Näytetään tulokset 1-15/15

Viestiketju: 2-kerrosvaunujen (IC) hankinta etenee

  1. #1
    Tunnistettu jäsen Rattivaunu avatar
    Liittynyt
    24.06.2005
    Viestejä
    3383

    oletus 2-kerrosvaunujen (IC) hankinta etenee

    VR osakeyhtiö käynnistää tarjouskilpailun kahdenkymmenen kaksikerroksisen vaunun rakentamisesta ja vuokraamisesta VR:lle...
    Lisää täällä.

  2. #2
    Moderaattori
    Liittynyt
    24.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    6002

    oletus

    Ja tänään Yle uutisoi, että VR ei ole tiettävästi saanut yhtään tarjouspyynnön ehdot täyttävää tarjousta. Kilpailu joudutaan uusimaan.

    Ei kauheasti vakuuta Talgon osaamisesta, jos niiden pelastamiseksi tehtyyn tarjouspyyntöön ei osata tehdä edes ehdot täyttävää tarjousta.

  3. #3

    Liittynyt
    28.06.2005
    Sijainti
    Espoo
    Viestejä
    46

    oletus Vuokraaminen ongelma?

    Lainaus Alunperin kirjoittanut kuukanko
    Ei kauheasti vakuuta Talgon osaamisesta, jos niiden pelastamiseksi tehtyyn tarjouspyyntöön ei osata tehdä edes ehdot täyttävää tarjousta.
    Luultavasti Talgo oli kiinnostunut vaunujen rakentamisesta, mutta vaunujen vuokraaminen on tuskin Talgon intresseissä. VR:hän halusi vuokrata vaunut, ei ostaa. Sinänsä kaluston liisaaminen on melko yleistä mm. Keski-Euroopassa.

  4. #4

    Liittynyt
    14.07.2005
    Sijainti
    koti: Espoo/työ: Helsinki
    Viestejä
    5510

    oletus Re: Vuokraaminen ongelma?

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Zimba
    Luultavasti Talgo oli kiinnostunut vaunujen rakentamisesta, mutta vaunujen vuokraaminen on tuskin Talgon intresseissä. VR:hän halusi vuokrata vaunut, ei ostaa. Sinänsä kaluston liisaaminen on melko yleistä mm. Keski-Euroopassa.
    Olisi kiinnostava tietää, jos vaunut olisi liisattu, mitä niille tapahtuu vuokrasopimuksen umpeuduttua? Minne Talgo voisi vuokrata tai myydä muutaman vuoden ikäisiä 1524 mm raideleveydelle rakennettuja ja muiltakin ratkaisuiltaan pelkästään VR:n kaluston kanssa yhteensopivia vaunuja. VR kuvitteli varmaan että se saisi vuokrata vaunuja yhtä halvalla kuin joku Deutsche Bahn saa. Varmaan saakin, kunhan Suomen rautatieverkko ensin kavennetaan 1435 mm raideleveydelle.

    t. Rainer

  5. #5
    Moderaattori
    Liittynyt
    24.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    6002

    oletus Re: Vuokraaminen ongelma?

    Lainaus Alunperin kirjoittanut R.Silfverberg
    Olisi kiinnostava tietää, jos vaunut olisi liisattu, mitä niille tapahtuu vuokrasopimuksen umpeuduttua? Minne Talgo voisi vuokrata tai myydä muutaman vuoden ikäisiä 1524 mm raideleveydelle rakennettuja ja muiltakin ratkaisuiltaan pelkästään VR:n kaluston kanssa yhteensopivia vaunuja.
    Kuinkahan pitkä vuokrasopimus olisi ollut? Jotenkin voisi veikata, että se olisi ennemmin muutama kymmenen vuotta kuin muutama vuotta, jolloin vaunut voi viedä suoraan romuttamolle sopimuksen loputtua.

  6. #6

    Liittynyt
    26.07.2005
    Sijainti
    Espoo
    Viestejä
    794

    oletus Re: Vuokraaminen ongelma?

    Lainaus Alunperin kirjoittanut R.Silfverberg
    VR kuvitteli varmaan että se saisi vuokrata vaunuja yhtä halvalla kuin joku Deutsche Bahn saa. Varmaan saakin, kunhan Suomen rautatieverkko ensin kavennetaan 1435 mm raideleveydelle.
    Ei kai raideleveydestä niin suurta hintaeroa tule? Periaatteessahan vaunu sopii eri raiteille, kun vaihtaa telit. Mielestäni suurempi ongelma on vaunun korkeus ja leveys. Missä Pohjoismaiden ja Neuvostoliiton ulkopuolella ajetaan yli 3,2 metrin levyisillä vaunuilla?

  7. #7

    Liittynyt
    14.07.2005
    Sijainti
    koti: Espoo/työ: Helsinki
    Viestejä
    5510

    oletus Re: Vuokraaminen ongelma?

    Lainaus Alunperin kirjoittanut kuukanko
    Kuinkahan pitkä vuokrasopimus olisi ollut? Jotenkin voisi veikata, että se olisi ennemmin muutama kymmenen vuotta kuin muutama vuotta, jolloin vaunut voi viedä suoraan romuttamolle sopimuksen loputtua
    Jos vuokra-aika olisi 20-30 vuotta, niin mitä ihmeen järkeä on silloin liisata? Eikö se tulisi halvemmaksi silloin ostaa ne saman tien. Jos liisauksen on tarkoitus sisältää myös huollot, ja jos koko Talgoa ei ole edes olemassa 10 vuoden päästä, niin kuka ne huoltaisi siinä tapauksessa?

    Lainaus Alunperin kirjoittanut vompatti
    Ei kai raideleveydestä niin suurta hintaeroa tule? Periaatteessahan vaunu sopii eri raiteille, kun vaihtaa telit. Mielestäni suurempi ongelma on vaunun korkeus ja leveys. Missä Pohjoismaiden ja Neuvostoliiton ulkopuolella ajetaan yli 3,2 metrin levyisillä vaunuilla?
    Monet pelkästään VR:ää ja Suomen rataverkkoa varten suunnitellut yksityiskohdat yhdessä vaikuttavat siihen ettei niillä vaunuilla ajeta ainakaan kaupallisessa liikenteessä ilman suuria ja kalliita muutostöitä muualla kuin Suomessa.

    t. Rainer

  8. #8
    JE
    JE ei ole kirjautuneena

    Liittynyt
    29.06.2005
    Viestejä
    1220

    oletus

    Lainaus Alunperin kirjoittanut R.Silfverberg
    Monet pelkästään VR:ää ja Suomen rataverkkoa varten suunnitellut yksityiskohdat yhdessä vaikuttavat siihen ettei niillä vaunuilla ajeta ainakaan kaupallisessa liikenteessä ilman suuria ja kalliita muutostöitä muualla kuin Suomessa.
    Niinpä. Ruotsissa ns. "ulottuma" eli aukean tilan ulottuvuus on sentään melko lähellä Suomea. Sinnekään ei Suomen mitoin rakennetulla vaunulla silti ole asiaa. Olennaisempi ongelma vaunujen kelpoisuudessa edes Ruotsissa ovat telit. Kuullostaa helpolta sanoa "vaihdetaan vain telit". Kaksikerrosvaunun tapauksessa telit vain ovat melkoisen massiivinen osa investoinnista. Entisen Neuvostoliiton maihin kalusto ei kelpaisi väärän laiturikorkeuden takia kuitenkaan, ja esimerkiksi Virossahan henkilöliikennettä on veturijunin vain Moskovan makuujuna.

    Yleisemmin vaunuhankinnasta voinee sanoa, ettei VR:ää kiinnosta koko projekti, jos Talgo ei onnistu täyttämään vaatimuksia.
    terveisin
    JE

  9. #9
    Tunnistettu jäsen
    Liittynyt
    28.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    7549

    oletus Vaunujen vuokraaminen

    Jos ajatellaan matkustajavaunujen vuokraamista Suomeen rautatieliikenteeseen tavanomaisesta liiketoiminnan näkökulmasta, ei kyse ole kovin ihmeellisestä asiasta. Vuokrattava kalusto vain speksataan siten, että se on käyttökelpoista muuallakin kuin Suomessa. Tämä johtaa tietenkin eurooppalaiseen Suomen maksimia pienempään ulottuvuuteen ja ylipäätään UIC:n normien noudattamiseen.

    Raideleveys on pienin ongelma. Telit tehdään vaikka 1600 mm raideleveyden mukaan, mutta Suomen vuokra-aikana käytetään pyöräkertoja, joissa pyörät ovat 1524 mm:n nimellisleveydellä. Tällaisten vaunujen jarruna ovat levyjarrut, jotka ovat akselilla. Kiskojarrulle on helppo tehdä kiinnitysreiät eri raideleveyksien mukaisesti.

    550 mm on yleinen laiturikorkeus Euroopassa, mm. Saksa ja Ranska, joten sekään ei ole ongelma. 1500 voltin lämmitys- ja energiasyöttö on myös UIC:n standardi, jos oikein muistan. 2-kerroskalustoa on ylipäätään käytössä Euroopassa, sekään ei ole erikoista.

    RHK on pyrkinyt harmonisoimaan säännöksiä muun Euroopan kanssa, joten viranomaisvaatimukset eivät ole kynnyskysymys.

    Se on sitten toinen juttu, minkälaisia protektionistisia vaatimuksia VR Oy asettaa, eli miten se haluaa vaunun poikkeavan muualle kelpaavasta rakenteesta. Ja mitä VR Oy pitää käypänä vuokrana ja vuokra-aikana. Jos oikein muistan, VR Oy:llä oli omassa taloudenpidossa pitkään 15 vuotta vaunukaluston poistoaika. Siten vuokrasopimusen tulisi olla selvästi lyhyempi, jotta se kiinnostaisi VR Oy:tä ostamisen vaihtoehtona.

    Ollaksemme rehellisiä, on myös otettava huomioon, että tämä taitaa olla ensi kerta kun VR Oy on tekemässä vaunuhankintaa tällä tavoin. Ei siten ole ihme, jos vähän tulee harjoituskierroksia. Yleensähän sellaiset neuvotellaan jo etukäteen kun tarjouksia pyydetään, mutta ei tämä niin kovin helppoa liene kummallekaan osapuolelle.

    Antero

  10. #10

    Liittynyt
    06.10.2005
    Viestejä
    36

    oletus

    Olihan eilen taas antoisa uutispäivä. Yksikään esitetyistä tarjouksista ei kelvannut, ja vielä saatiin Valtio tukemaan kannattamattomia IC - vuoroja 25 vuodeksi. Erittäin hyvä! Kyllä on VR:n maine tullu alas kuin mummo puunlatvasta.

  11. #11
    738
    738 ei ole kirjautuneena
    738 avatar
    Liittynyt
    28.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    53

    oletus

    VR vuokraa 20 InterCity-vaunua

    VR-Yhtymä vuokraa 25 vuodeksi 20 InterCity-junanvaunua. Vaunut valmistaa Kainuussa toimiva Talgo.

    Vaunujen rakentaminen ja vuokraaminen tulivat mahdolliseksi, kun liikenne- ja viestintäministeriö sitoutui ostamaan VR:ltä InterCity-liikennettä pitkäaikaisella sopimuksella.

    VR jatkaa hankkeen sopimusneuvotteluja valmistajan ja vaunujen rahoittajan kanssa, yhtiö tiedottaa. (STT)

  12. #12

    Liittynyt
    16.12.2005
    Viestejä
    969

    oletus

    Ovelasti saadaan kaikenlaiset sopimukset ulotettua niin kauas tulevaisuuteen, että vapaasta kilpailusta ei tule mitään sittenkään kun se joskus sallitaan. Menisiköhän yleisessä mielipiteessä läpi, jos vaikkapa maataloustuista tehtäisiin tällaisia vuosikymmenien pituisia sopimuksia?

    Tiedossa on, että muutamaa IC-vuoroa tuetaan jo nyt, mutta yleisesti ottaen tuntuu käsittämättömältä, että VR:n kakkostuote tarvitsee tällaista pitkäaikaista tukea. Mitä seuraavaksi, Pendolino-tuki?

  13. #13
    JE
    JE ei ole kirjautuneena

    Liittynyt
    29.06.2005
    Viestejä
    1220

    oletus

    VR:n omistaa valtio, VR taas ei omista näitä uusia vaunuja... monopoli kaukoliikenteessä tulee silti kestämään kaikkein pisimpään, se kun vallitsee edelleen myös Ruotsissa, Norjassa ja Tanskassa. Ruotsissa on toki poikkeuksena pohjoisimman Ruotsin yöjunaliikenne.
    terveisin
    JE

  14. #14
    Moderaattori
    Liittynyt
    24.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    6002

    oletus

    Talgo uutisoi tänään, että otsikossa mainittu vaunutilaus on viivästynyt rahoitusneuvottelujen vuoksi. Tämän vuoksi Talgo aloittaa YT-neuvottelut.

    Linkki (pdf)

  15. #15
    Eki
    Eki ei ole kirjautuneena
    Eki avatar
    Liittynyt
    11.07.2005
    Viestejä
    191

    oletus

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Kani
    Ovelasti saadaan kaikenlaiset sopimukset ulotettua niin kauas tulevaisuuteen, että vapaasta kilpailusta ei tule mitään sittenkään kun se joskus sallitaan.
    Lainsäädäntö menee aina tällaisten sopimuksien yli. Jos säädetään laki, että esim. pääkaupunkiseudun lähijunaliikenne kilpailutetaan heti, silloin se kilpailutetaan heti, huolimatta VR:n ja YTV:n 7 vuoden sopimuksesta. Aivan sama periaate koskee ministeriön ostamaa kaukoliikennettä. Mutta kun tällaista lakia ei vielä ole säädetty, toimitaan tehtyjen sopimusten mukaan.

Vastaavia viestiketjuja

  1. M 300 -hankinta
    kirjoittanut Albert foorumissa Metrot
    Vastauksia: 303
    Viimeisin viesti: 03.05.2016, 18:04
  2. Varsinais-Suomen paikallisjunaliikenne etenee
    kirjoittanut Mikko Laaksonen foorumissa Kehittämishankkeet
    Vastauksia: 56
    Viimeisin viesti: 08.10.2013, 14:44
  3. VRO:n vetureiden hylkäys- ja hankinta-aikataulu
    kirjoittanut Jpl foorumissa Junat
    Vastauksia: 45
    Viimeisin viesti: 13.08.2009, 09:44
  4. HKL: HKL:n uusien ratikoiden tarjouskilpailu etenee
    kirjoittanut RSS foorumissa Joukkoliikenneuutiset
    Vastauksia: 0
    Viimeisin viesti: 26.06.2009, 11:10

Lähettämissäännöt

  • Et voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Et voi vastata viesteihin
  • Et voi lähettää liitetiedostoja
  • Et voi muokata viestejäsi
  •