2-kerrosvaunujen (IC) hankinta etenee

Rattivaunu

Tunnistettu jäsen
Liittynyt
24 Kesäkuu 2005
Viestit
5,477
VR osakeyhtiö käynnistää tarjouskilpailun kahdenkymmenen kaksikerroksisen vaunun rakentamisesta ja vuokraamisesta VR:lle...
Lisää täällä.
 
Ja tänään Yle uutisoi, että VR ei ole tiettävästi saanut yhtään tarjouspyynnön ehdot täyttävää tarjousta. Kilpailu joudutaan uusimaan.

Ei kauheasti vakuuta Talgon osaamisesta, jos niiden pelastamiseksi tehtyyn tarjouspyyntöön ei osata tehdä edes ehdot täyttävää tarjousta.
 
Vuokraaminen ongelma?

kuukanko sanoi:
Ei kauheasti vakuuta Talgon osaamisesta, jos niiden pelastamiseksi tehtyyn tarjouspyyntöön ei osata tehdä edes ehdot täyttävää tarjousta.
Luultavasti Talgo oli kiinnostunut vaunujen rakentamisesta, mutta vaunujen vuokraaminen on tuskin Talgon intresseissä. VR:hän halusi vuokrata vaunut, ei ostaa. Sinänsä kaluston liisaaminen on melko yleistä mm. Keski-Euroopassa.
 
Re: Vuokraaminen ongelma?

Zimba sanoi:
Luultavasti Talgo oli kiinnostunut vaunujen rakentamisesta, mutta vaunujen vuokraaminen on tuskin Talgon intresseissä. VR:hän halusi vuokrata vaunut, ei ostaa. Sinänsä kaluston liisaaminen on melko yleistä mm. Keski-Euroopassa.
Olisi kiinnostava tietää, jos vaunut olisi liisattu, mitä niille tapahtuu vuokrasopimuksen umpeuduttua? Minne Talgo voisi vuokrata tai myydä muutaman vuoden ikäisiä 1524 mm raideleveydelle rakennettuja ja muiltakin ratkaisuiltaan pelkästään VR:n kaluston kanssa yhteensopivia vaunuja. VR kuvitteli varmaan että se saisi vuokrata vaunuja yhtä halvalla kuin joku Deutsche Bahn saa. Varmaan saakin, kunhan Suomen rautatieverkko ensin kavennetaan 1435 mm raideleveydelle.

t. Rainer
 
Re: Vuokraaminen ongelma?

R.Silfverberg sanoi:
Olisi kiinnostava tietää, jos vaunut olisi liisattu, mitä niille tapahtuu vuokrasopimuksen umpeuduttua? Minne Talgo voisi vuokrata tai myydä muutaman vuoden ikäisiä 1524 mm raideleveydelle rakennettuja ja muiltakin ratkaisuiltaan pelkästään VR:n kaluston kanssa yhteensopivia vaunuja.
Kuinkahan pitkä vuokrasopimus olisi ollut? Jotenkin voisi veikata, että se olisi ennemmin muutama kymmenen vuotta kuin muutama vuotta, jolloin vaunut voi viedä suoraan romuttamolle sopimuksen loputtua.
 
Re: Vuokraaminen ongelma?

R.Silfverberg sanoi:
VR kuvitteli varmaan että se saisi vuokrata vaunuja yhtä halvalla kuin joku Deutsche Bahn saa. Varmaan saakin, kunhan Suomen rautatieverkko ensin kavennetaan 1435 mm raideleveydelle.
Ei kai raideleveydestä niin suurta hintaeroa tule? Periaatteessahan vaunu sopii eri raiteille, kun vaihtaa telit. Mielestäni suurempi ongelma on vaunun korkeus ja leveys. Missä Pohjoismaiden ja Neuvostoliiton ulkopuolella ajetaan yli 3,2 metrin levyisillä vaunuilla?
 
Re: Vuokraaminen ongelma?

kuukanko sanoi:
Kuinkahan pitkä vuokrasopimus olisi ollut? Jotenkin voisi veikata, että se olisi ennemmin muutama kymmenen vuotta kuin muutama vuotta, jolloin vaunut voi viedä suoraan romuttamolle sopimuksen loputtua
Jos vuokra-aika olisi 20-30 vuotta, niin mitä ihmeen järkeä on silloin liisata? Eikö se tulisi halvemmaksi silloin ostaa ne saman tien. Jos liisauksen on tarkoitus sisältää myös huollot, ja jos koko Talgoa ei ole edes olemassa 10 vuoden päästä, niin kuka ne huoltaisi siinä tapauksessa?

vompatti sanoi:
Ei kai raideleveydestä niin suurta hintaeroa tule? Periaatteessahan vaunu sopii eri raiteille, kun vaihtaa telit. Mielestäni suurempi ongelma on vaunun korkeus ja leveys. Missä Pohjoismaiden ja Neuvostoliiton ulkopuolella ajetaan yli 3,2 metrin levyisillä vaunuilla?
Monet pelkästään VR:ää ja Suomen rataverkkoa varten suunnitellut yksityiskohdat yhdessä vaikuttavat siihen ettei niillä vaunuilla ajeta ainakaan kaupallisessa liikenteessä ilman suuria ja kalliita muutostöitä muualla kuin Suomessa.

t. Rainer
 
R.Silfverberg sanoi:
Monet pelkästään VR:ää ja Suomen rataverkkoa varten suunnitellut yksityiskohdat yhdessä vaikuttavat siihen ettei niillä vaunuilla ajeta ainakaan kaupallisessa liikenteessä ilman suuria ja kalliita muutostöitä muualla kuin Suomessa.
Niinpä. Ruotsissa ns. "ulottuma" eli aukean tilan ulottuvuus on sentään melko lähellä Suomea. Sinnekään ei Suomen mitoin rakennetulla vaunulla silti ole asiaa. Olennaisempi ongelma vaunujen kelpoisuudessa edes Ruotsissa ovat telit. Kuullostaa helpolta sanoa "vaihdetaan vain telit". Kaksikerrosvaunun tapauksessa telit vain ovat melkoisen massiivinen osa investoinnista. Entisen Neuvostoliiton maihin kalusto ei kelpaisi väärän laiturikorkeuden takia kuitenkaan, ja esimerkiksi Virossahan henkilöliikennettä on veturijunin vain Moskovan makuujuna.

Yleisemmin vaunuhankinnasta voinee sanoa, ettei VR:ää kiinnosta koko projekti, jos Talgo ei onnistu täyttämään vaatimuksia.
 
Vaunujen vuokraaminen

Jos ajatellaan matkustajavaunujen vuokraamista Suomeen rautatieliikenteeseen tavanomaisesta liiketoiminnan näkökulmasta, ei kyse ole kovin ihmeellisestä asiasta. Vuokrattava kalusto vain speksataan siten, että se on käyttökelpoista muuallakin kuin Suomessa. Tämä johtaa tietenkin eurooppalaiseen Suomen maksimia pienempään ulottuvuuteen ja ylipäätään UIC:n normien noudattamiseen.

Raideleveys on pienin ongelma. Telit tehdään vaikka 1600 mm raideleveyden mukaan, mutta Suomen vuokra-aikana käytetään pyöräkertoja, joissa pyörät ovat 1524 mm:n nimellisleveydellä. Tällaisten vaunujen jarruna ovat levyjarrut, jotka ovat akselilla. Kiskojarrulle on helppo tehdä kiinnitysreiät eri raideleveyksien mukaisesti.

550 mm on yleinen laiturikorkeus Euroopassa, mm. Saksa ja Ranska, joten sekään ei ole ongelma. 1500 voltin lämmitys- ja energiasyöttö on myös UIC:n standardi, jos oikein muistan. 2-kerroskalustoa on ylipäätään käytössä Euroopassa, sekään ei ole erikoista.

RHK on pyrkinyt harmonisoimaan säännöksiä muun Euroopan kanssa, joten viranomaisvaatimukset eivät ole kynnyskysymys.

Se on sitten toinen juttu, minkälaisia protektionistisia vaatimuksia VR Oy asettaa, eli miten se haluaa vaunun poikkeavan muualle kelpaavasta rakenteesta. Ja mitä VR Oy pitää käypänä vuokrana ja vuokra-aikana. Jos oikein muistan, VR Oy:llä oli omassa taloudenpidossa pitkään 15 vuotta vaunukaluston poistoaika. Siten vuokrasopimusen tulisi olla selvästi lyhyempi, jotta se kiinnostaisi VR Oy:tä ostamisen vaihtoehtona.

Ollaksemme rehellisiä, on myös otettava huomioon, että tämä taitaa olla ensi kerta kun VR Oy on tekemässä vaunuhankintaa tällä tavoin. Ei siten ole ihme, jos vähän tulee harjoituskierroksia. Yleensähän sellaiset neuvotellaan jo etukäteen kun tarjouksia pyydetään, mutta ei tämä niin kovin helppoa liene kummallekaan osapuolelle.

Antero
 
Olihan eilen taas antoisa uutispäivä. Yksikään esitetyistä tarjouksista ei kelvannut, ja vielä saatiin Valtio tukemaan kannattamattomia IC - vuoroja 25 vuodeksi. Erittäin hyvä! Kyllä on VR:n maine tullu alas kuin mummo puunlatvasta.
 
VR vuokraa 20 InterCity-vaunua

VR-Yhtymä vuokraa 25 vuodeksi 20 InterCity-junanvaunua. Vaunut valmistaa Kainuussa toimiva Talgo.

Vaunujen rakentaminen ja vuokraaminen tulivat mahdolliseksi, kun liikenne- ja viestintäministeriö sitoutui ostamaan VR:ltä InterCity-liikennettä pitkäaikaisella sopimuksella.

VR jatkaa hankkeen sopimusneuvotteluja valmistajan ja vaunujen rahoittajan kanssa, yhtiö tiedottaa. (STT)
 
Ovelasti saadaan kaikenlaiset sopimukset ulotettua niin kauas tulevaisuuteen, että vapaasta kilpailusta ei tule mitään sittenkään kun se joskus sallitaan. Menisiköhän yleisessä mielipiteessä läpi, jos vaikkapa maataloustuista tehtäisiin tällaisia vuosikymmenien pituisia sopimuksia?

Tiedossa on, että muutamaa IC-vuoroa tuetaan jo nyt, mutta yleisesti ottaen tuntuu käsittämättömältä, että VR:n kakkostuote tarvitsee tällaista pitkäaikaista tukea. Mitä seuraavaksi, Pendolino-tuki?
 
VR:n omistaa valtio, VR taas ei omista näitä uusia vaunuja... monopoli kaukoliikenteessä tulee silti kestämään kaikkein pisimpään, se kun vallitsee edelleen myös Ruotsissa, Norjassa ja Tanskassa. Ruotsissa on toki poikkeuksena pohjoisimman Ruotsin yöjunaliikenne.
 
Talgo uutisoi tänään, että otsikossa mainittu vaunutilaus on viivästynyt rahoitusneuvottelujen vuoksi. Tämän vuoksi Talgo aloittaa YT-neuvottelut.

Linkki (pdf)
 
Kani sanoi:
Ovelasti saadaan kaikenlaiset sopimukset ulotettua niin kauas tulevaisuuteen, että vapaasta kilpailusta ei tule mitään sittenkään kun se joskus sallitaan.
Lainsäädäntö menee aina tällaisten sopimuksien yli. Jos säädetään laki, että esim. pääkaupunkiseudun lähijunaliikenne kilpailutetaan heti, silloin se kilpailutetaan heti, huolimatta VR:n ja YTV:n 7 vuoden sopimuksesta. Aivan sama periaate koskee ministeriön ostamaa kaukoliikennettä. Mutta kun tällaista lakia ei vielä ole säädetty, toimitaan tehtyjen sopimusten mukaan.
 
Takaisin
Ylös