Pitkiä tavarajunia USA:ssa

Liittynyt
11 Toukokuu 2006
Viestit
364
Los Angeles Timesin artikkeli kertoo 3,5 mailin (5,6 kilometriä) kokeilumielessä Kaliforniassa ajetusta junasta, jossa oli 295 vaunua ja 9 veturia:

Los Angeles Times sanoi:
It linked 295 rail cars, carrying more than 600 cargo containers, mostly double-stacked, said Tom Lange, a Union Pacific spokesman. Nine locomotives were spread along the train and additional personnel were on board to monitor equipment.

Junan suurin sallittu kulkunopeus oli 65 mph (104,6 km/h) ja Tom Lange väitti junan pääsevän tasoristeysten yli 3-5 minuutissa. Tuossa artikkelissa tuota väitettä epäiltiin ja pelättiin myös noin pitkien tavarajunien haittaavaan matkustajajunien kulkua. Noin pitkä juna ei enää mahdu koko pituudeltaan joillekin sivuraideosuukselle.

Tyypillisesti tavarajunien pituudet ovat kolmasosan tuon koejunan pituudesta, mutta nykyäänkin junat voivat olla jopa 2,5 mailin (4,0 km) mittaisia.
 
Enää tästä puuttuukin vain Yleisradion legendaarinen Washingtonin -kirjeenvaihtaja Aarne Tanninen uutisoimassa, miten "Täällä Ämeriikassa kaikki on niin suurta, junatkin." :D

No, onhan tuo juna todella vaikuttava kun kyydissä olleet kontitkin olivat suurimmaksi osaksi yhdysvaltalaiseen tapaan lastattuna kahta päällekkäin.
 
Kaikkea sitä kokeillaan. Oikeassa liikenteessä tuollainen juna on hankala, kun vielä monessa paikkaa kohtauspaikat ovat vain reilut 8000 jalkaa pitkiä. Ja toisaalta kaikki suuret yhtiöt parasta aikaa leventävät vilkkaimpia rataosia länsirannikolta sisämaahan kaksiraiteisiksi, joka viittaisi siihen, että tarkoitus on lisätä junien määrää eikä pituutta. Tuollainen juna olisi kyllä kätevä niillä rataosillä, joiden kapasiteettia ei rajallisten resurssien vuoksi lisäraitein voida kasvattaa.

Ei muuten pääse 3,5 mailin juna nopeudella 65 mph tasoristeyksen yli kolmessa minuutissa. Menee muutamia sekunteja enemmän. Hitaammilla nopeuksilla - esimerkiksi heti lähdön jälkeen - kestää vielä kauemmin. Monin paikoin tasoristeyksiä on yksi joka maililla, mutta autoilijoilla on aikaa odottaa.

Eikös muuten F-kytkimen suurin sallittu vetovoima ole jokseenkin se, minkä kaksi veturia jaksaa vetää? Tässä junassa nuo veturit on siis hajautettu pitkin junaa, joten tavallaan kyse on useasta yhteenkytketystä junasta. Toivottavasti tuollainen hirviö ei pääse karkuun.

Minä kannatan Suomeenkin yli 30 tonnin akselipainoja - erityisesti malmiliikenteeseen.
 
30+ tonnin akselipainot Suomessa kulkeviin malmijuniin - eikö se vaatisi ratojen uudelleen rakentemista? Jos Kolari-Pajala-alueelle tulee uusia kaivoksia, joiden malmi kuljetetaan junilla Kemiin Ajokseen ja sen välin rata joudutaan parantamaan, niin pitäisikö se rataosa rakentaa 30+ tonnin akselipainolle?
 
Ei muuten pääse 3,5 mailin juna nopeudella 65 mph tasoristeyksen yli kolmessa minuutissa. Menee muutamia sekunteja enemmän. Hitaammilla nopeuksilla - esimerkiksi heti lähdön jälkeen - kestää vielä kauemmin. Monin paikoin tasoristeyksiä on yksi joka maililla, mutta autoilijoilla on aikaa odottaa.

Tuossa artikkelissa sanotaan näin:
Los Angeles Times sanoi:
The state now prohibits stopped trains from blocking an intersection for more than 10 minutes.

Tuossa on tietenkin tuo "stopped trains" eli ainakaan junaa ei saa ilmeisemmin Kalifornian lain mukaan seisottaa yli kymmentä minuuttia tasoristeyksen tukkien. Niinkuin tuossa artikkelissa esitetäänkin, että vaikka autoilijoilla onkin aikaa odotella, ei esimerkiksi ambulansseilla samaan tapaan aina ole.
 
junaa ei saa ilmeisemmin Kalifornian lain mukaan seisottaa yli kymmentä minuuttia tasoristeyksen tukkien.

Joskus 80-luvulla, kun matkustin junalla Kemistä Ouluun, Kuivaniemessä kohdattiin tavarajuna, joka odotti sivuraiteella tasoristeyksen päällä. Autoilijat ihmettelivät tilannetta. Sanookohan Suomen laki asiasta mitään?
 
Venäjän puolella (Pietarin Rutshissa) olen kerran odottanut tasoristeyksessä 45 minuuttia, kun veturi ajeli siitä edestakaisin yhdistellen tavaravaunuja junaksi. Oli kivaa :)
 
Takaisin
Ylös