Tampere - Pietari -yhteys

Minuakin tässä keskustelussa on kaiken kaikkiaan kummastuttanut into, jolla halutaan nimenomaan suoria Tampere - Pietari - yhteyksiä. Yhteyksiä ei kuitenkaan saada kuin ehkä yksi junapari päivässä.

Paljon laajemmin palveleva konsepti olisi lisätä junayhteyksiä Helsinki - Pietari - välillä, tavoitteena ennen pitkää päästä esimerkiksi 1 h vuoroväliin. Tähän sitten synkronoidut vaihdot mm. Tampereen ja Turun junista. Saatava palvelun määrä on moninkertainen.

Tampere - Riihimäki - Lahti - Kouvola - suunnan poikittaisjuna on eri asia. Tällaista junaa ei kovin tarkoituksenmukaisesti voida hoitaa Allegro - kalustolla.

Tuntuu myös siltä, että unohdetaan kansainvälisen liikenteen erityiskysymykset. Allegro ei noin vain hoida samalla myös maan sisäisiä yhteyksiä. Jos se on edelleen vain kansainväliseen liikenteeseen varattu juna, se syö kapasiteettia muilta, tärkeämmiltä, Suomen sisäisen liikenteen yhteyksiltä.
 
Vuositason käyttöaste ei todennäköisesti ole relevantti mittari. Finnairin käyttöaste taitaa olla nyt 65 %, joten sen pitäisi varmaakin heti karsia tarjontaa? Tämä siitä huolimatta, että Finnair tasoittaa kysyntää hinnoittelulla selvästi enemmän kuin VR.

Samaa mieltä. Ja kuten jo aiemmin totesin, liiketoimintaa laajentaessa menee erittäin pieleen, jos tähdätään käyttöasteen optimointiin. Se tulee kuvioihin vasta, kun kysynnän kasvu näyttää jotain saturaatiota. Ainakin VR:n tapauksessa, jossa on varaa ajaa vähän pienemmillä katteilla tällaisia strategisia kasvukohtia. Jollakin Ryanairilla taas koko liiketoiminta lähtee käyttöasteen optimoinnista. Mutta jos "Ryantrain" hoitaisi Suomen junaliikennettä, se todennäköisesti ajaisi vain Helsingin ja Oulun väliä neljä junaa päivässä, ja ainoa välipysähdys olisi Tampere.
 
Kerro sitten minulle ja muille lukijoille: missä vaiheessa Helsinki - Pietarin välin junaliikennettä täytyy lisätä?
Sitten kun tarjottu kapasiteetti ei enää riitä.

Minä en ainakaan tiedä, missä vaiheessa Pietarin ja Helsingin välistä junaliikennettä on suunniteltu lisättäväksi ja miten paljon halvempi on ollut tilata neljä junaa kerralla verrattuna esim. siihen, että olisi tilattu aluksi kolme junaa ja laitettu kauppaan optio tilata kahden vuoden päästä neljäs juna. Jos sinulla on noihin liittyvää tietoa, niin kerro toki meille muillekin, niin voimme itse muodostaa käsityksen asiasta.
Taisin jo aiemmin kirjoittaa, että on mahdollista, että 3 Allegroa olisi maksanut 110 M€ ja neljä 120 M€, joten Karelian Trains on laskenut 10 M€ lisäpanostuksen tarkoituksenmukaiseksi. Sitä en ymmärrä, miksi ei voi kertoa, jos tilanne on ollut esimerkiksi tämä. Tai ylipäätänsä kertoa, miksi on neljä junaa kun tarvitaan vain kaksi.

Ei voikaan, sehän on VR:n tarkoituskin. Mutta silloin jos faktaa ei ole tiedossa, ei voi kirjoittaa perusteltua kritiikkiä.
Voihan, koska faktaa on olemassa muistakin lähteistä kuin VR-Yhtymän tiedotteista. Ja sanonpa ilkeästi, että enemmän faktaa löytyy muista lähteistä kuin VR-Yhtymän tiedotuksesta.

Sanon vielä, että minun mielestäni ja yleisten liiketoiminnan periaatteiden mukaan yritykselle ei ole eduksi pihdata tietoa ja selitellä asioita, erityisesti siten, että selitykset on kumottavissa oitis. Hyvin hoidetun ja menestyvän yrityksen ei tarvitse salailla asioitaan. Jos se osaa asiat muita paremmin, ei ole merkitystä sillä, kertooko se muille, mitä se aikoo tehdä. Se voittaa kilpailijansa joka tapauksessa, koska se osaa tehdä asiansa paremmin kuin jäljessä tulevat kilpailijansa, jotka alkavat opetella jotain kuultuaan, mitä menestyjä jo tekee.

Minkä lainkohdan mukaan?
Niiden lakien mukaan, joilla säädellään julkista rahankäyttöä.

Jos liikenne halutaan saada sujumaan luotettavasti niin pienin mahdollinen varakaluston määrä lienee kaksi junayksikköä. Toinen niistä tarvitaan suurempia huoltoja varten, jotka eivät onnistu normaalien kääntöaikojen puitteissa. Toinen taas ennalta suunnittelemattomia tilanteita varten.
Periaatteessa näin. Mutta suunnittelemattomat kaluston käyttöestot ovat kovin harvinaisia, joten yleensä ei ole taloudellisesti järkevää varautua niihin näin kalliilla tavalla. Esimerkiksi vakuutus, joka kattaa korvaavan palvelun, on luultavasti edullisempi. Liiketoiminnan imagohaitta on tietenkin myös jonkin arvoinen, mutta sekin on laskettavissa. Lisäksi asiakkaat ovat myös sillä tavoin järkeviä, että he ymmärtävät onnettomuuden ja epäluotettavuuden eron. Onnettomuuden haitta annetaan anteeksi, epäluotettavuus ei. Mutta eipä ole kerrottu, että neljä Allegroa on ostettu kolarien varalle.

Minuakin tässä keskustelussa on kaiken kaikkiaan kummastuttanut into, jolla halutaan nimenomaan suoria Tampere - Pietari - yhteyksiä. Yhteyksiä ei kuitenkaan saada kuin ehkä yksi junapari päivässä.

Paljon laajemmin palveleva konsepti olisi lisätä junayhteyksiä Helsinki - Pietari - välillä, tavoitteena ennen pitkää päästä esimerkiksi 1 h vuoroväliin. Tähän sitten synkronoidut vaihdot mm. Tampereen ja Turun junista. Saatava palvelun määrä on moninkertainen.
Aiemmassa viestissäni selvitin matka-aikoja. Yksi junapari Tampere–Pietari–Tampere siten, että lähtö on aamulla ja paluu illalla, on nimenomaan avaintuote. Se mahdollistaa päivän aikana Pietarissa käynnin. Ja vain tälle yhteydelle on tärkeätä 4 tunnin matka-aika. Ne, jotka yöpyvät Pietarissa, tulevat toimeen vaihdollisella ja 1,5 tuntia pidemmällä matka-ajalla.

Samasta syystä en usko, että tunnin välein toimiva Hki–SPb -yhteys on tärkeä tavoite. Hyödyllisempää on lisätä tarjontaa aamuun ja iltaan, jotta päivän kestävää matkaa tarjotaan riittävästi. Tämähän on lentojen etu, ”illaksi kotiin”.

Mutta jos "Ryantrain" hoitaisi Suomen junaliikennettä, se todennäköisesti ajaisi vain Helsingin ja Oulun väliä neljä junaa päivässä, ja ainoa välipysähdys olisi Tampere.
Monopolilla on aivan sama tavoite. Ero on vain siinä, että RyanTrain on kilpailuilla markkinoilla ja se kilpailee hinnalla. Monopoli maksimoi hinnan, koska sillä ei ole kilpailua.

Mutta kuvitellaanpa tilanne, jossa VR-Yhtymän monopoli olisi lakkautettu ja RyanTrain olisi tarjoamassa Hki–Tpe–Ol -liikennettä. Kympillä Tampereelle ja 25 eurolla Ouluun. Olisiko se väärin? Olisiko RyanTrainin vika, ettei VR-Yhtymä kykene tarjoamaan yhteyttä yhtä halvalla? En ole huomannut asiakkaitten vaativan, että halpalentoyhtiöiden pitäisi lopettaa toimintansa, jotta lentolippuja ei myytäisi niin halvalla kuin halpayhtiöt myyvät. Silti koko ajan on mahdollisuus ostaa 10-kertaisella hinnalla businesluokan lentolippu niillä, joilla joku muu maksaa lennon. Kaikki muut lienevät tyytyväisiä paitsi ne lentoyhtiöt, jotka eivät pärjää kilpailussa.

Antero
 
Mutta suunnittelemattomat kaluston käyttöestot ovat kovin harvinaisia, joten yleensä ei ole taloudellisesti järkevää varautua niihin näin kalliilla tavalla.

Onnettomuuden haitta annetaan anteeksi, epäluotettavuus ei. Mutta eipä ole kerrottu, että neljä Allegroa on ostettu kolarien varalle.

Suunnittelemattomista tapauksista paljon onnettomuuksia yleisempiä ovat tekniset viat tai niin suuret myöhästymiset, että kalustokierrot pettävät. Näitä sattuu luotettavallekin junatyypille taatusti useita kertoja vuodessa.

Esimerkiksi vakuutus, joka kattaa korvaavan palvelun, on luultavasti edullisempi. Liiketoiminnan imagohaitta on tietenkin myös jonkin arvoinen, mutta sekin on laskettavissa.

Tässä tapauksessa korvaava palvelu voidaan matka-aikojen puolesta järjestää vain lentäen. Kun nopean junan idea on kilpailla nimenomaan lentokoneen kanssa niin kyllähän uskottavuus katoaisi moisessa korvaavassa palvelussa täysin.
 
Sitten kun tarjottu kapasiteetti ei enää riitä.

Millä aikavälillä tarjotun kapasiteetin riittämättömyys ratkaisee? Jotkut lähdöthän ovat jo nyt loppuunmyytyjä.

Sitä en ymmärrä, miksi ei voi kertoa, jos tilanne on ollut esimerkiksi tämä. Tai ylipäätänsä kertoa, miksi on neljä junaa kun tarvitaan vain kaksi.

Syytä ei tarvitse ymmärtää, mutta lienee perusteltua olettaa historian perusteella, että vaikka tilanne olisikin tuo, niin VR ei sitä kertoisi.

Voihan, koska faktaa on olemassa muistakin lähteistä kuin VR-Yhtymän tiedotteista. Ja sanonpa ilkeästi, että enemmän faktaa löytyy muista lähteistä kuin VR-Yhtymän tiedotuksesta.

Kaikkea tarvittavaa faktaa ei ole saatavissa julkisista lähteistä. Eikä VR tietenkään tiedota niistä, kun ne faktat ovat VR:n liikesalaisuuksia.

Niiden lakien mukaan, joilla säädellään julkista rahankäyttöä.

Kerro toki tarkemmin, mitä julkista rahaa VR käyttää ja mitkä lainkohdat säätelevät sitä rahankäyttöä. VR on osakeyhtiö eivätkä osakeyhtiöt käytä julkista rahaa, vaan viranomaiset. Viranomaiset ostavat VR:ltä palveluja, mutta se ei tee VR:stä julkisen rahan käyttäjää vaan julkisen rahan saajan. Yhtä lailla viranomaiset ostavat palveluja lukemattomalta määrältä eri yrityksiä eikä näillä yrityksillä ole sen kummempia velvoitteita kuin muillakaan osakeyhtiöillä.
 
Sanon vielä, että minun mielestäni ja yleisten liiketoiminnan periaatteiden mukaan yritykselle ei ole eduksi pihdata tietoa ja selitellä asioita, erityisesti siten, että selitykset on kumottavissa oitis. Hyvin hoidetun ja menestyvän yrityksen ei tarvitse salailla asioitaan.

Niinpä, ja erityisesti valtion omistaman monopolin ei pitäisi tarvita salailua. Jossain tiukassa kilpailutilanteessa voisin kuvitella, että tiedon salaamisesta tai ainakin julkistamisen ajoittamisesta olisi yksityiselle firmalle kilpailun kannalta etua.
 
Niinpä, ja erityisesti valtion omistaman monopolin ei pitäisi tarvita salailua.

Jos VR kertoisi, miksi se laskee neljä runkoa tarvittavan niin sittenhän sen täytyisi paljastaa, kuinka Pietarin liikenne on suunniteltu pidemmän päälle hoidettavan. Ei kai niin tyhmää yhtiötä voi ollakaan, joka näyttäisi arvokkaimmat korttinsa kilpailijoille etukäteen? Pietarin liikenteestä vain osa tapahtuu rautateitse, joten VR:llä ei ole siinä monopolia.
 
Suunnittelemattomista tapauksista paljon onnettomuuksia yleisempiä ovat tekniset viat ...
Ei. Junalla on hankittaessa määritelty luotettavuus, joka on takuuarvo. Sen mukaan toimitaan. Toisin sanoen, junalla on kolmenlaisia käyttökatkoksia: ennakoitu huoltotoiminta, luotettavuuden seurauksena syntyvien vikojen korjaaminen ja ennakoimattomat käyttökatkokset, jotka aiheutuvat junasta riippumattomasta syystä.

Ennakoivan huollon katkot ovat suunniteltuja ja ne tapahtuvat huolto-ohjelman mukaisesti, eivätkä ne vaikuta palvelun tuotantoon. Luotettavuuteen varaudutaan tavalla tai toisella, kuten varakalustolla, alentuneella palvelutasolla tai hyväksymällä palvelukatkokset. Ulkopuolisiin ongelmiin ei voi varautua, koska ne eivät ole junan haltijan hallinnassa. Tietenkin varakalusto tai alentunut palvelu toimivat apuna näissäkin.

Ennakoimattomiin teknisiin vikoihin eli luotettavuuteen suhtaudutaan nykyään erittäin vakavasti, koska on ymmärretty, että luotettavuus on keskeinen tekijä sekä kaluston käyttötaloudelle että kaluston käyttäjän liiketoiminnalle. Lisäksi luotettavuuteen paneudutaan siten, että ensisijaisesti vaaditaan sellaista luotettavuutta, joka takaa, ettei jäädä linjalle tai että liikenteeseen lähtö on mahdollista, vaikka junassa olisi jokin vika. Eli käytännössä, jokin matkustamon valaisin saa rikkoutua useammin kuin esim. pyöränlaakeri. Ja luotettavuutta parannetaan ratkaisevasti oikein suunnitellulla ennakoivan huollon ohjelmalla. Esimerkiksi siten, että pyöränlaakerit huolletaan ja vaihdetaan aina tiheämmin kuin on laakereiden vikaantumisväli tai elinikä.

Tässä tapauksessa korvaava palvelu voidaan matka-aikojen puolesta järjestää vain lentäen. Kun nopean junan idea on kilpailla nimenomaan lentokoneen kanssa niin kyllähän uskottavuus katoaisi moisessa korvaavassa palvelussa täysin.
Totta, lento on käytännössä ainoa ajallisesti kilpailukykyinen vaihtoehto. Mutta eihän ole mitään uutta, että junaliikenteen häiriöitä paikkaillaan muilla liikennevälineillä. VR-Yhtymä käyttää jatkuvasti takseja ja busseja, eikä sillä seiso joka liikennepaikalla varajunia eikä rataosille ole rinnakkaisia vararatoja. Miksi nyt Allegro-liikenteen kanssa pitäisi olla näin?

Lisäksi, Allegrokin voidaan korvata muulla kalustolla, tosin alentuneella palvelutasolla. Jos oletetaan, että esim. onnettomuuden vuoksi ei ole käytössä riittävästi Allegroja, Suomen puolella voidaan ajaa Pendolinolla samalla aikataululla Vainikkalaan. Jos pelistä on pois yksi Allegro, Penodsta voidaan vaihtaa Allegroon, joka ajaa Vainikkala-Pietari. Tämä käy ongelmitta, koska Allegrot kohtaavat Vainikkalassa joka tapauksessa.

Millä aikavälillä tarjotun kapasiteetin riittämättömyys ratkaisee? Jotkut lähdöthän ovat jo nyt loppuunmyytyjä.
VR-Yhtymä ei ole pitänyt tarpeellisena korjata tarjontaa ajamalla kahden rungon junia. Jos olisi, tätä keskustelua ei tarvitsisi käydäkään.

Syytä ei tarvitse ymmärtää, mutta lienee perusteltua olettaa historian perusteella, että vaikka tilanne olisikin tuo, niin VR ei sitä kertoisi.
Minä pidän tätä huonona yrityskulttuurina enkä halua, että omistamaani yritystä hoidetaan huonosti.

Kaikkea tarvittavaa faktaa ei ole saatavissa julkisista lähteistä.
Mutta on riittävästi.

Kerro toki tarkemmin, mitä julkista rahaa VR käyttää ja mitkä lainkohdat säätelevät sitä rahankäyttöä. VR on osakeyhtiö eivätkä osakeyhtiöt käytä julkista rahaa, vaan viranomaiset. Viranomaiset ostavat VR:ltä palveluja, mutta se ei tee VR:stä julkisen rahan käyttäjää vaan julkisen rahan saajan. Yhtä lailla viranomaiset ostavat palveluja lukemattomalta määrältä eri yrityksiä eikä näillä yrityksillä ole sen kummempia velvoitteita kuin muillakaan osakeyhtiöillä.
Olipa melkoinen byrokraattinen vuodatus. Kuten aivan hyvin itse tiedät, VR-Yhtymä käyttää budjettivaroja, joita se saa junavuoroista, jotka se on ilmoittanut olevansa muuten ajamatta. VR-Yhtymä käyttää eduskunnalta saamansa rahat omiin kuluihinsa, samalla tavalla kuin se käyttää lipunmyynnistä saamansa rahat. Vai päättävätkö lippujen ostajat jollain tavalla siitä, miten heidän lipuista maksamansa rahat käytetään?

Kyllä, viranomaiset ostavat palveluita. Mutta esim. bussiliikennepalveluiden ostossa HSL voi kilpailuttaa bussifirmat, eikä siten ole epäilystä, että palveluista maksetaan ylihintaa. Junaliikennettä ei voi kilpailuttaa, ja HSL on hankkinut omia junia, jotta edes osa palvelusta voidaan kilpailuttaa ja siten vähentää monopolihinnoittelun vahinkoa veronmaksajille.

Palveluiden hankinnasta on erittäin tiukat säännöt ja lainsäädäntö. Voit aloittaa perehtymällä hankintalakiin, jos kaipaat julkisten rahojen käyttöä säätelevää lainsäädäntöä. Bussifirmat eivät erillisvelvoitteita tarvitse, koska ne toimivat avoimilla ja kilpailuilla markkinoilla. VR-Yhtymä tarvitsee erillisvelvoitteita, koska se on monopolissa, ja siihen on siksi sovellettava esimerkiksi lakia kilpailun rajoituksista.

Pietarin liikenteestä vain osa tapahtuu rautateitse, joten VR:llä ei ole siinä monopolia.
Tämä on VR-Yhtymän selittelyn toistamista. Voihan sitä vaikka väittää, että pääseehän Pietariin kävellenkin, joten lentoyhtiöt ovat vakavassa hintakilpailutilanteessa kävelyn kanssa, kun kävelemisestä ei tarvitse maksaa. VR:n monopoliasema on vahvistettu useassa viranomais- ja tuomioistuinpäätöksessä ja siksi, että sillä on monopoliasema rautatieliikenteessä.

Antero
 
VR-Yhtymä ei ole pitänyt tarpeellisena korjata tarjontaa ajamalla kahden rungon junia.

Mutta millä kysynnän asteella VR korjaa tarjontaa? Jos et pysty kertomaan sitä, ovat väitteesi kahden rungon riittävyydestä aivan tuulesta temmattuja.

Minä pidän tätä huonona yrityskulttuurina enkä halua, että omistamaani yritystä hoidetaan huonosti.

Huono yrityskulttuuri on täysin laillista.

Mutta on riittävästi.

Ei selvästikään ole riittävästi, kun ei tässä ketjussa ole pystytty edes esittämään, milloin Allegro-liikennettä on suunniteltu lisättäväksi.

Palveluiden hankinnasta on erittäin tiukat säännöt ja lainsäädäntö. Voit aloittaa perehtymällä hankintalakiin, jos kaipaat julkisten rahojen käyttöä säätelevää lainsäädäntöä.

Olen perehtynyt hankintalakiin Suomen johtavien hankintalakimiesten opastuksella. Minä en ole löytänyt sieltä kohtaa, joka määräisi millaisia lausuntoja yritykset saavat antaa. Ole hyvä ja kerro laki, lain pykälä ja momentti, missä siitä säädellään. Muuten väitteesi ovat epäuskottavia.
 
Totta, lento on käytännössä ainoa ajallisesti kilpailukykyinen vaihtoehto. Mutta eihän ole mitään uutta, että junaliikenteen häiriöitä paikkaillaan muilla liikennevälineillä. VR-Yhtymä käyttää jatkuvasti takseja ja busseja, eikä sillä seiso joka liikennepaikalla varajunia eikä rataosille ole rinnakkaisia vararatoja. Miksi nyt Allegro-liikenteen kanssa pitäisi olla näin?
Eiköhän se johdu siitä että Allegro on kansainvälinen juna jonka matkaliput ovat kalliimat kuin kotimaan junissa, eli maksa enemmän - saat paremnpaa palvelua periaate on voimassa. Jos Allegro-vuoro jouduttaisiin korvaamaan bussilla, 3.5 tunnini matka-aika muuttuu 8-10 -tuntiseksi.

Lisäksi, Allegrokin voidaan korvata muulla kalustolla, tosin alentuneella palvelutasolla. Jos oletetaan, että esim. onnettomuuden vuoksi ei ole käytössä riittävästi Allegroja, Suomen puolella voidaan ajaa Pendolinolla samalla aikataululla Vainikkalaan. Jos pelistä on pois yksi Allegro, Penodsta voidaan vaihtaa Allegroon, joka ajaa Vainikkala-Pietari. Tämä käy ongelmitta, koska Allegrot kohtaavat Vainikkalassa joka tapauksessa.
En oikein usko että Ilmalassa seisoisi yksi pendo varalla, muuten hyvä idea. Ainoa ongelma on että junilla on minuuttiaikataulu ja rajalla junanvaihto tullimuodollisuuksineen vie sen verran aikaa että runkojen kierto myöhästyy.

Todellisten onnettomuuksien sattuessa yritetään aina järjestää varakeinoja matkustajien perillekuljettamiseksi jos mahdollista, koska todelliset onnettomuudet ovat force-majeur tilanteita jolloin VR ei ole aina korvausvelvollinen jos matka myöhästyy tai peruuntuu, ja matkustajien kärsivällisyyskin on silloin korkeampi. Mutta jos uuteen Allegroon, jonka takuuaika on yhä voimassa, ja jota valmistaja joutuu vielä säätelemään, tulee sellainen tekninen vika että vuoro joudutaan korvaamaan bussilla tai vanhanmallisella hitaalla junalla tai peruuttamaan kokonaan, niin silloin matkan maksaneiden matkustajien kärsivällisyys ei enää riitä vaan korvausanomuksia satelee ja moni lupaa sen jälkeen että se oli viimeinen kerta kun Allegrolla meni.

Siten kun Allegrojen takuuaika on ohi ja toimitus hyväksytty kokonaisuudessan niin kuvittelisin että kolmas runko otetaan päivittäiseen liikenteeseen.

t. Rainer
 
Kuten joku aiemmin mainitsi, nykyisen Allegroliikenteen hoitoon tarvitaan neljä yksikköä. Kaksi on liikenteessä, yksi pidemmässä huollossa ja yksi varalla. Kolmellakin pyörisi, jos hyväksytään se, että vuoroja ajetaan muulla kalustolla suhteellisen usein. Puheet kahden yksikön riittävyydestä on sen sijaan silkkaa provosointia.

Tämä ei kuitenkaan tarkoita, etteikö neljällä yksiköllä voitaisi pidemmän päälle ajaa nykyistä useampia vuoroja. Varmasti voidaan. Täytyy kuitenkin muistaa, että Allegrot aloittivat liikenteen vasta viime joulukuussa. On tavallista, että uuden kaluston sisäänajovaiheessa käyttöaste on aluksi pienempi. Kalustoon tehdään lastentautien korjausta ja muuta säätöä varsin paljon, nyt kun kokemusta päivittäisestä liikennöinnistä karttuu.

Ei, tämäkään viesti ei sisällä viittauksia ulkopuolisiin faktoihin.
 
Mutta millä kysynnän asteella VR korjaa tarjontaa? Jos et pysty kertomaan sitä, ovat väitteesi kahden rungon riittävyydestä aivan tuulesta temmattuja.
Pitääkö minun tietää, mitä VR-Yhtymä aikoo tehdä?

Huono yrityskulttuuri on täysin laillista.
Juu, ja tappaakin saa, kunhan ei jää kiinni. Paitsi minua, minun sukulaisiani ja ystäviäni. Me emme ole villissä lännessä enkä hyväksy verorahojeni tuhlaamista joutaviin Allegroihin, vaikka sen onnistuisikin tekemään laillisesti tai lakeja kiertäen.

Ei selvästikään ole riittävästi, kun ei tässä ketjussa ole pystytty edes esittämään, milloin Allegro-liikennettä on suunniteltu lisättäväksi.
Tässä ketjussa on perusteltu, että yksi Allegro on joutava, ja tullut ilmi, ettei VR-Yhtymä sitä käytä, vaikka sillä onkin loppuun myytyjä Allegro-vuoroja. Ihan itse kirjoitit niin. Minulle tämä ainakin riittää siihen, että kun kerran rungolla ei ole käyttöä, Tampereen elinkeinoelämällä on hyvät perustelut ehdottaa, että runko otettaisiin käyttöön.

Olen perehtynyt hankintalakiin Suomen johtavien hankintalakimiesten opastuksella. Minä en ole löytänyt sieltä kohtaa, joka määräisi millaisia lausuntoja yritykset saavat antaa. Ole hyvä ja kerro laki, lain pykälä ja momentti, missä siitä säädellään. Muuten väitteesi ovat epäuskottavia.
Mitä ihmeen lausuntoja? Kysymys on siitä, millä perusteella julkisia varoja käytetään.

Antero
 
Pitääkö minun tietää, mitä VR-Yhtymä aikoo tehdä?

Tietysti pitäisi, jos olet sitä mieltä, että yksi Allegro on joutavana vielä tulevaisuudessakin.

Me emme ole villissä lännessä enkä hyväksy verorahojeni tuhlaamista joutaviin Allegroihin, vaikka sen onnistuisikin tekemään laillisesti tai lakeja kiertäen.

Saat olla ihan vapaasti hyväksymättä, mutta niin kauan kun se tehdään lakien mukaan, et voi asialle muuta kuin yrittää vaikuttaa VR:ään.

Tässä ketjussa on perusteltu, että yksi Allegro on joutava, ja tullut ilmi, ettei VR-Yhtymä sitä käytä, vaikka sillä onkin loppuun myytyjä Allegro-vuoroja.

Missä kirjoitin, että yksi Allegro on joutava?

Mitä ihmeen lausuntoja? Kysymys on siitä, millä perusteella julkisia varoja käytetään.

Kyse oli siitä, saako VR antaa vaikka täyttä hölynpölyä antavia lausuntoja. Ja kyllä saa, mikään laki ei kiellä sitä.
 
Kaksi Allegroa on nyt siis mitä ilmeisimmin liikenteessä vuorollaan ja varikolla seisoo päivittäin kaksi muuta Allegroa vuorollaan. Niiden lisäksi varikolla seisoo myös vanha IC-Sibelius ja mitä ilmeisimmin vielä sitäkin edeltäneen sinivaunuisen Sibeliuksen käyttökelpoisia vaunuja.

Varakalustoa näyttäisi siis olevan kahta liikennöivää junaa kohden ainakin 3 varajunaa (2 Allegroa ja 1 IC-Sibelius). Onko tämä ihan normaali varakalustomäärä? Ei ole. Ja jos ei ole, niin mikä tekee Allegroista niin poikkeuksellisia, että kun normaalisti sähkömoottorijunien varakalustomäärä on noin 1 varajuna 10 liikennöivää junaa kohden, niin kahta Allegroa varten kohden tarvitaan 3 varajunaa? Kolareita tuskin ajetaan joka päivä. Eikä isoja huoltoja tehdä joka päivä. Eikä huoltoja joka kerta tehdä päivällä, vaan pääsääntöisesti yöllä.

Jos kysymys on siitä, että vuoroja on tarkoitus lisätä Hki-SPb- väillä lähiaikoina, tai alkaa ajamaan toisen junan kalustokiertoa "tupla-Allegrona", niin miksi sitä ei jo nyt tehdä (jos matkat jakautuvat niin epätasaisesti kuin edellä väitetään) ja miksi näistä suunnitelmista ei avoimesti kerrota? Selityksiä piisaa, mutta ne eivät ole uskottavia.

Miksi puolen Suomen etua pitää vastustaa? Ei hyvät ja nykyistä laajemmin palvelevat uudet junayhteydet pk-seudun ulkopuolelle ole keneltäkään pois.
 
Viimeksi muokattu:
Totta, lento on käytännössä ainoa ajallisesti kilpailukykyinen vaihtoehto. Mutta eihän ole mitään uutta, että junaliikenteen häiriöitä paikkaillaan muilla liikennevälineillä. VR-Yhtymä käyttää jatkuvasti takseja ja busseja, eikä sillä seiso joka liikennepaikalla varajunia eikä rataosille ole rinnakkaisia vararatoja.

Tässä onkin olennainen puute. Nykyään ei ole lainkaan tavatonta, että teknisen vian sattuessa juna seisoo tuntitolkulla keskellä korpea eivätkä matkustajat pääse edes vessaan. Syynä juurikin, ettei varakalustoa ja henkilökuntaa löydy. Minä en moiti, jos edes Allegro-liikenteessä on päätetty vähän yrittää.
 
Takaisin
Ylös