Ei Someron kautta ole mitään mieltä minkään radan koukata. Asukkaita on vähän, liikkumissuunnat jakautuvat moneen ja juna auttaisi vain yhtä niistä. Rautateitten massakuljetuksia tarvitsevaa teollisuutta ei ole.
Olen kanssasi
täysin erimieltä, ettikö jossakin tapauksessa Someron läpi rautatie linja voisi kulkea: Jos ottaa tarkastelun alle Pori-Helsinki rautatien niin vain 16 km koukkauksella pystyttäisiin ottamaan 10 000 asukasta lisää radan käyttäjiksi.
Somero on lisäksi varsin iso asukas luvultaan verrattuna useimpiin Pori-Helsinki radan varrelle oleviin pitäjiin.
Siinä olen kyllä Late sinun kanssa
täysin samaa mieltä, että ei ole olleenkaan mielekästä ihan erikseen rakentaa Somero Forssa rataa ja/tai Somero-Karkkila rataa.
Someron läpi kulkevat junaradan rakentamiset pitää tulla jonkun isomman projektin sivutuotteena.
Tälläerää ainoa semmoinen vähän todentuntuisempi projekti on Pori-Helsinki rata ja uraanin louhinta joskus tulevaisuudessa: Täällä
#51 vastauksesta eteenpäin enemmänkin Someron mahdollisuuksista // perusteista radalle.
Ennustan pitkällä tähtäimellä, että Salo tulee kasvamaan ja paikallisille asukkaille voi muodostua tarpeita matkustaa jopa pohjois suunnassa.
Erittäin pitällä ajanjaksolla että ehkä jopa Turusta halutaan suora rata Riihimäelle ja siitä eteenpäin Pietariin. Sanalla tuo Turun Pietari visio on erittäin vanha (ks linkkejä alla)
Lisäksi jossakin vaiheessa Someron ja Nummi-Pusulan uraanin louhinta asia nostetaan uudelleen pöydälle ja toteutetaan.
Toivottavasti silloin kun uraanin louhinta ja kuljetus aloitetaan EI ole vielä rakennettu Pori-Helsinki rataa, muuten kyseiset paikkakunnat kokevat kestämättömän kehityksen pelkät huonot puolet, eivätkä hyödy yhtään millään tavalla paikallisista luonnonrikkauksista.
Pidetään tämä topiikki kuitenkin enemmän omistettuna historialle-> Josta puheenollen:
Onko kukaan tutustunut tämmöiseen teokseen:
Nimismies Isak Edward Sjöman Marttilasta
”Turun – Someron – Riihimäen” rautatie julk. v. 1907
http://juhansuku.blogspot.com/2007/06/nimismies-isak-edward-sjman-marttilasta.html
http://www.antikvariaatti.net/productcard.php?id=857&type=book
Mistähän moisen opuksen voisi haalia?
Olisi mielenkiintoista lukea "vuosikerta haaveita" Someron läpi kulkevista rautateistä
Onkohan historiassa ollut muitakin vastaavia Someroon liittyviä rautatie kirjoja?
Löysin myös tämmöisen opuksen Google booksista:
Paloheimo, H. €r., Mikkola, Antti, y. m.: Rau-tatielinjan tutkiminen Turusta Marttilan, Someron ja Lopen kautta Riihimäelle; sekä arm. esitys radan rakentamisesta.
Tutkimus normaaliraiteista rautatietä var-ten, mikä suurinta maassamme myönnet-tyä kulkunopeutta käyttäen tulisi Hausjärven—Lopen— Tammelan —Someron—Kosken-Marttilan—Euran—Prunkkalan ja Liedon kuntien kautta yhdistämään Turun kaupungin ja Riihimäen rautatieaseman sekä että tämän radan rakentamisesta an-nettaisiin Eduskunnalle Armollinen esitys
Ja mihin tällä tekstillä viitataan
"Helsingin-Hämeenlinnan-Petrogradin rautatie Someron ohikulkupaikka lv"