisesta katsottiin mainittuun liikenteeseen sopimattomaksi ja siirrettiin toisaalle. Koko EP10-sarja puolestaan, Vainikkalasta tuttu Vuoksa-veturi mukaan lukien, on ja tulee olemaan käytössä Moskovan ja Adlerin välisessä matkustajaliikenteessä. Näin ollen Vainikkalasta rajan yli liikkunee lähivuosina sähkövoimalla ainoastaan VL82M-vetureita ja Sm6-moottorijunia.

Kaukaisempi tulevaisuus onkin sitten vaikeampi ennustaa. Viime viikolla RZD on tilannut peräti 200 kpl sarjan EP20 kaksijärjestelmävetureita. VL82(M)-kalusto saattaa siten olla lähellä elinkaarensa loppua, vaikka jokunen veturi Vainikkalan liikenteeseen vielä palautettaisiinkin.
 
Jos olen oikein nähnyt, niin VL82M-veturit seisovat Viipurin varikolla odottamassa sähköratatöiden valmistumista. Tämän vuoksi TEP70-vetureiden näkeminen rajaliikenteessä on ollut erittäin mukavaa vaihtelua dieseleistä pitäville kotimaan kamaralla.
Onko sinulla ollut kiikari käytössä? :) En ole nyt viime aikoina nähnyt siinä varikon nurkilla muita vetureita kuin VL10- ja VL10U-sarjaa. Kauempana saattaa olla myös jotain, mutta itse en ole niitä pystynyt tunnistamaan. 7.5.2010 kävi vieläpä niinkin harvinaisesti, että lähijuna Pietarista Viipuriin rymisteli juuri sieltä talliraiteiden ja alaratapihan kautta henkilöasemalle. Silloin ei osunut yhtään VL28M-veturia silmien eteen. Onkohan kansainvälisiä junia ajatettu alaratapihan ja veturitallialueen kautta? :)
 
Onkohan loputkin punakeltaiset Sm2 yksiköt päässeet peruskorjaukseen kun en ole viimeiseen viikkoon onnistunut bongaamaan yhtäkään niistä liikenteessä vaikka olen päivittäin kulkenut M-junalla väliä Myyrmäki-Helsinki? Muistaakseni loput peruskorjaamattomat yksiköt olivat 6056, 6059, 6097, 6098 ja 6099.
 
Onkohan loputkin punakeltaiset Sm2 yksiköt päässeet peruskorjaukseen kun en ole viimeiseen viikkoon onnistunut bongaamaan yhtäkään niistä liikenteessä vaikka olen päivittäin kulkenut M-junalla väliä Myyrmäki-Helsinki? Muistaakseni loput peruskorjaamattomat yksiköt olivat 6056, 6059, 6097, 6098 ja 6099.
6098 sekä 6099 ovat jo puna-valkoisia. Joku punakeltainen yksikkö seisoskeli vielä viime torstaina Ilmalassa. Yleensä Hyvinkäällä on kaksi yksikköä kerrallaan rempattavana, joten tämä selittää sen, miksi noista jäljelläolevasta liekkikeulasta (6056, 6059, 6097) ei ole viime aikoina juurikaan näköhavaintoja liikenteessä.

edit: Ilmalassa kylmänä oleva yksilö on 6097. 6056 ja 6059 siis pajalla Hyvinkäällä.
 
Ilmalassa kylmänä oleva yksilö on 6097. 6056 ja 6059 siis pajalla Hyvinkäällä.

6059 meni sinne jo "jonkin" aika sitten. 6056 ja 6097 olivat vielä pitkähkön aikaa liikenteessä, kunnes ne ilmeisesti melko samoihin aikoihin vedettiin pois kierrosta. 6056 taisi samantein suunnata kohti Hyvinkäätä, ja 6097 on siitä lähtien tosiaan seissyt Ilmalassa, "keula" kohti pohjoista.
 
Hieman harmittaa ettei yhtäkään Sm2:sta säilytetä alkuperäisessä asussaan vaan kaikki saneerataan, olisi nyt voitu edes tuo viimeinen saneeraamaton yksikkö 6097/6297 jättää entiselleen! Kun Sm1 ja 2 sarjojen hävitys tulevaisuudessa alkaa niin en usko että yhtäkään yksikköä tullaan silloin "entisöimään" alkuperäiseen asuun.
 
Hieman harmittaa ettei yhtäkään Sm2:sta säilytetä alkuperäisessä asussaan vaan kaikki saneerataan, olisi nyt voitu edes tuo viimeinen saneeraamaton yksikkö 6097/6297 jättää entiselleen!

No, sehän on vielä saneeraamatta, joten vielä ehdit lähetää perustellun anomuksen asiasta VR:n brändimanagerille. :)
 
6059 meni sinne jo "jonkin" aika sitten. 6056 ja 6097 olivat vielä pitkähkön aikaa liikenteessä, kunnes ne ilmeisesti melko samoihin aikoihin vedettiin pois kierrosta. 6056 taisi samantein suunnata kohti Hyvinkäätä, ja 6097 on siitä lähtien tosiaan seissyt Ilmalassa, "keula" kohti pohjoista.

6056 havaittu eilen 9.6. Karjaalla n. klo 18 aikoihin Y-junaksi kilvitettynä.
Jossain määrin aiemmat päättelyt kyseenalaistaa se fakta, että yksikkö oli edelleen punakeltainen... :cool:
 
6056 havaittu eilen 9.6. Karjaalla n. klo 18 aikoihin Y-junaksi kilvitettynä.
Jossain määrin aiemmat päättelyt kyseenalaistaa se fakta, että yksikkö oli edelleen punakeltainen... :cool:
Ymmärtääkseni sama yksikkö on liikkunut Rantaradalla myös 10.6. aamusella. Ja tämä siis saneeraamattomana.
 
Sm2 6097/6297 meni tänään klo 11 paikkeilla M-tunnuksella Keravan ohi
Hyvinkään suuntaan, mukaan liitettynä 6078/6278.
 
Ymmärtääkseni sama yksikkö on liikkunut Rantaradalla myös 10.6. aamusella. Ja tämä siis saneeraamattomana.
No johan nyt...Kaksi liekkikeulaa (6056 sekä 6097) on kaivettu naftaliinista, sillä Sm2 6056 liikuskeli/-ee iltaruuhkassa Pääradalla, lähti ainakin Keravalta klo 16.55 K-junana kohti Helsinkiä, ollen lähinnä Helsinkiä oleva yksikkö kolmen Sm-yksikön letkassa.

edit: ymmärtääkseni 6097 oli pitkään ainoa punakeltainen Sm2, jota näkyi Ilmalassa. Onko 6056 sitten kutsuttu takaisin Hyvinkäältä ja 6097 viety sen tilalle...?
 
Viimeksi muokattu:
Tila
Ei avoinna uusille viesteille.
Takaisin
Ylös