Sivu 14 / 15 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 4101112131415 ViimeisinViimeisin
Näytetään tulokset 196-210/225

Viestiketju: Tampere - Pietari -yhteys

  1. #196

    Liittynyt
    26.09.2006
    Sijainti
    Helsinki, Punavuori
    Viestejä
    3672

    oletus Vs: Tampere - Pietari -yhteys

    Lainaus Alunperin kirjoittanut kouvo Näytä viesti
    Ei tämä nyt ainakaan vahvista sitä hassuttelua, että edes VR:n mielestä ongelma olisi kaluston määrässä. Ilmeisesti sielläkään ei sentään kehdata lähteä väittämään että varakalustoa pitäisi olla yhtä paljon kuin liikennöivää kalustoa -edes VR:n liikennöintikäytännöillä.

    VR nyt ei yksinkertaisesti ole kiinnostunut liikennöimään Tampere-Pietari väliä ja säälittäviä tekosyitä tälle varmasti kyseisestä kioskista löytyy loputtomasti. VR on myös viimeinen taho jolla luulisi olevan minkäänlaista sanomista muiden raporttien luotettavuudesta.
    Onko tekosyy, että näillä näkymin ainakin kolme Allegroa tarvitaan Helsingin ja Pietarin väliseen liikenteeseen jo ensi kesänä? Tai sitten pitää alkaa ajaa myös veturivetoisia junia ruuhka-aikoina. Pietarin junille riittäisi vieläkin enemmän kysyntää, jos lippujen hinta ei olisi yli 90 euroa kesällä.

  2. #197
    Suljettu tunnus
    Liittynyt
    28.02.2007
    Viestejä
    1250

    oletus Vs: Tampere - Pietari -yhteys

    Lainaus Alunperin kirjoittanut petteri Näytä viesti
    Onko tekosyy, että näillä näkymin ainakin kolme Allegroa tarvitaan Helsingin ja Pietarin väliseen liikenteeseen jo ensi kesänä?
    Sinänsä hauskaa että tästä tarpeesta VR ei kuitenkaan Maikkaria tai YLEä halunnut/muistanut/ymmärtänyt informoida. Ehkä tämä selitys on säästetty Hesaria varten.

  3. #198
    PNu
    PNu ei ole kirjautuneena

    Liittynyt
    30.09.2005
    Viestejä
    908

    oletus Vs: Tampere - Pietari -yhteys

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Antero Alku Näytä viesti
    Jos junan vikaantumisväli on esimerkiksi 300.000 km ja päivittäinen ajomäärä 2000 km, vikaantuminen alentaa käytettävyyden yhteen päivään 150 päivän jälkeen eli arvoon 99,3 %.

    Käytettävyyden perusteella voidaan hankittavalle junamäärälle laskea huoltovara eli varakaluston tarve. Minimimäärä on tietenkin yksi. Edellä olevin esimerkkiluvuin yhtä enempi huoltovaraa tarvitaan ainoastaan vikaantumisvälin perusteella sitten, kun hankitaan enemmän kuin 150 junaa.
    Laskin tuossa huvikseni, että aikatauluun merkittyjen Pendolinovuorojen ajaminen taitaa sitoa 14 runkoa samanaikaisesti, kun Pendolinoja on VR:lle hankittu yhteensä 18 runkoa. Aika optimistiselta vaikuttaa siis tuo oletus, että vielä 150 rungolle riittäisi varakalustoksi yksi runko.

  4. #199
    Tunnistettu jäsen
    Liittynyt
    28.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    7549

    oletus Vs: Tampere - Pietari -yhteys

    Lainaus Alunperin kirjoittanut kuukanko Näytä viesti
    Tältä foorumilta voi lukea, miten historia meni Variotramien kanssa. Eipä niidenkään käyttöaste alkuvuosina ollut lähellekään luvattua tasoa.
    En nyt oikein ymmärrä, mitä yrität sanoa. Minähän juuri selitin, miten Variotramien hankintasopimuksen mukaan oli määritelty, mikä on vaunujen käyttöaste. Ja kun käyttöaste ei toteutunut, myyjä joutui asiasta vastuuseen.

    Kalenterissa asia meni karkeasti ottaen niin, että keväällä 2007 vaunuista ehkä puolet oli liikenteessä (siis sama käyttöaste, mitä tässä nyt selitetään upouusien Allegrojen käyväksi käytettävyydeksi). HKL uhkasi poistaa loputkin Variot liikenteestä UITP:n kongressin alla, ellei myyjän kanssa päästä sopimukseen siitä, miten myyjä takaa luvatun käyttöasteen. Tuloksena päädyttiin sopimukseen, jonka mukaan käyttöaste nousi sovitulla aikataululla luvattuun ja mittavin panostuksin myyjä on tämän pystynyt pitämään.

    HKL siis osaa ostaa raitiovaunuja ja pitää myös kiinni siitä, että hankintasopimus pidetään. Luvattu käyttöaste toteutui, kun sitä vaadittiin. Eikä se ole 50 tai 66 %, vaan taitaa olla 38 vaunua 40:stä eli 95 %.

    Lainaus Alunperin kirjoittanut kuukanko Näytä viesti
    Ja kun muutostöitä tehdään junien elinkaaren alkutaipaleella, sitoo se luonnollisesti enemmän varakalustoa.
    Aivan varmasti. Ei Tampereella olekaan vaadittu, että liikenne on aloitettava heti ja ennen junien vastaanoton valmistumista. Aivan varmasti on aikaa hoitaa Allegrojen vastaanotot ja muutostyöt hankintasopimuksen mukaisesti.

    Lainaus Alunperin kirjoittanut kuukanko Näytä viesti
    Vaikka Pendolinoja on toimitettu Suomeenkin paljon ja jo aikapäiviä sitten, eivät ne silti toimi vielä luotettavasti (kuten voidaan päätellä esim. syksyllä tulevista aikataulumuutoksista ja niiden perusteluista). En siis mitenkään ihmettelisi, vaikka Allegroihin jouduttaisiin tekemään muutostöitä vielä pitkään. Allegroissa vielä lisäksi on tekniikkaa, jota muissa Pendolinoissa ei ole.
    Siis arvioit, ettei Alstom opi mitään eikä kykene parantamaan tuotteitaan 15 vuodessa?

    Lainaus Alunperin kirjoittanut PNu Näytä viesti
    Laskin tuossa huvikseni, että aikatauluun merkittyjen Pendolinovuorojen ajaminen taitaa sitoa 14 runkoa samanaikaisesti, kun Pendolinoja on VR:lle hankittu yhteensä 18 runkoa. Aika optimistiselta vaikuttaa siis tuo oletus, että vielä 150 rungolle riittäisi varakalustoksi yksi runko.
    En ole väittänyt, että 150:lle VR-Yhtymän Pendolinolle riittää varakalustoksi yksi runko. Esitin vain esimerkin siitä, mitä käytettävyysvaatimus, vikaantumisväli ja ennakoivan huollon järjestely merkitsevät kalustotarpeen kannalta. Uskoin, että se auttaisi ymmärtämään junakaluston ylläpitoon liittyviä asioita.

    Jos 14 Pendolinon kierto edellyttää 18 junarunkoa, 15 vuotta sitten hankittujen Pendolinojen käyttöaste on 14/18 = 78 %. Ja tämä on epäluotettavina pidettyjen junien käyttöaste. Tässä ketjussa on vakuutettu, että viime vuonna toimitettujen Allegrojen käyttöaste ei voi olla parempi kuin 50 %. Uskotko sinä, että Alstom toimittaa 15 vuotta myöhemmin samaa tuotesarjaa olennaisesti heikkolaatuisempana?

    Jos 78 % käytettävyyden Pendot ovat epäluotettavia, 50 % käytettävyyden Allegrot lienevät sitten lähes käyttökelvottomia, mutta kuitenkin Karelian Trains ostaa näin huonoja junia. Jos muuten Allegrojen käytettävyys olisi edes yhtä huono kuin VR-Yhtymän Pendolinojen, 3 runkoa riittää hyvin kahden rungon kalustokiertoon, eikö vain?

    Antero

  5. #200
    PNu
    PNu ei ole kirjautuneena

    Liittynyt
    30.09.2005
    Viestejä
    908

    oletus Vs: Tampere - Pietari -yhteys

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Antero Alku Näytä viesti
    Tässä ketjussa on vakuutettu, että viime vuonna toimitettujen Allegrojen käyttöaste ei voi olla parempi kuin 50 %.
    Jaa. Minä en ole huomannut kenenkään moista vakuuttelevan. Mielestäni kaikki kirjoittajat ovat olleet liikuttavan yksimielisiä siitä, että tarjontaa on mahdollista lisätä nykyisestä. Sen sijaan on todettu, että Allegroille voi olla ongelmallista tehdä kierto, joka vaatisi päivittäin ja ympäri vuoden 3 runkoa ajoon, koska silloin ei jää enää yhtäkään vararunkoa ennalta suunnittelemattomia vikaantumisia tai myöhästymisiä paikkaamaan, jos ainoa ylimäärinen runko on samaan aikaan huollossa.

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Antero Alku Näytä viesti
    Uskotko sinä, että Alstom toimittaa 15 vuotta myöhemmin samaa tuotesarjaa olennaisesti heikkolaatuisempana?
    En. Mutta Sm6:ssa on kaiken järjen mukaan enemmän ja monimutkaisempaa tekniikkaa kuin Sm3:ssa, koska Sm6:ssa on yksi vaunu enemmän ja tuki kahdelle virtajärjestelmälle sekä kahdelle kulunvalvonnalle. Siksi en näe myöskään syytä olettaa, että Sm6 olisi olennaisesti parempilaatuinen.

  6. #201

    Liittynyt
    15.08.2008
    Viestejä
    2005

    oletus Vs: Tampere - Pietari -yhteys

    Kulunvalvonta- ja sähkönsyöttöjärjestelmien erot Suomen ja Venäjän välillä ovat pelkästään rajapinnassa. Pääosa junan tekniikasta on näiden rajapintojen sisäpuolella. En näe syytä olettaa, että pari ylimääräistä rajapintaa vaikuttaisivat oleellisesti luotettavuuteen.

    Kulunvalvontakojeet sinänsä ovat varmasti samoja laatikoita kuin muissakin junissa Suomessa ja Venäjällä, niitä on vain pari vierekkäin ja luultavasti vain jompi kumpi kerrallaan käytössä. Miksi ihmeessä se olisi väkisin tehty kalliimmalla ja epäluotettavammin?

    En ihmettelisi, vaikka tasan sama junan katolla oleva muuntajalaatikko ottaa mukisematta ja lennossa mitä tahansa Suomen ja Venäjän sähköjen väliltä. Perustekniikka on halpaa ja yleistä, niin että jopa tietokoneesi virtalähde on sellainen vastaavilla koko maailman töpselisyötöillä. Lisää vain töpseliin istuvat johtimet.

  7. #202
    Tunnistettu jäsen
    Liittynyt
    28.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    7549

    oletus Vs: Tampere - Pietari -yhteys

    Lainaus Alunperin kirjoittanut PNu Näytä viesti
    Jaa. Minä en ole huomannut kenenkään moista vakuuttelevan. Mielestäni kaikki kirjoittajat ovat olleet liikuttavan yksimielisiä siitä, että tarjontaa on mahdollista lisätä nykyisestä. Sen sijaan on todettu, että Allegroille voi olla ongelmallista tehdä kierto, joka vaatisi päivittäin ja ympäri vuoden 3 runkoa ajoon, koska silloin ei jää enää yhtäkään vararunkoa ennalta suunnittelemattomia vikaantumisia tai myöhästymisiä paikkaamaan, jos ainoa ylimäärinen runko on samaan aikaan huollossa.
    Siis voiko tarjontaa lisätä vai ei voi? Nyt on kierto, joka sitoo 2 runkoa. Runkoja on 4. Tampere on esittänyt, että pantaisiin kiertoon kolmas runko. On sanottu, ettei käy, tarjontaa ei voi lisätä koska tarvitaan 4 runkoa kiertoon, joka sitoo 2 runkoa. Siis tarjontaa ei voi lisätä.

    Kirjoitat kuitenkin, että tarjontaa on mahdollista lisätä nykyisestä. Se ei voi tapahtua millään muulla tavalla kuin panemalla ajoon kolmas runko. Onko se mielestäsi mahdollista vai ei? Vai voiko tarjontaa jotenkin lisätä panematta kiertoon kolmatta runkoa?

    Lainaus Alunperin kirjoittanut PNu Näytä viesti
    Mutta Sm6:ssa on kaiken järjen mukaan enemmän ja monimutkaisempaa tekniikkaa kuin Sm3:ssa, koska Sm6:ssa on yksi vaunu enemmän ja tuki kahdelle virtajärjestelmälle sekä kahdelle kulunvalvonnalle. Siksi en näe myöskään syytä olettaa, että Sm6 olisi olennaisesti parempilaatuinen.
    Ei yksi lisävaunu vaikuta mitään. Jos yhden vaunun huoltotarve on sanokaamme 150 päivän välein, kahden samanlaisen vaunun huoltotarve on myös 150 päivän välein. Samoin kolmannen ja edelleen myös seitsemännen. Eli huoltoväli ei lyhene vaunujen määrän lisääntyessä, sen sijaan huoltotyön määrä lisääntyy.

    Jos taas oletetaan esimerkin vuoksi, että tehojärjestelmän ja kulunvalvonnan huoltoväli on 300.000 km, huoltoväli ei lyhene siitä, että molempia on kaksi. Matka Hki-Vainikkala on 257 km ja Vainikkala-Pietari 160 km. Kun Suomessa käytetän yhtä ja Venäjällä toista järjestelmää, päivissä laskien Suomen järjestelmien huoltoväli on 1170 päivää ja Venäjän järjestelmien 1875 päivää. Eli Allegron tapauksessa tuplajärjestelmät PIDENTÄVÄT huoltoväliä, koska kumpiakin järjestelmiä ei käytetä yhtä aikaa.

    Antero

  8. #203

    Liittynyt
    07.08.2009
    Viestejä
    2158

    oletus Vs: Tampere - Pietari -yhteys

    Lainaus Alunperin kirjoittanut PNu Näytä viesti
    En. Mutta Sm6:ssa on kaiken järjen mukaan enemmän ja monimutkaisempaa tekniikkaa kuin Sm3:ssa, koska Sm6:ssa on yksi vaunu enemmän ja tuki kahdelle virtajärjestelmälle sekä kahdelle kulunvalvonnalle. Siksi en näe myöskään syytä olettaa, että Sm6 olisi olennaisesti parempilaatuinen.
    Tämä ketju on mennyt jo eräitä aikoja sitten jankuttamiseksi, mutta todettakoon tähän, että Alstom on toimittanut kahden virtajärjestelmän Pendolinoja ennen Sm6:ta, samaten lukuisia kuutta vaunua pidempiä Pendolinoja. Sm6 Allegrossa on muitakin, ehkä merkittävämpiä eroja Sm3:een verrattuna, kuten esimerkiksi erilainen kallistusmekanismi. Pendolino on ollut Fiatille ja Alstomille menestystuote, jonka luotettavuuden nimenomaan pitäisi hyötyä suuren valmistajan laajasta kokemuksesta.

  9. #204

    Liittynyt
    26.10.2006
    Viestejä
    942

    oletus Vs: Tampere - Pietari -yhteys

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Antero Alku Näytä viesti
    Luvattu käyttöaste toteutui, kun sitä vaadittiin. Eikä se ole 50 tai 66 %, vaan taitaa olla 38 vaunua 40:stä eli 95 %.
    Harvinaista herkkua ovat edelleenkin päivät jolloin on yli 37 matalaa liikenteessä.

  10. #205
    PNu
    PNu ei ole kirjautuneena

    Liittynyt
    30.09.2005
    Viestejä
    908

    oletus Vs: Tampere - Pietari -yhteys

    Lainaus Alunperin kirjoittanut hmikko Näytä viesti
    Pendolino on ollut Fiatille ja Alstomille menestystuote, jonka luotettavuuden nimenomaan pitäisi hyötyä suuren valmistajan laajasta kokemuksesta.
    Varmaan pitäisi mutta silti on ollut Sm3:n kanssa vaikeaa.

    ---------- Viesti lisätty kello 17:44 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu kello 17:25 ----------

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Antero Alku Näytä viesti
    Siis voiko tarjontaa lisätä vai ei voi? Nyt on kierto, joka sitoo 2 runkoa. Runkoja on 4. Tampere on esittänyt, että pantaisiin kiertoon kolmas runko. On sanottu, ettei käy, tarjontaa ei voi lisätä koska tarvitaan 4 runkoa kiertoon, joka sitoo 2 runkoa. Siis tarjontaa ei voi lisätä.
    Missäänhän ei ole kiveen hakattuna, että nykyistä kiertoa on pakko ajaa vain kahdella rungolla. Sitä voidaan ajaa kolmellakin rungolla tuplaamalla ruuhkaisimmat lähdöt. Toisin sanoen liikennöitsijällä on nyt vapaus valita kysynnän mukaan, ajetaanko kahdella vai kolmella rungolla.

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Antero Alku Näytä viesti
    Ei yksi lisävaunu vaikuta mitään.
    Moottorijunassa on ikävänä piirteenä, että yhteen vaunuun tuleva vika vie koko rungon pois ajosta. Lähtökohtaisesti 7 vaunun juna tuskin on vähemmän vikaantumisherkkä kuin 6 vaunun juna.

  11. #206
    Moderaattori
    Liittynyt
    24.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    6005

    oletus Vs: Tampere - Pietari -yhteys

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Antero Alku Näytä viesti
    En nyt oikein ymmärrä, mitä yrität sanoa. Minähän juuri selitin, miten Variotramien hankintasopimuksen mukaan oli määritelty, mikä on vaunujen käyttöaste. Ja kun käyttöaste ei toteutunut, myyjä joutui asiasta vastuuseen.
    Yritin sanoa, että ei se hankintasopimus silti saanut käyttöastetta lähellekään vaadittua vuosiin. Kaupan purku-uhka oli vasta 2007, eli ensimmäisen Varion toimituksesta ehti mennä lähes 10 vuotta, ennen kuin käyttöastetta edes alettiin nostaa. Ja risukasa kirjoitti, ettei käyttöaste ole vieläkään sopimuksen mukainen.

    Vaikka hankintasopimuksessa siis lukisi jotain, on varsinkin Pendolinojen historian huomioiden syytä epäillä, pitävätkö hankintasopimuksen lupaukset. Rahalliset sanktiot eivät suoraan nosta käyttöastetta.

  12. #207
    Assamies avatar
    Liittynyt
    08.01.2008
    Sijainti
    Oulu, Kaukovainio
    Viestejä
    1176

    oletus Vs: Tampere - Pietari -yhteys

    Periaatteessa kannatan kyllä. Tulkinnallisia kysymyksiä en ole ottanut huomioon. Lieneekö tässä sopiva aikavälin tarkistelu; nv. -12-15...
    Viimeisin muokkaaja Assamies; 08.07.2011 kello 00:58. Syy: typo
    -I'm Always Going & Coming Straigth Sideways!

  13. #208
    JE
    JE ei ole kirjautuneena

    Liittynyt
    29.06.2005
    Viestejä
    1220

    oletus Vs: Tampere - Pietari -yhteys

    Vielä Sibeliuksen nopeudesta:

    kaikki Sibeliuksessa loppuaikoina olleet vaunut, eli vaunut tyypeistä Chfy, Rky, Exy, Einy, Fey ja Foty, olivat sallittuja 160 km/h nopeudelle ainakin periaatteessa. Tässä keskustelussa tehtyjä johtopäätöksiä se ei kuitenkaan muuta, koska Sr2-vetureita on jo nyt liian vähän 160 km/h ajon mahdollistamiseksi kaikilla vuoroilla, joille rata ja vaunut sen mahdollistaisivat. Tietysti voidaan odottaa uuden sähköveturisarjan saapumista, mutta silloin on jo huomioitava, että Sibeliuksen kalusto alkaa olla jo nyt melko iäkästä (Exy-sarja poislukien). 160 km/h nopeus estäisi myös käyttämästä valtaosaa sinisistä lisävaunuina.
    terveisin
    JE

  14. #209
    Tunnistettu jäsen Compact avatar
    Liittynyt
    20.07.2005
    Viestejä
    2124

    oletus Vs: Tampere - Pietari -yhteys

    Lainaus Alunperin kirjoittanut kouvo Näytä viesti
    Kuinkas monta kertaa Allegro on tähän mennessä piiputtanut linjalle, niin että on tarvittu varakalustoa? Vai onko liikesalaisuus?
    Kyllä Sm6 on piiputtanut. Jostain muistan lukeneeni, olikohan Resiinan havaintopalstalta, että aamun AE-junaa SPb-Hki ei joskus saatu Vainikkalan asemalla vaihdettua Suomen asetuksille. Matkustajat vaihtoivat perässä tulevaan Tolstoihin, josta löytyi onneksi riittävästi makuuhyttejä porukoille.

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Antero Alku Näytä viesti
    Sibeliuksen vaunujen kylkimerkintöjen mukaan nopeus on 140 km/h. No kun laskelma antaa 160 km/h:lle 3:07, 140 km/h:lle tulee 3:41. Tuohon veturinvaihdot päälle (Vainikkala ja Viipuri), niin päästäneen liki neljään tuntiin.
    4:00 - 3:41 = 0:19

    Mahtaako velivenäläinenkään suoriutua vajaassa kymmenessä minuutissa vaihtamaan veturin Vainikkalassa ja Viipurissa junan samaan päähän? Vanha veturi irti rungosta, siirto pois, uuden veturin ajo tilalle, kytkentä runkoon ja junan täydellinen jarrujenkoettelu sekä JKV:n lataaminen yms. Toisekseen en nyt tiedä mikä on VR:n vaunujen suurin nopeus RZD:n uudistetulla radalla. Se voi olla alempikin kuin tuo kotimainen 140 km/t. Onhan RZD:n Tolstoin vaunutkin 160 km/t RZD:llä, mutta vain 120 km/t Suomessa. Jarrulaitteet ovat hieman erilaista tekniikkaa kummassakin maassa.

  15. #210
    Tunnistettu jäsen killerpop avatar
    Liittynyt
    24.06.2005
    Sijainti
    Tampere
    Viestejä
    2953

    oletus Vs: Tampere - Pietari -yhteys

    Helsinki-Pietari -välin Allegroyhteyksien osalta kuuluu tällaista:
    http://www.tekniikkatalous.fi/tyo/et...aeroon/a661686
    http://www.esaimaa.fi/Online/2011/08...011111830632/4
    Lainaus Alunperin kirjoittanut E-Saimaa, Tekniikka & Talous
    Ongelmakohtana on illalla Helsingistä lähtevä vuoron aikatauluttaminen. Venäläiset haluaisivat aikaistaa junan lähtöaikaa Helsingistä, että Pietarissa jatkoyhteytenä voitaisiin käyttää metroa.
    TSB-Bussisivut | Suomen kirjastoautot | phototrans

    HSL on pääkaupunkiseudun kuntien jätehuoltoa ja joukkoliikennettä koskevasta yhteistoiminnasta annetun lain 3 §:ssä tarkoitettu kuntayhtymä.

Vastaavia viestiketjuja

  1. Yhteys Kumpulan kampukselle
    kirjoittanut Antero Alku foorumissa Kehittämishankkeet
    Vastauksia: 219
    Viimeisin viesti: 15.06.2012, 14:57
  2. Oy Karelian Trains Ltd (Helsinki-Pietari linjan tulevaisuus)
    kirjoittanut Lari Nylund foorumissa Junat
    Vastauksia: 125
    Viimeisin viesti: 12.08.2011, 00:55
  3. Tampere-Pietari pikavuoro
    kirjoittanut C3P foorumissa Kauko- ja tilausliikenne
    Vastauksia: 14
    Viimeisin viesti: 18.01.2010, 16:30
  4. Liikenteen ja taloudellisen kasvun yhteys
    kirjoittanut Jouni Seilonen foorumissa Offtopic
    Vastauksia: 9
    Viimeisin viesti: 24.04.2008, 22:09
  5. Päivämatka Tampere-Oulu-Tampere
    kirjoittanut janihyvarinen foorumissa Junat
    Vastauksia: 12
    Viimeisin viesti: 17.09.2006, 10:33

Lähettämissäännöt

  • Et voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Et voi vastata viesteihin
  • Et voi lähettää liitetiedostoja
  • Et voi muokata viestejäsi
  •