Someron junaliikenteen/raiteiden linjaus -50--70 luvulla?

Hieman asian vierestä 2:tien historiaa-> Olen kuullut erittäin luottettavista lähteistä, että joskus 60 luvulla tie aioittiin ihan tosissaan vetää someron kautta.

..Silloiset maanviljelijät suuressia viisaudessaan eivät myyneet maita ja pakkolunastuksiin ei lähdetty. ...Kehitys vain yksinkertaisesti pistettiin kulkemaan eri linjauksella :(


Kakkostie kulki Someron kautta ennen uuden tien tekoa. Linjaus on tehty jo 50-luvulla. On helppo uskoa, että tielinjausta suunniteltaessa vanha Someron ja Loimaan kautta kulkeva reitti on ollut vaihtoehtona mukana. Yksityisten maat tientekoon on lunastettu myyntihalusta riippumatta. Tämä siis koko tien matkalla ja aika monessa muussakin kunnassa kuin Somerolla. Tuskin muutaman somerolaisen isännän vastustuksella on suurempaa merkitystä linjaukseen ollut.
 
Tuskin muutaman somerolaisen isännän vastustuksella on suurempaa merkitystä linjaukseen ollut.

Mutta sittemmin toteutuneeseen kakkostien linjaukseen Helsingistä Vihtiin (nykyinen maantie 120) on ainakin kansanperinteen mukaan ollut vaikutusta eräällä isännällä. Tien linjahan on melkoisen suoraviivainen Haagasta juuri Sorkin tilan paikkeille asti. Vanhan kansa puhuukin "Tannerin maantiestä".
 
Tässä Rata 2010 -seminaaria PDF:ssähän näkyy Pori-Forssa-Helsinki junarata sivulla 46

Jos semmoinen Pori-Helsinki rata tulee niin yhtä hyvinhän se voisi kulkea Someron kautta?

Silloin Turku-Lahti ratakin tulisi suorempaan (jos semmoista joskus meinataan tehdä)

Ihan kun viivottimella mallaa niin suorempia on nuo viivat molemmille reiteille Someron kautta (pori -helsinki) & (Turku- Lahti)


Googleasta kun etsii niin Pori Forssa Helsinki rata hakusanalla löytyy osumia

Pori-Somero-Helsinki ei.. ..Kai se on jossakin kirkkaissa saleissa jo päätetty, että ne paikat jotka on joskus muinoin onnistunut saamaan logistisia yhteyksiä saa niitä jatkossakin. Oli linjaukset miten vinoja tai epämääräisiä hyvänsä.
 
Pori-Somero-Helsinki ei.. ..Kai se on jossakin kirkkaissa saleissa jo päätetty, että ne paikat jotka on joskus muinoin onnistunut saamaan logistisia yhteyksiä saa niitä jatkossakin. Oli linjaukset miten vinoja tai epämääräisiä hyvänsä.

Eipä tuo Forssan kautta kulkeva linjaus niin vino ole, että ainoa edes jossain määrin merkittävän kokoinen pitäjä Porin ja helsingin välillä kannattaisi jättää reitin ulkopuolelle.
 
Eipä tuo Forssan kautta kulkeva linjaus niin vino ole, että ainoa edes jossain määrin merkittävän kokoinen pitäjä Porin ja helsingin välillä kannattaisi jättää reitin ulkopuolelle.

Niin olet toki oikeassa, mutta ainahan on sijaa visioinnille :biggrin: ..Toisaalta kyllä ne ihmiset aina voi muuttaa paikkakuntaa kun on oikeanlaiset virikkeet.

Isommassa mittakaavassa on mielenkiintoista ajatella, että ennenwanhaan linjauksia tehtiin esim. poliittisilla syillä. En tiedä miten monta kaupunkia esim. Stalin, Ceasar yms. suurmies on perustanut, mutta kun sormi on kartalla käynyt niin ihmiset ovat pakkomuuttaneet.

Ainakin http://fi.wikipedia.org/wiki/Magnitogorsk on tehty siten, että Stalin piirsi ympyrän kartalle :D.

Nykyään demokratian aikaan ei ketään pakoteta muuttamaan ja logistiikka reititkin on senmukaista siksakkia eikä suoria viivoja. ..En sitten tiedä onko hyvä vai huono asia koko demokratia..

Tämän http://fi.wikipedia.org/wiki/Rautateiden_historia //Rautateiden vaikutus yhdyskuntarakenteeseen mukaan ihmiset on ennenvanhaan muuttaneet logistiikan perässä.

Nykyään logistiikka luodaan sen mukaan miten paljon ihmisiä on missäkin eli kumulatiivisen kehityksen mukaan siellä missä ei logistiikka ole hyvällä mallilla ei se sitä tule koskaan olemaankaan.



SAIN muuten juuri tiedon, että Somerolle ON joskus 50 luvulla linjattu
Pori - Helsinki rautatie ja on sinne jopa suunniteltu juna-asemakin. Juna-asema olisi tullut sijaitsemaan lähellä Laukamon tehdasta

Wanhat asema suunnitelmat ovat vielä tänäkin päivänä kaupungin viraston teknisen hallinnon seinällä ja sovittaessa niitä voi tulla katsomaan.

SAIN MYÖS juuri fakta tietoa 2-tien historiasta: Uudistettu 2 tie oli linjattu kulkemaan someron läpi. Maahallinto oli silloin vielä paikallista ja paikalliset punaniskat torpedoivat linjauksen--> Reittiä siirrettiin pohjoisempaan-> Forssaan.

2-tien versio 0.1 linjauksestakin on saatavailla lisätietoa Someron kaupungin talolta.

Ei voi muuta sanoa, kuin että mitähän ne maanviljelijät on ajatelleet, että maan arvolle käy jos on suora baana Helsinkiin.. ...Laskee tietenkin, kun asfaltilla ei voi laiduntaaa lehmiä ja viljakaan sillä ei kasva :D.

Eli kai se "lapset maksaa isien synneistä" pitää joskus paikkansakin-> Jos kakkostie olisi kulkenut Someron kautta niin silloin Somerolla olisi ainakin Forssan väkiluku.. Silloin myös junareitistä keskustelu olisi täysin eri asetelmissa.
 
Viimeksi muokattu:
Vähän off topic, mutta huomasin, että Malmin lentokenttää on mietitty siirrettäväksi Kiikalaan. JOS lentokenttä tosiaan siirrettäisiin Kiikalaan niin silloin olisi täysin perustua linjata myös junarata Kiikalan kautta sivuten someroa ja johtaen Forssaan ja eteenpäin

.. Aika paljon muttia ja jossia:)

alla pari linkkiä liittyen kiikalan lentokenttä siirto juttuihin ja forssan juna juttuun

http://portal.hamk.fi/portal/pls/portal/!PORTAL.wwpob_page.show?_docname=9492407.PPT

http://www.lansi.fi/default.asp?sivu=159&alasivu=251&kieli=246

http://www.varsinais-suomi.fi/Link.aspx?id=398483


http://parviainen.blogit.uusisuomi.fi/2008/11/26/naapuriksi-lentokentta/

http://gamma.nic.fi/~mtkoskin/alma.htm

http://salo.tjhosting.com/kokous/2009301-12.PDF

http://www.flightforum.fi/forum/index.php/topic,68833.650.html

http://www.hs.fi/kaupunki/artikkeli/Karkkila+tavoittelee+Malmin+korvaavaa+lentokenttää/1135250643578
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Otti muuten silmään myös tuo Turku-Maarianhamina-Tuhkolma junarata.

sivulla 46

Jos moinen reitti tulisi, niin voisi kuvitella että silloin alettaisiin puhumaan myös Turun oikoradasta Forssan ohi.

Tukholma-Turku-Riihimäki-Pietari junareittihän voisi saada suhteellisen paljon käyttäjiä jolloin suorin mahdollinen reitti Someron kautta Riihimäelle tulisi silloin aiheelliseksi?

Luonnollisesti Tukholma-Turku-Riihimäki-Pietari EI pysähtyisi Somerolla..
 
Tukholma-Turku-Riihimäki-Pietari junareittihän voisi saada suhteellisen paljon käyttäjiä jolloin suorin mahdollinen reitti Someron kautta Riihimäelle tulisi silloin aiheelliseksi?

Jos nyt unohdetaan Turku-Tukholma-radan lennokkuus, niin tilanteessa, jossa Turusta halutaan Pietariin nopeampi yhteys ja Turku-Helsinki-Lahti-Pietari ei ole riittävän suora, kumpikohan on todennäköisempää toteutua: a) 100 km uutta rataa Salon ja Riihimäen välille sekä Riihimäki-Lahti-radan tason nosto vai b) n. 150 km uutta rataa Helsingistä tai Helsinki-Vantaan lentoasemalta Kouvolaan? Varsinkin ottaen huomioon, että siinä vaiheessa kun tuollaista rataa aletaan oikeasti suunnitella, paljon vähemmän utopistinen Elsa-rata on varmasti jo rakennettu.

Toki Kotkan kautta kulkeva rata saattaisi olla vieläkin kannattavampi, mutta siihen en ota kantaa. Ylläolevasta vertailuparista vain on helppo nähdä, että ainakaan Salo-Riihimäki-rata ei ole mikään todellinen vaihtoehto Pietarin yhteyksistä puhuttaessa. Se ei tuo mitään lisäarvoa verrattuna Helsinki-Kouvola-rataan.
 
Hmm.. Vai Salosta-Riihimäkeen? ..Kaipa sitäkin kautta linjaus tehtäisiin Someron kautta, jotta tulee joku asutus alue katettua.

Somerolta taasen Rata Forssaan ja siitä eteenpäin vielä Tampereelle, jolloin Salon ratayhteydet paranee aivan uudelle tasolle.
 
Tai kysytäänkin näin, että mitä arvelette mikä logistinen kehitysaskel /projekti olisi Someron lähialueella todennäköisin?

Alueella ei juurikaan ole logistista kehitystä ollut sitten keskustan ohitustien (-80 luvun loppu).

1.) Kiikalan lentokenttä (Korvaisi Malmin lentokentän) ?

2.) Helsinki - Pori rautatie (Someron kautta?)

3.) Turku - Riihimäki-Lahti rata (Someron kautta?)

4.) Salo - Forssa-Tampere junarata (someron kautta?)

5.) Somero - Jokioinen - Ypäjä - Loimaa (wanha 50 luvun ratalinjaus)

6.) Vihdin, Nummi-pusula Somero rata (joku käsittämätön linjaus eräästä linkistä.

7.) Joku muu mikä?

Pakkohan tuon Bermudan kolmion (Turku, Tampere, Helsinki.) keskelläkin joskus on tapahtuttava jotakin logistista kehitystä.. ..Edes pidemmällä aikavälillä.

Jos mittaa linnuntie matkoja niin aika sama etäisyys suomen suurimpiin kaupunkeihin mitä --> Esim. Hämeenlinnasta tai Lahdesta Helsinkiin (josta on työmatkalaisia paljon)

..Tonttien ja asuntojen hinnat Landella on sen verran matalat, että samalla hinnalla mitä isosta kaupungista saa yksiön keskustasta saa maalta aikamoisen omakotitalo palatsin.

---------- Viesti lisätty kello 21:32 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu kello 15:44 ----------

http://www.iltalehti.fi/uutiset/2010022511198938_uu.shtml
 
Terve,

Lueskelin tässä Kehittämishankkeet //Pori-Helsinki radasta esiselvity topiikkia

http://jlf.fi/f20/3930-pori-helsinki-radasta-esiselvitys/

Tuli mieleeni, että onko edes teoriassa, että reitti Karkkilasta koukkaisi Someron kautta?


Tällöihän Someron kaupunkikin osallistuisi varmasti projektin kustannuksiin.

Plus linjaus tukisi alueen kehitystä

Helsinki-Espoo-Nummela-Vihti-Karkkila- Somero-Forssa-Humppila-Huittinen-Kokemäki-Pori.
 
Ei Someron kautta ole mitään mieltä minkään radan koukata. Asukkaita on vähän, liikkumissuunnat jakautuvat moneen ja juna auttaisi vain yhtä niistä. Rautateitten massakuljetuksia tarvitsevaa teollisuutta ei ole.
 
Ei Someron kautta ole mitään mieltä minkään radan koukata. Asukkaita on vähän, liikkumissuunnat jakautuvat moneen ja juna auttaisi vain yhtä niistä. Rautateitten massakuljetuksia tarvitsevaa teollisuutta ei ole.

Olen kanssasi täysin erimieltä, ettikö jossakin tapauksessa Someron läpi rautatie linja voisi kulkea: Jos ottaa tarkastelun alle Pori-Helsinki rautatien niin vain 16 km koukkauksella pystyttäisiin ottamaan 10 000 asukasta lisää radan käyttäjiksi.

Somero on lisäksi varsin iso asukas luvultaan verrattuna useimpiin Pori-Helsinki radan varrelle oleviin pitäjiin.


Siinä olen kyllä Late sinun kanssa täysin samaa mieltä, että ei ole olleenkaan mielekästä ihan erikseen rakentaa Somero Forssa rataa ja/tai Somero-Karkkila rataa.

Someron läpi kulkevat junaradan rakentamiset pitää tulla jonkun isomman projektin sivutuotteena.

Tälläerää ainoa semmoinen vähän todentuntuisempi projekti on Pori-Helsinki rata ja uraanin louhinta joskus tulevaisuudessa: Täällä #51 vastauksesta eteenpäin enemmänkin Someron mahdollisuuksista // perusteista radalle.

Ennustan pitkällä tähtäimellä, että Salo tulee kasvamaan ja paikallisille asukkaille voi muodostua tarpeita matkustaa jopa pohjois suunnassa.

Erittäin pitällä ajanjaksolla että ehkä jopa Turusta halutaan suora rata Riihimäelle ja siitä eteenpäin Pietariin. Sanalla tuo Turun Pietari visio on erittäin vanha (ks linkkejä alla)

Lisäksi jossakin vaiheessa Someron ja Nummi-Pusulan uraanin louhinta asia nostetaan uudelleen pöydälle ja toteutetaan.

Toivottavasti silloin kun uraanin louhinta ja kuljetus aloitetaan EI ole vielä rakennettu Pori-Helsinki rataa, muuten kyseiset paikkakunnat kokevat kestämättömän kehityksen pelkät huonot puolet, eivätkä hyödy yhtään millään tavalla paikallisista luonnonrikkauksista.



Pidetään tämä topiikki kuitenkin enemmän omistettuna historialle-> Josta puheenollen:

Onko kukaan tutustunut tämmöiseen teokseen:

Nimismies Isak Edward Sjöman Marttilasta
”Turun – Someron – Riihimäen” rautatie julk. v. 1907

http://juhansuku.blogspot.com/2007/06/nimismies-isak-edward-sjman-marttilasta.html

http://www.antikvariaatti.net/productcard.php?id=857&type=book

Mistähän moisen opuksen voisi haalia?

Olisi mielenkiintoista lukea "vuosikerta haaveita" Someron läpi kulkevista rautateistä :)

Onkohan historiassa ollut muitakin vastaavia Someroon liittyviä rautatie kirjoja?





Löysin myös tämmöisen opuksen Google booksista:

Paloheimo, H. €r., Mikkola, Antti, y. m.: Rau-tatielinjan tutkiminen Turusta Marttilan, Someron ja Lopen kautta Riihimäelle; sekä arm. esitys radan rakentamisesta.

Tutkimus normaaliraiteista rautatietä var-ten, mikä suurinta maassamme myönnet-tyä kulkunopeutta käyttäen tulisi Hausjärven—Lopen— Tammelan —Someron—Kosken-Marttilan—Euran—Prunkkalan ja Liedon kuntien kautta yhdistämään Turun kaupungin ja Riihimäen rautatieaseman sekä että tämän radan rakentamisesta an-nettaisiin Eduskunnalle Armollinen esitys




Ja mihin tällä tekstillä viitataan "Helsingin-Hämeenlinnan-Petrogradin rautatie Someron ohikulkupaikka lv"
 
Viimeksi muokattu:
Terve,

Tietääkö joku, että missä sijaitsee semmoinen paikka kun "Someron Vekseli"?


Oma arvuutukseni on, että tässä tarkoitetaan nyt Luumäen Somerharjulla sijaitsevaa vekseliä?

Wikipediassa luki Someron (Somerharjun) vekseli , mutta muokkasin tekstiä niin, että lisäsin maininnan Luumäesta

http://fi.wikipedia.org/wiki/Vekseli_(rautatievaihde)#Muita_vekseleit.C3.A4


Ja tietääkö joku, että mikä tämä Pikaraitiotie Someron suuntaan on-->

http://www.lansivayla.fi/Yhteiso/Ke...to-Espoon-keskus-Hista-Veikkola-Nummela-Lohja

18/03/2009 5:04 pm,
Juu, ja kehittyviä maalaiskuntia ja -kaupunkeja ajatellen voisi Nummelasta vetää haaran Pusulan kirkonkylän kautta Karkkilaan ja sieltä joskus tulevaisuudessa ehkäpä jopa Someron kautta Saloon. Muodostuisi käyttökelpoinen rengaslinja läntiselle Uudellemaalle ja vähän naapuriinkin.


19/03/2009 11:41 am, Marhava
Olen samaa mieltä ja esitin tällaista syyskuussa. Tarkemmin voi lukea kirjoitukseni "Lännen raiteet" osoitteessa http://www.teemulahtinen.fi/blogi/2008/09/01/199/



Onko Someron pikaraitiotiestä olemassa joku oikea suunnitelmakin, vai onko tuo kommentti ollut joku heitto?
 
Viimeksi muokattu:
Takaisin
Ylös